Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Har en gondol byggts som går upp på berget på ett ställe, men ner på ett annat?
Tänkte om man skulle bygga upp liftar på toppen av Mullfjället; istället för att ha en lift från Duved och en från Tegefjäll, så hade man ju kunnat ha en som går från Duved, kommer upp på toppen och sedan fortsätter ner till Tegefjäll.

Den skulle såklart vara kopplingsbar så dagar när det blåser för mycket så hade det väl agerar som två olika liftar, men när allt är öppet så hade de funkat som en lift. Hade varit lite häftigt.

Punkterna är ställen där jag tänker att den har stationer för av och påstigning; Nere i Duved by, uppe vid Duved skidområde, nuvarande toppstationen för Linbanan, Mullfjällets topp, Nuvarande toppstationen för Tegeliften (och där förhoppningsvis en Peak-2-Peak hade anslutit från Rödkullen), Tegefjälls skidområde & Tegefjäll nere vid Årevägen.

Vad tycks?

Om en lift går upp på en sida och ner på en annan blir det väl så att alla gondoler samlas på en sida?
Antar att du menar att det hela blir en stor runda upp från duved, ner till tege och upp igen? Vad skulle bli fördelen mot att ha två liftar då?
Och varför är alla såpass sugen att bygga liftar på mullfjället? Man förstör mycket men får väl inte såpass mycket mer skidåkning? Två små släppliftar på varsin sida kunde kanske ge några höjdmeter roligt åkning. Men inte värt det, tycker jag.
Stora problemet är ju att åre är överbelastat när allt är fullbokat. Och det gäller liftar och backar. Och då mest på punkter där alla ska förbi. Så jag tycker att man skulle behöva titta på hur man får folk från björnen till rödkullen och omnejd utan att gårmförbi fjällgården och/eller vm8an. Kanske nånting som går över lillskutan? Plus att man utvecklar tväråvalvet och kanske västerskutan då. Jag vet,svårt med markägare osv. Men att "förtätta" med nya liftar i samma område hjälper inget i dagens åre. Vill man att fler utnyttjar duved ska man bygga en bra förbindelse. De flesta vill inte använda bussar. Men då har man samma problem, att folk från björnen ska genom hela systemet för att komma dit. Blir kö.och trängsel ändå.
Personligen tycker jag ju att man borde lämna duved i fred ;). Då behöver det inte byggas når där heller....

Senast ändrad:
Om en lift går upp på en sida och ner på en annan blir det väl så att alla gondolen samlas på en sida?
Antar att du menar att det hela blir en stor runda upp från duved, ner till tege och upp igen? Vad skulle bli fördelen mot att ha två liftar då?
Och varför är alla såpass sugen att bygga liftar på mullfjället? Man förstör mycket men får väl inte såpass mycket mer skidåkning? Två små släppliftar på varsin sida kunde kanske ge några höjdmeter roligt åkning. Men inte värt det, tycker jag.
Stora problemet är ju att åre är överbelastat när allt är fullbokat. Och det gäller liftar och backar. Och då mest på punkter där alla ska förbi. Så jag tycker att man skulle behöva titta på hur man får folk från björnen till rödkullen och omnejd utan att gårmförbi fjällgården och/eller vm8an. Kanske nånting som går över lillskutan? Plus att man utvecklar tväråvalvet och kanske västerskutan då. Jag vet,svårt med markägare osv. Men att "förtätta" med nya liftar i samma område hjälper inget i dagens åre. Vill man att fler utnyttjar duved ska man bygga en bra förbindelse. De flesta vill inte använda bussar. Men då har man samma problem, att folk från björnen ska genom hela systemet för att komma dit. Blir kö.och trängsel ändå.
Personligen tycker jag ju att man borde lämna duved i fred ;). Då behöver det inte byggas når där heller....

Kanske bra för dig personligt om man lämnar Duved i fred, men för Åre vore det nog bra om fler hittade dit i högsäsong, enklaste sättet att öka kapaciteten utan att förstöra miljön. Kanske direktbussar från björnen (sadeln) till Duved vore något.

Som sagt tror jag att många vill ha ski in ski out och knte använda bussar. Plus att duved känns för liten. Man vill ju åka på skutan. Hade duved/tege varit attraktivt hade det varit mera fullbokat redan idag. Boendet är ju billigare där också. Men redan idag är bussarna från tege till åre fullsatta. Så jag tror tyvärr inte på att man får folk att åka dit. Men det är ju vad jag tror....

