Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då ställer jag nästan samma fråga: vad heter första liften man kommer till om man följer pisten?
1713635565739.jpeg

Och eftersom det är lördag. 🤘

Älplerseil Untertrübsee-Trübsee? Typ?
Bra spanat! Bilden tagen i den delen av dalnedfarten som kallas Standard och som leder till Älplerseil (även känd som "hemliga liften" eftersom den ligger lite halvt gömt). Standard var öppen för första gången på några år, tyvärr regnade den bort rätt snabbt. 🤬

Över till @fredw

Ja, ser ju häftigt ut, men onödigt struligt med gondol istället för sittlift?

Ja fast just den verkar ganska väderutsatt med en sorts konvex konkav sträckning (syns på bilden) till spetsig topp där en sittlift antingen skulle få sväva mycket högt på mitten eller gå mycket brant upp på slutet. Kanske därför. Annars är jag också en stor fan av sittliftar, skönt slippa ta av sig skidorna.
Det allra sämsta alternativet är ju den (nu utgångna tror jag) typen av ägg där man inte ens får sitta, bara en sorts fånig rumpbräda runt periferin som passar dåligt i höjd för 80% av befolkningen.

Senast ändrad:
Värst vilken stiltje det blivit. :( Många vardagsrumsfönsterberg för mig i första bilden. Det gula på toppstationen kan jag också se vid klart väder, åtminstone med kikaren.

Dronningkrona stämmer. Till höger i bilden ser man Grøvelnebba, lite till höger av den utanför bilden ligger Mohaugen som mest är en platå.

Apropå... Medan vi funderar på Potatens fina bild så kom jag på en liten sido-kuriosa-fråga, fritt att fundera på för den som vill: Det finns någon som förenar Donna Summer med den mycket trevliga skidbyn Ortisei i Val Gardena. Vem?

Giorgio Moroder är mannen som skapar magiskt sound under 70- och 80-talet och som fyller 84 bast imorgon.

Finns även en koppling mellan orten och Tärnaby.

Senast ändrad:
Giorgio Moroder är mannen som skapar magiskt sound under 70- och 80-talet och som fyller 84 bast imorgon.

...och som är född och uppväxt i Ortisei. Snyggt! Den som vill veta mer om Moroder kan ju lyssna på det här spåret. Medan vi klurar på Potatens bild och pds gåta.
Kan gåtan ha med Hermann Nogler att göra? Han föddes väl också i Ortisei och var tärnabygossarna Stenmarks/Strands/Fjällbergs coach. Vid en världscupsslalom kom dessa gossar på plats 2, 4 och 6.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp