SoulRider
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Systemet är ganska spretigt och uppdelat i tre delar, varav det största delsystemet är det där bilden är tagen (högst åkning 3220m). Sedan finns det ett litet system till vänster om detta vilket vi också provade (2450m), och så till höger finns det ett litet system på nedre delen av Ortler (2550m, utbyggnad till 2800m är planerad).Hur är det systemet @PisteCarver ? Ser väldigt spännande ut!
Låter bra, tack för recensionenSystemet är ganska spretigt och uppdelat i tre delar, varav det största delsystemet är det där bilden är tagen (högst åkning 3220m). Sedan finns det ett litet system till vänster om detta vilket vi också provade (2450m), och så till höger finns det ett litet system på nedre delen av Ortler (2550m, utbyggnad till 2800m är planerad).
Man åker ner till byn på 1900 möh för att byta system, men allt hänger ihop skidmässigt.
Skidåkningen är sådär, inte så bra som man förväntar sig från pistkartan. Det är ont om naturliga ytor för lättillgänglig offpist. Hintertux som är ungefär lika stort och lika högt i jämförelse, har t ex mycket bättre skidåkning.
Men!
Det är definitivt värt ett besök pga det mäktiga alppanoramat med Ortlergruppen intill, och utsikten norrut och österut är fantastisk uppe från Schönlauf II.
Vi var där på en dagsutflykt från Nauders.
Slänger väl in en killgissning här, kan det vara Courmayeur?
Jajjemän, visst är det Courmayeur. Ordet till @STORPOTATEN !Slänger väl in en killgissning här, kan det vara Courmayeur?
Precis så. Medans andra demonstrerar för fulla muggar hemma, sitter jag här på 1:a maj och njuter kall bäss på Hotel Rosengarten strax utanför Neustift istället.Tycker mig känna igen konturen av den där bergstoppen uppe till höger.
Neustift i Stubaital?
Mycket bra val!Precis så. Medans andra demonstrerar för fulla muggar hemma, sitter jag här på 1:a maj och njuter kall bäss på Hotel Rosengarten strax utanför Neustift istället.
Bra val om du frågar mig!
Din bild @PisteCarver
Läs frågan.Capri, Italien
My bad - Faraglioni?Läs frågan.
Nej.My bad - Faraglioni?
Korrekt.Belvedere Tragara då...![]()
Njae, villa San Michele ligger på en klippkamm på andra sidan ön.kan de vara svenska statens egendom?
"San Michele är en villa på den italienska ön Capri, som uppfördes av Axel Munthe på 1890-talet och testamenterades till svenska staten,"
Det var alltså inte svårare än så?? Det är helt rätt, Harahødn (det lokale navnet) är 1581 moh och ger rolig och framför allt säker off-piste åkning ned mot Solheisen. Över till dig, @PisteCarverIngen som vill försöka på den här fina bilden?
Då gör jag ett försök med Harahorn.
Nu var det Axel Munthe’s Villa San Michele som @Ivo del Scandi nämnde i samband med en tidigare bildgåta!Villa San Michele?
Tack!Nu var det Axel Munthe’s Villa San Michele som @Ivo del Scandi nämnde i samband med en tidigare bildgåta!
Din bild @Hawk100 !
Helt rätt så klart!!!Också tveksam ja, även med stenskidorna…Först förbi Gadmen och ner till Innertkirchen, sen vattenskidorna på Aare till Meiringen där man kan ta kabinen till Hasliberg?
Tagen från Fünffingerstöck typ? Jag har själv stått uppe i första luckan i kammen till höger några gånger.
Ja, det är ju Wendenlücke, en av de populäraste lätta turerna i Engelberg. Ca. 45 min upp om man kombinerar lite bootande med hudande. Långt åk ner till Engstlensee och sen lite bootande till liften.Helt rätt så klart!!!
Har du skråat ut och hajkat upp från Jochstockliften när du varit i ”luckan i kammen”?
Bern stämmer. Se om någon kommer med någon bra gissning på andra frågan.
Ah en sån kiosk hade vi i min ”hemstad” också. Eller där ringde man till kiosken som stod på torget å första bästa svarade. Man frågade vad som hände å vem som var ute å annat viktigtJaha! Man stämde ofta träff där. Innan mobilernas tid kunde man ringa till telefonen och meddela om man blev försenad…. Om ”fel ”person svarade så talade man om vem man skulle träffa så ropade svararen ut meddelandet till den man skulle träffa…..
Tack Wikipedia!
Ja, precis. Sen är ju läget avgörande så klart också! Loeb är ett varuhus vars ena ingång ligger precis där uppgångar från tågstationen samt hållplatser från många tram- och busslinjer stålar samman. Loebegge är bernertyska för Loeb-Ecke, hörnet vid Loeb. De satte upp den gamla telefonen ett tag som en nostalgitripp.Jaha! Man stämde ofta träff där. Innan mobilernas tid kunde man ringa till telefonen och meddela om man blev försenad…. Om ”fel ”person svarade så talade man om vem man skulle träffa så ropade svararen ut meddelandet till den man skulle träffa…..
Tack Wikipedia!