Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Barnsligt att försvara sitt flygåkande/bilåkande/valfritt co2-utsläppande beteende med att säga att andra människor eller andra aktiviteter är värre. Väx upp och våga ta ansvar.
Systemförändringar börjar med individers val.

Barnsligt att försvara sitt flygåkande/bilåkande/valfritt co2-utsläppande beteende med att säga att andra människor eller andra aktiviteter är värre. Väx upp och våga ta ansvar.
Systemförändringar börjar med individers val.
Kära ung man jakeplisken.Jag gillar så mycket din attityd! Ung, svart-vit, allsmäktig. Jag var också sådan för 40 år sedan.

Men, du kunde väl förbättra din retorik. "Barnsligt", "Väx upp och våga ta" osv. orsakar mera nöje än påverkan/intryck(?) för läsare.

Är det inte mer vuxet att ta ansvar för sina handlingar? Någonstans känns det som en typisk manlig grej. Vuxna kvinnor skulle ta betydligt större hänsyn till att skiten går åt skogen och vara ödmjuka inför det. Många gubbar har svårt för det och kör SIN grej. Rör inte min semester, attityder eller flygresor.

Är det inte mer vuxet att ta ansvar för sina handlingar? Någonstans känns det som en typisk manlig grej. Vuxna kvinnor skulle ta betydligt större hänsyn till att skiten går åt skogen och vara ödmjuka inför det. Många gubbar har svårt för det och kör SIN grej. Rör inte min semester, attityder eller flygresor.
Hmm… anklagande och nedvärderande generalisering.
Är inte detta hets mot folkgrupp?:unsure:

Jag vet inte:
Om vi ska generalisera; män är mer benägna att investera i miljöteknik som elbil, värmepump, solceller mm.

Kvinnor konsumerar gärna ”godhetssignalerande”; ekologiska grönsaker, hållbarhetscerifierade, svindyra skidkläder oh liknande.

Och vilka reser helst till värmen? Och vilka är det som är bekväm och vägrar cykla när det är lite snöglopp i luften?

Vi ska nog vara försiktiga med ”blame game” mot den manliga delen av befolkningen (texten kan innehålla spår av egna erfarenheter)

Senast ändrad:
Jag vet inte:
Om vi ska generalisera; män är mer benägna att investera i miljöteknik som elbil, värmepump, solceller mm.

Kvinnor konsumerar gärna ”godhetssignalerande”; ekologiska grönsaker, hållbarhetscerifierade, svindyra skidkläder oh liknande.

Men vilka reser helst till värmen? Och vilka är det som är bekväm och vägrar cykla när det är lite snöglopp i luften?

Vi ska nog vara försiktiga med ”blame game” mot den manliga delen av befolkningen (texten kan innehålla spår av egna erfarenheter)
Nyansering när det gäller Nuvarande Året-ämnen? Det är faktiskt 2023, mansplaina någon annanstans! 🤪

Jag vet inte:

Och vilka reser helst till värmen? Och vilka är det som är bekväm och vägrar cykla när det är lite snöglopp i luften?
Tycker frågan är ganska oviktig, då det viktiga är att vi gör förändringar, både män och kvinnor. Men blir ändå nyfiken på källa till dessa påståenden? 😁

"I Sverige släpper mäns privata transporter ut dubbelt så mycket koldioxid som kvinnors transporter. Dessutom äter män mer kött än kvinnor, vilket också bidrar till växthuseffekten."

Med detta sagt är det viktiga att vi alla ändrar våra vanor.

Kul idé men berg utan lift finns det gott om.
Betyder det att flygresan blir klimatkompenserad? 🤔

Låt bli att skaffa barn så löser det sig. Ju färre människor desto bättre för klimatet.

1697618721428.png

Låt bli att skaffa barn så löser det sig. Ju färre människor desto bättre för klimatet.