Som sagt tror jag att många vill ha ski in ski out och knte använda bussar. Plus att duved känns för liten. Man vill ju åka på skutan. Hade duved/tege varit attraktivt hade det varit mera fullbokat redan idag. Boendet är ju billigare där också. Men redan idag är bussarna från tege till åre fullsatta. Så jag tror tyvärr inte på att man får folk att åka dit. Men det är ju vad jag tror....
Tyvärr har du nog rätt. Ska sanningen fram så är det väldigt sällan jag tar mig till Duved (senast var för covidvaccination tror jag), men när jag gör det uppskattar jag skidåkningen.

Om en lift går upp på en sida och ner på en annan blir det väl så att alla gondoler samlas på en sida?
Ja precis, det blir en lift med stationer istället för två. Ett system är bättre än två.
Kopplingsmöjligheten gör att man på blåsiga dagar kan fördela dem på linjer, men annars köra helt.
Sen undrar jag om Mullfjället blåser igen lika mycket som Skutan? Skulle toppzon Mullfjället automatiskt stänga varje dag som toppzon Skutan gör det? Oklart.

Det blir lite tokigt när man säger att systemet i Åre är överbelastat (vilket stämmer), men samtidigt vilja exkludera skidåkaryta?
Hade hela Mullfjället varit öppet och gett långa nedfarter (och avancerad åkning t.ex. från toppen ned mot Ullådalen) så hade kanske fler åkt dit och fördelat ut åkarna.
Idag ses inte berget som intressant för alla åkare, det hade kunnat ändras om man hade byggt denna gondol.

Kanske direktbussar från björnen (sadeln) till Duved vore något.
Det där vore det absolut enklaste och billigaste sättet för att utöka kapaciteten under veckorna med invasion. I synnerhet om direktbuss innebär att den går raka spåret från Björnen till Duved utan att stanna vid Kabin och Tege. Då skulle det bli attraktivt. En annan no-brainer vore att låta nuvarande bussen till Duved köra ett varv runt centrum så som bussen till Rödkullen gör idag.

Har jag missuppfattat det hela, skulle det inte gå en lift här.
Gubbjävel! Ursäkta min dåliga franska 😉

Bilagor

• IMG_8643.jpeg
    IMG_8643.jpeg
    1.5 MB · Besök: 201
  • IMG_8644.jpeg
    IMG_8644.jpeg
    1.3 MB · Besök: 204
Ja precis, det blir en lift med stationer istället för två. Ett system är bättre än två.
Kopplingsmöjligheten gör att man på blåsiga dagar kan fördela dem på linjer, men annars köra helt.
Sen undrar jag om Mullfjället blåser igen lika mycket som Skutan? Skulle toppzon Mullfjället automatiskt stänga varje dag som toppzon Skutan gör det? Oklart.

Det blir lite tokigt när man säger att systemet i Åre är överbelastat (vilket stämmer), men samtidigt vilja exkludera skidåkaryta?
Hade hela Mullfjället varit öppet och gett långa nedfarter (och avancerad åkning t.ex. från toppen ned mot Ullådalen) så hade kanske fler åkt dit och fördelat ut åkarna.
Idag ses inte berget som intressant för alla åkare, det hade kunnat ändras om man hade byggt denna gondol.
Jag kan inte riktigt se hur det skulle blir bra backar. Mullfjället är ganska platt ner mot duved och väldigt brant ner mot ullådalen. Så man skulle ha en svart backe en bit, men sen hamnar på samma yta som de befintliga från släppliften i tege (glömt namnet). Så den långa backen ner mot ullådalen skulle blir väldigt brant en kort bit,och sen rätt tråkigt i en väldigt lång bit (för de som gillar det branta i början).
De gamla paradisliftarna i duved hade väl samma problem. Ganska fint däruppe,men inget spännande. I duved finns lite korta åk ner från mullfjällsidan. Men inte värt att bygga en loft på, tror jag. Resten är roligt teeäng för familjeoffpist och turande med barn (dvs mullfjället från duved sidan). Men inget jag skulle tror blir särskilt bra som backe.
I tege finns ju rännan ner från tyskhuvut som är brant och roligt. Där kunde man väl bygga en backe. Behövs dock att man spränger vinddrivan som brukar hänga där.
Men nej, jag tror inte man skulle löser nåt med det. Duved och tege är lungt som de är nu. Jag kan inte se att en lift upp till mullfjället skulle ändra nåt på det. Det blir inte som skutan.
Undrar om du har varit där och tittat på det eller kanske turat upp på det? Känns inte som det.

