Ny daily driver för 80% pist

fredw

Aktiv medlem
Nu är det min tur att fråga.

Jag äger två par skidor, givetvis alldeles för få, dels Völkl Deacon 80 (bred pistskida med stuns i), dels ännu äldre Rossignol Soul 7 (105 mm midja, kort svängradie, mycket mjuk och "lättåkt"). I lössnö och mjujkt uppkört trivs jag bra på mina Soul7 och i hårdare pister är D80 utmärkt. Saknar dels något däremellan att ta med i bilen eller att ta med som "enda skida" vid variabla förhållanden. Kort sagt är jag redo för en "daily driver" som är betydligt bredare än mina Deacon 80.

Tacksam för tips, men jag vet att det segment jag letar efter är fullsmockat med fina skidor och att mycket handlar om smak och tycke. Tyvärr kommer jag ha svårt att provåka.

Testade Blizzard Anomaly 88 i vintras under nån timme i rödsvarta välpreppade backar och gillade den. Inte så "burly" som jag befarat med tanke på att företrädarna Brahma och Bonafide beskrivits som ganska maffiga. Vilket får mig att tro att jag kan hantera även ganska biffiga skidor som t ex Enforcer MEN jag prioriterar absolut en "snäll" skida framför max performance. Med tanke på det så kanske typ QST92 inte är rätt val (har endast provat den kort för länge sedan) men kanske den nya QST 94 kan vara värd att vänta på? Ni som äger både QST92 och 98 - vilken skulle ni välja (om ni var jag) som "enda skida" om ni tvingats välja en enda? Ni som redan åkt litet på Anomaly - intryck? Alternativ? Funderar på Rustler 9, den är ju väl utprovad och universell men ser nästan ut som en twintip och jag föredrar att åka framlänges.

Bakgrund: Just fyllt 60. 85 kg/ 186 cm. Ej tävlat. Åkt sedan barndomen med uppehåll mellan 22 och 40 år, numera 1-2 veckor per år (men det ska bli mer). Åkstil typ österrikisk skidlärare, uppväxt på 203 cm långa smala skidor och att initiera sväng med plöstryck (gör det oftast ännu...), kan åka med mer modern balanserad stance men det känns litet skumt (så varför..?), kämpar med att förbättra carving och isgrepp. Pjäxor Atomic Hawx 110 flex. Beskrivs som "elegant och ståsäker" stil men det är nog mer uttryck för gammaldags stil med för tätt mellan benen samt feghet (gillar inte längre att ramla - man kan ju slå sig!). Mestadels självskolad. Svarta backar är inget problem men föredrar mörkrött. Inget fartmonster men gillar att stå på i uppkörd snö (typ enduro på skidor). Hygglig fysik för åldern typ långlöpare. Tvåsiffrigt i bänkpress. ;)

Tacksam för alla synpunkter.

För skidåkning är det viktigare vad man tar i knäböj.🏋️‍♂️;)

Jodå, och hur väl låren tål mjölksyra... de ser bättre ut än mina överarmar (bortsett från viss lurvighet). Klarade svarta Gran Risa i La Villa (1255 m lång, 448 m höjdskillnad) i vintras i hygglig stil i soltung snö utan stopp men visst sved det litet i låren på slutet! :LOL:

Om mer neutral stance känns skum för dig ska du nog skippa Rustler. Klar freerideinriktning på dem som syns på rockerprofilen och lite mer twintip. Inte åkt 9, men 10 och 11 trivs bra med centrerad stance (ok, jag åker inte på dem i pist så mycket heller ;)). Anomaly är väl ett mer givet val i det fallet, finns i 94 mm också om du vill ha ytterligare lite bredare.

Extrem Formula 88 är min daily driver nu. Hade Extrem Fusion 95 förut men gick över till 88 efter en del åkande.

Den är ju en specialare som jag varit nyfiken på (liksom Mirus Cor) men nog vill provåka innan jag vågar köpa. Är den inte litet begränsande? Alltså, vad är den sämst på?

Den är ju en specialare som jag varit nyfiken på (liksom Mirus Cor) men nog vill provåka innan jag vågar köpa. Är den inte litet begränsande? Alltså, vad är den sämst på?

Jag lägger till störlopp. Formulan är ju väldigt glad i att svänga.

Jämfört med Pinnacle 95 som jag kört på tidigare så är F88 mer centralt monterad. Efter en vurpa eller två så gick det dock snabbt att vänja sig vid.

