Black crows mirus cor

Black crows mirus cor
Idag aviserade bilen att den vill ha service.
Det var dom skidorna det đŸ˜©
Varför ska alltid verkligheten komma ikapp sÄ snabbt?
Olja max 600kr och filter 2-300kr kan inte sabotera ett skidköp ;)

Är bilen för ny /fin för att du vill göra det sjĂ€lv sĂ„ har du ju prioriterat fel, eller...

Black crows mirus cor
Olja max 600kr och filter 2-300kr kan inte sabotera ett skidköp ;)

Är bilen för ny /fin för att du vill göra det sjĂ€lv sĂ„ har du ju prioriterat fel, eller...
Prio Àr att inte meka med bilar utan att lÀgga den tiden pÄ berget.
Meka gammalt hÀrj har jag gjort nog i livet.

Om jag inte glömt nÄgot sÄ har jag just nu 11st att Äka pÄ. DÀr 6st Àr pist/topptur.
Plus tvÄ som stÄr utan bindning.
SÄ jag överlever nog utan ett par cor just nu.
Verkar det felprioriterat eller?

Black crows mirus cor
Prio Àr att inte meka med bilar utan att lÀgga den tiden pÄ berget.
Meka gammalt hÀrj har jag gjort nog i livet.

Om jag inte glömt nÄgot sÄ har jag just nu 11st att Äka pÄ. DÀr 6st Àr pist/topptur.
Plus tvÄ som stÄr utan bindning.
SÄ jag överlever nog utan ett par cor just nu.
Verkar det felprioriterat eller?

Intrycket Àr att du prioriterat helt rÀtt hittills men börjar svikta i ditt omdöme (som vi andra iofs...). Du vet ju att du vill ha dem.
Problemet Àr kanske att en utebliven bilservice inte pÄ lÄngt hÄll tÀcker kostnaden för ett par Mirus Cor med vettiga matchande bindningar. Finns det kanske nÄgot annat du kan prioritera bort? GÄ ur svenska kyrkan?

Black crows mirus cor
Du har aldrig servat bilen pĂ„ Berners i Åre va?
Och kyrkan gick jag ur för över 30Är sedan (av ej ekonomiska skÀl).
Kanske att jag köper ett par cor, bara för att komma upp i dussinet jĂ€mnt dĂ„đŸ˜ƒ

Black crows mirus cor
TestÄkte dessa idag, fantastiskt roliga att Äka med i pist. Fanns bara kvar i 173 cm och Àr rÀdd att det blir för kort pÄ mina 179 cm/95 kg. Kommer bara Äka pist med de (och ploga bakom barn..). NÄgon annan som köpt dessa i kortare storlek och tyckt att det fungerat vÀl?

Black crows mirus cor
Jag 177/73 Äkte dom i testet i Vemdalen.
173cm jag orkade inte stÄ i kylan och vÀnta pÄ den lÀngre skidan.
Det kÀndes som tvÄ leksaker under fötterna, alldeles för korta.
Med dina mÄtt gÄ pÄ lÀngre.
Skulle vara kul att testa dom i ”rĂ€tt ” lĂ€ngd.

Vilken lÀngd testade du?

Black crows mirus cor
Jag 177/73 Äkte dom i testet i Vemdalen.
173cm jag orkade inte stÄ i kylan och vÀnta pÄ den lÀngre skidan.
Det kÀndes som tvÄ leksaker under fötterna, alldeles för korta.
Med dina mÄtt gÄ pÄ lÀngre.
Skulle vara kul att testa dom i ”rĂ€tt ” lĂ€ngd.

Vilken lÀngd testade du?
Jag testade just i 173 cm. Intressant med mittmontering ocksÄ, nÄgot ovant mot mina Atris 184 cm som Àr monterade enligt BC's rekommendation. Hade gÀrna jÀmfört med 178 cm men tyvÀrr slutsÄlt hÀr (Vemdalen) vad jag förstÄr.

Black crows mirus cor
LÄnar trÄden igen: köpt ett par i 178 cm! Nu till bindnings(k)val - vad ska jag vÀlja? Van vid Markerbindningar pÄ mina andra skidor (Line Prophet - Jester, BC Atris - Baron EPF13), och testÄkte Mirus Cor 173 med Griffon pÄ. DÀremot menade sÀljaren pÄ att Look Pivot 12 Àr ett bÀttre alternativ. NÄgon med erfarenhet eller tips pÄ bindningar? 90% pistÄkning, 0% park. 95 kg tung utan utrustning. Hyfsat duktig skidÄkare.

