"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class).
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det klimatsmart att köra snökanoner? Kostar det inget alls på klimatet?Hoppas nu att smhis långtidsprognos stämmer. Kanske kan få igång någon snökanonsanläggning till starten av november.. Vore en fin present.
Fjällvärlden hade kunnat driva hela Stockholm med snökanoner om energin varit fördelad efter regioner.Är det klimatsmart att köra snökanoner? Kostar det inget alls på klimatet?
Vad har dammark med snökanoner i Sverige att göra? Jag för övrigt haft 81,7 % grön energi den sista veckan på grund av blåsten..Fjällvärlden hade kunnat driva hela Stockholm med snökanoner om energin varit fördelad efter regioner.
Danmark däremot.. mordor i sammanhanget.
Snökanoner i Danmark? Nu tror jag bestämt du har hoppat i galen tunna.Fjällvärlden hade kunnat driva hela Stockholm med snökanoner om energin varit fördelad efter regioner.
Danmark däremot.. mordor i sammanhanget.
Ja vad jag vet så är de sista snökanonerna i Danmark skrotade.Snökanoner i Danmark? Nu tror jag bestämt du har hoppat i galen tunna.
Nu har jag förvisso inte läst eller jobbat med elkraftsteknik, men rent fysikaliskt låter det tveksamt, förlusterna i elnätet är ju knappast försumbara. Och om det aldrig skulle bli bättre än elen i hela systemet skulle väl den här grejen med elprisområden vara meningslös? Eller tänker jag fel? Förklara gärna!Jag skulle gissa att det kan vara bra mot den globala uppvärmningen om fler ytor vore snötäckta och reflekterar bort värmen förutsatt att elförsörjningen är fosilfri.
Men då vi ligger under i EU så och Scandinavisk elmix så är den inte det. Den blir aldrig bättre än elen i hela systemet.
Kärnkraft är det mest effektiva elproduktionen som finns som dessutom är ren och säker. Det var en katastrof att lägga ner denDet "vedertagna " sättet att se på det är att lägger du till en last på nätet så är det den smutsigaste producerade och omvänt så minskar du effekten i nätet så fasas den smutsigaste produktionen som stoppas.
Och givetvis så blir det oftast smutsigare vid kallt väder.
Vist är det flaskhalsar i överföringen vilket i detta fallet så skulle det lokalt vara renare energi i norr än söder. Så extra "brunt" i Danmark då de sitter tight ihop med Tyskland som har majoriteten fossil energi.
Sedan så bör man tycker jag reflektera över om vattenkraft är ren? Det finns väll inget energislag som förstör landskapet och djurlivet i vattnet så mycket på lokal nivå?
Bygga ut vattenkraft får man inte pga av det. Men det som redan är förstört får räknas som rent.
Som hotellinnehavaren sa på ett ställe där vi var på försäsongsåkning för ett par år sedan: "wenn ein Genua-Tief kommt, dann bekommen wir immer viel Schnee".Föhnstorm på gång som synes. Se hur långt ner det snöar, kan komma en del på sydsidan. Ser prognos med 100+ mm nederslag på Piz Corvatsch vid St Moritz över helgen tex.
Såg på webcam att dom har en backe öppen redan .. man kan undra när resten öppnarDet börjar lukta försäsongsåkning….!![]()
Just nu har Hintertux flest backar öppna. Om de även får igång Kasererliftarna om en vecka så är det riktigt bra där. Liften Kaserer 1 med röd nerfart har den bästa carving-pisten som jag känner till.Såg på webcam att dom har en backe öppen redan .. man kan undra när resten öppnar![]()
Jäkligt bra backar dom där, åkte dessa i februari i år. Hänger på att dom får snö bara så ..Just nu har Hintertux flest backar öppna. Om de även får igång Kasererliftarna om en vecka så är det riktigt bra där. Liften Kaserer 1 med röd nerfart har den bästa carving-pisten som jag känner till.
