[Artikel] Att vända och sitta nöjd – topptur i Norge

Redaktionen

Aktiv medlem
DSC02709-OP-1000x667.jpg

Norrmännen kallar det snutur, det vill säga bokstavligt talat vändtur. För den som är ute mycket på fjället hör det till normalen, något som händer då och då.

Läs hela artikeln:

Bra artikel! Imponerande också att kunna uppskatta vinden så exakt! ;) "Det blåser mer än vad vi räknat med (6-8m/s), snarare 9-10 m/s".
Det skiljer väl ca. 10km/h mellan 6m/s och 9m/s, så den uppskattningen behöver man inte vara speciellt begåvad för, om man har vistats i naturen lite grann enligt mig.

Artikeln verkar iofs handla om vindbyar ("gust factors"), inte om vindstyrka generellt/genomsnittligt.

"[...] gust factors (GF), defined here as the ratio of the daily maximum gust to the daily average wind"

Men det skulle inte förvåna mig om det kan gälla för vindstyrka generellt också. Jag är dock inne mer på Topis linje att förmågan att bedöma vindstyrka är individuell och kan tränas upp om man är intresserad. Och toppturare i Skanderna (liksom nördiga seglare från västkusten) lär nog höra till de bättre. Kanske t o m evolutionärt... :)

Jag tror inte på det. Min erfarenhet, baserad på följning av diverse vandringsforum, visar att det finns en utbredd benägenhet bland användare att överskatta vindstyrka och vindbyar. Ett typiskt exempel är påståenden som: "Under min övernattning på kalfjället i mitt Hilleberg Nallo upplevde jag vindar på åtminstone 20 m/s, men tältet påverkades knappt osv osv"

Bra artikel! Imponerande också att kunna uppskatta vinden så exakt! ;) "Det blåser mer än vad vi räknat med (6-8m/s), snarare 9-10 m/s".
1744612525604.webp

Nej, men uppskattningen ska såklart tas med en nya salt, men nånting ska man ju skriva för att ge en uppfattning ;) Poängen är iaf att med en 1600-meters-prognos på 6-8 m/s hade vi räknat med att nysnön som kommit skulle få ligga kvar på approachen, men istället var det barblåst skare och den lilla snön som fanns kvar för transport rörde sig mycket.

Har f ö fått åka västrännan nu, men ännu inte fått stå på faktiska toppen. Riktiga gulförhållanden hade vi i alla fall och det var definitivt värt en 10h-dag för de 4 minutrarna det tog att freerajda ner rännan. Anledningen till att vi inte kom oss till toppen var faktiskt en kombination av snön, som gjorde att det tog oändligt lång tid att klättra rännan, och två irriterande norrmän som som förföljde oss. Och fan heller att jag spårar upp hela grejen för att två latmaskar som bara hänger kvar baktill ska få förstaspåren ner.

En polare filmade lite:

Jag tror inte på det. Min erfarenhet, baserad på följning av diverse vandringsforum, visar att det finns en utbredd benägenhet bland användare att överskatta vindstyrka och vindbyar. Ett typiskt exempel är påståenden som: "Under min övernattning på kalfjället i mitt Hilleberg Nallo upplevde jag vindar på åtminstone 20 m/s, men tältet påverkades knappt osv osv"
Statistiken ser väl alltid väldigt sådant här ut på de flesta saker, men vad jag syftar på är att känna skillnad på 20km/h och 30km/h behövs inte vara så svårt, men att bedöma om vinden blåser 20km/h eller 30km/h när man kliver utanför dörren kan vara svårt att sätt för de flesta. Jag är inte själv speciellt intresserad av siffror men utgår från prognosen och bedömer vinden från den och för stunden istället för från lä och 0m/s.

Tillbaka
Topp