Tillägg: från toppen av mullfjälletbkan man förresten inte åka ner till toppen av duveds linbana. ( iaf inte utan en massa traverser/skråandet). Det går uppför där. Så.man får åka ner genom Ravinen eller ner till englandsliften, eller vad släppliften där nu heter.
Så det skulle blir en blå backe som inte riktigt hänger ihop med resten av duved. Alldeles för lite avkastning för att vara värt det.
Och ner mot tege då, såklart. Men den blir inte jämnbrant heller. Svårt att glida till tyskhuvud för att komma ner tilll rännan där. Så man åker ner till toppen av sittliften eller släppliften, eller in till ingentibg längre norrut. En kort,brant backe, som slutar i platt terräng om man åker längre norrut.

Senast ändrad:
Det där vore det absolut enklaste och billigaste sättet för att utöka kapaciteten under veckorna med invasion. I synnerhet om direktbuss innebär att den går raka spåret från Björnen till Duved utan att stanna vid Kabin och Tege. Då skulle det bli attraktivt. En annan no-brainer vore att låta nuvarande bussen till Duved köra ett varv runt centrum så som bussen till Rödkullen gör idag.
Och till rödkullen. Fattar inte varför alla från duved/tege ska lastas av vid kabinen.

Förlänga Sadelexpressen upp på Lillskutan vore något! Med mellanstation där den slutar idag.

Och en lift upp till Västerskutan vore magiskt.

Förlänga Sadelexpressen upp på Lillskutan vore något! Med mellanstation där den slutar idag.

Och en lift upp till Västerskutan vore magiskt.
Vet inte hur mycket jag skulle gilla det med tanke på att fina offpistytor förstörs ;). Men det skulle iaf skappa mer åkyta och fördela folk lite mera.
Prio 1 måste dock vara att avlast vm8 och området kring fjällgården, tycker jag. Och då behövs det att folk från björnen kan ta sig till tväråv. Och rödkullen utan att åka förbi där.
Och inte lasta av folk från duved/tege som kommer med buss vid kabinen....

Vet inte hur mycket jag skulle gilla det med tanke på att fina offpistytor förstörs ;). Men det skulle iaf skappa mer åkyta och fördela folk lite mera.
Prio 1 måste dock vara att avlast vm8 och området kring fjällgården, tycker jag. Och då behövs det att folk från björnen kan ta sig till tväråv. Och rödkullen utan att åka förbi där.

Bortsett från de planer som finns (korta vm8, ny tusenmeter, sista delen av släpsadeln) så tror jag nya liftar I rödkullen vore det bästa. Sittliftar son ersätter rödkullen och möjligen Bräcke vore trevligt och gärna en till längre bort. Tyvärr kommer det nog inte hända innan det byggs bostäder där (vilket gör liftarna underdimensionerade från start)

Inbillar mig att en lift upp till Lillskutan hade gjort att folket från Björnen/Sadeln hade kunnat tvära över till Hummeln. Kanske rent av till en återskapad Tusenmeterslift? Men kanske inte riktigt, eller? 🧐

Inbillar mig att en lift upp till Lillskutan hade gjort att folket från Björnen/Sadeln hade kunnat tvära över till Hummeln. Kanske rent av till en återskapad Tusenmeterslift? Men kanske inte riktigt, eller? 🧐
Från dalen efter lillskutan till 1000m dalstation har du ca 50 höjdmeter på ca 700 meter så man får nog staka lite. Sen är lavinfaran under hängan på lillskutan inget som du vill utsätta en massa barnfamiljer för.

Att bygga om tegelifen till att bli kopplingsbar skulle locka fler att hänga i tege tror jag. Som det är idag tröttnar man rätt snabbt på att spendera 70-80% av tiden i liften (trots att det oftast är kort liftkö)

Nej, och enligt Wikipedia så hade en kopplingsbar 6-stols blivit dubbelt så dyr.
Priser på liftar har i stort sett dubblats senaste åren. En lift som kostade 45 msek 2015 kostar idag nästan dubbelt. Tegeliften kan dock byggas om enkelt genom att byta stationerna men behålla stolparna. Tippar att det hade kostat drygt 30 msek då fyrstolsliftar brukar vara lite billigare. Om liften ska ha garage och bubblor får nog 10msek adderas.

Liften ägs ej av Skistar men de har från 2024 rätt att köpa ut liften, enligt årsredovisningen från Tegeliften AB.

Håller med om Tegefjället. Gillar att åka där med liften tar ju så lång tid och stoppade också rätt ofta när jag var där. Att det har varit mycket vind och kallt har väl inte gjort det bättre heller.

Man borde kunna köra liften fortare. Jag tror man avsiktligt kör lite sakta för att det är mycket barn i liften. I stället har man väldigt många stolar. Visst är väl hummelliften snabbare? Den är en likadan lift.

