Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Vad heter backen/liften? (jorden där nere är nuvarande och där jag står är dåvarande pist) båda har samma namn om man har de i minnet.Du väljer bild, anything goes.![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad heter backen/liften? (jorden där nere är nuvarande och där jag står är dåvarande pist) båda har samma namn om man har de i minnet.Du väljer bild, anything goes.![]()
Fel, Högre upp och störreÄr det Yxbacken måhända?
FelKan det vara Svärdsjöliften?
Också fel. Det är längre ned. En yttligare hint. Skidorten som backen ligger i är i topp 10 av de bergen med högst fallhöjd i Sverige.Då drar jag till med en sista (?) vild gissning som jag redan från början misstänker är fel: Vårdkasbacken.
Jag skulle säga att det är gamla och nya Stormen i Branäs..Också fel. Det är längre ned. En yttligare hint. Skidorten som backen ligger i är i topp 10 av de bergen med högst fallhöjd i Sverige.
Det är ju (såklart) ingen dålig gissning…Aiguille Rouge?
Klart den heter så! Med sina 3320 möh slår den Testa Grigia längst till höger med 6 meter till godo. Bilden tagen från liften mellan Cervinia/Valtournenche.Corno Bianco?
Strikt sett har du så klart rätt. Men med tanke på hur det ser ut och hur långt emellan så kändes det som ett annat skidområde.Hmmm, på sätt och vis ett inte helt nytt skidområde va?![]()
Inte så höga berg heller.Himlen som lovar snö, bergen och lite folk säger Norge.
Men sådana lyxiga liftar har dom inte på så många ställen
Möjligen, men läs frågan.Lenzerheide?
Äsch, såna detaljerMöjligen, men läs frågan.![]()
Den är det dessvärre inte.Äsch, såna detaljer.
Chansar på Weisshorn speed.
Så är det, lite speciell med sin bubbla och fönster bak på stolarna. Weisshorn Speed syns på andra sidan dalen.Vi satsar på Stätzertäli?
Klart det duger här.Vadan detta @Kalle_Luzern , duger inte Luzern/Engelberg längre?![]()
Låter som ett klimat 90% av Svennebanan skulle uppskatta!Klart det duger här.Men allt hetare somrar är mindre kul, veckovis med ganska hög luftfuktighet och 30+ C kan vara ganska ansträngande utan luftkonditionering.
![]()
Jo, det är väl lite ett aber vissa vintrar har jag förstått. Inte så illa som Surselva dock... Kan ju ta sig till Davos på under timman då. Bättre skyddat mot milt väder och stormar å andra sidan, det är ju allt oftare problem på Titlis. Och om snön inte smälter bort 3-4 ggr/vinter behöver det ju inte komma lika mycket.Fast Lenzerheide/Valbella...ligger inte det i lite nederbördsskugga? Har fått för mig att det mesta går strax öster om, ned mot Davos/Klosters.
Jo, Kläppen går nog bort av en hel massa andra anledningar också. Sorry @Hawk100Kläppen har jag nog inte råd att flytta till. Nog också nackdel ur skattesynpunkt.![]()
Ha, här var det ingen som gjorde bort sig minsann - helt korrekt. Tror jag i alla fall.Jaha, någon måste ju vara först att göra bort sig.
Lenzspitze 3? Punta dei Cors (även Pointe des Cors och Punta Gastaldi på min karta) 1?