Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ok så det är nog en skidort i Frankrike som SP har besökt. Var börjar man, kanske uteslutningsmetoden. Finns det någon av landets 364 skidorter som han inte har besökt? :rolleyes: Inte Valmorel, gissar jag. Letandet fortsätter.

Ok så det är nog en skidort i Frankrike som SP har besökt. Var börjar man, kanske uteslutningsmetoden. Finns det någon av landets 364 skidorter som han inte har besökt? :rolleyes: Inte Valmorel, gissar jag. Letandet fortsätter.
Jag tolkar Valmorel som en gissning. Fan, efter två dygn utan en proper gissning tar jag vad som helst. Tyvärr var det inte rätt, men som tur är finns många många fler orter jag inte besökt än. ;)

Dock, en gissning renderar en ny bild som kan ge nya ledtrådar. Denna gång från byn.
1716206620930.png

Jag tolkar Valmorel som en gissning. Fan, efter två dygn utan en proper gissning tar jag vad som helst. Tyvärr var det inte rätt, men som tur är finns många många fler orter jag inte besökt än. ;)

Dock, en gissning renderar en ny bild som kan ge nya ledtrådar. Denna gång från byn.
Visa bilaga 32351
Inte en aning, men fan vad jag skulle ge att står där uppe längst till höger i bilden just nu....Om du nu inte ligger en jätteklippa under som man inte ser...

Inte en aning, men fan vad jag skulle ge att står där uppe längst till höger i bilden just nu....Om du nu inte ligger en jätteklippa under som man inte ser...
Varför inte uppe till vänster! :love:
Faktum är att här finns väldigt mycket spännande terräng om man är villig att klättra några minuter.
Och för att besvara frågan, nej, det finns ingen klippa under ditt tänkta åk, utan det öppnar upp sig lite.

Senast ändrad:
Mycket bra spanat herr Luzern! Liften heter alltså Clos Chardon och finns i det synnerligen trevliga skidområdet La Foret Blanche. Ett skidområde jag rekommenderar för både familjen och de som gillar spännande terräng på stora berg.
Nu var jag där med familjen, så värst mycket äventyr bidde det inte....men planer på återbesök finns. Lite smakprov på kreativ terräng nedan, med @fabianSvensson's åk utmärkt.. :love:
1716210238979.png

Schönbrunn i Wien nånstans... Det där kallas tydligen "Gloriette".
Rest till ära av Maria Theresa som var "drottning av Ungern, Böhmen, Kroatien och Slavonien, regerande ärkehertiginna av Österrike, regerande hertiginna av Parma och Piacenza samt genom äktenskap tysk-romersk kejsarinna och storhertiginna av Toscana". Dessutom mamma till en viss Marie-Antoinette. Inte illa pinkat.

Senast ändrad:
Just det! En lyxkabin i Ischgl upp till en sorts freeride-område. Som är jättefint men tyvärr lider av något dålig lutning - ganska flackt.

Din tur!
Har för mig det var lite bättre lutning på själva freeride-området än i pisten. Men inte nog med lutningen när vi var där, utan vi fick även lida av en tvivelaktig färg på snön... "Just say no to yellow snow"...
1716236496814.png

"Översatt från engelska-Le Pas de Chavanette, även känd som "Mur Suisse" eller "Schweiziska muren", är en särskilt brant och svår pist i skidområdet Portes du Soleil, på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Det kan nås från den franska semesterorten Avoriaz och från de schweiziska städerna Les Crosets och Champéry"

wiki är min vän

Bra där !!
Berätta nu för resten vad pisten heter och i vilket skidsystem den börjar respektive slutar……
Pisten heter alltså Chamois och ja, det är några skidsystem inblandade här. Du står i St Luc/Chandolin och kameran pekar mot toppen Corne De Sorebois i Zinals skidsystem. Pisten Chamois, ja den går ju från toppen och slutar i Grimentz.

Pisten heter alltså Chamois och ja, det är några skidsystem inblandade här. Du står i St Luc/Chandolin och kameran pekar mot toppen Corne De Sorebois i Zinals skidsystem. Pisten Chamois, ja den går ju från toppen och slutar i Grimentz.

Det var ju iofs en ännu bättre förklaring till att jag inte kände igen den... Det var inte Pas de Chavanette och jag har inte åkt den.

"Översatt från engelska-Le Pas de Chavanette, även känd som "Mur Suisse" eller "Schweiziska muren", är en särskilt brant och svår pist i skidområdet Portes du Soleil, på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Det kan nås från den franska semesterorten Avoriaz och från de schweiziska städerna Les Crosets och Champéry"

wiki är min vän
Naj naj naj….. !! 🫣

Tillbaka
Topp