Blir det någon skidåkning i vinter?

Skönt att inte vara ensam om att planera vintern utflykter! För min del blir en helg i Trysil i januari, Funäsfjällen i februari. 1,5 vecka i Aosta med familjen i mars och sen en avslutande vecka i Åre i april⛷️
Inte illa, men om du byter ut Trysil mot Norefjell, Funäsfjällen mot Lofsdalen (eller Bydalen) och Åre byter du mot Narvik/riksgränsen, så får du inte bara högre fallhöjder utan allt på samma säsongskort.

Ja, just det: i vinter ingår 18 dagar på 6 orter i Aostadalen, Macugnaga och Limone åxå 😁

Inte illa, men om du byter ut Trysil mot Norefjell, Funäsfjällen mot Lofsdalen (eller Bydalen) och Åre byter du mot Narvik/riksgränsen, så får du inte bara högre fallhöjder utan allt på samma säsongskort.

Ja, just det: i vinter ingår 18 dagar på 6 orter i Aostadalen, Macugnaga och Limone åxå 😁
Yo Ivo, jag börjar grunna på om du faktiskt inte borde byta ditt forumnamn till Ivo del Rei!?

Jag är för. Vad säger foran, yay or nay?

Här velas det för fullt kring kommande säsong. Det övergipande upplägget ser ut så här:

-Skidtestarhelgen i Åre (redan bokad)
-Jul i Luleå, då blir det några svängar i Måttsund och Kåbdalis
-Alperna från nyårsdagen och över trettonhelgen. Man får passa på när alla ändå är lediga. Var i Engelberg i fjol och det är ju ett säkert kort, men det känns som att jag borde testa något nytt.
-Alpresa v 3 alt v 5, alt Hokkaido, guidad gruppresa.
-Påskhelg i Åre, eller kanske alperna?
-Valborg i Riksgränsen.

Min svärdotter som aldrig stått på skidor uttryckte just en vilja att pröva på under en alpvecka… Hurra! Så vi planerar litet utefter det. Nu gäller det att få henne fast på skidåkarekroken! 😆 Några testresor till Ulricehamn under förvintern finns i planen. Eller möjligen Norge om allt faller på plats.

Idealiskt vore kanske en mysig höglänt plats i Österrike med snäll åkning ända ner till byn där boendet inte kostar skjortan men den kombinationen är inte lätt.

Senast jag var i samma situation så blev det Selva i Val Gardena, idealiskt men numera svindyrt. Kanske blir det Zillertal där man kan ta liften ner till Mayrhofen eller Finkenberg om orken/geisten tar slut.

Se fundering ovan… Hur är Bad Gastein (jag har aldrig varit där...) för en grupp där det ingår en nästan komplett nybörjare? Som helst inte ska behöva hålla till i en del av systemet alltför långt från byn och långt från oss andra?

Senast ändrad:
Se fundering ovan… Hur är Bad Gastein för en grupp där det ingår en nästan komplett nybörjare? Som helst inte ska behöva hålla till i en del av systemet alltför långt från byn och långt från oss andra?
Jag skulle ändå säga att det är rätt mycket rött och inte allt för nybörjarvänligt. Jag åkte iofs inte i Dorf och Sportgastein, så kan inte uttala mig om dessa, även om det ser väldigt rött ut där också.

Under besöket i Dolomiterna tidigare i somras så kunde jag inte hejda mig från att utropa hur perfekt Seiser Alm måste vara för nybörjare. Flackt och stooooora ytor. Noterade att du redan avskrivit det pga pris, vilket är helt förståeligt :)

Se fundering ovan… Hur är Bad Gastein för en grupp där det ingår en nästan komplett nybörjare? Som helst inte ska behöva hålla till i en del av systemet alltför långt från byn och långt från oss andra?
Nu kan man väl inte betrakta Snow Space Salzburg som höglänt men området kring St Johann ska ju vara väldigt nybörjarvänligt.

Se fundering ovan… Hur är Bad Gastein (jag har aldrig varit där...) för en grupp där det ingår en nästan komplett nybörjare? Som helst inte ska behöva hålla till i en del av systemet alltför långt från byn och långt från oss andra?
Det finns en nybörjarbacke precis vid dalstationen till Stubnerkogelliften, dvs helt i byn så att säga. Backen är bra, ganska lång för att vara en sådan typ av backe, och har egen lift. När sonen var liten så körde skidskolan där med små barn. Sen vill väl inte ni andra åka där hela dagen så det blir nog en bit ifrån er ... Man kan ju åka från toppen av Stubnerkogel ner till nybörjarbacken så iofs kan ni andra åka ner för lunch, eller nybörjaren åka upp till toppen för lunch och ta kabinen ner. Men begränsat blir det ju. Finns nog bättre ställen. Obergurgl kan nog vara något.
Sportgastein har flacka backar som skulle passa bra för inkomplett nybörjare men det är en del uppför (ta fart) i pisterna något som är mindre lämpligt för en komplett nybörjare. Det blir tråkigt om man inte vågar ta fart för att komma över krönet så att säga. Klarar man sånt är Sporten idealiskt för nybörjare. Finns en hel del off pist där för er andra, om det finns snö förstås.
Kanske finns det några lämpliga pister borta i Bad Hofgastein och Dorfgastein, minns inte riktigt.

