Väska för skidkläder; separat eller i större skidbag?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hur gör folket med att resa med skidkläder?
Jag har en skidbag och en pjäxväska med hjälm och googles, men trycker ner övriga skidkläder i en bag.
Tycker det blir lite bökigt (man brukar ju även ha en till väska med övriga kläder).
Hur gör ni andra? Är det värt att skaffa sig en större skidbag där man även kan trycka ner kläder och annat? Är väl bara lite orolig att den ska ta upp för mycket plats i bil/takbox.

När jag flyger har jag en väska för två par skidor och alla mina kläder samt lavin kit. Sen har jag skidryggan med på flyget och mina pjäxor. Har en Snow Roller Pro 127L från DB.

vi kör stor skidbag för flygresor-så man får in allt. Om man reser ensam åker allt i påsen o lite i handbagaget. men förstod inte kommentaren om bil/takbox. Där har man ju ingen skidbag om man inte e påväg till-från tåg/flyget

Jag brukar åka tåg och då åker allt inklusive boots ner i en 75L ryggsäck. Sedan tar jag brädan för sig och värdesaker + det jag behöver i en liten ryggsäck.

Mycket nöjd de gångerna jag kommit fram och det är mycket snö eller slask i byn och jag inte har något som jag ska släpa på marken.

Mycket nöjd de gångerna jag kommit fram och det är mycket snö eller slask i byn och jag inte har något som jag ska släpa på marken.
Det går jättebra att bära en rullväska också. Dom modeller jag äger har band så det går att hänga på axeln. Är man två med varsin så tar man handtagen fram och bak och bär dom tillsammans.

Jag tänker att den väger lika mycket som utrustningen nedpackad på annat sätt
😁
Givetvis lättare att bära på rygg än över axel men jag har aldrig haft problem,sen har jag heller aldrig behövt gå längre än max cirkus 400m utan att kunna rulla den.
Sen går det bra att rulla/dra i snön, alla jag har och har sett är gjorda i material som är vattenavstötande. Men en del verkar endast vara gjorda för att rulla på flygplatser, ordentliga hjul är ett måste. Burton har/hade modell med skatehjul. Smidigt att byta ut ett trasigt men jag föredrar lite större hjul. Swix och Dakine har större hjul på modellerna jag har.
Vi har endast brädor i våra så det brukar vara runt 15kg per bag. Det är ju som två flak kortburkar, vilket jag anser en vuxen man/kvinna ska orka bära 😄
Hur skidåkare orkar släpa runt på all vikt är imponerande 😁

Jag brukar köra skidor och de flesta skidkläderna (typ skalställ, handskar, ryggskydd) i fodralet och sen hjälm och pjäxor i en större duffelbag att bära på ryggen. Brukar funka bra. Kör en äldre Db och den är inte vadderad i ngn utsträckning så bra att polstra upp med lite mjuka grejer.

Vid frakt i bil så nästa bara IKEA påsar.
Lätt att stuva och lätt att hitta när man är framme. Ytterkläder i en. Pjäxor i en. Mat i några osv.
Med flyg, tåg eller buss.
En stor rullväska med stora hjul och ordentligt bärsystem
Som denna

Vid frakt i bil så nästa bara IKEA påsar.
Lätt att stuva och lätt att hitta när man är framme. Ytterkläder i en. Pjäxor i en. Mat i några osv.
Med flyg, tåg eller buss.
En stor rullväska med stora hjul och ordentligt bärsystem
Som denna

Verkar prisvärd och bra för tåg? Men ganska tung. Jag har en liknande som ofta blir oanvänd pga tyngden. Att bara väskan tom själv väger 6,5 kg kan vara negativt om man flyger. Och när man bilar är ju behovet mindre av hjul på väskorna.
Ikea-påsar (eller Rusta etc) är bra i bil upp till en viss gräns. För de går ju inte att ställa ovanpå varann. Där är traditionella resväskor bra. Eller plastlådor med lock för mat och husgeråd etc om man har självhushåll.

Vi kör ikea o dyl kassar men även sportbags. Resväskor skulle jag se som det mest otympliga alternativet.. men om man e två pers fungerar de säkert. Vi använder alla cm3… gällande sportbags tipsar jag om patagonias duffelbags. Smidigiga o hyggligt lättbärda även fast de e fullastade.. har åkt på flygresorna med dessa pÅ senaste skidresor. Då vi öluffat har jag dock föredragit vandrings ryggsäcken

Plastlådor är grymt för alla mat och hård utrustning 👍
Vi tar 4 i botten å mjuka väskor påsar för att kunna knöla in i mellan skidor mm mm

Hade den stora rullväskan senast när jag flög

Hur är flygbolagen med att ta med en stor skidbag som väska? Nån som gnäller eller bara att köra utan nån föranmälan osv? Jag har bara haft med det en gång för länge sen och då var det ett väldigt gnäll med Norwegian men det gick till sist. Jag brukar inte vilja ha med det stora fodralet ändå eftersom 1. Jag cyklar till tåget 2. Vi brukar ha hyrbil på plats i Alperna och det blir rätt opraktiskt med en megaväska i bilen. 3. Brukar flyga med Swiss så det kostar ingenting att ha skidor bredvid (om man anmäler innan). Men alla resor är ju olika, nästa kanske blir med transfer. Eller flygbolag med svindyr skidfrakt.

När jag flyger brukar jag ha en The North Face Base Camp XL på 132 liter. Den rymmer allt utom skidorna, även pjäxbagen och skidryggan går ner. Inte jätteskön att bära, men praktiskt att kunna växla mellan två kollin upp till 4. Samma väska med hjul på eller en med bättre bärsystem hade inte varit fel, men då hade den blivit tyngre och svårare att knö in i hyrbilar.

Tillbaka
Topp