Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Uuuuuh….. ingen fredagsdisco…😭
Och skitväder i prognosen där man tänkt åka… avbokat hotell… paniskt kollat väderappar… och letat nya möjligheter.:unsure:
Dagens bonusfråga utom tävlan:
Var någonstans är det just nu fett ”Pudderalarm” med sol i sikte på söndag?🌨️❄️⛷️☀️😁
Visa bilaga 31441
Voss!

Bilagor

• IMG_8966.png
    IMG_8966.png
    104.8 KB · Besök: 38
Sådärja. Alpspitze är det. Och det är alltså backcountryn i garmisch (med backen kandahar). Fantastisk fint turområde. Även om det kan bli.en del folk på helgen, är ju bara en timme med bil från münchen...
Alpsitze i sig är en av de större turerna där. Man får nog inte vara höjdrädd iaf.
Bra kämpat kalle.

Ni som kan sånt här:
Lavinfaran kommer att vara betydande. Är jag ”safe” om jag håller mig i sluttningar <25 gr och ger fan i att åka nedanför eller bredvid branta sluttningar?
Det finns ju folk här som kan detta betydligt bättre än jag, men såvitt jag förstått är det som du skriver så att håller du dig runt 20 gr. är sannolikheten väldigt låg att något ska släppa. Också helt rätt och viktigt, precis som du är inne på, att tänka på terrängen runt omkring och att inte den är lavinfarligare.

Det finns ju folk här som kan detta betydligt bättre än jag, men såvitt jag förstått är det som du skriver så att håller du dig runt 20 gr. är sannolikheten väldigt låg att något ska släppa. Också helt rätt och viktigt, precis som du är inne på, att tänka på terrängen runt omkring och att inte den är lavinfarligare.
Tack, Bergfex lutningskartor och höjdkurvor ger bra ledning. Jag är ju ingen brantåkare så jag behöver inte heller ge mig ut i sådan terräng, gillar skön och behaglig cruise.

Well, skidområdet heter ju Espace Diamant, och består av flertalet byar. Men Bergsmannen är säkert ute efter vilken by, som då kanske är Les Saises?
Yes, bilden är tagen i Les Saises, knappats ett tillhåll för brantåkare, men fantastiska längdåkningsspår av nordisk karaktär i ett alpint landskap. Här arrangerades längdåkningen vid OS 1992.

Som jag uppfattar det är Espace Diamant ett skidområde som består av ett antal skidorter/byar. Det framgår i alla fall av deras hemsida www.espacediamant.com

Över till @STORPOTATEN

/MM

Yes, bilden är tagen i Les Saises, knappats ett tillhåll för brantåkare, men fantastiska längdåkningsspår av nordisk karaktär i ett alpint landskap. Här arrangerades längdåkningen vid OS 1992.

Som jag uppfattar det är Espace Diamant ett skidområde som består av ett antal skidorter/byar. Det framgår i alla fall av deras hemsida www.espacediamant.com

Över till @STORPOTATEN

/MM
Ok, låt oss gå tillbaks i tiden. Till den tid när Storpotaten bara var en lillpotat och små skidanläggningar fanns lite överallt.
Det här är en sådan, och som synes är den idag nedlagd. Här åkte jag en del som liten grabb och tog min hittills enda, eller om det var två, skidlektioner.
Vad hette skidanläggningen, eller liften/backen?

Liftspåret har ni upp till höger med två nedfarter till vänster. Brutal fallhöjd och fantastisk skogsåkning.
1711215102432.png

@Hawk100 är diskad på denna....för han vet om denna glömda pärla.

Ok, låt oss gå tillbaks i tiden. Till den tid när Storpotaten bara var en lillpotat och små skidanläggningar fanns lite överallt.
Det här är en sådan, och som synes är den idag nedlagd. Här åkte jag en del som liten grabb och tog min hittills enda, eller om det var två, skidlektioner.
Vad hette skidanläggningen, eller liften/backen?

Liftspåret har ni upp till höger med två nedfarter till vänster. Brutal fallhöjd och fantastisk skogsåkning.
Visa bilaga 31466
@Hawk100 är diskad på denna....för han vet om denna glömda pärla.
Det här är ju näst intill omöjligt. Kan man få typ vilken region det är eller någon annan ledtråd?

Ehh, ja det var ju ingen dålig gissning. Så svårt var det alltså....
Haningealpen, på gränsen till Tyresta Nationalpark, där HALK en gång i tiden huserade - Haninge Alpina Klubb.
Länge länge sedan den liften gick tyvärr.

Väldans snyggt, bilden är din @Th30

Haningealpen, på gränsen till Tyresö Nationalpark, där HALK en gång i tiden huserade - Haninge Alpina Klubb.

Det var en helvetes vild gissning. Bild kommer inom kort.

Haningealpen, på gränsen till Tyresta Nationalpark, där HALK en gång i tiden huserade - Haninge Alpina Klubb.

Har inte gjort detta förut... Tillåts sommar/höst bilder?

Snödjup

Tillbaka
Topp