Black crows mirus cor
LÄnar trÄden igen: köpt ett par i 178 cm! Nu till bindnings(k)val - vad ska jag vÀlja? Van vid Markerbindningar pÄ mina andra skidor (Line Prophet - Jester, BC Atris - Baron EPF13), och testÄkte Mirus Cor 173 med Griffon pÄ. DÀremot menade sÀljaren pÄ att Look Pivot 12 Àr ett bÀttre alternativ. NÄgon med erfarenhet eller tips pÄ bindningar? 90% pistÄkning, 0% park. 95 kg tung utan utrustning. Hyfsat duktig skidÄkare.
Testade ett par Strive 14 första gÄngen i helgen. KÀndes solida och bra. Annars Àr look vÀldigt trevliga. Det Àr vÀl debaklet med justermÄn kanske som Àr största minuset kan jag tycka med Look.

Black crows mirus cor
Testade ett par Strive 14 första gÄngen i helgen. KÀndes solida och bra. Annars Àr look vÀldigt trevliga. Det Àr vÀl debaklet med justermÄn kanske som Àr största minuset kan jag tycka med Look.
Testade de ocksĂ„ pĂ„ ett par Montero AR. KĂ€ndes stabila. Är sĂ„klart ett alternativ ocksĂ„. SvĂ„rt detta..

Black crows mirus cor
Testade de ocksĂ„ pĂ„ ett par Montero AR. KĂ€ndes stabila. Är sĂ„klart ett alternativ ocksĂ„. SvĂ„rt detta..
Look Àr en supernice bindning tycker jag. Har dock bara kört 18 som kanske skiljer sig lite eller? Det jag gillar med Strive Àr att den Àr ganska lÄg i fronten vilket gör att den ser lite mindre biffig ut. Som en stor Shift. Annars mÀrker jag ingen skillnad direkt mot Marker eller Tyrolia. Tyckte att den glappade lite i tÄdelen som vÀl Àr klassisk Salomon men jag ska stÀlla in den lite bÀttre och se om det ordnar sig. De problemen har man inte med Look 18 iaf.

Black crows mirus cor
SÄhÀr en vinter senare sÄ Àr jag fortfarande nöjd med mina mirus cor. Det har tagit ett tag att stÀlla om plöstrycket till att passa till att skidan Àr nÀst intill mittmonterad, men nu kÀnns det förvÄnansvÀrt avslappnat att köra skÀrande svÀngar utan att ligga pÄ sÄ mycket.

Upplevde frÄn början att skidorna var lite vÀl oroliga i högre fart och pÄ hÄrt underlag, men det blev mycket bÀttre efter att jag justerat vinklarna lite pÄ stÄlkanterna. HÀngningen pÄ mina skidor var inte riktigt 1 grad enligt min filhÄllare trots att dom enligt BC ska vara det frÄn fabrik, sÄ dom filade jag ner till det. Kantvinkleln ska vara 88,5 grad enligt BC, men nÄgon sÄdan filhÄllare har inte jag, sÄ dom fick bli 88 grader.

Black crows mirus cor
Hej! FörlÀnger denna trÄd med ytterligare frÄgor om den mytomspunna Mirus Cor. Jag har idag ett par 10 Är gamla all mountain-skidor med 100 bredd och för nÄgot Är sen sÄ hade jag nÀst intill tröttnat pÄ att Äka skidor. Tills jag en vÄrig slaskdag provade ett par Project 83 frÄn Extrem och blev oerhört förvÄnad över hur roligt det faktiskt kan vara att göra kortare svÀngar i pisten. Efter att nÀstan varit helt beslutsam till att köpa Project 83 sÄ började jag fÄ ögonen för Mirus Cor. Jag förstÄr att detta Àr tvÄ vÀldigt olika skidor, men vad Àr er Äsikt om att anvÀnda Mirus Cor som den enda skidan? Jag kÀnner att Mirus Cor Àr ett mycket roligare köp, men att Project 83 istÀllet sÄ klart Àr lite mer all round. Oerhört intresserad av att höra era kloka insikter. Förövrigt Àr jag en relativt erfaren skidÄkare, men som dessvÀrre inte Äker allt för mÄnga dagar per sÀsong.

