Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Lite lustigt att det dyker upp folk här som har ”Lindvallen”, ”Experium” eller Branäs som referens.
Sidan heter väl ändå Freeride..?
Kanske skulle passa bättre på Familjelivs forum…?
Borde inte du som VD för Scandinavian Skipass bete dig bättre på nätet?

Väldigt många potentiella kunder kan läsa och ta del av din negativa och nedlåtande inställning till vanliga svenssonåkare.

För övrigt kan väl du länka det skidforum som accepterar oss som ägnar oss åt liftburen resortåkning.

Borde inte du som VD för Scandinavian Skipass bete dig bättre på nätet?

Väldigt många potentiella kunder kan läsa och ta del av din negativa och nedlåtande inställning till vanliga svenssonåkare.

För övrigt kan väl du länka det skidforum som accepterar oss som ägnar oss åt liftburen resortåkning.
hm... forumet på Familjeliv är fullt av tips och info kring skidorter som Sälen, Idre och Branäs (faktiskt mer än här). Du behöver inte bli kränkt av ett tips.

Vad menar du med "negativ och nedlåtande attityd till svenssonåkare"?
Du kanske syftar på att jag har "avslöjat" fusk med uppgiven fallhöjd hos vissa skidanläggningar? (för att hålla oss till den här tråden så är väl även uppgiven åkbar fallhöjd i Lindvallen tveksam)

Lite lustigt att det dyker upp folk här som har ”Lindvallen”, ”Experium” eller Branäs som referens.
Sidan heter väl ändå Freeride..?
Kanske skulle passa bättre på Familjelivs forum…?
Den här fattar jag inte riktigt. Vart går gränsen enligt dig?
Hur häftig måste man vara för att få vara med på Freeride?
Alla har inte möjlighet att vara på dom största anläggningarna.
Huvudsaken är att man tycker om att åka skidor, och det gör vi väl alla här på forumet.
90 eller 900 fhm, man kan ha kul oavsett!

Den här fattar jag inte riktigt. Vart går gränsen enligt dig?
Hur häftig måste man vara för att få vara med på Freeride?
Alla har inte möjlighet att vara på dom största anläggningarna.
Huvudsaken är att man tycker om att åka skidor, och det gör vi väl alla här på forumet.
90 eller 900 fhm, man kan ha kul oavsett!
Du har helt rätt. Mitt inlägg var kanske lite ”raljant” 🤷‍♂️

Kul att även nybörjare hittar hit.

Som jämte förundras jag över att kullarna Sälen blivit Skandinaviens största skidområde (med bortåt 150,000 bäddar).
Men massturism har naturligtvis andra lockelser än enbart skidåkningen: bra party, raggningspotential osv (vilket är ganska klent på de skidorter jag föredrar)

Som jämte förundras jag över att kullarna Sälen blivit Skandinaviens största skidområde (med bortåt 150,000 bäddar).
Men massturism har naturligtvis andra lockelser än enbart skidåkningen: bra party, raggningspotential osv (vilket är ganska klent på de skidorter jag föredrar)
Bortsett från Norge, vilket var väldigt dyrt i många år,är sälen det överlägsen närmaste från Göteborg som erbjuder helt ok åkning. Gäller ju även Danmark. Ja, tom ok freeride och turmöjligheter hittar man i sälen, om man letar lite. (Bättre i stöten iofs) Så kanske inte så konstigt att de blivit stora. Vill man bila som familj från göteborg och vara i sverige finns det väl knappt nåt annat i ok avstånd. Som sagt, i dagsläget är norge ett jättebra alternativ. Men jag minns priserna när jag var i hemsedal för första gången. Då var allt minst dubbelt så dyrt som här. Och då är det inget alternativ för vanligt familj.

Men detta sagt har jag bara åkt i sälen i en dag, så vad vet jag 🤣. Däremot var vi rätt ofta i stöten. Men de har byggt mycket stugor där, vet inte hur det blivit nu. 6 år sen vi var där sist.

Senast ändrad:
Tja
Alkohol, snask, läsk och kött, främst från 🐷 är🐷 dyrt
Det andra är som på andra skidorter dyrt
Grönsaker billigare än hemma.

