RandoScando
Turtok
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Så är det nog - men det kändes som ett högst relevant motexempel på din hypotes!¯\_(ツ)_/¯Godwin's law - Wikipedia
en.wikipedia.org
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så är det nog - men det kändes som ett högst relevant motexempel på din hypotes!¯\_(ツ)_/¯Godwin's law - Wikipedia
en.wikipedia.org
Kära ung man jakeplisken.Jag gillar så mycket din attityd! Ung, svart-vit, allsmäktig. Jag var också sådan för 40 år sedan.Barnsligt att försvara sitt flygåkande/bilåkande/valfritt co2-utsläppande beteende med att säga att andra människor eller andra aktiviteter är värre. Väx upp och våga ta ansvar.
Systemförändringar börjar med individers val.
Ja och när POW har samarbeten med vissa så undrar man varför du inte kräver mer av dina allierade…Barnsligt att försvara sitt flygåkande/bilåkande/valfritt co2-utsläppande beteende med att säga att andra människor eller andra aktiviteter är värre. Väx upp och våga ta ansvar.
Systemförändringar börjar med individers val.
Hmm… anklagande och nedvärderande generalisering.Är det inte mer vuxet att ta ansvar för sina handlingar? Någonstans känns det som en typisk manlig grej. Vuxna kvinnor skulle ta betydligt större hänsyn till att skiten går åt skogen och vara ödmjuka inför det. Många gubbar har svårt för det och kör SIN grej. Rör inte min semester, attityder eller flygresor.
Jag vet inte:Är det inte mer vuxet att ta ansvar för sina handlingar? Någonstans känns det som en typisk manlig grej. Vuxna kvinnor skulle ta betydligt större hänsyn till att skiten går åt skogen och vara ödmjuka inför det. Många gubbar har svårt för det och kör SIN grej. Rör inte min semester, attityder eller flygresor.
Nyansering när det gäller Nuvarande Året-ämnen? Det är faktiskt 2023, mansplaina någon annanstans!Jag vet inte:
Om vi ska generalisera; män är mer benägna att investera i miljöteknik som elbil, värmepump, solceller mm.
Kvinnor konsumerar gärna ”godhetssignalerande”; ekologiska grönsaker, hållbarhetscerifierade, svindyra skidkläder oh liknande.
Men vilka reser helst till värmen? Och vilka är det som är bekväm och vägrar cykla när det är lite snöglopp i luften?
Vi ska nog vara försiktiga med ”blame game” mot den manliga delen av befolkningen (texten kan innehålla spår av egna erfarenheter)
Och jobba där med såna, som flyger dit för att åka skidor.Enklaste lösningen är väl att flytta till en skidort så slipper man resorna….
Tycker frågan är ganska oviktig, då det viktiga är att vi gör förändringar, både män och kvinnor. Men blir ändå nyfiken på källa till dessa påståenden?Jag vet inte:
Om vi ska generalisera; män är mer benägna att investera i miljöteknik som elbil, värmepump, solceller mm.
Kvinnor konsumerar gärna ”godhetssignalerande”; ekologiska grönsaker, hållbarhetscerifierade, svindyra skidkläder oh liknande.
Och vilka reser helst till värmen? Och vilka är det som är bekväm och vägrar cykla när det är lite snöglopp i luften?
Kul idé men berg utan lift finns det gott om.
Kul idé men berg utan lift finns det gott om.
Betyder det att flygresan blir klimatkompenserad?![]()
Då kommer det ju att krävas kraftigt höjd pensionsålder i framtiden.Låt bli att skaffa barn så löser det sig. Ju färre människor desto bättre för klimatet.
Visa bilaga 26608
Är konsumtion inte med? Eller ligger det under återvinn?Låt bli att skaffa barn så löser det sig. Ju färre människor desto bättre för klimatet.
Visa bilaga 26608
Är konsumtion inte med? Eller ligger det under återvinn?
Klimatämnet har bara påbörjats för världens befolkning. Synd att det inte blev ett intressant samtal den här gången kring var konsumtion placerar sig i ditt diagram.Finns mycket skrivet om detta, inklusive mer filosofiska funderingar kring det hela. Jag instämmer i Pistcarvers utvärdering här ovan.
Instämmer men tror det iofs ligger utanför både tråd och forum.Klimatämnet har bara påbörjats för världens befolkning. Synd att det inte blev ett intressant samtal den här gången.
