Blir det någon skidåkning i vinter?

Tyvärr ingen tid att fota i backen idag, var alldeles för mycket snö och för bra åkning! Heja Åre!❄️ Bjuder på en alldeles för liten spade för ändamålet, innan dagens åkning.
IMG_7340.jpeg

För ovanlighetens skull är det Südstau på ingång i Alperna.
Förväntad nysnö fredag-söndag.
Champoluc får nu för en gångs skull rejält.
Visa bilaga 29971
Ja, föhnstorm i prognosen farmåt helgen. 80 mm regn i prognosen för Lugano fredag till söndag, på tiden för de har inte fått en droppe senaste 3 veckorna.
Verkar äntligen komma lite mindre varm luft efter helgen också, kanske kan bli vitt ner till 1000 m igen. 22 grader senaste dagarna på sina håll i dalarna i Ticino...🥵🤬

Senast ändrad:
Om jag ser rätt så kommer Monte Rosa kanske äntligen få det där djupare täcket som man saknat de senaste säsongerna.
Ett snöfall gör ju tyvärr ingen vinter. Men skadar ju inte. De kan bara hoppas att prognosen slår in. :)
Grovt sett, så klart med lokala avvikelser, ligger det över genomsnittet för så här års ovanför 2000-2500 möh i Schweiz. Under 1500 möh är det däremot rätt tunt, speciellt på sydsluttningar.

Det här var lite roligt; Skistar 360 är en ny app där pistkartan är 3D och man kan skruva och svänga på den.
Är i Sthlm nu, men tror man kan koppla på GPS så man ser i realtid var man är.
Kul grej

Bilagor

• Screenshot_20240208_183145_SkiStar 360.jpg
    Screenshot_20240208_183145_SkiStar 360.jpg
    264.3 KB · Besök: 86
  • Screenshot_20240208_183200_SkiStar 360.jpg
    Screenshot_20240208_183200_SkiStar 360.jpg
    371.6 KB · Besök: 90
Ovanligt svalt för i vinter i tisdags, kanske -5. 🥶 Skönt med egen backe offpist i Engelberg trots nästan 10 cm nytt och pågående sportlov. Fint väder, men fortfarande rätt skuggigt så här års.
Visa bilaga 30236
En vecka till sportlovet och Passo Tonale. I vintras hade vi lycka med snön i Limone, kanske också nu i Tonale.
Screenshot_2024-02-16-07-01-54-787_com.android.chrome.jpg

Jag ser inte riktigt det tyvärr...? Utom möjligen på Mont Blanc. I övrigt 10-15 cm här och där kanske?

Visa bilaga 30249
Noterar inte heller mycket i korta prognosen (6-7 dagar är ju redan på gräsen). I tisdags trodde de fortfarande på 20 cm i morgon, nu säger de enstaka flingor. Så tror tyvärr inte på vad de säger om vädret efter nästa helg även om det vore trevligt med lite riktig vinter igen. Det mesta av februari hittills minst 5 grader över normalt.🤬 Vi får hålla tummarna, snöigt på nätterna och ok sikt på dagarna (men inte strålande sol, då blir det för mycket folk ;)).

Det fortsätter att snöa i Kittelfjäll ...
Har i å för sig blivit kommersiellt men inte riktigt lika som McDonalds
@fredw

Ser härligt ut! Enda gången jag var där för typ 30 år sedan bodde vi i ett ganska stort gult hus (kanske ommålat nu) som ligger på gångavstånd från hotellet nedanför en av backarna skiers left från liftens topp. Många som kom ner den vägen fick åka förbi vår husknut.

Va d 30 år sedan du va här så lev på de goda minnena du har.
Jag begriper inte varför de upplåter stugtomter i skidterrängen????
Skall lägga upp en bild där man tydligt kan se hur mkt som har försvunnit.

Till dess
Njut av denna toalettdörren.

Bilagor

• 20240216_130832.jpg
    20240216_130832.jpg
    623.7 KB · Besök: 69
Va d 30 år sedan du va här så lev på de goda minnena du har.
Jag begriper inte varför de upplåter stugtomter i skidterrängen????
Skall lägga upp en bild där man tydligt kan se hur mkt som har försvunnit.

Till dess
Njut av denna toalettdörren.

Ser upp som du står upp när du tar bilden... Glöm inte att göra färdigt det du gick in dit för! 😩 :unsure: ;)

Visa bilaga 30287
Fan vad folk det är i Härjedalen…
Sweet! Polaren och jag blev helt ensamma på Titlis i morse efter att piståkarna försvunnit. Helt surrealistiskt, tror aldrig det hänt förut. I Steinberg var vi så klart också själva, samma i Sülz och Steintal innan några guidade grupper dök upp. Det på en lördag mitt i sportloven! Var så klart ganska fostrande förhållanden utanför pisten (fast mer lättåkt än väntat), så inte helt oväntat att vissa inte syntes till… 😂

Grönt och snöfritt långt upp på bergen var det tyvärr när vi körde genom Alperna igår.
…. men så här ser det ut när man tittar ut ur hotellrumsfönstret just nu.
I dessa klimatomvandlingstider, glöm inte att boka skidort på hög höjd!☝️

Visa bilaga 30303
Eller i Norden. För snöbrist är det inte i Sverige eller Norge….

Tillbaka
Topp