snöbrist i Narvik?

snöbrist i Narvik?
Kikar på en långhelg i Narvik 18-21 april men när jag kollar snödjupet just nu ligger det på 60cm jfrt med Riksgränsens 146cm. Kan det stämma? Är utsikten värt risken att det är för lite snö i/utanför backen? eller är det så att 60cm räcker gott och väl? (nu vet man ju inte vad som händer med vädret och förhållandena under en månads tid men i alla fall...)

snöbrist i Narvik?
Nordnorge generellt är väldigt tunt i år på grund av långa perioder med plusgrader. Glaciärerna i Lyngen har fortfarande gott om öppna sprickor som brukar vara ordentligt bryggade, även på 1000 meter och uppåt. I Lofoten klättrar de redan på Gandalfväggen vid Henningsvær. 60 cm snödjup i Narvik kan nog stämma bra.

Vet inte hur det ser ut i gränsen, förmodligen tunt där också jämfört med normalen, men inte lika kritiskt där som vid kusten.

Mars och även April kan dock vara väldigt nederbördsrika, problemet är att meteorologerna inte verkar tro på något särskilt mycket kallare väder den närmsta tiden. Tyvärr.

snöbrist i Narvik?
Att det är mindre snö i Narvik än i Riksgränsen är normalt, och snödjupet i Narvik i år har ungefär följt det historiska genomsnittet. Faktum är att man under skidsäsongen kan räkna med 2-4 gånger så mycket snö i Riksgränsen. Med det sagt kan det vara fullt åkbart i Narvik när du skall dit, men det kan kräva att man begränsar åkningen utanför pisten till övre delen av berget och håller sig i pisterna när man skall ner till stan. Min begränsade upplevelse av Narvik är dock att åkningen på toppen av berget är klart väderberoende - mulet väder kan betyda att toppen är inklädd i ett moln och att man inte ser något. Och ser man inget så är inte toppliften öppen. Men när det är fint väder är utsikten magisk. En tanke kan vara att bestämma just nu att du skall åka till antingen Riksgränsen eller Narvik, och så bestämmer du dig definitivt några dagar innan, när du har en snöprognos att gå på. Jag har själv inte bestämt vilken av de två orterna jag skall åka till v 13, utan tänkte bestämma i början av nästa vecka. Så här såg det ut i Narvik 2022-04-21 lite utanför pisten och ganska nära stan:
IMG_2897.jpeg

snöbrist i Narvik?
Vet inte hur det ser ut i gränsen, förmodligen tunt där också jämfört med normalen, men inte lika kritiskt där som vid kusten.

Mars och även April kan dock vara väldigt nederbördsrika, problemet är att meteorologerna inte verkar tro på något särskilt mycket kallare väder den närmsta tiden. Tyvärr.
Tyvär är det jävulskt dåligt hos oss.
Kollegorna i maskin har jobbat jävulskt hårt med å få ihop liftlinjer å pister.
Vi fick äntligen lite snö nu efter mer än 3 veckor med sol och inge snö.
Hoppas King Borre kommer med storm och snö

Tillbaka
Topp