Visa bilaga 26608
Då kommer det ju att krävas kraftigt höjd pensionsålder i framtiden. :unsure:
Nitlotten blir för de som blir 100 år gamla (och måste jobba till 100).
Den här diskussionen har spårat ur helt, skaffa inte barn… nähä… då kan ju mänskligheten lika gärna dö ut = ”bra för planeten”.
Människan är den enda varelsen som är kapabel till abstrakt tänkande och medvetenhet om sin omgivning. Den förmågan har inte träd, blommor, fiskar och insekter, och utan människor kan det faktiskt kvitta om hela jorden blir en stenöken.
Det är nog dags att stänga ner den här tråden tycker jag.

Visa bilaga 26608
Är konsumtion inte med? Eller ligger det under återvinn?

8.5 CO2 per individ och år. Mängden man räknat in här verkar hög för barn. "Detta motsvarar en minskning av per capita-utsläppen på 29 procent sedan 2008 jämfört med år 2021."

Jag förstår poängen med att ta upp barnafödande (antal personer * medelutsläpp per person = totala utsläpp). Sveriges barnafödande är förresten på rekordlåga nivåer nu och befolkningsökningen i världen håller på att stanna av (vi kommer ändå landa på sisådär 10 miljarder 2050).
Men om mina barns utsläpp ska hamna på mitt konto så borde väl mina utsläpp hamna på mina föräldrars konto? Hmmm.... ;-)

Finns mycket skrivet om detta, inklusive mer filosofiska funderingar kring det hela. Jag instämmer i Pistcarvers utvärdering här ovan.
Klimatämnet har bara påbörjats för världens befolkning. Synd att det inte blev ett intressant samtal den här gången kring var konsumtion placerar sig i ditt diagram.

Senast ändrad:
Det är en smula märkligt att man propagerar för minskat barnafödande i västvärlden (men sällan så gör man detsamma i tredje världen).
Sen får man höra att västvärlden/I-världen (t.ex. Japan, Sydkorea m.fl.) måste ta emot människor från tredje världen för att täcka upp för den minskande befolkningen...

Man kanske bara ska låta folk skaffa barn, låta länder med minskande befolkning verka för ökat barnafödande och verka för bättre teknologi?

Klimatämnet har bara påbörjats för världens befolkning. Synd att det inte blev ett intressant samtal den här gången.
Instämmer men tror det iofs ligger utanför både tråd och forum.

F ö tror jag att denna tråds rubrik är något olycklig, och hela attityden är märklig. Klimatfrågan är mycket viktig men varför denna moraliserande ton i just denna fråga? Här på FR finns inga trådar om varför skidåkare super för mycket, väger för mycket, röker för mycket, utbildar sig för dåligt, röstar fel, är för dåligt informerade/intresserade av historia/samhällsfrågor/vetenskap/personlig utveckling etc etc vilket påverkar världens befolknings välbefinnande i minst lika hög grad. Och vi slipper självutnämnda moralpoliser som i andra trådar rackar ner på dem som inte uppför sig önskvärt i dessa andra avseenden.

Föreslår att du/vi börjar om på en mer positiv not, sådana inslag finns det ju gott om trots allt även i denna tråd.

Det är en smula märkligt att man propagerar för minskat barnafödande i västvärlden (men sällan så gör man detsamma i tredje världen).
Sen får man höra att västvärlden/I-världen (t.ex. Japan, Sydkorea m.fl.) måste ta emot människor från tredje världen för att täcka upp för den minskande befolkningen...

Bra poäng.

Instämmer men tror det iofs ligger utanför både tråd och forum.