Senast ändrad:
Jag skulle ändå säga att det är rätt mycket rött och inte allt för nybörjarvänligt. Jag åkte iofs inte i Dorf och Sportgastein, så kan inte uttala mig om dessa, även om det ser väldigt rött ut där också.

Under besöket i Dolomiterna tidigare i somras så kunde jag inte hejda mig från att utropa hur perfekt Seiser Alm måste vara för nybörjare. Flackt och stooooora ytor. Noterade att du redan avskrivit det pga pris, vilket är helt förståeligt :)

Har inte avskrivit hela Dolomiterna, det är ju ffa Selva som ju ligger perfekt till och blivit riktigt dyrt. Seiser Alm är absolut en fundering och man kan ju bo i Ortisei där priserna är mer humana. Inte ski in/out men mycket trevlig by (som iofs nybörjaren i fråga redan besökt) och ganska nära till kabinerna.
Tittar också på Corvara och Colfosco som ligger bra till och har en hel del snäll åkning till byn (men tyvärr blivit nästan lika dyra som Selva). Plus fördelen av litet "hemmaplan" för min del (och nybörjaren i fråga som också kan italienska).

Hur tror ni OS 2026 kommer att påverka närliggande byar i Dolomiterna?
Cortinaområdet, gissar att det blir mycket både före och efter. Predazzo kanske klarar sig, eller? Någon som har en kvalificerad gissning?

Hochkrimml (Gerlosplatte) som ligger vid Königsleiten och ingår i Zillertal Arena, är ett perfekt område för nybörjare. Fina moderna sittliftar och snälla nerfarter. För de som vill ha mer utmaningar är det bara att ta liften upp på Königsleiten mitt emot.

Hur tror ni OS 2026 kommer att påverka närliggande byar i Dolomiterna?
Cortinaområdet, gissar att det blir mycket både före och efter. Predazzo kanske klarar sig, eller? Någon som har en kvalificerad gissning?

Har en kollega som ska dit och titta... Tror att vecka 7 och 8 blir kaotiska, kanske dessutom veckorna före och efter, på de flesta skidorter i Dolomiterna öster om motorvägen mellan Brenner och Verona inkl alla småvägar och bergspass i området. Plus att priser på boende verkar ha stigit 30-40% jämfört med föregående år.
Predazzo / Val di Fiemme är ju en direkt deltagande ort som man säkert bör undvika under dessa veckor.

Å andra sidan, om man faktiskt hittar ett vettigt boende och inte ska titta på OS så kanske det är tommare i backarna än vanligt.

Hochkrimml (Gerlosplatte) som ligger vid Königsleiten och ingår i Zillertal Arena, är ett perfekt område för nybörjare. Fina moderna sittliftar och snälla nerfarter. För de som vill ha mer utmaningar är det bara att ta liften upp på Königsleiten mitt emot.

Ja ser fint ut, men litet speciellt, begränsat boende uppe på "plattan" typ stugby (med betoning på stug). Ser iofs fräscht ut. Men även vi som redan kan åka skidor kommer väl knappast hinna ta oss till de andra områdena i Zillertal om man bor där? Däremot kanske ta bilen till Wildkogel - Neukirchen som omväxling? Ser ganska nybörjarvänligt ut på toppen.

Har också tittat på Obergurgl som verkar ha en massa blåa backar plus pistnära offpist (bra för vår grupp!) men där är ju hiskeligt dyrt att bo, och närliggande Sölden är väl inte lika nybörjarvänligt.

Fått tips om Passo Tonale - verkar finnas en hel del snälla backar längst ner och priserna är mer humana. Dock en hel del ganska trista boenden typ radhus modell 1973 ser det ut som.