Det är en smula märkligt att man propagerar för minskat barnafödande i västvärlden (men sällan så gör man detsamma i tredje världen).
Sen får man höra att västvärlden/I-världen (t.ex. Japan, Sydkorea m.fl.) måste ta emot människor från tredje världen för att täcka upp för den minskande befolkningen...
Instämmer men tror det iofs ligger utanför både tråd och forum.
F ö tror jag att denna tråds rubrik är något olycklig, och hela attityden är märklig. Klimatfrågan är mycket viktig men varför denna moraliserande ton i just denna fråga? Här på FR finns inga trådar om varför skidåkare super för mycket, väger för mycket, röker för mycket, utbildar sig för dåligt, röstar fel, är för dåligt informerade/intresserade av historia/samhällsfrågor/vetenskap/personlig utveckling etc etc vilket påverkar världens befolknings välbefinnande i minst lika hög grad. Och vi slipper självutnämnda moralpoliser som i andra trådar rackar ner på dem som inte uppför sig önskvärt i dessa andra avseenden.
Föreslår att du/vi börjar om på en mer positiv not, sådana inslag finns det ju gott om trots allt även i denna tråd.
OK men denna typ av forum är knappast vare sig lämpligt eller avsett för sådant. Sedan är det detta med moralismen och "unsolicited advice", något som plågar just denna samhällsfråga.Men jag tror, kanske här vi skiljer oss, att vi behöver våga lägga i oss varandras liv. Inte bara för klimatets överlevnad utan för att vi mår bättre när vi omger- , och inte avskärmar, oss från andra människor. Och det kommer innefatta jobbiga samtal.
Det är en smula märkligt att man propagerar för minskat barnafödande i västvärlden (men sällan så gör man detsamma i tredje världen).
Metoden är baserat på "genetic lineage". Du kan läsa mera här https://www.biologicaldiversity.org/programs/population_and_sustainability/pdfs/OSUCarbonStudy.pdfI det diagrammet du har. Jag är inte helt med på beräkningen om 60 co2 ton per barn som sparas in per år. När en vuxen individ beräknas ge 8.5 ton per år.
Jag har inga barn och nu kan jag med gott samvete flyga flera gånger om året att åka skidor![]()
Och det ledde till att folk aborterade flickor till förmån för pojkar; nu har de en minskande befolkning men en obalans mellan pojkar och flickor...Ett stickspår. Men den största propagandan och mesta politiken för minskat barnafödande genom historien är ju Kinas enbarnspolitik. I västvärlden har det varit vanligare med stöd för att gynna barnafödande.
Särskilt dagar som dessa då vädret är trist ute och man läser om laviner i Åre. Då längtar man såklart till snön!Jobb och skidintresse kolliderar tyvärr ofta....
Livet som klimataktivist verkar omgärdas av minst 1000 (för)budord och den här religionen verkar synnerligen krävande, Bibeln har endast 10 budord i jämförelse.
Det verkar vara en asketisk och spartansk tillvaro där man går genom livets alla skeden ständigt deprimerad och olycklig, och sedan dör ensam (för barn fick man inte heller skaffa…).
Nä fy fan!
Nu ser jag fram emot att det (förhoppningsvis) ska komma snö i Alperna nästa vecka så att jag kan få känna lyckan av att åter få se bergen vita och åka skidor tidigt på säsongen.![]()
Och de som finner det givande och stimulerande att tjöta olika filosofiska undergångsscenarier här, kan fortsätta göra det. Sayonara!
Skidåkning är också för människan nöje.Däremot kan man diskutera exv att skaffa hund som också innebär en del utsläpp. En filsofisk och uppenbart laddad fråga. Jag älskar hundar, men samtidigt är det ju så att de avlas för, med vissa undantag, människans nöje. Dvs det finns stora potentiella utsläppsvinster i att inte skaffa hund.
Går utmärkt att åka skidor hållbart, det är väl i stort sett det som den här tråden går ut påSkidåkning är också för människan nöje.
Tillverkning och transport världen över av av skidor, pjäxor, kläder. All energi som går åt för att transportera dessa skidåkare till bergen och sen upp på bergen. Och dom måste också ha någonstans att bo under skidsemestern.
Nej usch, alla kan bara stanna hemma och stirra på och gnälla över grannens nya bilköp istället.
Obs: jag är givetvis inte seriös men nivån börjar bli lägre än nivån jag oftast håller. Och det är lägre än glocalnet….