Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Där har vi det! På första bilden blickar vi norrut mot Tyskland nordligaste punkt - den norra udden på ön Sylt (som överlappar Jyllands sydgräns). Strax norr därom ligger den danska ön Rømø varifrån vi tog färja till Sylt. Besök på båda öarna kan rekommenderas - bara 4 timmar från Malmö. Ordet till Kalle!

Ser fint ut! :)
Efter över 35 grader i går (över 37 på flera ställen i Schweiz) 🥵🤬 behövs en vinterbild.
Var är den här tagen?
IMG_4808.JPG

Låt den ligga som den är Kalle, det är sommartorkan som slagit till. Bra med fin bild att svalka ögonen med som sagt (fast där är litet tunt med snö...) 😩

Precis, jag ämnar hänga på havet fram till oktober. Återkommer då med ev nån bild? (Bara en skidresa bokat hittills för -24🫣)

Bilagor

• AD6A879F-63DD-4141-B917-F49AE558799E.jpeg
    AD6A879F-63DD-4141-B917-F49AE558799E.jpeg
    802.9 KB · Besök: 62
Jösses vad du sitter och håller tråden som gisslan @Kalle_Luzern ! 😉 :LOL:
Ska se om jag kan assistera här, jag gissar du är på väg ned från Calmut och på väg mot någon av Flyer-liftarna.?
Ja, får be om ursäkt... :oops:;) Helt rätt svar så klart,det här var på morgonen och vi var på väg österut, så vi tog liften upp på andra sidan (som syns i bilden) till Cuolm Val och sen vidare ner till Dieni.

Över till @STORPOTATEN

De övriga två bilderna: Jochpass och en bild på några kända toppar i Berner Alpen. :)

Ursäkten godtagen! :)
Mindre snö nu, det är ju trots allt sommar. Men vi behåller likväl skidtemat.
Var ute och cyklade häromdagen , och rullade då förbi detta skidsystem, som heter vadå?
1689601905702.png

Visst är det Isaberg!

Vi var på genomresa och plötsligt dök skidanläggningen upp utefter vägen. Självklart tog vi en paus och tog en promenad till toppen. Fin liten anläggning!

Över till @fredw

Aha, tänkte att det var en businessresa! :) Ja det finns nog ingen bättre anläggning söder om denna i Sverige. Gillar mest backen som skymtar på tvären bortom/inom skogen i bild och där finns en viss variation av nerfarter. Dock ganska mastig dagsutflykt från Malmö, genomförs numera endast när man är desperat på försäsongen.

En gammal bild från ett område där det klättras och vandras mycket nu på sommaren. Har ringat in de två kanske mest namnkunniga topparna (i grönt och lila) i detta vackra bergsmassiv. Vad heter de två topparna? Till höger ses en del av ett annat känt bergsmassiv men det ingår ej i frågan.

1689670777933.jpeg

Senast ändrad:
Tror jag fått rätsida på väderstrecken nu - Plattkofel?

Jupp precis, Sassolungo och Sassopiatto som italienarna kallar dem! Sassopiatto ses bättre från andra sidan (Seiseralm / Val di Siusi). Däremellan ligger bl a Punta Grohmann som du skrev, som på denna bild skymmer nästan hela Sassopiatto.
Till höger i bild ses förstås Sella-massivets märkliga Vilda-Västern-formation.

Din tur!

Nu är han ordentligt på hugget @fredw ! 🔥🔥

Ibland rasslar det till i bildminnet... Har helt klart övat upp det (och fyllt på det!) sedan denna tråd startade. Min fru hittar mig ibland mystiskt stirrande mot horisonten när vi är ute och åker. 🥴

Nu blir det till att gräva i det mer digitala bildminnet. Återkommer.

PS ser inte helt lättbestigen ut den där tinden!

1689683417530.png

Här en byggnad med litet toppar inringade som ledtrådar i bakgrunden. Ett populärt motiv bland många målare, se kopia längre ned.

1. Vad heter byggnaden?
2. Vad heter topparna i bakgrunden?

1689685859661.jpeg

1689685906417.jpeg

Château de Chillon vid Montreux, med Dents du Midi
Jösses, här hinner man inte titta bort...är sommarstiltjen över nu? :unsure:

Edit: Det är ju lugnt på jobbet och jag har inget bättre för mig, så jag bestrider svaret på fråga nummer två. ☝️
Frågan var vad topparna hette, och det korrekta svaret på det är ju enligt bilden nedan, och inte samlingsnamnet Dents du Midi. ;)😝
1689686954490.png

Han verkar offline, kanske i Schweiz och har inte råd med roaming? 🤔😜🤑 Bjuder på en bild på hans favorit, var ju på närmare håll rätt nyligen.
Visa bilaga 25305
Sehr Schön!!🏔️

Mitt mobilabonnemang har fri surf i Schweiz, åker ju ibland dit i jobbet.
Med nuvarande 1 CHF = 12 SEK är dock en privatsemester i Schweiz väldigt ointressant. Tyvärr var det ”Schweiz-priser” även på Capri och Amalfi för ett par veckor sedan (och det ligger ju ändå som bekant i Italien). Men… tack vare insider tips från halv-italienaren @fredw , så kunde vi bo på en annan ö som var mycket genuinare och trevligare än de ovan nämnda överbefolkade turistgettona. Och med helt normala priser.

Just nu är det ”hemma-semester”, vilket är lika med reparations/renoveringsarbeten på huset.🛠️🖌️🪛🏠😓

Trevlig kväll!

Kanske borde ha bänkat mig själv... men bjuder på en lätt relativt färsk bild. ;)
Vad heter sjöarna? Vad heter näst högsta topp i bild?
Visa bilaga 25303
Inte helt uppenbart ändå....
Tycker mig inte kunna se Jungfrau och Finsteraarhorn är väl precis utanför till vänster, vilket gör att Munken borde vara högsta topp och Schreckhorn således näst högst med sina 4078 möh.
Brienzersee och Thunersee känns som lämpliga gissningar på sjöarna.

Inte helt uppenbart ändå....
Tycker mig inte kunna se Jungfrau och Finsteraarhorn är väl precis utanför till vänster, vilket gör att Munken borde vara högsta topp och Schreckhorn således näst högst med sina 4078 möh.
Brienzersee och Thunersee känns som lämpliga gissningar på sjöarna.
Då är vi överrens, skönt. :) Kollade i kikaren när jag stod där också för att försöka vara säker.
Edit: bilden tagen uppe nära ett pass mellan Melchsee-Frutt och Hasliberg dit jag knallade i lördags. Andra bilden så klar Wetterhorn från Grindelwald.

Över till @STORPOTATEN igen

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp