Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du är medvetetet om att det inte är anläggningen som bestämmer vad för lina det är som skall monteras utan det är en från de som levererar liftarna. Så detta är anläggningars leverantörer av liftar som räknar på detta och monterar detta och står för nya linor. Och som sagt min erfarenhet är linorna skall skiftas efter deras rekommendationer.Köper helt att man använder linor med lägre brottgräns ur ovan resonemang. Skulle dock vilja veta hur dom räknat med tanke på hur mkt olika åkare belastar linan.
Dock kvarstår faktumet sett till hur majoriteten av alla linor ser ut att antingen så har man snålat och köpt in billig lina från början eller så är underhållsarbetet eftersatt. Med tanke på vad du beskriver @Jarle att även nya linor går av så är det något som är fel.
Har inte stött på någon annan "industri" som använder tamp/linor, och då pratar vi inte sportaktiviteter, där man skulle acceptera ovan med svaret att sånt händer. Verkligen ingen kritik mot någon av er som kommenterat ovan men om det är så anläggningarna ser på det är måste jag säga att det är både oproffesionellt och okunnigt. Självklart kan olyckor alltid ske men i det här fallet skulle majoriteten av alla dessa incidenter kunna undvikas.
Svaren ni som råkat ut för det verkar ju återspegla anläggningarnas inställning och nonchalans från början.
Eller så får man stänga alla anläggningar med liftar i och man får gå upp själv..Det är ju helt uppenbart att släpliftar är livsfarliga och genast måste bytas mot sittliftar.![]()
För det händer bara i Skistars liftar att något går fel? Kan räkna upp många exempel på att sittlifter, gondoler och andra liftar rasar, går baklänges och så vidare.
Sätt pistmaskinerna i jobb även dagtid. En pistmaskin av rang och med diselpumpen uppskruvad till max borde kunna dra 100 skidåkare med härlig svartrök över hela backenDet är ju helt uppenbart att släpliftar är livsfarliga och genast måste bytas mot sittliftar.![]()
Jag som trodde varje anläggning hade en egen ingenjör som räknade på det.Du är medvetetet om att det inte är anläggningen som bestämmer vad för lina det är som skall monteras utan det är en från de som levererar liftarna. Så detta är anläggningars leverantörer av liftar som räknar på detta och monterar detta och står för nya linor. Och som sagt min erfarenhet är linorna skall skiftas efter deras rekommendationer.
Förser med linor. Byter har det varit liftmekaniker som har gjort på de ställen jag har gjort säsong på. Det är oxå de som serverar liftarna regelbundet.Jag som trodde varje anläggning hade en egen ingenjör som räknade på det.det tog jag så klart förgivet.
Så du menar att det endast är liftleverantören som förser och byter linorna?
Linan sitter på en fjäderbelastad rulle för att jämna ut ryck vid olika belastningar, hur ingenjörerna hos tillverkarna räknar vet jag dock inte.Köper helt att man använder linor med lägre brottgräns ur ovan resonemang. Skulle dock vilja veta hur dom räknat med tanke på hur mkt olika åkare belastar linan.
Dock kvarstår faktumet sett till hur majoriteten av alla linor ser ut att antingen så har man snålat och köpt in billig lina från början eller så är underhållsarbetet eftersatt. Med tanke på vad du beskriver @Jarle att även nya linor går av så är det något som är fel.
Har inte stött på någon annan "industri" som använder tamp/linor, och då pratar vi inte sportaktiviteter, där man skulle acceptera ovan med svaret att sånt händer. Verkligen ingen kritik mot någon av er som kommenterat ovan men om det är så anläggningarna ser på det är måste jag säga att det är både oproffesionellt och okunnigt. Självklart kan olyckor alltid ske men i det här fallet skulle majoriteten av alla dessa incidenter kunna undvikas.
Svaren ni som råkat ut för det verkar ju återspegla anläggningarnas inställning och nonchalans från början.
Här tror jag att du har helt rätt. Det behövs en "svagaste punkt" som inte är en metalldel eller dyneema-lina, för att inte lemmar/ben ska slitas av om ankaret/åkaren fastnar mot en liftstolpe eller liknande.Tjena
Det blir väl lite som en trasig skiva här, att det händer.
Man ser ju "tomma" ankarhållare på liftvajrarna lite titt som tätt.
Såg det hända första gången i onsdags när dom före i liften klev på liften, odramatiskt när det händer vid påstigning. Kan hålla med om att det är långt ifrån alla som skulle klara det odramatiskt vid ett brantare parti utan förvarning.
