Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Du väljer bild, anything goes. 👌
Vad heter backen/liften? (jorden där nere är nuvarande och där jag står är dåvarande pist) båda har samma namn om man har de i minnet.
IMG_20230709_105156.jpg

Kan säga som ledtråd att skidorten är en av de "Större" orterna. Baserat på gissningar hittils är det väldigt mycket större.

Riktigt synd att gamla Stormen togs bort. Var nog min favorit i Branäs. Aldrig uppkörd som de andra backarna. Här är en bild från den idag. Rolig offpist iallafall. 😄
IMG_20240221_102217.jpg

Då tar jag en bild från i lördags. Som utlovat: nytt ställe för mig! 😄 ⛷️
Ledtråd om grovt var jag var finns i annan tråd redan. ;) Vi tar en (relativt) lätt som jag hann ta innan det blev dålig sikt... Vad heter liften?
IMG_6486.JPG

Himlen som lovar snö, bergen och lite folk säger Norge.
Men sådana lyxiga liftar har dom inte på så många ställen

Vi satsar på Stätzertäli?
Så är det, lite speciell med sin bubbla och fönster bak på stolarna. Weisshorn Speed syns på andra sidan dalen.

Över till @STORPOTATEN

Fint område Lenzerheide West. Nästan hela alltet en stor fin sida med ganska lagom lutning och utan alltför mycket klippor att ramla ner över. Mestadels snabba sittliftar. På lägre delarna potential för lite skogsåkning om sikten är dålig. Fin utsikten över dalen och även söderut mot Albula-alperna.
Kanske får fundera på om det är till Parpan, Valbella eller Lenzerheide man borde flytta till.:unsure: Högt nog för att slippa värsta hettan på sommaren. På östra sidan, med Arosa, lite potential för (iaf nästan) stora-bergs-åkning. Bra väg från Chur, så man sitter inte alltför isolerat och inte heller längst in i en dal eftersom man kan åka ner söderut mot Tiefencastel också.

Vadan detta @Kalle_Luzern , duger inte Luzern/Engelberg längre? 😲

Här kommer en liten google-uppgift, om du inte redan känner dig helt säker på vad svaret är naturligtvis.
Jag ger namnet på bergen, du ger mig numret för respektive berg. Två berg, 4 siffror.
Lenzspitze
Punta dei Cors

1711374964213.png

1711375096546.png

Vadan detta @Kalle_Luzern , duger inte Luzern/Engelberg längre? 😲
Klart det duger här. 😄 Men allt hetare somrar är mindre kul, veckovis med ganska hög luftfuktighet och 30+ C kan vara ganska ansträngande utan luftkonditionering.🥵 Finns inga intressant orter som ligger högt nog här i närheten (Andermatt har såna trafikproblem att det tyvärr går bort). Davos var ju länge på listan, men lite för stor skattesmäll där. Wallis går helt bort pga skatten, ännu värre än Davos. :LOL:
Sen skulle jag säga att Graubünden har fler möjligheter för varierat vandrande, turande och även fler tillräckligt intressanta skidområden relativt nära varandra. Centralschweiz fint, men väldigt mycket tvärbranta berg. Och Titlis-bahnen imponerar dessvärre inte på senare år...

Klart det duger här. 😄 Men allt hetare somrar är mindre kul, veckovis med ganska hög luftfuktighet och 30+ C kan vara ganska ansträngande utan luftkonditionering.🥵
Låter som ett klimat 90% av Svennebanan skulle uppskatta! :LOL:
Graubünden alltså, men vad sägs om Kläppen då? Bra fallhöjd, stränga vintrar, lagom branta berg och....och....Hajk kan visa alla hemligheter!

Fast Lenzerheide/Valbella...ligger inte det i lite nederbördsskugga? Har fått för mig att det mesta går strax öster om, ned mot Davos/Klosters.

Kläppen har jag nog inte råd att flytta till. Nog också nackdel ur skattesynpunkt. :ROFLMAO:
Fast Lenzerheide/Valbella...ligger inte det i lite nederbördsskugga? Har fått för mig att det mesta går strax öster om, ned mot Davos/Klosters.
Jo, det är väl lite ett aber vissa vintrar har jag förstått. Inte så illa som Surselva dock... Kan ju ta sig till Davos på under timman då. Bättre skyddat mot milt väder och stormar å andra sidan, det är ju allt oftare problem på Titlis. Och om snön inte smälter bort 3-4 ggr/vinter behöver det ju inte komma lika mycket. 🤷‍♂️

Jaha, någon måste ju vara först att göra bort sig. 😅
Lenzspitze 3? Punta dei Cors (även Pointe des Cors och Punta Gastaldi på min karta) 1?
Ha, här var det ingen som gjorde bort sig minsann - helt korrekt. Tror jag i alla fall. 😁
Tyckte det fanns en hel del likheter med väggarna i Saas-Fee och Cervinia. Mäktiga berg runt 4000 möh, vassa och sexiga. Som de skall vara.

Tebaks te @Kalle_Luzern

Snödjup

Tillbaka
Topp