Fått tips om Passo Tonale - verkar finnas en hel del snälla backar längst ner och priserna är mer humana. Dock en hel del ganska trista boenden typ radhus modell 1973 ser det ut som.
Skidsystemet består väl egentligen av tre delar, där Passo tonale är nybörjarvänligt med många blå uppradade intill varandra, plus några långa fina röda vid sidan av själva nybörjarområdet. Förutom lite trista boenden även varning för stora mängder skidskolor och chartergrupper i denna del av systemet. Troligen just för att det är bra åkning för ovana och söderläge på backarna (dock helt ovan trädgränsen- obefintlig sikt vid dåligt väder). Lättillgänglig offpist som ligger orörd länge.

Prescena- glaciären med enkel åkning uppe på platten men tillgång både till brant långt åk och avancerad off pist, som dock åks upp fort.

Ponte di legno & Temu nere i dalen mer genuina italiensk byar. Åkningen är brant och
Till stor del under trädgränsen. Det går en gondol från Ponte di legno upp till Passo tonale. Nackdel att det inte finns blå backe tillbaka utan man får ta gondolen ner igen om man vill undvika branta backar.

För den erfarne åkaren är det inga problem att hinna åka fram och tillbaka från de olika ändarna under en dag. Dock finns risk att området känns i minsta laget för en veckas åkning, men går att ta sig till Pejo eller Madonna med skidbuss i så fall.

Ja ser fint ut, men litet speciellt, begränsat boende uppe på "plattan" typ stugby (med betoning på stug). Ser iofs fräscht ut. Men även vi som redan kan åka skidor kommer väl knappast hinna ta oss till de andra områdena i Zillertal om man bor där? Däremot kanske ta bilen till Wildkogel - Neukirchen som omväxling? Ser ganska nybörjarvänligt ut på toppen.
Ja, det är inte idealiskt som utgångspunkt för övriga Zillertal områden. Men det ingår i Zillertal Arena som är det största (och bästa tycker jag) liftsystemet i Zillertal, och räcker för de flesta. Och direktaccess till Königsleiten, bästa åkningen i systemet.☝️
Har också tittat på Obergurgl som verkar ha en massa blåa backar plus pistnära offpist (bra för vår grupp!) men där är ju hiskeligt dyrt att bo, och närliggande Sölden är väl inte lika nybörjarvänligt.
Obergurgl är inte nybörjarvänligt, huvudsakligen ganska brant piståkning. Grannbyn Hochgurgl har däremot långa blå snälla svepande pister. De båda områdena är sammanbyggda med en tvärgående gondol.🚡
Båda orterna ligger högt och snösäkert, nordvänt och kallt före februari, mars idealiskt där. Tillhör Österrikes dyraste skidorter, men trevligare än Sölden och inte så mycket folk. Trevligast att bo i Obergurgl.
Ja, det är nog varken Gurgl eller Zillertal standard på boendena där…

Ingen snö att rapportera på Flottsbrobacken än iallafall :)
1000059365.webp

Off topic men är man ute och åker (en mindre) båt i Mälaren så kan jag rekommendera att åka in i Albysjön och Tullingesjön där Flottsbrobacken ligger. Man kommer in en bra bit inåt land, ända till Tumba och järnvägen söderut. Trevligt område.

Åkte förra säsongen för första gången på mången år på en charterresa till Alperna (Cervinia med Slopestar). Det var hyfsat prisvärt, bekvämt och trevliga guider.
Tittade nu på deras utbud för Österrike till vintern.
Not so inspiring…. 🥴
Det blir igen till att låta ögonen vandra över Bergfex kartan och leta upp något att ta bilen till 🚗🚠🏔️
1754745461057.webp

Senast ändrad:
Åkte förra säsongen för första gången på mången år på en charterresa till Alperna (Cervinia med Slopestar). Det var hyfsat prisvärt, bekvämt och trevliga guider.
Not so inspiring…. 🥴
Det blir igen till att låta ögonen vandra över Bergfex kartan och leta upp något att ta bilen till 🚗🚠🏔️
Visa bilaga 40078
Katschberg var ju ändå en högoddsare får man säga! Kul med nytt och fräscht i katalogen, även om jag personligen kanske tycker det finns många bättre alternativ.

Senast ändrad:
Katschberg var ju ändå en högoddsare får man säga! Kul med nytt och fräscht i katalogen, även om jag personligen kanske tycker det finns många andra bättre alternativ.
Ja, det är ju i alla fall ett lite originellt resmål "off the beaten track".
Men söder om Alpenhauptkamm och högsta åkhöjd 2200 möh? Njae...
Jag kollade på Slopestar och såg att de hade bara resor "med egen bil" till Katschberg. Jag tror inte att jag behöver en charterresebyrå för att bara boka ett hotell om jag nu skulle vilja det....:rolleyes:

EDIT:
Det finns ju en hel del bra små och medelstora skidorter som inte har nått det svenska charterutbudet. Är kanske bäst så också.

