[Artikel] Earn you turn – eldrivna skidor för toppturen

Redaktionen

Aktiv medlem
MjExMzMyMTg5Njg4NzAyMTEx-1-1000x604.jpeg

Företag E-SKimo lanserar ett eldrivet system som tar dig upp på fjället under toppturen i stil med eldrivna mountainbikes.

Läs hela artikeln:

Uj, här kan det bli livat.
Eller så umgås man med sjysst folk där hastigheten anpassas så alla kan hänga med och njuta. Turander är för mig ( nästan om jag ska vara ärlig) lika njutningsfullt som åket och att då utsätta någon annan för stress eller frustande skulle aldrig falla mig in.
Sen vet jag inte hur det är bland de som går uppförs med skidor i samma bredd som en längd skida men knappast dom som är målgruppen.
Kan säkert fylla en funktion liknande elcykel, där folk med höft/knä etc problem kan fortsätta komma ut och njuta.

Jisses ja, det här kan bli en lång tråd! Att ens frågan kommer upp om detta ska vara tillåtet eller inte gör ju att man funderar på att emigrera. Möjligen kan det falla under "förargelseväckande beteende". :) I vilket fall är väl knappast skidor ett "fordon", eldrivna eller inte, så jag hoppas detta slipper den bannlysning från allemansrätten som elcyklar drabbats av i Sverige.

Utan erfarenhet kan jag tänka mig att en och annan turare, även de med toppkondition utan knä/höftproblem etc skulle uppskatta att/om de verkligen kommer upp till åkens början fyra ggr snabbare. Dessutom med mer krafter kvar till utförsåkningen.
Sedan förstår jag att många tänker att detta inte är något som de själva vill ägna sig åt. Men det är ju en annan sak. Eller?

Men, skidan måste ju ha rejäla "slitsar"? Hur påverkar det skidan? Flexen, torsionsstyvheten? Eftersom hudan ändå ska täcka skidan hyfsat under foten, kan det inte vara mycket mm kvar på var sida av "slitsen"? Alla tillverkare jobbar ju för att få rätt flex och torsional styvhet mha träkärnan och glas/carbon och oftast titanal. Men här sågar man ut en rejäl del av skidan? Och det inte allt för långt fram/bakom foten...

Är inte slitsarna (som väl är ganska smala, knappast "rejäl del"?) ganska långt fram/bak? Jag tänker mer på snösprut/broms... men det går kanske att motverka genom att vinkla slitsarnas bak-kanter smart.

Men, skidan måste ju ha rejäla "slitsar"? Hur påverkar det skidan? Flexen, torsionsstyvheten? Eftersom hudan ändå ska täcka skidan hyfsat under foten, kan det inte vara mycket mm kvar på var sida av "slitsen"? Alla tillverkare jobbar ju för att få rätt flex och torsional styvhet mha träkärnan och glas/carbon och oftast titanal. Men här sågar man ut en rejäl del av skidan? Och det inte allt för långt fram/bakom foten...
Det gäller dessutom att dessa dubbförsedda hudar ger ordentligt grepp för jag har svårt att se att hudarna kan gå så nära kanterna att det går att skråa.
Jag undrar om inte konceptet faktiskt kan fungera bättre med dedikerade stigskidor, någon slags miniskida med ett fast monterat bandsystem. Så byter man helt enkelt till de vanliga skidorna när det är dags att åka utför.

Tycker ändå att det ser rätt jobbigt ut jämfört med att åka rulltrappa.
Hade det inte varit bättre med en liten obemannad miniskoter som drar en uppför sluttningen, och sedan följer efter ca 10 meter bakom på vägen ner, och då samtidigt passar på att återgenerera ström till batteriet?:unsure:

Tycker ändå att det ser rätt jobbigt ut jämfört med att åka rulltrappa.
Hade det inte varit bättre med en liten obemannad miniskoter som drar en uppför sluttningen, och sedan följer efter ca 10 meter bakom på vägen ner, och då samtidigt passar på att återgenerera ström till batteriet?:unsure:
Ski-Doo introducerar Ski-Dog, skidåkarens bästa vän. Denna trofasta tjänare följer dig överallt på berget, alltid redo att hjälpa dig upp.
#stighunden

Är inte slitsarna (som väl är ganska smala, knappast "rejäl del"?) ganska långt fram/bak? Jag tänker mer på snösprut/broms... men det går kanske att motverka genom att vinkla slitsarnas bak-kanter smart.
På bilden ser set ut som att slitsen är rätt nära tådelen? Det stora där framme är väl batteriet?
Sen undrar jag hur huden ska hålla sidlänges. Måste ju vara som att ha dåligt lim,dvs man "halkar" av huden om det inte är helt rakt....