Men vi har aldrig ork att stå vid spisen å laga mat i en tveksamt utrustad lägenhet eller stuga efter en dag på skidor så vi tar med färdiglagat som vi bara värmer
Sedan så kostar vägtullarna en del och Piggdekkoblat genom Oslo om man nu kör med Piggedäck

Som sagt, i dagsläget är norge ett jättebra alternativ. Men jag minns priserna när jag var i hemsedal för första gången. Då var allt minst dubbelt så dyrt som här. Och då är det inget alternativ för vanligt familj.
en upptäckt jag nyligen gjorde var att norska skolloven slutar 2 jan.
I Norefjell och Hemsedal/Solheisen var det, förutom grym åkning, billiga hotellrum och väldigt lite folk. Nästan bara svenskar (till skillnad mot svenska anläggningar som i stort sett är fullbokade v1.)

en upptäckt jag nyligen gjorde var att norska skolloven slutar 2 jan.
I Norefjell och Hemsedal/Solheisen var det, förutom grym åkning, billiga hotellrum och väldigt lite folk. Nästan bara svenskar (till skillnad mot svenska anläggningar som i stort sett är fullbokade v1.)
Locka nu inte den svenska Sälen-massturismen till Norefjell, där finns så få semesterboendemöjligheter förutom det dyra högfjällshotellet, så det kan bli svårt ifall lämmeltåget vänder kosan dit. 😉
Antar att norrmännen som åker dit antingen har en av hyttelägenheterna i skidområdet eller är dagsutflyktsbesökare från Oslo. Betydligt färre hytter där än i Hafjell/Kvitfjell.

Senast ändrad:
Tja
Alkohol, snask, läsk och kött, främst från 🐷 är🐷 dyrt
Det andra är som på andra skidorter dyrt
Grönsaker billigare än hemma.

Men vi har aldrig ork att stå vid spisen å laga mat i en tveksamt utrustad lägenhet eller stuga efter en dag på skidor så vi tar med färdiglagat som vi bara värmer
Sedan så kostar vägtullarna en del och Piggdekkoblat genom Oslo om man nu kör med Piggedäck

Ja, så är det nu. Men 10 år sen var det en helt annan grej när norska kronan var 2 sek. Då var det dyrt, det var det jag tänkte på. Då var det få familj som hade råd med skidsemester i norge. Och nu har rätt många en andel i nån stuga i sälen, så de åker dit.

Ja, så är det nu. Men 10 år sen var det en helt annan grej när norska kronan var 2 sek. Då var det dyrt, det var det jag tänkte på. Då var det få familj som hade råd med skidsemester i norge. Och nu har rätt många en andel i nån stuga i sälen, så de åker dit.
Men hallå och ursäkta 1 NOK = 2 SEK?!
Inte ens danska kronan har varit i närheten av det.
Under de senaste 10 åren har NOK varit som högst 1,13 SEK.

EDIT: Nu är vi väldigt långt ifrån trådens ämne, ursäkta för det. Ville bara korrigera ett faktafel.

Bortsett från Oslo-stöket är vägarna upp i syd/mellan-Norge från sydsverige och västkusten mycket behagligare än vägarna mot svenska fjällen. Och har man elbil så slipper man betala Oslos biltullar. Förstår inte heller detta att Norge skulle vara dyrt. Däremot är maten sällan prisvärd, men det är den faktiskt inte i Sverige heller (för en turist som äter ute).

Åker man fosilbil så kan det vara läge att tanka upp innan gränsen
El ser ut att vara samma eller billigare
Samt att man måste ha extrem räckvidångest om det skulle upplevas långt mellan laddarna
I Norge skulle man nog kunna åka på långresa med en golfbil. Inte en sådan folka på el utan dom som fraktar slöa runt på gräsmattor

2010 var NOK uppe i 1,25 sek (då fick man nöja sig med tält och topptur)

Skistar är duktiga på att få "varma bäddar", genom att erbjuda rabatt på liftkort till ägare som lämnar sitt boende till Skistar för uthyrning.

Resultatet är att de ofta finns tillgängligt boende på Skistar resorts.