Jag lägger till störlopp. Formulan är ju väldigt glad i att svänga.

Jämfört med Pinnacle 95 som jag kört på tidigare så är F88 mer centralt monterad. Efter en vurpa eller två så gick det dock snabbt att vänja sig
Sant men går att köra större svängar oxå. Hade ett par åk med 32 meter enligt carv

Hur fungerar F88 och Mirus cor i lössnö och slask med sin kvickhet? Nu menar jag att hur de är å åka på och inte om man klarar sig nedför backen till sin Jägermeister och bärs, som väldigt många tycker att det är bra nog av en hybrid-/allmountainskida oavsett underlag.

Senast ändrad:
Skippa Mirus Core. Ta istället Octo. Mycket mer mångsidig och nästan lika tajt sväng om man vill eller som sagt Extrem Formula 88. Den roligaste pistskida jag någonsin haft. 12 meters radie men funkar även när det går undan i längre svängar och SVENSK! Ligger dessutom prismässigt bra till. Är själv 63 år, väger 90 kg och är 186 cm lång. 30 dagar utförsåkning denna säsong.

Skippa Mirus Core. Ta istället Octo. Mycket mer mångsidig och nästan lika tajt sväng om man vill eller som sagt Extrem Formula 88. Den roligaste pistskida jag någonsin haft. 12 meters radie men funkar även när det går undan i längre svängar och SVENSK! Ligger dessutom prismässigt bra till. Är själv 63 år, väger 90 kg och är 186 cm lång. 30 dagar utförsåkning denna säsong.

Ja Shrek-grönt eller byggstaket-orange, det är frågan... ;) Så det funkar verkligen att "öppna upp" i längre svängar och litet högre fart med dessa skidor? Och den ökade bredden kommer att göra märkbar nytta (i t.ex. uppkört/nysnö) jämfört med mer dedikerade smalare carvingskidor?

Hur fungerar F88 och Mirus cor i lössnö och slask med sin kvickhet? Nu menar jag att hur de är å åka på och inte om man klarar sig nedför backen till sin Jägermeister och bärs, som väldigt många tycker att det är bra nog av en hybrid-/allmountainskida oavsett underlag.
Körde de I slask i norefjel och de var trevliga där som när det var hårt…

Ja Shrek-grönt eller byggstaket-orange, det är frågan... ;) Så det funkar verkligen att "öppna upp" i längre svängar och litet högre fart med dessa skidor? Och den ökade bredden kommer att göra märkbar nytta (i t.ex. uppkört/nysnö) jämfört med mer dedikerade smalare carvingskidor?
Happy det gör det. Som sagt haft åk med 32 m på svängarna 68,7 km i timmen. (tack carv för infon)

Slänger in några modeller i debatten:

Elan Ripstick 96. Mångårig populär skida som är en riktig allrounder. Gör sig bra med plöstryck och traditionell balans. Bra bett, en del pondus trots att den är relativt lättsam. Väldigt väl avvägd.

Extrem Fusion 95. Bra överallt utan att sticka ut, på ett positivt sätt. Verkligen en känsla av grab and go och det löser sig vad som än dyker upp framför spetsarna. Svenskbyggd. Rapp och kvick och inte kräsen när det gäller åkarens teknik.

Völkl Blaze 94. Lätt och kvick i känslan men ändå en del svar i bygget. Kul och trevlig. Långt från klassiskt Völkl-metalligt i känslan, men ger ändå intrycket av en välbyggd och potent skida trots vikten. Mer finess än charger dock.

Atomic Maverick 95 Ti. Typiskt välbalanserad Atomic i botten med lite lånade gener från deras mer lättsamma Bent-serie, men också en del titanal i botten. Stabil och trygg utan att vara tråkig. Gött spårig utan att gå över i bryt. Lite stum utanför pisten.

Atomic Bent 100. En (för dig) outsider som kan landa väl med lite omställning. Mer modern stance, men extremt snäll i den aspekten jämfört med mycket annat. Snäll, väldigt mjuk, rapp. Lättjobbat flex och åkglädje före tryck. Inget man laddar jävel med i en hård pist, men det låter det som att du inte gör ändå. Är det lite uppåkt och stökigt är den väldigt smidig att ta ner även i mattsvarta pister. Du måste in mot mitten i viktfördelning en aning dock.