Senast Àndrad:
Black crows mirus cor
Finns fler trÄdar om detta hÀr, Ätminstone om Mirus Cor vs Blade. Sök i forumen sÄ hittar du kanske

Black crows mirus cor
Hej! FörlÀnger denna trÄd med ytterligare frÄgor om den mytomspunna Mirus Cor. Jag har idag ett par 10 Är gamla all mountain-skidor med 100 bredd och för nÄgot Är sen sÄ hade jag nÀst intill tröttnat pÄ att Äka skidor. Tills jag en vÄrig slaskdag provade ett par Project 83 frÄn Extrem och blev oerhört förvÄnad över hur roligt det faktiskt kan vara att göra kortare svÀngar i pisten. Efter att nÀstan varit helt beslutsam till att köpa Project 83 sÄ började jag fÄ ögonen för Mirus Cor. Jag förstÄr att detta Àr tvÄ vÀldigt olika skidor, men vad Àr er Äsikt om att anvÀnda Mirus Cor som den enda skidan? Jag kÀnner att Mirus Cor Àr ett mycket roligare köp, men att Project 83 istÀllet sÄ klart Àr lite mer all round. Oerhört intresserad av att höra era kloka insikter. Förövrigt Àr jag en relativt erfaren skidÄkare, men som dessvÀrre inte Äker allt för mÄnga dagar per sÀsong.
Hann Ă„ka nĂ„gra dagar förra Ă„ret i svenska system - februari i SĂ€len och slush i Orsa. Mycket rolig Ă„kning pĂ„ mina 178 cm Mirus Cor + Marker Griffon pĂ„ (179 cm, 95 kg). Är mina enda skidor i dagslĂ€get (tar dock alltid med ett par Atris ifall det skulle bli puder haha).

Aldrig haft sÄ "roligt" pÄ ett par skidor i pisten som de. Kvicka som attan. Bra flyt i slushen. Snabba svÀngar i Grönklitts smÄ skogsbackar utan problem. Kanske inget jag skulle charga störtloppsstÀllning ner för en svart backe med frÄn toppen med men det Àr inte heller det de Àr konstruerade till. Finns sÀkert Àn mer allround skidor men jag Àr mycket nöjd med mina. Ser fram emot nÀstkommande sÀsong!

Black crows mirus cor
Körde ett par Mirus Cor i badgastein förra vintern. Var ganska inne pÄ att köpa ett par efter testet. Inte för att de var sÄ fantastiska jÀmförelse med ett par riktigt stabila pist-smiskare. utan för att hela paketet tilltalade, design, ÄkkÀnsla etc.
SÄ nÀr skatteÄterbÀringen kom sÄ kollade jag in BC sortimentet, hittade dÄ BC Octo som Àr lika snygg som Mirus i mina ögon men kanske en mer allround skida.
Dock blev det inga BC utan ett par Svenskar i form av Extreme Formula 88 med ett par Strive 14.
Köpta helt pĂ„ goda vitsord frĂ„n Åre Skidsport, Snö&Sjö, Udens mm.
Hoppas jag inte gjort bort mig. LÀngtar till Ärets premiÀr i julhelgen.

IMG_0352.jpeg

Black crows mirus cor
Körde ett par Mirus Cor i badgastein förra vintern. Var ganska inne pÄ att köpa ett par efter testet. Inte för att de var sÄ fantastiska jÀmförelse med ett par riktigt stabila pist-smiskare. utan för att hela paketet tilltalade, design, ÄkkÀnsla etc.
SÄ nÀr skatteÄterbÀringen kom sÄ kollade jag in BC sortimentet, hittade dÄ BC Octo som Àr lika snygg som Mirus i mina ögon men kanske en mer allround skida.
Dock blev det inga BC utan ett par Svenskar i form av Extreme Formula 88 med ett par Strive 14.
Köpta helt pĂ„ goda vitsord frĂ„n Åre Skidsport, Snö&Sjö, Udens mm.
Hoppas jag inte gjort bort mig. LÀngtar till Ärets premiÀr i julhelgen.

Visa bilaga 35442
Är inne pĂ„ exakt samma spĂ„r för mina nya lagg, antingen BC Mirus Cor eller Extrem Formula 88! Åker pĂ„ Nordica Enforcer & Norse The Enduro idag men behöver nĂ„got lite kvickare & roligare nĂ€r man plöjer med kidsen i dem flacka backarna.