F ö tror jag att denna tråds rubrik är något olycklig, och hela attityden är märklig. Klimatfrågan är mycket viktig men varför denna moraliserande ton i just denna fråga? Här på FR finns inga trådar om varför skidåkare super för mycket, väger för mycket, röker för mycket, utbildar sig för dåligt, röstar fel, är för dåligt informerade/intresserade av historia/samhällsfrågor/vetenskap/personlig utveckling etc etc vilket påverkar världens befolknings välbefinnande i minst lika hög grad. Och vi slipper självutnämnda moralpoliser som i andra trådar rackar ner på dem som inte uppför sig önskvärt i dessa andra avseenden.

Föreslår att du/vi börjar om på en mer positiv not, sådana inslag finns det ju gott om trots allt även i denna tråd.

Tror vi behöver släppa det individualistiska tidevarvet där allt är möjligt och inse att vårt framtida liv kommer innehålla större inslag av begränsningar. Enkom önskningar om teknisk utveckling osv tror jag dessvärre förskjuter skiftet. Är det perspektivet så förklarar det mer varför vi behöver göra något på gruppnivå, vilket inverkar på individen.

Hade gärna sett ett samtal kring många av frågor du ställer. Värderingsfrågor som "varför behöver folk dricka mer på fjällsemester" är långt mer intressant att prata kring än vilken flygplats man ska flyga till alperna eller vilken skida som ska införskaffas.

För att få till ett bra samtal behövs olika inspel. Så är helt med på att vända blad. Men jag tror, kanske här vi skiljer oss, att vi behöver våga lägga i oss varandras liv. Inte bara för klimatets överlevnad utan för att vi mår bättre när vi omger- , och inte avskärmar, oss från andra människor. Och det kommer innefatta jobbiga samtal.

I det diagrammet du har. Jag är inte helt med på beräkningen om 60 co2 ton per barn som sparas in per år. När en vuxen individ beräknas ge 8.5 ton per år.

Men jag tror, kanske här vi skiljer oss, att vi behöver våga lägga i oss varandras liv. Inte bara för klimatets överlevnad utan för att vi mår bättre när vi omger- , och inte avskärmar, oss från andra människor. Och det kommer innefatta jobbiga samtal.
OK men denna typ av forum är knappast vare sig lämpligt eller avsett för sådant. Sedan är det detta med moralismen och "unsolicited advice", något som plågar just denna samhällsfråga.

Ett stickspår. Men den största propagandan och mesta politiken för minskat barnafödande genom historien är ju Kinas enbarnspolitik. I västvärlden har det varit vanligare med stöd för att gynna barnafödande.

Jag har inga barn och nu kan jag med gott samvete flyga flera gånger om året att åka skidor :)

Ditt samvete får du göra vad du vill med men att du inte har några barn gör definitivt att din klimatpåverkan blir mindre än alla andra som har minst ett barn (Anzom? Jaskeplisk? Ni syndar väl inte och förstör för mänskligheten??) Samma gäller om man jämför dem med ett barn med tvåbarnsföräldrar etc.

Så egentligen är det oerhört mycket viktigare ur klimatsynpunkt att diskutera antalet barn hos oss skidåkare än om vi ska köpa trugor av plast eller kork (eller flyga till Japan eller inte).

Eller med andra ord - det bästa vi kan göra för våra barnbarn ur klimatsynpunkt är att se till att deras föräldrar aldrig föds. Min slutsats av allt detta är att det finns viktigare värden för oss människor än att maximera klimatpolitiken. Och vilka absurda resonemang man hamnar i om man låter klimathänsyn gå före allt annat.

Ett stickspår. Men den största propagandan och mesta politiken för minskat barnafödande genom historien är ju Kinas enbarnspolitik. I västvärlden har det varit vanligare med stöd för att gynna barnafödande.
Och det ledde till att folk aborterade flickor till förmån för pojkar; nu har de en minskande befolkning men en obalans mellan pojkar och flickor...
Men ett sidospår.

Inte för att vara den men tyvärr så blir det ännu tydligare hur bra vi har de när det kan pratas flygresor i dessa tider.