Senast ändrad:
Not so inspiring…. 🥴
Visa bilaga 40078

Det är väl samma bolag som Northlander?
Men jag har inte förstått skillnaden eller varför de kör med olika namn🤷

Northlander kör till cervinia, Champoluc och alla de andra massturist-orterna

Det är väl samma bolag som Northlander?
Men jag har inte förstått skillnaden eller varför de kör med olika namn🤷

Northlander kör till cervinia, Champoluc och alla de andra massturist-orterna
Nä Slopestar och Nortlander är inte samma, däremot Slopetrotter(som man dock valt att ta bort som varumärke inför 25/26) och Nortlander :)

Hej Freeride!

Familjen är sugen på att åka skidor i Österrike! Där har vi inte varit tidigare. Barnen åker alla backar som de flesta barn som börjar tidigt gör, fast det är lättast att få med dem ut i blå och röda backar.

Vi vill antingen åka Snälltåget ner eller flyga med direktflyg från antingen Göteborg eller Malmö. Har försökt att läsa på här om trevliga skidorter, men tar tacksamt emot tips!

Vi vill gärna undvika bil och jobbig transfer. Ni med barn vet ju att det ibland ballar ur vid just byten... Dessutom kånkar vi vuxna på alla grejer.

Skärmavbild 2025-08-11 kl. 10.20.12.webp

Hej Freeride!

Familjen är sugen på att åka skidor i Österrike! Där har vi inte varit tidigare. Barnen åker alla backar som de flesta barn som börjar tidigt gör, fast det är lättast att få med dem ut i blå och röda backar.

Vi vill antingen åka Snälltåget ner eller flyga med direktflyg från antingen Göteborg eller Malmö. Har försökt att läsa på här om trevliga skidorter, men tar tacksamt emot tips!

Vi vill gärna undvika bil och jobbig transfer. Ni med barn vet ju att det ibland ballar ur vid just byten... Dessutom kånkar vi vuxna på alla grejer.

Visa bilaga 40092
Alla dom ”stora” är ju utmärkta på kartan :) om du vill slippa all form av transfer så är ju Zell am See guld. Det är väl i stort sätt krypavstånd till liften :) Själv ska vi till Finkenberg (strax utanför Mayrhofen) och det är ju bara att enkelt byta tåg i Jenbach för vidare transport. Annars kan du åka till Innsbruck för vidare transport mot Stubai Gletcher. Blir skidbuss från byn varje morgon men åkningen är kanon :)

Bilagor

• IMG_1748.webp
    IMG_1748.webp
    313.5 KB · Besök: 38
Alla dom ”stora” är ju utmärkta på kartan :) om du vill slippa all form av transfer så är ju Zell am See guld. Det är väl i stort sätt krypavstånd till liften :) Själv ska vi till Finkenberg (strax utanför Mayrhofen) och det är ju bara att enkelt byta tåg i Jenbach för vidare transport. Annars kan du åka till Innsbruck för vidare transport mot Stubai Gletcher. Blir skidbuss från byn varje morgon men åkningen är kanon :)
Tack så mycket! Jo lite transfer får vi räkna med, försöker bara undvika jätteäventyrlig transfer. Har tittat lite på Zell am See men framförallt på Saalbach som verkar trevligt. Samt Zillertal.

Senast ändrad:
Hur gör du när du utser en ort att åka till bara genom att kika på kartan?
Man kollar åkhöjd, exposition, antal liftar och nedfarter, att det är riktiga backar och inte bara massa transportpister.⛷️ Om man har bil dessutom om det finns fler intressanta områden i närheten som man kan bo någonstans emellan, och så klart hur det ser ut med körningen dit.
Hur gör du om du inte kollar på kartan?:unsure:

Tack så mycket! Jo lite transfer får vi räkna med, försöker bara undvika jätteäventyrlig transfer. Har tittat lite på Zell am See men framförallt på Saalbach som verkar trevligt. Samt Zillertal.
Zell am See, Kitzsteinhorn och Saalbach är ju på samma liftkort så det är ju smidigt :) Hade nog rekommenderat att bo i Zell då, väldigt mysig stad :) smidig skidbuss till Saalbach. Vilken vecka är tanken att åka?

