Boendexploatering

Boendexploatering
Det finns fortfarande fina skidområden i södra Norge med begränsad hyttepest, t ex:
- Voss
- Röldal
- Norefjell
De här bilderna tog jag för några veckor sedan.
Jag hoppas kunna upptäcka fler sådana skidorter, södra Norge ligger bra till för en skåning att utforska.
1713514191298.jpeg

1713514286638.jpeg

1713514392072.jpeg

1713514449339.jpeg

Boendexploatering
Tydligt att man från Raulands sida inte skäms, snart kan man bo på toppen i de två första bilderna :/ Likt hafjell, kvitfjell. Pistkartan täcks fint av boende i backen. Kommer aldrig gå att få tillbaka den marken för åkning. Varken offpist eller pist.

Skarsnuten i hemsedal är ett hemskt exempel på bra åkning som försvunnit.

Nattbild över tyin som har stora planer för boenden i backen.

Gaustatoppen vill få till in ett flott läge och kränga bostäder istället för att kränga åkning.
Screenshot_20240419_101606_Opera.jpg
RS-Heis-Holtar-1920.jpg
tyin_view_02.jpeg
gaustatoppen-bjs-group-ring.jpg

Boendexploatering
Det finns fortfarande fina skidområden i södra Norge med begränsad hyttepest, t ex:
- Voss
- Röldal
- Norefjell
De här bilderna tog jag för några veckor sedan.
Jag hoppas kunna upptäcka fler sådana skidorter, södra Norge ligger bra till för en skåning att utforska.
Visa bilaga 31947
Visa bilaga 31948
Visa bilaga 31949
Visa bilaga 31950
I Röldal säljer man typ 20 tomter precis bredvid den blåa backen utmed stolsliften - mot vägen till :( Även om det ser något bättre ut. Vore spännande med åkning hela vägen ner till Röldal centrum.. Norefjell har gjort det bättre. Trysil som startade ski in/ski out i Norge, har ju gjort det med mer respekt för var åkningen finns och inte finns. Om det nu räcker.

Boendexploatering
I Röldal säljer man typ 20 tomter precis bredvid den blåa backen utmed stolsliften - mot vägen till :( Även om det ser något bättre ut. Vore spännande med åkning hela vägen ner till Röldal centrum.. Norefjell har gjort det bättre. Trysil som startade ski in/ski out i Norge, har ju gjort det med mer respekt för var åkningen finns och inte finns. Om det nu räcker.
Jag såg skylten med reklam för tomtförsäljning, men det har inte byggts mycket där sedan jag också var där för två år sedan. Hoppas att det beror på att det går trögt med försäljningen. Förhoppningsvis ligger Röldal så ”remote” att norrmännen själva inte är intresserade av att ha en hytte där. Inga städer i närheten och Hardangervidda som en ”mur” mot Oslo och befolkningscentra på östra sidan.
För mig som är van vid att köra till Alperna, känns det nästan bekvämt att från sydvästra Skåne köra till t ex Röldal, ca 6h kortare restid än till Österrike.

Boendexploatering
Det verkar delvis handla om vad man väljer att se och inte se (och visa upp) plus en del tycke och smak. Nedan bilder från Voss och Norefjell som tydligen är positiva exempel, och sist Hafjell (som jag gillar) men som PC tycker är hemskt trist och förpestat.
Tror jag får åka runt själv och jämföra! :-) Själv störs jag inte särskilt av hytter som ligger där det annars bara funnits tät skog bredvid pisterna. Och som sagt, det är ju ingen vildmark det handlar om. Och ja norrmännen har numera fler Porsche än svenskar, precis som att svenskar oftare äger flera bilar per familj än polacker. Ännu.

Voss:

1713516506432.png

Norefjell:

1713516663212.png

Hafjell:

1713516860238.png

Boendexploatering
Orterna borde begränsa trädfällningen kring stugorna.
Hade man kunnat få till det som i området kring Ullådalen/Buustamon där stugorna ligger mer organiskt utspridda i skogen så hade det inte känts lika fult som att alla stugor ska ligga på en rak linje med mycket öppen yta runt om.

Allt går att göra bättre, lite vilja som krävs.

