Blir det någon skidåkning i vinter?

Finns det någon bas, eller sjunker man ända ner till stenar o stubbar??
Till skillnad mot ifjol när kallsnön föll på frusen mark så kom snön i år på omfrusen botten. Precis enligt plan, först ett lager snö och töväder på det så det satte sig. Sen kom kylan och kallsnön.
Jag var inte nere på någonting i det åket👍
Och inte på 1000metern idag heller.
Strålande tider, härliga tider 😃

Till skillnad mot ifjol när kallsnön föll på frusen mark så kom snön i år på omfrusen botten. Precis enligt plan, först ett lager snö och töväder på det så det satte sig. Sen kom kylan och kallsnön.
Jag var inte nere på någonting i det åket👍
Och inte på 1000metern idag heller.
Strålande tider, härliga tider 😃
Underbart!!!👍

Det är alporterna verkligen värda, efter fjolåret.
November har varit bra på nordsidan, mer nederbörd än genomsnittet. Några omgångar med regn en bra bit upp, men över 2000 m är det ovanligt bra snöläge.
1701448260867.png

1701448289824.png

Längre ner börjar det närma sig långåriga medianen.
1701448354643.png

På sydsidan till stor del under långåriga snittet i år igen.

Liftkorten har blivit för dyra så eventuellt blir det bara topptur för mig. Någon som känner igen sig? Jag älskar skidåkning utför men någonstans sätter ekonomin stopp. Ska jag jobba så mycket att jag har råd att åka skidor med gott samvete vet jag inte om jag har tiden. Känns tragiskt men jag får hitta nöjet i att åka slättförs.

Liftkorten har blivit för dyra så eventuellt blir det bara topptur för mig. Någon som känner igen sig? Jag älskar skidåkning utför men någonstans sätter ekonomin stopp. Ska jag jobba så mycket att jag har råd att åka skidor med gott samvete vet jag inte om jag har tiden. Känns tragiskt men jag får hitta nöjet i att åka slättförs.
Oja. Inte ännu på den nivån men det bränner hål på kontot. Efter att ha spanat in priset på hela karonkans liftkort för en vecka så var det att dra in på en massa annat. Men förstår ditt dilemma

Ett säsongskort typ Scandinavian Skipass kostar 5.695 kr, och då får man åka en hel säsong så mycket man vill i ett antal olika skidanläggningar. Det är väl ändå inte dyrt?!
Ungefär samma som ett gymkort t ex.

För en familj på 4 pers som åker på två skidsemestrar per år och köper veckokort varje gång kan jag hålla med om att det är dyrt, men säsongskort i Skandinavien är billigt.

Sedan liftkort blev godkänt som friskvård har det blivit rätt så billigt för mig. Det är ju iofs för att jag tidigare aldrig utnyttjat friskvårdsbidraget från min arbetsgivare.

Ett säsongskort typ Scandinavian Skipass kostar 5.695 kr, och då får man åka en hel säsong så mycket man vill i ett antal olika skidanläggningar. Det är väl ändå inte dyrt?!
Ungefär samma som ett gymkort t ex.

För en familj på 4 pers som åker på två skidsemestrar per år och köper veckokort varje gång kan jag hålla med om att det är dyrt, men säsongskort i Skandinavien är billigt.
Jämfört med skistars veckokort på 2700 kr under sportlovet så absolut prisvärt. Men ska man kunna utnyttja ett sådant kort blir ju kostnaden ganska mycket mer med de resor och boenden man behöver lösa för att fullt utnyttja kortet. Plus utebliven inkomst om man ska vara ledig några månader.
Tror inte det finns någon (bra) skidåkning, som inte kostar, förutom topptur. Förutsatt att man bor i närheten av ett bra område för det.

Jämfört med skistars veckokort på 2700 kr under sportlovet så absolut prisvärt. Men ska man kunna utnyttja ett sådant kort blir ju kostnaden ganska mycket mer med de resor och boenden man behöver lösa för att fullt utnyttja kortet. Plus utebliven inkomst om man ska vara ledig några månader.
Tror inte det finns någon (bra) skidåkning, som inte kostar, förutom topptur. Förutsatt att man bor i närheten av ett bra område för det.
Så är det.
Säsongskorten är för de som bor nära skidanläggningar, och dessa kort är fantastiskt billiga i förhållande till vad man får. De subventioneras ju av alla oss som köper dyra dagskort/veckokort.

Ja 3000 spänn räcker till ett 1/2 gymkort på billig gymkedja
Jag frågade HR om dom föredrar att vi tränar sommar eller vinter då bidraget bara räcker 1/2 år. Fick inte något vettigt svar

Ja 3000 spänn räcker till ett 1/2 gymkort på billig gymkedja
Jag frågade HR om dom föredrar att vi tränar sommar eller vinter då bidraget bara räcker 1/2 år. Fick inte något vettigt svar
Vet att det är i pesetas och att det mesta går direkt till skatt, men de ger väl dig lön och betald semester också? :unsure:

För 100 kr i månaden som jag för i friskvårdsbidrag vet jag inte vad det är tänkt jag ska göra för pengarna. Åka pulka? Men det är ju gratis...

Det finns ju iofs enklare (och ffa billigare) liftburet mellanting till en fullskalig fullbemannad fullpistad skidort och rent toppturande i vildmarken. Tror att fler kommer söka sig till sådana ställen om det blir för dyrt på premium-orterna.

Typ de "club fields" som finns i Nya Zeeland - enkla små liftsystem som drivs ideellt, oftast med jättefin skidåkning till en billig peng.

Typ Kittelfjäll med en enda lång släplift som nästan räcker till en hel veckas åkning även om man inte ger sig utanför pisten. Och i alperna finns hundratals fina men mindre kända orter där liftkorten inte kostar 4500 kr per vecka.

Hur högt är det där? Här har det ju regnat non-stop i en vecka tills i går. Mestadels regn upp över 2000 m. 🤬 Så ser rätt trist ut på lägre höjd även om det kom lite kosmetika ner mot 1000 m i går.
Ser ut att vara vid Horbergjoch ca 1700 möh.
Engelberg verkar generellt ha ett par grader högre temp än orter längre in bland bergen.

Nyss hemkommen från Trysil och det var ju löjligt bra på försäsong. Så där magiskt att åka skidor när man ser solen gå upp, det är moln bara längst ner i dalen och det är snö på träden. Helt tomt på fredagen och perfekt mjukt underlag, nysnö på lördagen så fick kämpa lite med mina Völkl med 73 mm midja. Hade inte de breda skidorna med mig vilket ju var dumt men det gick ändå även om låren dog lite.

Nej, nu känner jag bara att komma iväg igen så snart som möjligt.

Bilagor

• Trysil 2023.jpg
    Trysil 2023.jpg
    563.5 KB · Besök: 85
Tillbaka
Topp