Zell am See, Kitzsteinhorn och Saalbach är ju på samma liftkort så det är ju smidigt :) Hade nog rekommenderat att bo i Zell då, väldigt mysig stad :) smidig skidbuss till Saalbach. Vilken vecka är tanken att åka?
Tack så hemskt mycket för tipsen! Antingen över nyår eller v7 när barnen har sportlov. Eller kanske påsk om det fortfarande finns snö :)

Av dessa skulle jag rekommendera Zillertal där skidområdet ligger litet högre, med mindre risk för snöbrist i backarna. Mayrhofen t.ex. är en trevlig tyrolerstad och där finns flera skidområden med olika karaktär och gott om skidbussar i dalen. Enkelt tågbyte från Snälltåget i Jenbach till Zillertalbahn som går typ varje halvtimme och stannar på flera stationer i Zillertal med slutstation Mayrhofen.

Vi har själv med oss en vuxen nybörjare i år, och vi funderar allvarligt på Zillertal.

Tack så hemskt mycket för tipsen! Antingen över nyår eller v7 när barnen har sportlov. Eller kanske påsk om det fortfarande finns snö :)
Påsk är nog lite sent för Saalbach, visst kommer vara mycket öppet fortfarande men åkningen efter lunch kommer vara problematisk. @fredw har koll och Zillertal skulle säkert passa er bra också, ser själv väldigt mycket fram emot resan dit :)

Av dessa skulle jag rekommendera Zillertal där skidområdet ligger litet högre, med mindre risk för snöbrist i backarna. Mayrhofen t.ex. är en trevlig tyrolerstad och där finns flera skidområden med olika karaktär och gott om skidbussar i dalen. Enkelt tågbyte från Snälltåget i Jenbach till Zillertalbahn som går typ varje halvtimme och stannar på flera stationer i Zillertal med slutstation Mayrhofen.

Vi har själv med oss en vuxen nybörjare i år, och vi funderar allvarligt på Zillertal.
Påsk är nog lite sent för Saalbach, visst kommer vara mycket öppet fortfarande men åkningen efter lunch kommer vara problematisk. @fredw har koll och Zillertal skulle säkert passa er bra också, ser själv väldigt mycket fram emot resan dit :)
Tusen tack snälla ni! Guld värt 🥰

Man kollar åkhöjd, exposition, antal liftar och nedfarter, att det är riktiga backar och inte bara massa transportpister.⛷️ Om man har bil dessutom om det finns fler intressanta områden i närheten som man kan bo någonstans emellan, och så klart hur det ser ut med körningen dit.
Tack för utförligt svar, så slapp jag svara själv. ;)
Det gör de flesta nog inte, de har hört att Sälen och Saalbach har fler nerfarter än St Anton, så det måste vara bra.:rolleyes:

OBS!
Ingen pik åt @Schubertan1997 , tror att han har betydligt bättre koll än så.;)

Tack för utförligt svar, så slapp jag svara själv. ;)

Det gör de flesta nog inte, de har hört att Sälen och Saalbach har fler nerfarter än St Anton, så det måste vara bra.:rolleyes:

OBS!
Tycker det är lite svårt att få grepp om offpist genom bara kartor. Där tycker jag forum, reserapporter och youtube, eller bara höra sig för ger mycket bättre information.

Tycker det är lite svårt att få grepp om offpist genom bara kartor. Där tycker jag forum, reserapporter och youtube, eller bara höra sig för ger mycket bättre information.
Ja, det är inte svart och vitt.
Man använder Bergfex kartan för att utifrån de kriterier som @Kalle_Luzern skrev sortera fram intressanta resmål, och utifrån det dyker man sedan djupare ner i annat material.

Men om man inte från början tar hänsyn till saker som väderstreck, höjd över havet, tid på säsongen…. etc….så riskerar man att göra ett dåligt val.

EDIT:
Man bokar t ex inte Saalbach i mars (eller ens på sportlovet) där mer än halva skidsystemet ligger på låg höjd i sydläge, och redan tidigt på säsongen ser ut som gröna betesmarker.

Med samma resonemang kan man leta upp högt belägna skidområden med sydläge, om man vill åka vid Nyår och ha både hyfsat snösäkert och lite sol och värme den mörkaste årstiden.

Senast ändrad:
Ett annat tips för att leta fram roliga och bra skidorter är skiresort.info. Där kan man filtrera på lite olika kriterier (högsta åkhöjd, antal pistkilometer etc.). Det finns även rätt mycket matnyttig info, recensioner, pistkartor etc.

Intar lektyr (Åka Skidors bästa skidorter är ett riktmärke), youtube och läser här. Sen får man kompromissa med vänner som kanske inte är lika sugna på lite mer nischade orter :)

Haha, ibland förtjänar man pikarna när man är en metaslav, men får leva med det. Tänker att St Anton fundamentalt är en jävligt bra ort, men att det är mycket folk och är dyrt gör det sämre.

Tillbaka
Topp