Man tackar, nu har jag ett gott underlag att spana på under lågsäsongens reor!
Tvekar kanske något att gå upp mot 100 mm midja som ”daily driver” men min erfarenhet från mina Soul7 är att bredden inte stör i pisten när allt annat är optimerat. Trots 106 mm midja är de utmärkta pistskidor med kort radie, bara litet för fladdriga och mjuka (vilket ju inte beror på bredden).

jag fattar inte att Alpinbutiken i Norrköping varje år säljer ut en massa fina toppturssskidor med helt fel bindningar ..?

Den där har visserligen en "topptursbindning" men en gammal rammodell som väger bly :confused:

Rätt bindning för den här skidan är Shift eller ATK (beroende på hur mycket man prioriterar: liftburet eller långa turer)

jag fattar inte att Alpinbutiken i Norrköping varje år säljer ut en massa fina toppturssskidor med helt fel bindningar ..?

Den där har visserligen en "topptursbindning" men en gammal rammodell som väger bly :confused:

Rätt bindning för den här skidan är Shift eller ATK (beroende på hur mycket man prioriterar: liftburet eller långa turer)
De är väl gamla hyrskidor och då har man tyckt att det är lätt å finna bredare kundkrets med rambindning än pinnbindning.

är ju "hybridpjäxor", då behöver du naturligtvis en skida/bindning som matchar (dvs som du även kan ta med på toppturer)

My choice: Black Crows Camox Freebird med Shift. Dyra, men i din ålder/yrke har du råd 😇

Tyvärr är det alltså pist-pjäxor utan gå-läge etc... Liten miss där, blev stressad när de var på rea men de satt perfekt ur lådan. Detta var precis innan jag fick kontakt med Hugo Hudaren, Topp-Ture, dig själv och andra hialösa figurer som försöker locka ut en på farliga äventyr utanför pisterna... ;)

Jag har jävligt kul på mina Mirus Cor, tycker du absolut ska testa om möjlighet ges.

Den gör det enkelt för en att åka snyggt och har flera gånger hört italienska skidlärare skrika till ”bono” när man carvat förbi😀. Behöver inte alls mycket fart för att det ska hända grejer. Ju mer du kantrar desto mer svänger de men släpper man upp lite funkar de bra även i mellansväng upp till ca 50-70km/h (min uppskattning😀).

Tar dessa när jag inte riktigt vet hur det kommer se ut och har fantastiskt roligt de allra flesta gångerna. Man kan lätt lägga väldigt många svängar men även släppa ut lite på eftermiddagen när benen börjar tröttna.

Uppkört- överraskande ok, hade hört lite blandat innan.

Offpist- haft begränsad tillgång till lössnö på årets resor men det jag åkt i blandsnö har funkat bra. Finns såklart bättre alternativ för ändamålet.

Isigt- här väljer jag andra alla dagar i veckan, många skidor som faller bort för min del 😀.

En annan liknande skida är Line Blade, stämmer på nästan allt ovanför men har för mig att den tål något mer fart. Är dessutom ofta betydligt förmånligare hos tyskarna jämfört med Mirusen.

Kan väl tillägga att jag precis som en del här tar med flera par med😀.

Är en uppsjö med bra skidor och många bra tips, gäller ju som med mycket annat att hitta några som passar ens åkstil.

Lycka till

Tyvärr är det alltså pist-pjäxor utan gå-läge etc... Liten miss där, blev stressad när de var på rea men de satt perfekt ur lådan. Detta var precis innan jag fick kontakt med Hugo Hudaren, Topp-Ture, dig själv och andra hialösa figurer som försöker locka ut en på farliga äventyr utanför pisterna... ;)
aha, jag trodde alla Atomic Hawk pjäxor var hybrid.

Men då är det ju nya pjäxor du behöver ;)

Kanske lite mycket säljsnack men här är en jämförelse mellan Blaze och Ripstick: https://www.curated.com/journal/367...t6K-su6iWIpj4RoYtpLrpL0nQiyOvfsEZEeG6Hxx2JbFB
Jag har provat Blaze 94 och tycker den borde funka bra för någon som åker 80/20 med plöstryck. Själv åker jag på Bent 100 när jag vill åka pistat/uppkört/puckel/lek, men Blaze tycker jag var klart bättre för att carva. Bättre än Fusion också på listan. Även mina Blaze 114 är bättre för att carva än mina Bent 100 tycker jag.