Boendexploatering
Det verkar delvis handla om vad man väljer att se och inte se (och visa upp) plus en del tycke och smak. Nedan bilder från Voss och Norefjell som tydligen är positiva exempel, och sist Hafjell (som jag gillar) men som PC tycker är hemskt trist och förpestat.
Tror jag får åka runt själv och jämföra! :) Själv störs jag inte särskilt av hytter som ligger där det annars bara funnits tät skog bredvid pisterna. Och som sagt, det är ju ingen vildmark det handlar om. Och ja norrmännen har numera fler Porsche än svenskar, precis som att svenskar oftare äger flera bilar per familj än polacker. Ännu.

Voss:

Visa bilaga 31956

Norefjell:

Visa bilaga 31957

Hafjell:

Visa bilaga 31958
Jag har ju åkt skidor i de här områdena (Röldal, Norefjell, Voss, Hafjell och Kvitfjell) och jag berättar vad jag ser och upplever.
Norefjell, Voss och Röldal har massor av fin oexploaterad skidterräng som är lättillgänglig och har ”lift-in-lift-out”.
Hafjell och Kvitfjell har det inte.
Det står var och en fritt att tro på vad jag skriver.

PS. Jag tyckte också att Kvitfjell var trevligt att besöka, men av en annan anledning än den ovan (jag har skrivit om det flera ggr tidigare här på forumet).

Boendexploatering
I schweiz så detaljplanerade man all mark på typ 60 talet. Finns tre typer, jordbruk, industri och boende. Mängden yta är bestämd, så om man vill bygga på jordbruksmark så måste man börja odla på bostadsmark mm. Detta gör att boendet i bergen koncentreras till byarna och närområdena. Blir dock en del brist på byggbar mark, så förtätning är melodin där.

Sen finns det en lag som innebär att man får inte äga en andra fastighet om man inte hyr ut den. För att förhindra döda byar i bergen. Dock finns det en hel del undantag om man har mycket pengar.

Sen har ju Norge bestämmelser om att man måste bo i fastigheter på landet, dock gäller det ju inte hytter utan bara gårdar mm...
Halva Andermatt har alltid stått tomt de 9 år jag bodde där av folk som bodde i andra orter. Och liknade situation i Engelberg oxå… Så vet inte om dessa två byar är undantagna?

Boendexploatering
Hafjell är inte fullt än iaf tydligen:

Pratade med näringsidkare nere i dalen som var rätt uppgivna då all exploatering sker uppe mot toppen och dalen sakta dör ut med verksamheter (som inte tillhör skidsystemets ägare).

Tillägg: flerbostadshus är kanske iofs vettigare än enskilda hytter.

Boendexploatering
I Norge vill man ha en hytta på fjället och de allra flesta hyttene ligger inte i anslutning till ett skidanlägg. På Kvittfjell är det finare uppe på fjället än nede Gudbransdalen tex. På Hafjell finns det andra områden med många hytter på fjället, Sjusjøen tex.

Osäker på om jag tycker det är något problem med hytter överallt i skidanlägg. Ja, det minskar möjlighet för offpist och utbyggning av nya pister men det förstör inte andra områden med utbyggnad.

Boendexploatering
I Norge vill man ha en hytta på fjället och de allra flesta hyttene ligger inte i anslutning till ett skidanlägg. På Kvittfjell är det finare uppe på fjället än nede Gudbransdalen tex. På Hafjell finns det andra områden med många hytter på fjället, Sjusjøen tex.

Osäker på om jag tycker det är något problem med hytter överallt i skidanlägg. Ja, det minskar möjlighet för offpist och utbyggning av nya pister men det förstör inte andra områden med utbyggnad.
Varför åka skidor ens? Vi kan ju bo fint på fjället med fin lutning runtom.

Boendexploatering
Varför åka skidor ens? Vi kan ju bo fint på fjället med fin lutning runtom.
Förstår inte vad du svarar på men kan komma med några kommentarer.

I Norge finns det väldigt många hytter på fjället och många tycker det är ett problem. Hytterna har blivit större och lyxigare.

Genom att ha många hytter på ett litet område, tex nära ett skidanlägg, så förstör man inte lika mycket natur.

Kan diskuteras om det spelar någon roll för skidåkningen om omgivelsen är skog eller hytter.

Norges problem med hytter är i första hand utanför de stora skidanläggningarna.

Att bygga en massa på matjord i Gudbransdalen eller liknande områden är det inte många som vill av olika orsaker.

Tillbaka
Topp