Däremot tror jag faktiskt att det är lite av en säkerhetsfunktion. Det måste nog finnas en "felande länk" som kan släppa om t.ex. ankaret skulle fastna på något sätt. Tänk själv om du råkar hamna ikläm mellan ett ankare och en liftstolpe, eller krokar i ankaret vid avstigningen. Då vill man nog att det ska gå av än att man ska klämmas sönder.
Jag hoppas och tror att linan som monteras från fabrik har en definierad brottgräns. Den brottgränsen är troligtvis baserad på en rimlig belastning som inte ska utsätta personer för skada om bygeln fastnar eller att en åkare släpas med av någon anledning. Vid ett sådant scenario ska linan brista. Detta borde vara liftleverantörens ansvar, att montera linor enligt en viss norm.Om man verkligen menar allvar med det där om ”nödutlösning” dvs ”bra att linan kan gå av” så borde ju det istället byggas in i konstruktionen. Med någorlunda kontrollerad brottsgräns.
Inte som nu, då den
1. antingen inte alls går av när/om det behövs,
2. går av när det är som minst lämpligt (typ barn som åker brant uppför)
3. När som helst däremellan.
Kom igen, bättre bortförklaringar finns nog.
Skulle tro att belastningen kan vara enormt ojämn mellan olika ankare. Det är ju rätt långt från en industriprocess dettaJag hoppas och tror att linan som monteras från fabrik har en definierad brottgräns. Den brottgränsen är troligtvis baserad på en rimlig belastning som inte ska utsätta personer för skada om bygeln fastnar eller att en åkare släpas med av någon anledning. Vid ett sådant scenario ska linan brista. Detta borde vara liftleverantörens ansvar, att montera linor enligt en viss norm.
Liftägaren måste ta ansvar för slitage och förebyggande underhåll. Det kan ju inte vara alltför komplicerat att ha en underhållsfrekvens där linor efter ett visst antal timmar byts ut. Slitaget borde kunna antas vara likvärdigt för samtliga linor i en lift. Då är det ju väldigt enkelt att ha ett program för utbyte. Kan inte ligga några större merkostnader att byta linorna strax innan en olycka istället för strax efter en olycka. Svårigheten är alltså att veta när ”strax innan en olycka” inträffar. Men det borde både liftägarens och liftleverantörens samlade erfarenhet kunna utröna.
Inom industrin jobbar man ju mycket med detta, och attityden ”olyckor händer, det får man räkna med” skulle jag säga är obefintlig på de industrier jag varit involverad i. Vilket är många. Att ha en verksamhet där anställda och gäster kan bli skadade på grund av bristande underhåll känns obegripligt.
Sedan kan olyckor ändå ske, men av det som beskrivs ovan så finns inga vettiga rutiner. Och det är inte vad man kan förvänta.
Belastningen och förslitning kan vara väldigt olika beroende på hur användare använder liften tror jag. Slalomåkning i spåret till exempel belastar linan mer än bara att åka rakt fram.Jag hoppas och tror att linan som monteras från fabrik har en definierad brottgräns. Den brottgränsen är troligtvis baserad på en rimlig belastning som inte ska utsätta personer för skada om bygeln fastnar eller att en åkare släpas med av någon anledning. Vid ett sådant scenario ska linan brista. Detta borde vara liftleverantörens ansvar, att montera linor enligt en viss norm.
Liftägaren måste ta ansvar för slitage och förebyggande underhåll. Det kan ju inte vara alltför komplicerat att ha en underhållsfrekvens där linor efter ett visst antal timmar byts ut. Slitaget borde kunna antas vara likvärdigt för samtliga linor i en lift. Då är det ju väldigt enkelt att ha ett program för utbyte. Kan inte ligga några större merkostnader att byta linorna strax innan en olycka istället för strax efter en olycka. Svårigheten är alltså att veta när ”strax innan en olycka” inträffar. Men det borde både liftägarens och liftleverantörens samlade erfarenhet kunna utröna.
Inom industrin jobbar man ju mycket med detta, och attityden ”olyckor händer, det får man räkna med” skulle jag säga är obefintlig på de industrier jag varit involverad i. Vilket är många. Att ha en verksamhet där anställda och gäster kan bli skadade på grund av bristande underhåll känns obegripligt.
Sedan kan olyckor ändå ske, men av det som beskrivs ovan så finns inga vettiga rutiner. Och det är inte vad man kan förvänta.
www.instagram.com
Jag håller med om att det är många förklaringar / "bortförklaringar" eller så är det bara den infon/sanningen som ges från lifttillverkare och anläggningar.Om man verkligen menar allvar med det där om ”nödutlösning” dvs ”bra att linan kan gå av” så borde ju det istället byggas in i konstruktionen. Med någorlunda kontrollerad brottsgräns.
