Litteratur snowboard teknik.

Christiam

Aktiv medlem
Hej!
Har kollat lite efter bra böcker om snowboardåkning. Metodik , teknik och tips, är det någon som har bra förslag.
Har beställt The art och snowboarding men är nyfiken om det finns andra som kanske är bättre.
Jag har gått stegutbildningar på skidor och då fick jag will-skill-hill (för bräda och skidor) och Skidåkning- leda är att lära. Finns något motsvarande mot brädåkning?

Jag menar bara, att en sådan bok är helt omöjlig. Jag har suttit hundratals timmar med olika snowboardinstruktörer och alla slags hjältar och druckit öl. Om du någon gång hittar två litet bättre brädåkare, som delar samma åsikt om någon teknikfråga, du kan vara helt säker på, att de har inte ens lyssnat på, vad den andra har sagt.

Ja, just nu diskuterar man om stancer, igen. Yngre killar har gått mycket (fånigt) smalare ++ stancer, och vi äldre kan absolut inte tolerera sådant.

Jag menar bara, att en sådan bok är helt omöjlig. Jag har suttit hundratals timmar med olika snowboardinstruktörer och alla slags hjältar och druckit öl. Om du någon gång hittar två litet bättre brädåkare, som delar samma åsikt om någon teknikfråga, du kan vara helt säker på, att de har inte ens lyssnat på, vad den andra har sagt.

Ja, just nu diskuterar man om stancer, igen. Yngre killar har gått mycket (fånigt) smalare ++ stancer, och vi äldre kan absolut inte tolerera sådant.
Förstår vad du menar och känner igen det.
Då får jag väl lov att läsa två böcker och kombinera dom 😁
Desto fler barn man har i snowboardskola desto fler frågor dyker upp, varför gör många på ett visst sätt och hur får man bort det, hur kommer man enklast in i den svänga osv.
Finns mycket på YouTube men gillar böcker.

Det är humor det där. Jag har haft ++ sen 90-talet inklusive när jag åkte park. Antar att jag är bakåtsträvare? Nja, kanske mest ett dåligt högerknä som vägrar åka duck.

Här är materialet som används på snowboardlärarutbildnignar idag. Har hänt ganska mycket sedan 90-talet. https://skidradet.se/svensk-snowboard/ så nu att det inte var den senaste versionen som låg där, men det är ju nyare än skidåskådning iaf =)

Tipsar också om Ron Lemaster ultimate skiing. Det finns ju vissa skillnader mot snowboard men 95% stämmer ju för både snowboard och skidor. Med lite fantasi och förståelse så går det lätt att "översätta" till snowboard

Sen också https://medvetenskidteknik.se/ bara in och klicka!

Tillbaka
Topp