Inte mycket snabbare (enligt wikipedia)
Tege: Max hastighet: 2,6 m/s
Hummel: Max hastighet: 2,7 m/s (halvfart sommardrift)

Ska du åka snabbare behövs en urkopplingsbar lift:

"Detachable chairlifts move far faster than their fixed-grip brethren, averaging 1,000 feet per minute (11.3 mph, 18 km/h, 5.08 m/s) versus a typical fixed-grip speed of 500 ft/min (5.6 mph, 9 km/h, 2.54 m/s)."

Sedan 2006 (då VM8an invigdes) har i princip bara stärn-liften, tege, och fjällgårds, hermelin och sadeln byggts -så mängden fantasi som behövts var inte så stor.
Hmm, iofs sant.
Nåväl, visa Kabinen för beväringarna från Östersunds regemente som trampade upp backen till VM 54 så hade du fått höra att det bara var fantasier. 😄

Har inte kikat på hela tråden - men mina önskemål för "vardagsbruk" är som följer: Ha liftar öppet längre när/där det passar. Sittliftar Rödkullen. Draglift mellan avstigning Rödkullen till/från VM-åttans avstigning (då kan fler åka mellan utan att passera t ex Bräcke och VM-åttan). Transport lift Åre Torg till VM-sexan. Ser fram emot nya 1000-metaren och nya liften bortom 105:n (Björnen/Sadeln). Likaså nya Gondolen från Timmerstugan till Hummel och Skutan. Finns det en trevlig nedfart 1000-metersbacken inkl transporten mot Hummelstugan men så att man kan komma tillbaka till Gondolen utan att åka ner i VM-åttan? Kommer man kunna se ev liftköer i nya appen Skistar 360? Då kan man planera åkningen och inte behöva upptäcka kön när det är för sent.

Har inte kikat på hela tråden - men mina önskemål för "vardagsbruk" är som följer: Ha liftar öppet längre när/där det passar. Sittliftar Rödkullen. Draglift mellan avstigning Rödkullen till/från VM-åttans avstigning (då kan fler åka mellan utan att passera t ex Bräcke och VM-åttan). Transport lift Åre Torg till VM-sexan. Ser fram emot nya 1000-metaren och nya liften bortom 105:n (Björnen/Sadeln). Likaså nya Gondolen från Timmerstugan till Hummel och Skutan. Finns det en trevlig nedfart 1000-metersbacken inkl transporten mot Hummelstugan men så att man kan komma tillbaka till Gondolen utan att åka ner i VM-åttan? Kommer man kunna se ev liftköer i nya appen Skistar 360? Då kan man planera åkningen och inte behöva upptäcka kön när det är för sent.
Bra tankar och idéer. Tyvärr delade Mitt I Åre-huset av skidområdet med Åre Torg (en nedfart blev iallafall kvar) så lift från torget blir svårt, även om jag stödjer det.

Koppling Hummelstugan-Gondolen har jag länge föreslagit en 300 meter lång Pomalift där transportleden kommer som närmast VM-platån. Hade avlastat VM-8an rejält.

Bra tankar och idéer. Tyvärr delade Mitt I Åre-huset av skidområdet med Åre Torg (en nedfart blev iallafall kvar) så lift från torget blir svårt, även om jag stödjer det.

Koppling Hummelstugan-Gondolen har jag länge föreslagit en 300 meter lång Pomalift där transportleden kommer som närmast VM-platån. Hade avlastat VM-8an rejält.
Det går redan idag att skratta till gondolen om man verkligen vill.

Kikar på 720 - undrar när i vinter de hinner öppna :)
Byggprojekt kan gå fort om man vill och kompetent folk sköter det; minns här i Stockholm när jag på nyårsafton för något år sen såg att flytande restaurangen Strandbryggan helt plötsligt var borta (var tydligen mögel så behövde rivas). Först i januari/februari var de igång och jag tänkte att det lär de inte hinna få igång innan sommaren, men mycket riktigt hade de öppning lagom till de första riktigt varma dagarna i maj.

Så håller tummarna att 720 byggs av lika kompetenta typer. 🤞☺️

Har någon förresten sett någon aktivitet i området runt tusenmetern sedan Laffas kryptiska Instameddelanden i frågan? Hade ju smakat om det stod en släplift där i vinter.

Har jag missuppfattat det hela, skulle det inte gå en lift här.
Gubbjävel! Ursäkta min dåliga franska 😉
Var något strul med oljud från röjning och att liften skulle störa denna markägare med sitt ljud. Han drog det ända till rätten så än sålänge är det konstaterat byggstopp för rätten dömde till hans fördel, troligtvis bara en fråga om hur mycket ersättning han kan mjölka nu om dem vill bygga!

Tillbaka
Topp