Inte som nu, då den
1. antingen inte alls går av när/om det behövs,
2. går av när det är som minst lämpligt (typ barn som åker brant uppför)
3. När som helst däremellan.
Kom igen, bättre bortförklaringar finns nog.
Imponerande att lägga 5 skid-år bakom sig på en månad måste jag säga!Det uppmärksammas i ÖP.
![]()
INSÄNDARE: Skistar måste göra något åt sina farliga släpliftar!
Knuten som håller fast ankaret vid linan går uppwww.op.se
Uppmärksammas var väl att ta i? Insändare ju, inget redaktionellt material. Snarare samma person som skrivit här som även skickat insändare som publicerats.Det uppmärksammas i ÖP.
![]()
INSÄNDARE: Skistar måste göra något åt sina farliga släpliftar!
Knuten som håller fast ankaret vid linan går uppwww.op.se
Nu vet varken jag eller någon annan här vad som egentligen sagts och gjorts men efter flera år inom kundservice i olika bemärkelser kan jag säga att kunden inte alltid har rätt. Kunden har däremot rätt till ett korrekt och trevligt bemötande.Det jag tänker på här är värdet av kundbemötande.
Vissa här i tråden raljerar över TS okunnighet om släpliftar, men det är ju ointressant i sammanhanget. Han hade en obehaglig upplevelse som han menar skulle ha kunnat resultera i en allvarlig olycka.
Vad hade det kostat miljardföretaget Skistar att be TS om ursäkt för det inträffade och ge honom ett presentkort eller liknande som goodwill?
I stället blev han (enligt egen utsago) nonchalant behandlad, och går därifrån som missnöjd kund som kanske aldrig besöker en Skistar anläggning igen, och dessutom är så missnöjd att han tänker berätta för så många som möjligt om det inträffade.
Det kallas kundvård och är något de flesta företag måste ägna sig åt på en konkurrensutsatt marknad.
Vi kan nog i alla fall anta att det var Skistars lina som gick av på den släplift som var tänkt att transportera TS till toppstationen, och att det antagligen inte var TS som klippte av den.Nu vet varken jag eller någon annan här vad som egentligen sagts och gjorts men efter flera år inom kundservice i olika bemärkelser kan jag säga att kunden inte alltid har rätt. Kunden har däremot rätt till ett korrekt och trevligt bemötande.
Jag skötte i ett tidigare jobb bland annat sk. chefssamtal där en missnöjd kund krävde att få prata med en ansvarig. I i princip samtliga fall hade kunden totalt fel och antingen ljög rakt ut kring händelseförloppet eller hade drabbats av någon slags minnesförlust. Vi fick nämligen på den tiden lyssna på det ursprungliga samtalet och kunde till och med spela tillbaka det i telefon för kunden.
Att erkänna att man har fel lina eller inkorrekt hantering kring linan riskerar att bli samma sak som att erkänna ansvar för eventuella skador som uppstår. Om det inte är anläggningens fel är detta inte speciellt smart.
Dessutom är det ett arbetsmiljöproblem att tvinga medarbetare att ta på sig skulden för problem som inte är deras eller företagets fel. Det har bland annat visat sig i studier bland serveringspersonal som dagarna i ända måste stå och be om ursäkt för kunder som själva beställt fel eller liknande och kan leda till stress och depression bland annat.
Är det dock så att personen på ett trevligt och konstruktivt sätt påvisat förbättringspotential/säkerhetsrisker kring liftarna och bemöttes oproffsigt så förtjänar såklart företaget att få en spann skit hälld över sig![]()
Antingen förstod inte du andemeningen i PC's inlägg eller så fattar jag inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg. Eller så är det en komboNu vet varken jag eller någon annan här vad som egentligen sagts och gjorts men efter flera år inom kundservice i olika bemärkelser kan jag säga att kunden inte alltid har rätt. Kunden har däremot rätt till ett korrekt och trevligt bemötande.
Jag skötte i ett tidigare jobb bland annat sk. chefssamtal där en missnöjd kund krävde att få prata med en ansvarig. I i princip samtliga fall hade kunden totalt fel och antingen ljög rakt ut kring händelseförloppet eller hade drabbats av någon slags minnesförlust. Vi fick nämligen på den tiden lyssna på det ursprungliga samtalet och kunde till och med spela tillbaka det i telefon för kunden.
Att erkänna att man har fel lina eller inkorrekt hantering kring linan riskerar att bli samma sak som att erkänna ansvar för eventuella skador som uppstår. Om det inte är anläggningens fel är detta inte speciellt smart.
Dessutom är det ett arbetsmiljöproblem att tvinga medarbetare att ta på sig skulden för problem som inte är deras eller företagets fel. Det har bland annat visat sig i studier bland serveringspersonal som dagarna i ända måste stå och be om ursäkt för kunder som själva beställt fel eller liknande och kan leda till stress och depression bland annat.