Ser det framför mig, man sitter i liften på väg upp till en alptopp som ger +1000m fallhöjd. Det var 8-9 månader sen sist man åkte utför, de första ostadiga skären ska läggas. Man känner sig rostig, men så jävla lycklig. Snart har man hittat rytmen och bombar ner för varenda pist och försöker dricka upp all öl i hela Österrike på afterskin och allt är bara underbart. Och känslan i att det bara är början av säsongen, man har så mycket kvar! Det är livet mina vänner![]()
Jo, känslan att det närmar sig finns helt klart nu, och den lite "pirriga" känslan man har för de första svängarna är underbar. Nu blir det ingen alptopp för mig utan första svängen blir i Åre eller Björnrike beroende på vad som öppnar först.Ser det framför mig, man sitter i liften på väg upp till en alptopp som ger +1000m fallhöjd. Det var 8-9 månader sen sist man åkte utför, de första ostadiga skären ska läggas. Man känner sig rostig, men så jävla lycklig. Snart har man hittat rytmen och bombar ner för varenda pist och försöker dricka upp all öl i hela Österrike på afterskin och allt är bara underbart. Och känslan i att det bara är början av säsongen, man har så mycket kvar! Det är livet mina vänner![]()
Nu fattar jag inget i vanlig ordning. Är inte skidåkning, sprit (öl å jäger) och fruntimmer, oftast i den ordningen det som gäller från December till Maj bland alptopparna?Fyfan nu känns det ändå nära! Snart får man äntligen göra det man älskar. Det finns väldigt lite som toppar känslan av att åka skidor, inga fruntimmer, sprit eller annat kommer ens i närheten![]()
Först trodde jag du hade brutit benet och menade att säsongen var över.Blev tydligen en månad på skidor i vinter. Tack för kvarstående barnledighet och förstående arbetsgivare. Hej hej Funäs blir gött och se dig igen och perfekt för 5-åring att göra en semisäsong där i som första säsong i stället för sina 20 skiddagar på olika orter i Sverige.
satellite view på Google Maps ger en ganska rättvisande bild… Täckande snö i pisterna (tills liftsystemen stänger för säsongen) men inte mycket utanför.Hur brukar snöläget vara i Dolomiterna i slutet av mars?
Vi var där vecka 10 iår varmt och tung vårsnö. Blev snabbt uppkört trots inte överdrivet med folk.Hur brukar snöläget vara i Dolomiterna i slutet av mars?
Om man bor i Val Gardena t. ex.
Förstår ju att det beror på en massa faktorer som varierar år från år men kanske man kan säga om det troligtvis är rätt kört, dvs osannolikt att det är hyggligt med snö, eller?
Har aldrig sett det omtalade med sella ronda mm och tänka att det kanske vore idé.
Tack för alla som svarat, tror det blir dolomiterna ngt annat år, lite tidigare på säsongen...Vi var där vecka 10 iår varmt och tung vårsnö. Blev snabbt uppkört trots inte överdrivet med folk.
Hur vet du när bilden har tagits?satellite view på Google Maps ger en ganska rättvisande bild… Täckande snö i pisterna (tills liftsystemen stänger för säsongen) men inte mycket utanför.
Tror man kan se det när man kikar i datorns webbläsare. Får återkomma. Men jag vet att det brukar se ut så där typ i mitten/slutet av mars.Hur vet du när bilden har tagits?
Jag skulle säga att bilden är från början av säsongen. Det finns tydliga spår att de har nyligen sprutat snö vilket man inte gör i mars.Tror man kan se det när man kikar i datorns webbläsare. Får återkomma. Men jag vet att det brukar se ut så där typ i mitten/slutet av mars.
Du har rätt, satellitbilderna är från 7-12-2016. Syns i Google Earth.Jag skulle säga att bilden är från början av säsongen. Det finns tydliga spår att de har nyligen sprutat snö vilket man inte gör i mars.
Trolltind(en), vid Jordalsgrenda. Riktigt bra bas, inga tendenser till genomslag eller stenar alls. Nedre del dock betong, tippar på en omgång med regn där.Trevlig
Var är det?