Senast ändrad:
Nu pratar vi inte storslalomstabilitet, men visst går det att också åka större sköna svängar med Extrem formula 88orna och Black Crows Octo.

Har fått ögonen på Rossignol Sender Soul 92 och Rossignol Sender 94 Open ... någon åsikt om de skidorna, med tanke på mina och andras funderingar ovan?

EDIT: kom på att jag kan låna bonussonens Faction Candide 2 som står och torkar i förrådet... Inte precis vad jag letat efter men en chans att testa "modern stance" mm

Senast ändrad:
Har fått ögonen på Rossignol Sender Soul 92 och Rossignol Sender 94 Open ... någon åsikt om de skidorna, med tanke på mina och andras funderingar ovan?

EDIT: kom på att jag kan låna bonussonens Faction Candide 2 som står och torkar i förrådet... Inte precis vad jag letat efter men en chans att testa "modern stance" mm
Har länge varit inne på ett par Candide 2 eller Mana 2 som de bytte namn till och nu senast Studio 2 men i princip samma skida. Hade ett par Candide 3 som jag gillade men nästan aldrig kom till användning då de var lite för breda. Var nära att klicka hem ett par Mana 2 i tisdags men ändrade mig i sista sekund till Prodigy 2 som är något smalare och mer direktionell. Kompletterade med ett par Nordica unleashed 98 som verkar vara riktigt bra i pist. Lite snällare än Enforcern som jag annars gillar väldigt mycket men man får jobba lite mer med. Kolla in testerna på Unleashed, tror det kan vara nåt. 298euro och 20% på det hos din favoritbutik nu 😉

Senast ändrad:
Har länge varit inne på ett par Candide 2 eller Mana 2 som de bytte namn till och nu senast Studio 2 men i princip samma skida. Hade ett par Candide 3 som jag gillade men nästan aldrig kom till användning då de var lite för breda. Var nära att klicka hem ett par Mana 2 i tisdags men ändrade mig i sista sekund till Prodigy 2 som är något smalare och mer direktionell. Kompletterade med ett par Nordica unleashed 98 som verkar vara riktigt bra i pist. Lite snällare än Enforcern som jag annars gillar väldigt mycket men man får jobba lite mer med. Kolla in testerna på Unleashed, tror det kan vara nåt. 298euro och 20% på det hos din favoritbutik nu 😉

Har tittat på Unleashed 98 men jag behöver ju ingen twintip (jag åker inte med rumpan först om jag kan undvika...) så den har liksom gått bort.

Får väl ta en funderare till. 298 euros? Vågar knappt kolla vilken butik du menar, dessutom tror jag att deras kundtjänst har bannlyst mig... :):LOL:
Ok nu ser jag, och med det äldre mer sobra topsheet som jag faktiskt tycker är snyggare än det där ljusblå/blekrosa flamseriet på senare årsmodell - fast modell 2026 är bättre igen! Ja SkiEssentials gillar dem, men som någon påpekar, de verkar gilla alla skidor nuförtiden. Men andra också ser jag. Fast Jesper Hayland tyckte om dem för att de var en "utmaning"... Hmmm.

Senast ändrad:
Min personliga favorit i segmentet har återkommande över åren på skidtest varit K2 mindbender 90C men även den något bredare 96C. Även Blaze 94 och sender soul tycker jag har varit roliga men 90c har jag nu köpt till både mig och sambon.

Har tittat på Unleashed 98 men jag behöver ju ingen twintip (jag åker inte med rumpan först om jag kan undvika...) så den har liksom gått bort.

Får väl ta en funderare till. 298 euros? Vågar knappt kolla vilken butik du menar, dessutom tror jag att deras kundtjänst har bannlyst mig... :):LOL:
Ok nu ser jag, och med det äldre mer sobra topsheet som jag faktiskt tycker är snyggare än det där ljusblå/blekrosa flamseriet på senare årsmodell - fast modell 2026 är bättre igen! Ja SkiEssentials gillar dem, men som någon påpekar, de verkar gilla alla skidor nuförtiden. Men andra också ser jag. Fast Jesper Hayland tyckte om dem för att de var en "utmaning"... Hmmm.
Haha ibland får man svälja stoltheten 238euros t.o.m. +frakt 20. Jag köpte dem mest för att jag tror de kan ha lite av enforcerns dna men inte lika krävande, (valde 23/24 års modell i 186cm) Att de har twintip spelar ju inte så stor roll om resten av egenskaperna är det man söker och en 180 kan du säkert få till😉. Läste många olika rescensioner förutom ski essentials. Tycker dock de är ganska bra på att beskriva skidornas egenskaper både bra och dåliga.
om du inte behöver jättebra isgrepp och vill ha nåt mer allround så tror jag på Prodigy 2.

