fabianSvensson
Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Har en gondol byggts som går upp på berget på ett ställe, men ner på ett annat?
Tänkte om man skulle bygga upp liftar på toppen av Mullfjället; istället för att ha en lift från Duved och en från Tegefjäll, så hade man ju kunnat ha en som går från Duved, kommer upp på toppen och sedan fortsätter ner till Tegefjäll.
Den skulle såklart vara kopplingsbar så dagar när det blåser för mycket så hade det väl agerar som två olika liftar, men när allt är öppet så hade de funkat som en lift. Hade varit lite häftigt.
Punkterna är ställen där jag tänker att den har stationer för av och påstigning; Nere i Duved by, uppe vid Duved skidområde, nuvarande toppstationen för Linbanan, Mullfjällets topp, Nuvarande toppstationen för Tegeliften (och där förhoppningsvis en Peak-2-Peak hade anslutit från Rödkullen), Tegefjälls skidområde & Tegefjäll nere vid Årevägen.
Vad tycks?
Om en lift går upp på en sida och ner på en annan blir det väl så att alla gondoler samlas på en sida?
Antar att du menar att det hela blir en stor runda upp från duved, ner till tege och upp igen? Vad skulle bli fördelen mot att ha två liftar då?
Och varför är alla såpass sugen att bygga liftar på mullfjället? Man förstör mycket men får väl inte såpass mycket mer skidåkning? Två små släppliftar på varsin sida kunde kanske ge några höjdmeter roligt åkning. Men inte värt det, tycker jag.
Stora problemet är ju att åre är överbelastat när allt är fullbokat. Och det gäller liftar och backar. Och då mest på punkter där alla ska förbi. Så jag tycker att man skulle behöva titta på hur man får folk från björnen till rödkullen och omnejd utan att gårmförbi fjällgården och/eller vm8an. Kanske nånting som går över lillskutan? Plus att man utvecklar tväråvalvet och kanske västerskutan då. Jag vet,svårt med markägare osv. Men att "förtätta" med nya liftar i samma område hjälper inget i dagens åre. Vill man att fler utnyttjar duved ska man bygga en bra förbindelse. De flesta vill inte använda bussar. Men då har man samma problem, att folk från björnen ska genom hela systemet för att komma dit. Blir kö.och trängsel ändå.
Personligen tycker jag ju att man borde lämna duved i fred
Senast ändrad: