Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Rätt land men fel plats.
Sogndal (Hodlekve) är närmast om man var en fågel.
Beitostølen är närmare med bil - men de flesta kör nog bara förbi.
IMG_3989E.JPG

Kanske inget att bli klokare av, men en fin dag i vecka 8 under corona även om det var lite avblåst på toppen.
Third track even!!
IMG_3985.JPG

Men som sagt: dom flesta kör förbi

Det är inte Geilo - dags för ledtrådar:

Ledtråd 1 : Jag plus hundra och lite till

Ledtråd 2 :
...men om du fortsätter västerut i jan/feb är det stor chans för andra färger

Korrekt!
E18 + 100 + lite till = E134 ...och där på höger sida ligger Haukelifjell Skisenter
som de flesta passerar på väg till Røldal (med risk för blinkande orange ljus och stängd väg eller kolonnkörning).

Senast ändrad:
" Projektet med tillhörande investering handlar om att anlägga stentrappor längs vissa sträckor på/i leden upp till Fettjeåfallet samt att förbättra parkeringen och skyltning. Arbetet kommer att påbörjas sommaren 2019 och vara klart senast hösten 2020. Total budget för projektet är 690 220:-!

Precis, till Fettjeåfallet leder den fina trappan. Väldigt fin, lätt att gå och gör fallet lättillgängligt för fler....
Men jag kan inte låta bli att tycka det var bättre förr, när det var en hel del krångligare att ta sig dit, klippor, stenar, rötter och annat jevelskap gjorde det lite krångligare och man fick då lite mer vildmarkskänsla.
Oavsett - ett fantastiskt fint fall och som alla vet, har man inte badat i fallet har man inte varit där. ;)
1725529061273.png
1725529248534.png

Vad gör nu ”Skräcken från den svarta lagunen” i den här tråden?😦

OK, bildgåta då:
I den här bilden kan man se delar av tre stycken vinregioner som alla tre tillhör yppersta världsklass när det gäller viner av en viss druvsort.
Vad heter de tre vinregionerna?
1725537113616.jpeg

Rheinhessen, Rheingau och Nahe?
Sehr gut!🥂
Reingau till höger om floden (Rhen), Rheinhessen till vänster och i bakgrunden Nahe.
Dessa tre tillsammans med Pfalz, Mosel och Alsace kan man säga gör världens bästa Rieslingviner (tveksamt dock om Alsace riktigt platsar där längre).

Turen går till öldrickaren🍻och den ofrivillige vinkännaren @Kalle_Luzern !

Tog nästan en bild från stan där jag var och drack öl i går bara för det! 🍻 :ROFLMAO: Men bestämde mig för lite mer kullar i bild. Var finns den här kabinbanan?
1725539162972.jpeg

Behövs visst lite hjälp? Apropå Taunus, dalstationen till kabinen ligger på ungefär samma höjd som Taunus högsta kullar. Jag gav 110% och kom upp till byn vid toppstationen från ett annat håll. ;)

Tillbaka
Topp