När det gäller boende i Norge så är det Finn.no som gäller!
ganska usel tjänst men det finns mycket lediga hyttor, inte minst i Norefjäll

hm... forumet på Familjeliv är fullt av tips och info kring skidorter som Sälen, Idre och Branäs (faktiskt mer än här). Du behöver inte bli kränkt av ett tips.

Vad menar du med "negativ och nedlåtande attityd till svenssonåkare"?
Du kanske syftar på att jag har "avslöjat" fusk med uppgiven fallhöjd hos vissa skidanläggningar? (för att hålla oss till den här tråden så är väl även uppgiven åkbar fallhöjd i Lindvallen tveksam)

Verkar som att du insett hur osmidig din initiala kommentar var med tanke på kappvändningen.

Men hallå och ursäkta 1 NOK = 2 SEK?!
Inte ens danska kronan har varit i närheten av det.
Under de senaste 10 åren har NOK varit som högst 1,13 SEK.

EDIT: Nu är vi väldigt långt ifrån trådens ämne, ursäkta för det. Ville bara korrigera ett faktafel.
Hehe,där försvann visst ett 1. När jag skrev med mobilen. Bra att ni är på hugget. Drygt 20% högre priser än nu. Plus att, iaf känns det så för mig, priserna i NOK var högre då. De senast 5 åren tyckte jag inte heller att Norge var dyrt,förutom godis då. Men har man köpt en andel I sälen åker man dit,även om Norge nu är bättre, tror jag.
Sen är stugorna lite dyrare i Norge än i Sverige. Tyckte det på både vinter och sommar.

Hehe,där försvann visst ett 1. När jag skrev med mobilen. Bra att ni är på hugget. Drygt 20% högre priser än nu. Plus att, iaf känns det så för mig, priserna i NOK var högre då. De senast 5 åren tyckte jag inte heller att Norge var dyrt,förutom godis då. Men har man köpt en andel I sälen åker man dit,även om Norge nu är bättre, tror jag.
Sen är stugorna lite dyrare i Norge än i Sverige. Tyckte det på både vinter och sommar.
OK.
Restaurangmat i Norge är fortfarande ganska mycket dyrare än i Sverige (och ofta av sämre kvalitet). Liftkort kostar ungefär samma. Ladda elbil är billigare. Och backarna är högre och längre🏔️.

Bortsett från Oslo-stöket är vägarna upp i syd/mellan-Norge från sydsverige och västkusten mycket behagligare än vägarna mot svenska fjällen. Och har man elbil så slipper man betala Oslos biltullar. Förstår inte heller detta att Norge skulle vara dyrt. Däremot är maten sällan prisvärd, men det är den faktiskt inte i Sverige heller (för en turist som äter ute).
Du äter på fel ställen..

Nja. Som den kock jag är utbildad till så tror jag inte jag har låga krav. 🤷🏼‍♂️🤣

Har avverkat alla Michelinkrogar än så länge i Schweiz 😍😍
Då har du inte för låga krav utan för mycket pengar! ;) Prisvärdhet är en kvot. Jag sa inte att maten i Sverige var dålig, bara sällan prisvärd.
Här finns ju hur fin mat som helst men en middag hos Daniel Berlin kostar som en weekendresa till Rom (med god pizza, ok vin och bättre klimat på köpet).

Då har du inte för låga krav utan för mycket pengar! ;) Prisvärdhet är en kvot. Jag sa inte att maten i Sverige var dålig, bara sällan prisvärd.
Här finns ju hur fin mat som helst men en middag hos Daniel Berlin kostar som en weekendresa till Rom (med god pizza, ok vin och bättre klimat på köpet).
Danska kronan… Plus att jag arbetade i Schweiz och har Schweizionto fortfarande. Sen om man väljer rätt restauranger på svenska skidorter så är det prisvärt.

. Sen om man väljer rätt restauranger på svenska skidorter så är det prisvärt.
Instämmer, brukar gå att få bra käk till hyffsad peng om man har lite koll. Tyvär så kan det skifta från år till år, så tidigare års bra ställe kan bli ganska mediokert året efter, men det är väl alla säsongsorters problem. Vi har upplevt både högt och lågt hitintills i år men det är ju mycket säsong kvar.

