Isiga backar i Alperna?

Isiga backar i Alperna?
Jag har åkt i främst franska Alperna i 30 år med fokus på offpist. Senaste åren har det dock mest blivit åkning med familjen där barnen åker bra men min fru vill ha smöriga, välpreparerade backar. Hon, och även jag själv, upplever att det har varit väldigt isiga backar i Frankrike (Val Thorens, La Clusaz och Alpes d’Huez) där vi varit nyligen. Jag förstår att den allmänna klimatomställningen påverkar mängden snö och sol som i sin tur påverkar underlaget (mycket sol och lite snö = is). Undrar dock om någon på tråden har erfarenhet av ställen i Alperna där det är mindre isigt antingen pga vädret eller att systemet är duktiga på att preparera? Är också nyfiken på om jag är den enda som upplever ett problem med isigare backar?

Isiga backar i Alperna?
Högt besökstryck = isiga backar.

Senaste decennierna har de stora anläggningarna investerat i effektiva liftar.
Istället för liftköer har det blivit trångt i backarna.

Mindre kända skidorter har därför, generellt sett, bättre kvalite på backarna (sen har naturligtvis vädret, solen osv inverkan).

Undvik massturist-orter!

Isiga backar i Alperna?
Välj skidorter där det snöar ofta och åkningen ligger på hög höjd.
Klimatet i Alperna har blivit varmare de senaste 15-20 åren, och det leder antagligen oftare till plusgrader på dagarna och då blir det tö-frost-tö-frost = isiga pister.
Sen tycker jag att det är otroligt stor skillnad på konstsnö och natursnö, konstsnön är rutschig och isig, natursnön är greppig och mycket roligare att åka på. Och det produceras mer och mer konstsnö för att ersätta bristen på natursnö.
De senaste säsongerna har snömässigt varit katastrofalt dåliga söder om ”Alpenhauptkamm”.
Klassiska Schneeloch-områden med bra höjd är Arlberg, Hintertux, Stubai, Davos, Engelberg.

Isiga backar i Alperna?
Välj skidorter där det snöar ofta och åkningen ligger på hög höjd.
Klimatet i Alperna har blivit varmare de senaste 15-20 åren, och det leder antagligen oftare till plusgrader på dagarna och då blir det tö-frost-tö-frost = isiga pister.
Sen tycker jag att det är otroligt stor skillnad på konstsnö och natursnö, konstsnön är rutschig och isig, natursnön är greppig och mycket roligare att åka på. Och det produceras mer och mer konstsnö för att ersätta bristen på natursnö.
De senaste säsongerna har snömässigt varit katastrofalt dåliga söder om ”Alpenhauptkamm”.
Klassiska Schneeloch-områden med bra höjd är Arlberg, Hintertux, Stubai, Davos, Engelberg.
Engelberg är dock inget att rekommendera om man vill åka snälla och breda pister. Mest smalt och brant och lite variation. Kan bli rejält trångt med mycket nybörjare också under skollovsveckor.

Isiga backar i Alperna?
Instämmer om Italien, där vet man verkligen hur man pistar backarna. Om något så är problemet där att det kan bli litet mosigt (och man har ju oftast inte samma höjd som i Frankrike). Och visst är det lurigt på våren när de pistat den vårvarma snön på kvällen och den fortsätter att frysa på efter pistningen. Sen får man ibland isknottrig manchester efterföljande morgon som nästan får det att kittla under fotsulorna. Även detta är dock italienarna duktiga på att motverka genom att pista fram en struktur som ger grepp. Och jag vet inte hur de gör men även om jag instämmer med att konstsnö är sämre så ser man sällan det där "gula sockret" av konstsnö i Italien. Som sagt, problemet är oftast det motsatta, att pisterna blir litet väl mjuka på eftermiddagarna. Själv föredrar jag det, är en sorts slaskpuckel-junkie.

Hade litet iskänsla i Ischgl i vintras - fick känslan att backarna var pistade till att bli väldigt hårda (utan struktur) kanske för att hålla bättre för den allmänna anstormningen. Vet dock att PC här ovan hade ett bättre intryck och kanske är det bara jag som har dålig teknik.

Bild från Sella Ronda.

1692081914834.png

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp