Blir det någon skidåkning i vinter?

Jag skulle gissa att det kan vara bra mot den globala uppvärmningen om fler ytor vore snötäckta och reflekterar bort värmen förutsatt att elförsörjningen är fosilfri.
Men då vi ligger under i EU så och Scandinavisk elmix så är den inte det. Den blir aldrig bättre än elen i hela systemet.

Jag skulle gissa att det kan vara bra mot den globala uppvärmningen om fler ytor vore snötäckta och reflekterar bort värmen förutsatt att elförsörjningen är fosilfri.
Men då vi ligger under i EU så och Scandinavisk elmix så är den inte det. Den blir aldrig bättre än elen i hela systemet.
Nu har jag förvisso inte läst eller jobbat med elkraftsteknik, men rent fysikaliskt låter det tveksamt, förlusterna i elnätet är ju knappast försumbara. Och om det aldrig skulle bli bättre än elen i hela systemet skulle väl den här grejen med elprisområden vara meningslös? Eller tänker jag fel? Förklara gärna!

Det "vedertagna " sättet att se på det är att lägger du till en last på nätet så är det den smutsigaste producerade och omvänt så minskar du effekten i nätet så fasas den smutsigaste produktionen som stoppas.
Och givetvis så blir det oftast smutsigare vid kallt väder.
Vist är det flaskhalsar i överföringen vilket i detta fallet så skulle det lokalt vara renare energi i norr än söder. Så extra "brunt" i Danmark då de sitter tight ihop med Tyskland som har majoriteten fossil energi.
Sedan så bör man tycker jag reflektera över om vattenkraft är ren? Det finns väll inget energislag som förstör landskapet och djurlivet i vattnet så mycket på lokal nivå?
Bygga ut vattenkraft får man inte pga av det. Men det som redan är förstört får räknas som rent.

Det "vedertagna " sättet att se på det är att lägger du till en last på nätet så är det den smutsigaste producerade och omvänt så minskar du effekten i nätet så fasas den smutsigaste produktionen som stoppas.
Och givetvis så blir det oftast smutsigare vid kallt väder.
Vist är det flaskhalsar i överföringen vilket i detta fallet så skulle det lokalt vara renare energi i norr än söder. Så extra "brunt" i Danmark då de sitter tight ihop med Tyskland som har majoriteten fossil energi.
Sedan så bör man tycker jag reflektera över om vattenkraft är ren? Det finns väll inget energislag som förstör landskapet och djurlivet i vattnet så mycket på lokal nivå?
Bygga ut vattenkraft får man inte pga av det. Men det som redan är förstört får räknas som rent.
Kärnkraft är det mest effektiva elproduktionen som finns som dessutom är ren och säker. Det var en katastrof att lägga ner den
lar av den (värst var väl "forskningsstoppet" från 70-talet), men det verkar som att flera börjar förstå behovet och nybyggen av kärnkraftverk har påbörjats igen.

Det börjar lukta försäsongsåkning….!😃

1697565306246.jpeg

Föhnstorm på gång som synes. Se hur långt ner det snöar, kan komma en del på sydsidan. Ser prognos med 100+ mm nederslag på Piz Corvatsch vid St Moritz över helgen tex.

Föhnstorm på gång som synes. Se hur långt ner det snöar, kan komma en del på sydsidan. Ser prognos med 100+ mm nederslag på Piz Corvatsch vid St Moritz över helgen tex.
Som hotellinnehavaren sa på ett ställe där vi var på försäsongsåkning för ett par år sedan: "wenn ein Genua-Tief kommt, dann bekommen wir immer viel Schnee".
Jag hoppas att det nästa vecka kommer ett "Genua-lågtryck" igen....❄️🌨️

Ser det framför mig, man sitter i liften på väg upp till en alptopp som ger +1000m fallhöjd. Det var 8-9 månader sen sist man åkte utför, de första ostadiga skären ska läggas. Man känner sig rostig, men så jävla lycklig. Snart har man hittat rytmen och bombar ner för varenda pist och försöker dricka upp all öl i hela Österrike på afterskin och allt är bara underbart. Och känslan i att det bara är början av säsongen, man har så mycket kvar! Det är livet mina vänner😊

Ser det framför mig, man sitter i liften på väg upp till en alptopp som ger +1000m fallhöjd. Det var 8-9 månader sen sist man åkte utför, de första ostadiga skären ska läggas. Man känner sig rostig, men så jävla lycklig. Snart har man hittat rytmen och bombar ner för varenda pist och försöker dricka upp all öl i hela Österrike på afterskin och allt är bara underbart. Och känslan i att det bara är början av säsongen, man har så mycket kvar! Det är livet mina vänner😊
(y) för denna sprudlande optimism och livsglädje!☀️⛷️

Bra motvikt till en viss annan domedagstråd här….

Jo, känslan att det närmar sig finns helt klart nu, och den lite "pirriga" känslan man har för de första svängarna är underbar. Nu blir det ingen alptopp för mig utan första svängen blir i Åre eller Björnrike beroende på vad som öppnar först.

Fyfan nu känns det ändå nära! Snart får man äntligen göra det man älskar. Det finns väldigt lite som toppar känslan av att åka skidor, inga fruntimmer, sprit eller annat kommer ens i närheten 😊
Nu fattar jag inget i vanlig ordning. Är inte skidåkning, sprit (öl å jäger) och fruntimmer, oftast i den ordningen det som gäller från December till Maj bland alptopparna?

Jäklar, nu kom jag på att jag inte är en ung säsongare längre, väldigt långt ifrån faktiskt. Men man får leva på minnena i den här åldern.
Men hustrun sa att jag gärna kunde ta disken innan jag la mig. Hurra!

Här är samma hustru i söndags på väg in från Ullådalen (hon är tokig i skidåkning den där).
Det snöade seriöst stundtals som synes.
Tack till den skoterförare som hade premiärkört innåt och tryckt ihop den bristande skaren till ett fint turspår.
Kontentan är alltså, jo det blir turåkning i vinter👍😃
IMG_7553.jpeg

Blev tydligen en månad på skidor i vinter. Tack för kvarstående barnledighet och förstående arbetsgivare. Hej hej Funäs blir gött och se dig igen och perfekt för 5-åring att göra en semisäsong där i som första säsong i stället för sina 20 skiddagar på olika orter i Sverige.
Först trodde jag du hade brutit benet och menade att säsongen var över. :oops:
Sen föstod jag att du menar "blir". :love:

Härligt, hoppas det blir en bra och snörik vinter!

Hur brukar snöläget vara i Dolomiterna i slutet av mars?
Om man bor i Val Gardena t. ex.
Förstår ju att det beror på en massa faktorer som varierar år från år men kanske man kan säga om det troligtvis är rätt kört, dvs osannolikt att det är hyggligt med snö, eller?
Har aldrig sett det omtalade med sella ronda mm och tänka att det kanske vore idé.

Hur brukar snöläget vara i Dolomiterna i slutet av mars?
Om man bor i Val Gardena t. ex.
Förstår ju att det beror på en massa faktorer som varierar år från år men kanske man kan säga om det troligtvis är rätt kört, dvs osannolikt att det är hyggligt med snö, eller?
Har aldrig sett det omtalade med sella ronda mm och tänka att det kanske vore idé.
Vi var där vecka 10 iår varmt och tung vårsnö. Blev snabbt uppkört trots inte överdrivet med folk.

Tillbaka
Topp