Apropå Hemsedal, det är rätt mycket folk där på loven - ändå byggs det friskt omkring backen. Blodådran genom systemet, pist 11, var ju snudd på köbildning när det var som värst.

Var också också i Hemsedal i år från v.1 till v.2. På måndagen v.2 försvann alla svenskar och många norrmän. Istället tog danskarna över.. och åtminstone det kan vi väl vara överens om vad vi tycker om det.

Bortsett från Norge, vilket var väldigt dyrt i många år,är sälen det överlägsen närmaste från Göteborg som erbjuder helt ok åkning. Gäller ju även Danmark. Ja, tom ok freeride och turmöjligheter hittar man i sälen, om man letar lite. (Bättre i stöten iofs) Så kanske inte så konstigt att de blivit stora. Vill man bila som familj från göteborg och vara i sverige finns det väl knappt nåt annat i ok avstånd. Som sagt, i dagsläget är norge ett jättebra alternativ. Men jag minns priserna när jag var i hemsedal för första gången. Då var allt minst dubbelt så dyrt som här. Och då är det inget alternativ för vanligt familj.

Men detta sagt har jag bara åkt i sälen i en dag, så vad vet jag 🤣. Däremot var vi rätt ofta i stöten. Men de har byggt mycket stugor där, vet inte hur det blivit nu. 6 år sen vi var där sist.
Prova Romme Alpin nästa gång, den ligger också i Dalarna.

Apropå Hemsedal, det är rätt mycket folk där på loven - ändå byggs det friskt omkring backen. Blodådran genom systemet, pist 11, var ju snudd på köbildning när det var som värst.

Var också också i Hemsedal i år från v.1 till v.2. På måndagen v.2 försvann alla svenskar och många norrmän. Istället tog danskarna över.. och åtminstone det kan vi väl vara överens om vad vi tycker om det.

Kul, kom till Hemsedal sent v.2 och tänkte också på att det var väldigt många danskar. Men å andra sidan var det väldigt gott om plats att åka i skogarna då de flesta höll sig i pisterna. :giggle:

Skulle vara kul och höra vad du tycker om oss?

Jag vågar sticka ut hakan
Det är ju endå fredag ;)
Jag har skulle väll säga att Danskar har störst spridning :-)
Den absolut största majoriteten man lägger märke till har riktigt stor förbättringspotential, men de Danska man träffar bortom Isaberg, Vallsåsen, Ulricehamn och Sälen, Hemsedal är å andra sidan jäkligt hängivna och duktiga.
De förstnämnda önskar man att dom tog bussen istället för bilen till ställen där det faktiskt är snö och vinter...... :censored:

Jag vågar sticka ut hakan
Det är ju endå fredag ;)
Jag har skulle väll säga att Danskar har störst spridning :)
Den absolut största majoriteten man lägger märke till har riktigt stor förbättringspotential, men de Danska man träffar bortom Isaberg, Vallsåsen, Ulricehamn och Sälen, Hemsedal är å andra sidan jäkligt hängivna och duktiga.
De förstnämnda önskar man att dom tog bussen istället för bilen till ställen där det faktiskt är snö och vinter...... :censored:
Ganska behändigt att bilen. Tar du cykeln till arbetet eller när du handlar? 🤷🏼‍♂️

Ofta cykel till bägge eller till fots
Men aldrig till fjällen men cyklar och går där.
Och det gäller året om.
Men på sommaren går jag i sommarskor och sandaler
Jag skulle aldrig få för mig att ha det på vintern
Å av samma orsak och med hänsyn till andra trafikanter skulle jag inte åka på sommardäck så om dom skulle vara godkända med ❄️ eller inte

Ofta cykel till bägge eller till fots
Men aldrig till fjällen men cyklar och går där.
Och det gäller året om.
Men på sommaren går jag i sommarskor och sandaler
Jag skulle aldrig få för mig att ha det på vintern
Å av samma orsak och med hänsyn till andra trafikanter skulle jag inte åka på sommardäck så om dom skulle vara godkända med ❄️ eller inte
Hur tar du enklast tåget från Thisted til Hemsedal? Utan att det tar 12-14 timmar då för exempel? Eller från Hvide Sande? 🤷🏼‍♂️

Du vet att Danmark är mer än Köpenhamn för exempelvis?

