Idre i januari – tips på boende?

KarinLager

Aktiv medlem
Och så är det snart vinter igen. Vi brukar åka en vecka i början av januari till något ställe i Sverige eller Norge. Vi är sugna på att testa Idre i år. Brukar det vara okej med snö där i början av januari? V et att det beror på vädret, är ju lite av en chansning men ställer frågan ändå.

Och om man nu ska dit, har aldrig varit där, har någon tips på bra boendeområde med ski in ski out? Det får gärna vara nära affären eftersom vi vill låta bilen stå. Och extra plus om det finns någorlunda flacka väga ri närheten där man kan springa eftersom jag även kör en del löpning...

Stort tack på förhand

Förra vintern var det mycket och bra snö i januari om jag minns rätt. Stod med husvagnen där hela säsongen. Minns att jag åkte puder i mellandagarna i alla backar som inte hade öppnat än och varje gång jag kom upp kändes det som jag fick skotta en halvmeter framför husvagnen. Men som du sa så kan det ju skilja från år till år men jag tror inte Idre har mindre snö en resterande norra Dalarna. Brukar ju i regel vara väldigt kallt också.

Boende med ski in/ski out och med närhet till affären skull jag nog kolla Centrumbyn, Västbyn eller Gammelbyn. Det beror lite på hur långt det får vara till affären, om det är med 1-1,5km gång fungerar nog alla områden. Liftmässigt så är det bra att försöka undvika Västsexan direkt på morgonen, där kan man bli ståendes en halvtimme på veckor men mycket folk. Men åker ni i januari är det nog lite lugnare med liftköerna. Nord-sidan är ett tips under dagen sen, där brukar det vara mycket mindre liftköer än Väst och Ost.

Tänk på att Ica på Idre Fjäll är ganska mycket dyrare än att handla nere i byn på Ica eller Coop. Tips är att handla där på vägen upp och sen stödhandla i Idre Fjäll.

Flacka vägar att springa på tror jag det är relativt dåligt med, tycker det är backar överallt. Finns en belyst gångväg som är ett par km ut till stora vägen som brukar vara bra snöröjd men som erbjuder lite backträning på väg tillbaka sen.

Idre i Januari...?🤖

för egen del åker vi till Limone i januari igen.
Uteserveringarna i backarna lockar lika mycke som skidåkningen...(och prisnivån en bra bit under Idre)

Senast ändrad:
Limone? Var är det? Kan man ta tåg dit? Kanske ska försöka peppa familjen att ta oss utomlands istället :)
Tåget stannar mitt i byn, men tåg hela vägen från Sverige blir nog i mastigaste laget; bättre att flyga till Nice, Turin eller Milano och ta tåget därifrån. (tågresan från Nice är en upplevelse)

Trots förra vinterns italienska snöbrist så öppnade Limone 8 dec. (först av alla Scandinavian Skipass anläggningarna).

Har varit i Idre över jul och nyår några gånger. En del stängda nedfarter men ändå så det räckt till.
Vi har alltid bott i söderbyn , mellan dalarnas längsta (pist) och Dalen 1. Nära till pister och längdspåret.
Springa flackt kan bli svårt, skulle vara mellan nipfjället och städjan men då är det ospårat : )

Tack för alla tips... verkar finnas gott om boenden men att det inte går att springa gör mig bekymrad... jämför med tex Hundfjället/Tandådalen, där finns ju plogade vägar att springa på... finns det gym i Idre tro? Med löpband?

Tack för alla tips... verkar finnas gott om boenden men att det inte går att springa gör mig bekymrad... jämför med tex Hundfjället/Tandådalen, där finns ju plogade vägar att springa på... finns det gym i Idre tro? Med löpband?
Klart det finns plogade vägar att springa på men det är kuperat. Springer du ner till byn är det utförs dit och uppförs till fjälls.
Gym finns.
Dom har en hemsida med utförlig info om alla aktiviteter utöver skidåkning.

Särna nära Idre är ett av Sveriges riktiga köldhål. Vi hade väl typ minus 38 där en gång i januari och bara något varmare i Idre. Och jag tror inte det var en slump. Bra att veta om man är litet köldkänslig.

Tillbaka
Topp