Blir det någon skidåkning i vinter?

Det blev ingen Sölden för mig i januari. Så tänkte eventuellt prova vecka 12 (16 - 23 mars), vad säger expertisen, funkar det? Eller är det regn och slask vid den tiden?
Hur ska någon kunna svara på det?
Det kan vara snöfritt upp till 2000m eller det kan vara gott om nyfallen snö ner till 1000 möh beroende på väderleken vid tidpunkten. Jag har upplevt både och.
Om du nu ska åka till Alperna 16-23 mars så är Sölden ett bra val utifrån din frågeställning. Fast jag hade tagit skidbussen de flesta dagarna till Obergurgl/Hochgurgl som jag gillar bättre än Sölden, som inte tillhör mina favoriter pga andra anledningar än det som din fråga gäller.

Hälsningar från ett dimmigt Trysil
1000022828.jpg
1000022830.jpg

På tal om dimma. Jag e inte speciellt kräsen men idag var det skit! Bilden tagen i pisten kl 12.51. Man fick hoppas nån var framför en för annars såg msn inte pisten…Eller som Hooja sa, inni dimman inni dimman

Bilagor

• A4D0A0FC-FD85-472D-BD7A-173D0DAE8100.jpeg
    A4D0A0FC-FD85-472D-BD7A-173D0DAE8100.jpeg
    16.6 KB · Besök: 91
På tal om dimma. Jag e inte speciellt kräsen men idag var det skit! Bilden tagen i pisten kl 12.51. Man fick hoppas nån var framför en för annars såg msn inte pisten…Eller som Hooja sa, inni dimman inni dimman
Påminner om Engelberg senaste två dagarna. I dag en kort lucka på morgonen, så vi hann åka Steinberg. Garanterat de enda som körde den i dag. :LOL: Nu hotar vissa prognoser med upp mot en meter snö tills i morgon kväll, vi får väl se. Behövs lite påfyllning efter föhn i söndags. :mad:

Påminner om Engelberg senaste två dagarna. I dag en kort lucka på morgonen, så vi hann åka Steinberg. Garanterat de enda som körde den i dag. :LOL: Nu hotar vissa prognoser med upp mot en meter snö tills i morgon kväll, vi får väl se. Behövs lite påfyllning efter föhn i söndags. :mad:
Jag kan relatera. Funderar på att lämna i sängen imorgon. Sällan jag avrundar dagen 13.30 på semestern men dethär var inte skoj. Många britter drog nog sina korsband idag

Jodå, vintern börjar NU! Tog vinterns första svängar igår kväll och det var kanske inte de allra bästa jag haft, men....det var åtminstone några svängar. Och utsikten gick ju inte att klaga på. 👆😁
1709911824981.png

See idag.
Sicket ställe. Sanslöst bra 🥳
Vi får hoppas att planerna på att bygga ihop See med Serfaus aldrig blir verklighet. Då skulle det bli lika dyrt som i Ischgl där.
Normalt inga liftköer ens under högsäsong, och fina moderna liftar uppe i systemet.

PS. Vem är det som gjort spåret i mitten? Det var ju ett j-vla svängande.:oops:;)

Vi får hoppas att planerna på att bygga ihop See med Serfaus aldrig blir verklighet. Då skulle det bli lika dyrt som i Ischgl där.
Normalt inga liftköer ens under högsäsong, och fina moderna liftar uppe i systemet.

PS. Vem är det som gjort spåret i mitten? Det var ju ett j-vla svängande.:oops:;)
Marknadschefen nämnde inget om att bygga ihop systemen. See har 900 ägare så det blir nog inte så lätt 😋

Oldschool-spåret i mitten fanns innan vi kom ⛷️

See idag.
Sicket ställe. Sanslöst bra 🥳
Det är precis sådana skidorter som är roliga att besöka. Bra åkhöjd och fallhöjd och 8-10 liftar, inga charterresenärer och sällan liftköer. Att ha en bas med ett halvdussin sådan områden inom en timmes avstånd, ny skidort och nya upplevelser varje dag - det är den bästa skidsemestern.
Dessa två orter (See och Kappl) i Paznaun kunde inte vara mer annorlunda än Ischgl bara ett stenkast bort. Ischgl/Samnaun är ett extremutvecklat, stort och imponerande skidområde - MEN överallt superhögeffektiva sittliftar som fyller pisterna med så mycket folk så att det är allt annat än riskfritt att åka pist bland alla ”bowlingkäglorna”.
Man betalar ju skidresan för att få åka skidor och inte för att stå i liftkö. För att understryka hur prisvärt och ledigt och köfritt det kan vara här, en bild från just See som jag tog kl. 10.30 en dag under Nyårsveckan 2023:
1709932615395.jpeg

Senast ändrad:
Sydbacken i Järvsö,tyvärr riktigt usel snö. 1-2dm strösocker (fast inte slask) i alla backar och isigt under, fattar faktiskt inte riktigt hur de lyckats. Förhoppningsvis bättre imorgon!

1000027477.jpg

Tillbaka
Topp