Jag är på väg till Funäsdalen nu. Om jag skulle åka tåg dit från Klitmøller där jag bor så hade jag haft en resetid på ungefär 24 timmar minst med alla bussbyten och tågbyte. Med bilen tar under halva tiden.

Du skall inte snöa in på valet av färdsätt det har jag inget an invända mot.
Jag har invändningar mot brist på lämpliga däck på den egna bilen för vinterväglag.
Och det gäller för alla fordon oavsett om dom kommer från Danmark eller inte.

Du skall inte snöa in på valet av färdsätt det har jag inget an invända mot.
Jag har invändningar mot brist på lämpliga däck på den egna bilen för vinterväglag.
De flesta jag känner har vinterdäck i Danmark. Så även jag. Men inte dubbar som ingen har i Tyskland eller Schweiz heller. 🤷🏼‍♂️

Ska vi prata lämplighet att framföra bil på vägen till fjälls så har jag ett och annat att säga om stockholmare som tror att 120 sträckan från Uppsala gäller hela vägen till fjälls. Full kareta med ett depåstopp i Falun/Mora. 😆
Räkna antalet bilar som gör idiotiska omkörningar är en utmaning.
Här faller även såna där längdåkare som ska förvekliga sig själva in.
Som tur är kan man själv göra olika val för att slippa sånt man inte vill uppleva.
Lokala mindre backarna på sportlovet och gränsen på påsklovet fungerar kanon för oss. Hade vi bott i södra delarna av landet hade möjligheterna givetvis varit annorlunda.

Pratar vi åkförmåga i backen så har vi alla varit nybörjare. Jag tror snarare att det är så att vi som åker ofta har ett annat tänk än nybörjaren. Jag håller mig långt från nybörjare och åker förbi med god marginal. En nybörjare har kanske inte den förmågan. Det jobbiga blir när en nybörjare vill upp till toppen och ska ner för en blå/ röd utan att ha koll. Detta är något jag främst reflekterat över när egna barnen skulle lära sig. Innan dess bryde jag mig inte om de olika ”farorna” som finns.

Ska vi prata lämplighet att framföra bil på vägen till fjälls så har jag ett och annat att säga om stockholmare som tror att 120 sträckan från Uppsala gäller hela vägen till fjälls. Full kareta med ett depåstopp i Falun/Mora. 😆
Räkna antalet bilar som gör idiotiska omkörningar är en utmaning.
Här faller även såna där längdåkare som ska förvekliga sig själva in.
Som tur är kan man själv göra olika val för att slippa sånt man inte vill uppleva.
Lokala mindre backarna på sportlovet och gränsen på påsklovet fungerar kanon för oss. Hade vi bott i södra delarna av landet hade möjligheterna givetvis varit annorlunda.

Pratar vi åkförmåga i backen så har vi alla varit nybörjare. Jag tror snarare att det är så att vi som åker ofta har ett annat tänk än nybörjaren. Jag håller mig långt från nybörjare och åker förbi med god marginal. En nybörjare har kanske inte den förmågan. Det jobbiga blir när en nybörjare vill upp till toppen och ska ner för en blå/ röd utan att ha koll. Detta är något jag främst reflekterat över när egna barnen skulle lära sig. Innan dess bryde jag mig inte om de olika ”farorna” som finns.
Det mest skrämmande är Romme Alpin, 25 bussar på parkeringen från Mälardalen/Sthlm och massa skolungdomar. Aldrig varit rädd för min 5-åring i backen än där. Helvete vad okontrollerat de åker.

Det mest skrämmande är Romme Alpin, 25 bussar på parkeringen från Mälardalen/Sthlm och massa skolungdomar. Aldrig varit rädd för min 5-åring i backen än där. Helvete vad okontrollerat de åker.
Det är näst största anledningen till att jag inte åker dit. Det största anledningen behöver jag som Falubo inte säga 😉😁

Snödjup

Tillbaka
Topp