@Jerkerforss Har du hunnit testa dina Àn?

Black crows mirus cor
Lyckades att köra Mirus Cor mot Formula 88 nu under sporlovet. MÄste sÀga att Àven om skidornas specar Àr liknande sÄ upplevde jag dem som helt olika pÄ snö. Formula 88 upplevde jag som inlÄst och vÀldigt nervös. Den vill svÀnga hela tiden och Àr ganska svÄr att bryta loss i sladd eller göra större svÀngar med. Mirus Cor Àr mycket "snÀllare" och en skida som vill göra tajta svÀngar men den protesterar inte om man stÄr pÄ och gör en lÀngre svÀng. LÀtt att snurra runt pÄ och hoppa omkring pÄ uppkörda pucklar med. För mig passar Mirus mycket bÀttre. Skulle verkligen rekommendera ett test av bÄda innan köp för att hitta den skida som passa sin egen Äkstil bÀst.

Black crows mirus cor
Lyckades att köra Mirus Cor mot Formula 88 nu under sporlovet. MÄste sÀga att Àven om skidornas specar Àr liknande sÄ upplevde jag dem som helt olika pÄ snö. Formula 88 upplevde jag som inlÄst och vÀldigt nervös. Den vill svÀnga hela tiden och Àr ganska svÄr att bryta loss i sladd eller göra större svÀngar med. Mirus Cor Àr mycket "snÀllare" och en skida som vill göra tajta svÀngar men den protesterar inte om man stÄr pÄ och gör en lÀngre svÀng. LÀtt att snurra runt pÄ och hoppa omkring pÄ uppkörda pucklar med. För mig passar Mirus mycket bÀttre. Skulle verkligen rekommendera ett test av bÄda innan köp för att hitta den skida som passa sin egen Äkstil bÀst.
För mig Ă€r det tvĂ€rtom
 enligt Carl 2 sĂ„ kan jag köra allt frĂ„n 13 m svĂ€ng till 24 meter svĂ€ng pĂ„ Formulan. Mirus upplever jag som de krĂ€ver mer uppmĂ€rksamhet och kortare svĂ€ng hela tiden.. Och framför allt mycket nervösa..

Black crows mirus cor
För mig Ă€r det tvĂ€rtom
 enligt Carl 2 sĂ„ kan jag köra allt frĂ„n 13 m svĂ€ng till 24 meter svĂ€ng pĂ„ Formulan. Mirus upplever jag som de krĂ€ver mer uppmĂ€rksamhet och kortare svĂ€ng hela tiden.. Och framför allt mycket nervösa..
Ha ha! Sjukt att det kan vara sÄ olika. Jag hade gÀrna sett att jag gillat Formulan dÄ den Àr grymt cool och tillverkad i Sverige.

Black crows mirus cor
Ha ha! Sjukt att det kan vara sÄ olika. Jag hade gÀrna sett att jag gillat Formulan dÄ den Àr grymt cool och tillverkad i Sverige.
Japp. Nu har jag i och för sig kört bÀgge tvÄ i bÄde is, slush och uppkört. MÀrktes mest i uppkört och is att Mirus var nervös i is och uppkört. I slush var det ingen större skillnad mellan de. Tyckte Àven Line Blade var bÀttre Àn Mirus pÄ is.

Black crows mirus cor
Japp. Nu har jag i och för sig kört bÀgge tvÄ i bÄde is, slush och uppkört. MÀrktes mest i uppkört och is att Mirus var nervös i is och uppkört. I slush var det ingen större skillnad mellan de. Tyckte Àven Line Blade var bÀttre Àn Mirus pÄ is.
Ok, har inte kört pÄ ren is med nÄgon men det var en hel del hÄrda partier. Jag gillar att Mirus har mycket mer rocker bak. Den Àr lÀtt att bryta ut i sladd dÄ. KÀndes som att Formulan var ganska mycket styvare ocksÄ. Men jag tror inte att det finns nÄgot rÀtt eller fel med de hÀr skidorna. BÄda Àr roliga som sjutton men man kanske helt enkelt ska testa först sÄ man fÄr den som passar ens stil bÀst.

Black crows mirus cor
Upplevde ocksÄ mina mirus som aningen nervösa pÄ is och hÄrd greppig snö, men efter att jag hÀngt stÄlkanterna till 1 grad sÄ blev dom klart lugnare.

Tillbaka
Topp