Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Från en kvällsbild till en annan....vad heter skidområdet uppe i bergen där borta?

1704740974232.png

Nordkette/Hafelekar?
Stämmer bra det, och maken till citynära skidåkning får man nog leta efter. Den som söker efter en stad att bo i, med bra skidåkning nära till hands, borde ha Innsbruck på sin lista.
Från stadskärnan tar man tåget Hungerbergbahn rakt upp till skidområdet, där ett par kabiner väntar. Snabbt och smidigt.

Din bild @PisteCarver

Javisst, en del blir ju lite kränkta över min ”smygreklam” här, så då får jag väl visa bilder på skidanläggningar som inte ingår i Scandinavian Skipass 😂

Helt ok tycker jag! Fast de där kreativa tipsen om hur unga säsongare och andra kan bo billigt på franska skidhotell … Jag förstod inte riktigt principen? 😳😉

Kan jag se där bakom Fredriksborgs fästning, nära Stockholm?
Visst gör du det, och där har du säkert suttit med några Bombardinos eller Longdrinks på Finlands/Sverige-färjan och njutit av utsikten.

Historisk kuriosa:
Fästningen byggdes för övrigt för att försvara Stockholms inlopp vid strategiska Oxdjupet. På andra sidan Oxdjupet byggdes Oskar-Fredriksborgs fästning och de två skulle motstå rysshärjningarna var tanken.
I modern tid uppfördes sedan även Vaxholms Kustartilleriregemente (KA1) här, där Potaten fullgjorde sin värnplikt. Och två år senare även sin repmånad! 😲

Regementet har nu gått i graven och som synes till vänster i bilden, omvandlas det till lyxiga lägenheter.

Bilden är din @KaitsuH och jag gissar på Champoluc!

Senast ändrad:
Jajaja...så klart. What was I thinking.? 🫢
Han vet vad han pratar om, Ivo!

Som jag tidigare på forumet har informerat om, så finns det ju även ett Smålands Saalbach (Isaberg)!☝️
De har massor av pister inklusive en svart skogsnerfart. Och det är inte sämre ställt när det gäller liftar heller, bl a en modern 6-sits Leitner Express. När man precis har satt sig tillrätta i den och fällt ner bygeln och den går över första krönet…. så inser man att det är toppstationen….🥴:ROFLMAO:

EDIT: Sen har vi Skånes Banff (Hook’s Creek) men eftersom det är ett renodlat topptursområde utan liftar så ligger det utanför mitt erfarenhetsområde.

Senast ändrad:
Skånes Banff låter fint! Fast P*AB fick nys om potentialen i Hook’sCreek så där är sig inte helt likt… fast de lämnade några träd till skogsskidåkningen, nu kallad ”Malmös Serre”.

1704817866689.png

I detta sammanhang ser jag fram emot framtida bildgåtor från ”Sveriges Sella Ronda” (Nötåsen i Branäs med 34 meters fallhöjd).
Samt den spännande framtidsvisionen om ”Peak-2-peak” i Idre.

Senast ändrad:
Skånes Banff låter fint! Fast P*AB fick nys om potentialen i Hook’sCreek så där är sig inte helt likt…

Visa bilaga 29171

I detta sammanhang ser jag fram emot framtida bildgåtor från ”Sveriges Sella Ronda” (Nötåsen i Branäs med 34 meters fallhöjd).
Samt den spännande framtidsvisionen om ”Peak-2-peak” i Idre.
Men om det nu är det dominerande liftbolagets moderbolag som ska sköta utbyggnaden, var är P-automaterna? :unsure:
Kostar det pengar att besöka bajamajorna också eller är det budgethytter?

Ok, nu har ju någon haft chans att gissa. ;) Jag ser minst två. Schatzalp/Strelapass mitt i bilden, men antar att du främst söker Parsenn Davos lite längre bort? Liftstolpe på Jakobshorn till höger också?
Så ska slipstenen dras.(y)
Jag hade tänkt mig Parsenn såklart med den tydligt synliga bergbanan. Med förstoringsglaset påkopplat så ser man faktiskt längst ut till höger ett par liftstolpar på Jakobshorn också.🤓

Din tur @Kalle_Luzern !

Snödjup

Tillbaka
Topp