Är det dock så att personen på ett trevligt och konstruktivt sätt påvisat förbättringspotential/säkerhetsrisker kring liftarna och bemöttes oproffsigt så förtjänar såklart företaget att få en spann skit hälld över sig![]()
Nä, de kommer knappast att införa en belöning för att skära ner ankarna.Men visst, just ett presentkort kanske inte är den bästa responsen. Inte för att det någonsin kommer hända ändå m.t.p. viket företag vi pratar om men ......![]()
Jag kan för skojs skull dra några roliga anekdoter från toplistan:Antingen förstod inte du andemeningen i PC's inlägg eller så fattar jag inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg. Eller så är det en komboOch då har jag faktiskt också en lång och gedigen bakgrund inom kundservice och försäljning. Och jag jobbar fortfarande i viss utsträckning med mer eller mindre nöjda kunder i en verksamhet som p.g.a. våra ramar är stelbent som fan. Likställighetsprincipen .......
Ett bra bemötande vid såna här tillbud betyder inte per automatik att man erkänner något eller tar på sig något ansvar. Jag (och förhoppnings dom flesta med mig) anser tvärtom att ett bra bemötande bör kunna förväntas.
Dessutom skulle jag vilja påstå att den typen av kund du pratar om är något helt annat. Min erfarenhet av den typen är att ett "chefssamtal" i majoriteten av fallen aldrig hade behövts om mina kollegor hade gjort ett bra jobb vid första, andra, tredje kontakten etc. D.v.s. att man kan förhindra samtal till chefer, undvika insändare till lokalblaskan etc. genom ett bra bemötande med i.a.f. lite spelad ödmjukhet.
Det största misslyckandet är inte dessa liftincidenter i sig eftersom dom tydligen är svåra att eliminera utan att drabbad gäst inte känner att operatören bryr sig.
Men visst, just ett presentkort kanske inte är den bästa responsen. Inte för att det någonsin kommer hända ändå m.t.p. viket företag vi pratar om men ......![]()
esulterade i utrymning av byggnaden.
3. Efter felsökning visar sig kundens egna TV-antenn vara trasig. Kunden börjar då under flera minuter skrika "jag sk
Jag kan för skojs skull dra några roliga anekdoter från toplistan:
1. 15 år gammal tv som inte stödjer nya standarder. Kunden kräver att få prata med ansvarig då TV:n omöjligt kunde vara för gammal då "hennes man minsann är en VD".
2. Matchen med Zlatan blev inställd på grund av väder. Kunden bestämmer sig för att bombhota kundtjänsten vilket resulterade i utrymning av byggnaden.
3. Efter felsökning visar sig kundens egna TV-antenn vara trasig. Kunden börjar då under flera minuter skrika "jag ska döda dig din jävel" om och om igen.
4. Kunden säger att denne inte hade fått information om kostnaden för TV-abonnemanget. När jag lyssnar på samtalet där medarbetaren börjar informera om priset hör man kunden säga "du behöver inte berätta det för mig, pengar är liksom inget problem här vet du".
Möjligt att jag missförstod @PisteCarver men jag tolkade inlägget allmänt och önskan om en ursäkt och kompensation specifikt som något som att Skistars personal borde ha gjort för att blidka kunden och undvika dålig press oavsett om fel begåtts och oavsett kundens bemötande mot personalen. Det är mycket möjligt att detta varit helt på sin plats. Men det är också mycket möjligt att allt hanterats korrekt av personalen men att kunden inte uppfattar det så eller att minnet inte helt stämmer med händelsen.
Med tanke på de 10,000-tals kundärenden jag löst (inget att rekommendera om man vill ha kvar tron på mänskligheten) så vill jag bara nyansera det jag tolkar som en "kunden har alltid rätt" inställningen som ofta finns då detta är ett arbetsmiljöproblem på många platser idag.
Kunden har enligt mig rätt till ett korrekt bemötande vilket inte alltid är samma sak som att gå kunden till mötes eller ge in för de vanliga hoten om dålig press om man inte får som vilja igenom.
Förtydligande, jag är inte direkt Skistars största fan![]()
Nej, jag tog i lite. Men att både registrera ett konto på ett forum för att skriva av sig och inte läsa eller bry sig om svaren, skriva insändare är ehhh hmm .... lite speciellt. Jag skulle inte bli förvånad om den gode Torsten har postat samma sak på en handfull ställen till.Är det verkligen att vara rättshaverist och/eller skogtokig kund att tycka att ankarliftar ska hålla och man ska få ett bra bemötande när man påtalar bristande ankarliftar?