Bilagor

• Screenshot_20241216_182234_Chrome.jpg
    Screenshot_20241216_182234_Chrome.jpg
    98.9 KB · Besök: 95
På bilden ser set ut som att slitsen är rätt nära tådelen? Det stora där framme är väl batteriet?
Sen undrar jag hur huden ska hålla sidlänges. Måste ju vara som att ha dåligt lim,dvs man "halkar" av huden om det inte är helt rakt....

Ok i så fall undrar jag samma som du.

Där där ser man det också. Knappast så att huden kan vara bred nog...

Bilagor

• Screenshot_20241216_183956_Chrome.jpg
    Screenshot_20241216_183956_Chrome.jpg
    152.6 KB · Besök: 112
Av alla galna prylar så tror jag mer på den här:

Av alla galna prylar så tror jag mer på den här:
Det där vad fan ingen dum idé. Iaf i våra fjäll där man ibland varvar riktigt korta med roliga åk... Där går ju mest tid åt att byta till och från turläge. Samtidigt blir det då likt en lift och det kanske inte är så kul längre? 🤔. Men bra för att hoppa klippor...

Cykel och skidor är ungefär samma sak ...

Tveklöst en skojig produkt ... men hur tänker artikelförfattaren när han skriver att "Cykel och skidor är ungefär samma sak" och hänvisar till Naturvårdsverket rejält subjektiva synpunkt att elcykel inte är tillåtet utanför "vägar". Men det är en helt annan tråd på ett helt annat forum ...

Som jag ser det är elhudarna mer som snöskoter (vilket Naturvårdsverket inte lyckats förbjuda även om man säkert försökt). Så här skriver Naturvårdsverket (uppenbart ovilligt).

1734376848572.png

Så det vore verkligen märkligt om man får köra snöskoter men inte elhudar ... :)

That´s all folks!
MM

Skeptiskt till lösningen men antar att det kommer något liknande i framtiden som folk kommer använda.

När kriget är slut kommer Ukraina ha en enorm produktionskapacitet att tillverka drönare med 10-50kg lyftkraft (i alla fall tillräckligt att dra upp dig ett antal åk)

Skulle nog tro mer på det (än min tidigare post)

Uj, här kan det bli livat.
Eller så umgås man med sjysst folk där hastigheten anpassas så alla kan hänga med och njuta. Turander är för mig ( nästan om jag ska vara ärlig) lika njutningsfullt som åket och att då utsätta någon annan för stress eller frustande skulle aldrig falla mig in.
Sen vet jag inte hur det är bland de som går uppförs med skidor i samma bredd som en längd skida men knappast dom som är målgruppen.
Kan säkert fylla en funktion liknande elcykel, där folk med höft/knä etc problem kan fortsätta komma ut och njuta.
Vi var kanske för 15 år sedan i Lyngen, försökte något tråkig toppturing. Det var så fan så tråkigt! Frugan sade en gång: "Det här måste vara den dummaste grejen en kvinna kan göra byxorna på!" Men med sådana motorn skalla jag kanske igen till Lyngen!

Vi var kanske för 15 år sedan i Lyngen, försökte något tråkig toppturing. Det var så fan så tråkigt! Frugan sade en gång: "Det här måste vara den dummaste grejen en kvinna kan göra byxorna på!" Men med sådana motorn skalla jag kanske igen till Lyngen!
Jag kan säga detsamma om flugfiske, stå still och kasta en lina och nå fisk får jag aldrig 😂 fördelen med fiske är att det går bra att dricka sprit samtidigt….
Tur det finns folk för olika intressen så det inte blir trångt.
Min fru tänker lika, varför gå upp när det finns skoter och helikopter men det är mysigt att i lagom fart ta sig uppåt, eller framåt utan stress och alla måsten som finns i vardagen. Samma som med att vandra i fjällen.

Jag kan säga detsamma om flugfiske, stå still och kasta en lina och nå fisk får jag aldrig 😂 fördelen med fiske är att det går bra att dricka sprit samtidigt….
Tur det finns folk för olika intressen så det inte blir trångt.
Min fru tänker lika, varför gå upp när det finns skoter och helikopter men det är mysigt att i lagom fart ta sig uppåt, eller framåt utan stress och alla måsten som finns i vardagen. Samma som med att vandra i fjällen.
Nästa sommaren skall vi flugfiska litet tillsammans! Jag lovar: du får minst 5 harr eller öring under dagen. Money back -garanti!

När kriget är slut kommer Ukraina ha en enorm produktionskapacitet att tillverka drönare med 10-50kg lyftkraft (i alla fall tillräckligt att dra upp dig ett antal åk)

Skulle nog tro mer på det (än min tidigare post)

Problemet kan bli att få rimlig balans mellan batteriets/drönarens vikt och kapaciteten. Om det inte är anmarsch med skoter.

Bästa uppfinningen sedan Rax-ski…!!🤩

Hej, kom och hjälp mig.

Eller...förresten, säg till när de gjort en likadan för splitboard.

Tillbaka
Topp