Klyftorna ökar inte pågrund av flygresor…

Jag tycker det är ett riktigt dumt argument att man inte ska skaffa barn för klimatets skull, det är ju i princip för dem som vi ska rädda planeten. Men i princip tycker jag att man ska göra så mycket man kan, till den gränsen, för att minska utsläppen och ge dem förutsättningar för ett hållbart liv.

Däremot kan man diskutera exv att skaffa hund som också innebär en del utsläpp. En filsofisk och uppenbart laddad fråga. Jag älskar hundar, men samtidigt är det ju så att de avlas för, med vissa undantag, människans nöje. Dvs det finns stora potentiella utsläppsvinster i att inte skaffa hund.

Livet som klimataktivist verkar omgärdas av minst 1000 (för)budord och den här religionen verkar synnerligen krävande, Bibeln har endast 10 budord i jämförelse.
Det verkar vara en asketisk och spartansk tillvaro där man går genom livets alla skeden ständigt deprimerad och olycklig, och sedan dör ensam (för barn fick man inte heller skaffa…).
Nä fy fan!
Nu ser jag fram emot att det (förhoppningsvis) ska komma snö i Alperna nästa vecka så att jag kan få känna lyckan av att åter få se bergen vita och åka skidor tidigt på säsongen.❄️🏔️ ⛷️😃
Och de som finner det givande och stimulerande att tjöta olika filosofiska undergångsscenarier här, kan fortsätta göra det. Sayonara!

Senast ändrad:
Livet som klimataktivist verkar omgärdas av minst 1000 (för)budord och den här religionen verkar synnerligen krävande, Bibeln har endast 10 budord i jämförelse.
Det verkar vara en asketisk och spartansk tillvaro där man går genom livets alla skeden ständigt deprimerad och olycklig, och sedan dör ensam (för barn fick man inte heller skaffa…).
Nä fy fan!
Nu ser jag fram emot att det (förhoppningsvis) ska komma snö i Alperna nästa vecka så att jag kan få känna lyckan av att åter få se bergen vita och åka skidor tidigt på säsongen.❄️🏔️ ⛷️😃
Och de som finner det givande och stimulerande att tjöta olika filosofiska undergångsscenarier här, kan fortsätta göra det. Sayonara!

Kan väl också vara värt att påpeka att ingen i tråden antytt att man bör inskränka friheten att skaffa barn.
För egen del kan jag bara säga att det går utmärkt att leva hållbart och ha en god livskvalitet.

Önskar dig sköna svängar PC!

Däremot kan man diskutera exv att skaffa hund som också innebär en del utsläpp. En filsofisk och uppenbart laddad fråga. Jag älskar hundar, men samtidigt är det ju så att de avlas för, med vissa undantag, människans nöje. Dvs det finns stora potentiella utsläppsvinster i att inte skaffa hund.
Skidåkning är också för människan nöje.
Tillverkning och transport världen över av av skidor, pjäxor, kläder. All energi som går åt för att transportera dessa skidåkare till bergen och sen upp på bergen. Och dom måste också ha någonstans att bo under skidsemestern.
Nej usch, alla kan bara stanna hemma och stirra på och gnälla över grannens nya bilköp istället.
Obs: jag är givetvis inte seriös men nivån börjar bli lägre än nivån jag oftast håller. Och det är lägre än glocalnet….

Skidåkning är också för människan nöje.
Tillverkning och transport världen över av av skidor, pjäxor, kläder. All energi som går åt för att transportera dessa skidåkare till bergen och sen upp på bergen. Och dom måste också ha någonstans att bo under skidsemestern.
Nej usch, alla kan bara stanna hemma och stirra på och gnälla över grannens nya bilköp istället.
Obs: jag är givetvis inte seriös men nivån börjar bli lägre än nivån jag oftast håller. Och det är lägre än glocalnet….
Går utmärkt att åka skidor hållbart, det är väl i stort sett det som den här tråden går ut på :)

Tillbaka
Topp