Senast ändrad:
Haha ibland får man svälja stoltheten 238euros t.o.m. +frakt 20. Jag köpte dem mest för att jag tror de kan ha lite av enforcerns dna men inte lika krävande, (valde 23/24 års modell i 186cm) Att de har twintip spelar ju inte så stor roll om resten av egenskaperna är det man söker och en 180 kan du säkert få till😉. Läste många olika rescensioner förutom ski essentials. Tycker dock de är ganska bra på att beskriva skidornas egenskaper både bra och dåliga.
om du inte behöver jättebra isgrepp och vill ha nåt mer allround så tror jag på Prodigy 2.

...klickade hem ett likadant par. totalt ca 400 euro med blåsvarta matchande Griffon 14. Väntar med spänning, kanske de sätter bindningarna på belagsidan...

...klickade hem ett likadant par. totalt ca 400 euro med blåsvarta matchande Griffon 14. Väntar med spänning, kanske de sätter bindningarna på belagsidan...
När ska du lära dig att du måste montera bindningarna själv😅
Här är Blisters review på dammodellen som har samma konstruktion
En jämförelse med Rustler 9

Senast ändrad:
Så sant, så sant!
Det var många år sedan jag slutade köpa monterat.
Det är som Lotto: plötsligt händer det (inte).
Dessutom är köksmontering ett osökt tillfälle att ta sig en arbetspilsner (per bindning).🍻

Hej! Kanske inte svaret du söker, men jag tycker du beskriver de flesta 50-60 åriga män i backarna (som gammal portåkare ser jag dem överallt 😜). Dvs många skidtimmar i benen men lika många luckor i tekniken. Förstår att nya skidor är kul men Deacon 80 är redan en toppenskida, särskilt om du vill förbättra din carvingteknik! Mitt tips är att lägga pengarna på skidlektioner! Kommer göra all skillnad i världen! Och det är absolut inget att skämmas över, för till skillnad från Sverige är det jättevanligt att ta skidlektioner som vuxen nere på kontinenten.

De flesta moderna skidor är utvecklade för att just kompensera för brister i teknik. Så klart inget fel med det, men jag kan tycka att det bästa är att gå till botten med "problemet". Särskilt om man älskar skidåkning som du verkar göra!

Och för övrigt carvar alla österrikiska skidlärare.

Var det kanske så duckstance kom till? 😉 i vilket fall, om SportBittl monterar bindningarna bakofram ( de har ju misslyckats förr…) så är ju skidorna nästan twintips så de ska väl gå att åka på ändå.
Var bindningarna monterade rätt den här gången. Mina skidor tog två veckor på sig att anlända och var halvvägs på väg ur paketet. Som tur var, inga skador.
Lite ris och ros till SB denna gång. Antog ju att man kunde få två par skidor (utan bindning) för samma fraktkostnad om man beställde samtidigt, men icke. Brydde mig inte så mycket eftersom det var ju ändå 20%extra rabatt. Men eftersom fraktbolaget tog sån tid på sig så hade jag lite kontakt med SBs kundtjänst och passade på att fråga varför det kom sig att de tog dubbla fraktkostnaden när det skickades i samma paket och dessutom utan bindningar. Inga problem sa de, vi återbetalar ena fraktkostnaden vilket jag blev lite överraskad av men så klart tacksam för.
GLS, som fraktade skidorna var väl inte så imponerade. Dålig ursäkt att det var problem att lämna vidare paketet till DB Schenker i Sverige, och då hade paketet inte ens kommit halvvägs i Tyskland visade det sig. Bättre att erkänna att det var på villovägar ett tag då men vi har hittat det kan jag tycka.
Åter till ämnet, skidlektioner som @Kattan skriver är väl inte så dumt att testa, kan ju vara så att du får en aha-upplevelse.
Men jag känner väl som många att orken att pressa en raceinspirerad skida med dubbla metallager en hel dag kan bli lite jobbigt i vår ålder även om en del teknik finns, i alla fall om man ska få ut all potential ur dem och har därför insett att man kanske får kliva ner ett steg. Men, då är det ju bra att man kan ha fler skidor😅

Tillbaka
Topp