Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Hohe Kisten?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Voss!Uuuuuh….. ingen fredagsdisco…
Och skitväder i prognosen där man tänkt åka… avbokat hotell… paniskt kollat väderappar… och letat nya möjligheter.
Dagens bonusfråga utom tävlan:
Var någonstans är det just nu fett ”Pudderalarm” med sol i sikte på söndag?
Visa bilaga 31441
För långt österut, inte Bulgarien heller.Todorka, Bulgarien?
Där har vi rätt land! Men inte rätt berg.Hohe Kisten?
Ni som kan sånt här:
Nu är du nära. Skulle tror att man kan se berget från frauenalpl,men inte helt säkert, aldrig varit där.Frauenalpl?
Sådärja. Alpspitze är det. Och det är alltså backcountryn i garmisch (med backen kandahar). Fantastisk fint turområde. Även om det kan bli.en del folk på helgen, är ju bara en timme med bil från münchen...Alpspitze då?
Det finns ju folk här som kan detta betydligt bättre än jag, men såvitt jag förstått är det som du skriver så att håller du dig runt 20 gr. är sannolikheten väldigt låg att något ska släppa. Också helt rätt och viktigt, precis som du är inne på, att tänka på terrängen runt omkring och att inte den är lavinfarligare.Ni som kan sånt här:
Lavinfaran kommer att vara betydande. Är jag ”safe” om jag håller mig i sluttningar <25 gr och ger fan i att åka nedanför eller bredvid branta sluttningar?
Tack, Bergfex lutningskartor och höjdkurvor ger bra ledning. Jag är ju ingen brantåkare så jag behöver inte heller ge mig ut i sådan terräng, gillar skön och behaglig cruise.Det finns ju folk här som kan detta betydligt bättre än jag, men såvitt jag förstått är det som du skriver så att håller du dig runt 20 gr. är sannolikheten väldigt låg att något ska släppa. Också helt rätt och viktigt, precis som du är inne på, att tänka på terrängen runt omkring och att inte den är lavinfarligare.
Är det vid Lac De Tracouet i Nendaz?Pust, den var inte den enklaste på sistone.
Vad heter det här stället där fyra liftar kommer upp?
Visa bilaga 31443
Eftersom det står Storklinten på banderollen … så säger jag Storklinten. Jag har varit där, men det har gått typ en mansålder sedan dess!Tack @Kalle_Luzern
Sitter på Arlanda och väntar på flyg till vackrare platser... Ni får hålla till godo med den här bilden, var är den tagen?
Visa bilaga 31444
Ooops..!Eftersom det står Storklinten på banderollen … så säger jag Storklinten. Jag har varit där, men det har gått typ en mansålder sedan dess!![]()
Nix ...Bisanne 1500
Nix, Espace Diamant är ingen skidort, men ... ;-)Är det Espace Diamant?
Nix, Espace Diamant är ingen skidort, men vi är området ... ;-)
Är det ju visst! Hittade tillomed kordinaterna till bilden, 45°45'20"N 6°32'00"E.Nix, Espace Diamant är ingen skidort, men ... ;-)
Well, skidområdet heter ju Espace Diamant, och består av flertalet byar. Men Bergsmannen är säkert ute efter vilken by, som då kanske är Les Saises?Är det ju visst!Visa bilaga 31459
Ja du har nog rätt. Ser nu att det står det i närheten på gmaps.Well, skidområdet heter ju Espace Diamant, och består av flertalet byar. Men Bergsmannen är säkert ute efter vilken by, som då kanske är Les Saises?
Yes, bilden är tagen i Les Saises, knappats ett tillhåll för brantåkare, men fantastiska längdåkningsspår av nordisk karaktär i ett alpint landskap. Här arrangerades längdåkningen vid OS 1992.Well, skidområdet heter ju Espace Diamant, och består av flertalet byar. Men Bergsmannen är säkert ute efter vilken by, som då kanske är Les Saises?
Ok, låt oss gå tillbaks i tiden. Till den tid när Storpotaten bara var en lillpotat och små skidanläggningar fanns lite överallt.Yes, bilden är tagen i Les Saises, knappats ett tillhåll för brantåkare, men fantastiska längdåkningsspår av nordisk karaktär i ett alpint landskap. Här arrangerades längdåkningen vid OS 1992.
Som jag uppfattar det är Espace Diamant ett skidområde som består av ett antal skidorter/byar. Det framgår i alla fall av deras hemsida www.espacediamant.com
Över till @STORPOTATEN
/MM
Vafan snackar du om, det här är en bra vinter!Ser ut som klassisk Sthlm vinter.
Ni har mitt medlidande![]()
Men fallhöjden och lutningen är ju grym….!!!Ser ut som klassisk Sthlm vinter.
Ni har mitt medlidande![]()
Det här är ju näst intill omöjligt. Kan man få typ vilken region det är eller någon annan ledtråd?Ok, låt oss gå tillbaks i tiden. Till den tid när Storpotaten bara var en lillpotat och små skidanläggningar fanns lite överallt.
Det här är en sådan, och som synes är den idag nedlagd. Här åkte jag en del som liten grabb och tog min hittills enda, eller om det var två, skidlektioner.
Vad hette skidanläggningen, eller liften/backen?
Liftspåret har ni upp till höger med två nedfarter till vänster. Brutal fallhöjd och fantastisk skogsåkning.
Visa bilaga 31466
@Hawk100 är diskad på denna....för han vet om denna glömda pärla.
Självklart får man ledtråd. Så fort man slänger in en gissning.Det här är ju näst intill omöjligt. Kan man få typ vilken region det är eller någon annan ledtråd?
Gissar väl på någon övergiven backe bara för det då... Haningealpen?Självklart får man ledtråd. Så fort man slänger in en gissning.![]()
Det var en helvetes vild gissning. Bild kommer inom kort.Ehh, ja det var ju ingen dålig gissning. Så svårt var det alltså....
Haningealpen, på gränsen till Tyresö Nationalpark, där HALK en gång i tiden huserade - Haninge Alpina Klubb.
Länge länge sedan den liften gick tyvärr.
Väldans snyggt, bilden är din @Th30
Har inte gjort detta förut... Tillåts sommar/höst bilder?Ehh, ja det var ju ingen dålig gissning. Så svårt var det alltså....
Haningealpen, på gränsen till Tyresta Nationalpark, där HALK en gång i tiden huserade - Haninge Alpina Klubb.
Länge länge sedan den liften gick tyvärr.
Väldans snyggt, bilden är din @Th30
Du väljer bild, anything goes.Har inte gjort detta förut... Tillåts sommar/höst bilder?