Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag satt häromdagen och kollade Chamonix. Finns förbluffande billiga lägenheter nere i Chamonix Sud och bortåt Argentiere. Så det är ett bra tips verkligen. Sen tänkte jag tillbaka på alla bussfärder man gjort under åren till backarna, köerna, trängseln. Men det kan det kanske vara värt?Finns prisvärda boenden att hitta i Chamonix på Airbnb och smidig och prisvärd transfer från Geneve. Brukar vara bland de billigaste alternativet när jag letar resor. Iallafall när det kommer till att hålla ner priset på boende och transfer.
sen tillkommer 4500kr för ett veckokortJa, jag satt häromdagen och kollade Chamonix. Finns förbluffande billiga lägenheter nere i Chamonix Sud och bortåt Argentiere. Så det är ett bra tips verkligen. Sen tänkte jag tillbaka på alla bussfärder man gjort under åren till backarna, köerna, trängseln. Men det kan det kanske vara värt?
Helt sjukt billigt!!Det här med bra priser och sportlov är en lurig kombination. Ja, jag ser att ni önskar sportlov pga barn/skola, men kan inte påsklovet vara ett alternativ istället? Eller finns det annat som hindrar detta?
Chansen till en prisvärd alpresa ökar ju dramatiskt över påsken. Och helst Frankrike säger du, här kommer ett prisexempel med boende (Ski in/Ski out) i Frankrikes fjärde största skidområde Les Sybelles - med halvpension och naturligtvis har de inomhuspool och ngn form av spa-avdelning.
Man brukar även få rabatt på liftkorten vill jag minnas, brukar dyka upp vid bokningen.
Kan det vara ngt?
Visa bilaga 40048
Försökte kolla upp priserna på liftkort för kommande säsong ski Chamonix (inte mont blanc unlimited) men det verkar inte vara uppdaterat ännu. Ligger säkert där någonstans som du skriver.sen tillkommer 4500kr för ett veckokort![]()
urlaubs-express.de
Även t.e.x. Urlaub express har tåg från Hamburg. Interrail gäller nog inte, men man kan ta med sig bilen om man har behov av bil när man kommer fram:
Utan bil ca 700 euro i egen liggvagnskupe t.o.r. St Anton för 4 personer (från Hamburg) med bil ca 1000 Euro till Innsbruck
![]()
Startseite
Buchen Sie jetzt Ihre Reise mit dem Autoreisezug Urlaubs-Express für die Sommersaison 2026 und genießen Sie attraktive Frühbucherpreise.urlaubs-express.de
Tipsar också om UCPA! Har åkt mycket med dem, både buss och flyg (välj dock ställen med direktflyg!!). Familjeveckorna är trevliga för både oss vuxna och för barnen som snabbt hittar kompisar! Men samtidigt finns nästan alltid någon eller några person som inte alls gillat det enkla och det kollektiva och klart och tydligt sagt ”aldrig mer UCPA”.Vilka lämpliga orter kan man flyga direkt till från Stockholm om man vill ta sig till Alperna? Jag är så pass osäker på vart vi ska åka (helst Frankrike men flexibla) att en smidig och relativt billig resa skulle kunna få styra resmålet lite grann. Finns det några "trick" för att komma ner i pris när man ska åka på sportlovet - såsom destination, flygbolag, eller veckodag? Och hur tidigt kan/bör man boka?
Efter ett dussin sportlov i svenska fjällen tänker vi nämligen att det är dags för Alperna med barnen (14 och 17 år). Nu siktar vi på vecka 9 2026, tyvärr enda möjligheten på grund av skola. Man kan googla i veckor utan att komma fram till vilken ort som är "bäst" utifrån våra önskemål. Det jag alltid kommer fram till är att det verkar bli ganska dyrt.
Paketresor hittat jag från cirka 70 tkr och uppåt för fyra personer i en vecka. Förstås smidigt att få allt serverat, men rimligen kommer det till ett pris. Jag gillar vanligtvis att snickra ihop mina egna resepaket, för priset förstås men kanske ännu mer för att få det jag vill ha (bort från charterorter). Men hittills tycker jag det går trögt att pussla ihop alpresan.
Egentligen skulle jag vilja åka tåg, Snälltåget tar oss från Stockholm till Innsbruck (via andra orter i Österrike). Det kostar 25 papp t/r för egen kupé. Rätt dyrt och kanske tar det lite för lång tid. Man måste dessutom åka redan fredag morgon.
Vi kommer inte köra ner med bil, så då återstår flyg. En snabb sökning på Sthlm-Geneve lördag-lördag vecka 9 säger att det kostar cirka 30 tkr för oss fyra, och sedan tillkommer transfer. Och boende och liftkort... Jag är helt enkelt osäker på hur mycket pengar man kan "tjäna" på att fixa resan själv, och om det är värt det.
Jag har inte varit i Alperna på 20 år, vad säger ni med mer erfarenhet?
Varför gör de på detta viset?Dock sittplats på ett tåg som är som en dagtåg (d.v.s. ljuset på, utrop i högtalare etc) genom natten
Vilken ”drömresa” och så utvilad och välmående man måste känna sig efter de 21 timmarna.DB supersparpreis: Kan iofs bara bokas 3 månader fram i tid, men om man kollar vad det kostar t.e.x. den 14 November så är det 63 euro med platsbiljjeter
Avgång: Stockholm: 09:24
Ankomst Munchen (man kan ta tåg vidare mot Innsbruck/StAnton etc): 06:39
Dock sittplats på ett tåg som är som en dagtåg (d.v.s. ljuset på, utrop i högtalare etc) genom natten
Ja, det har du faktiskt delvis rätt i, men i bussen släcker de i alla fall belysningen på natten och brölar inte ut hållplatser och stationer i högtalarna.Förr så var det buss som gällde till alperna, det var ju det normala på alpresor på 90 talet. Vi är nog många här som har åkt buss till alperrna. Ett ICE tåg är klart bekvämare än en buss tycker jag.
Det är nog få idag som på sina värdefulla semesterdagar vill plåga sig med en sådan resa bara för principen att vara "miljövänlig".Det var iallafall ett
tips på en billig och miljövänlig resa
(även om
få skidåkare verkar bry sig om det)
Bra tips!DB supersparpreis: Kan iofs bara bokas 3 månader fram i tid, men om man kollar vad det kostar t.e.x. den 14 November så är det 63 euro med platsbiljjeter
Avgång: Stockholm: 09:24
Ankomst Munchen (man kan ta tåg vidare mot Innsbruck/StAnton etc): 06:39
Dock sittplats på ett tåg som är som en dagtåg (d.v.s. ljuset på, utrop i högtalare etc) genom natten
Stop-over från tåget med övernattning på Gasthaus.På bahn.de kan man lögga in ett stopover utan extra kostnad, så en övernattning på ett Gasthaus eller en mysig liten stad i Tyskland kan man få med i priset på tågresan. Maten pö ICE är nog lite bätte än på svenska tåg tror jag,
Men ölen är garantetat god (och kan ju
drickas i baren medan man
åker i 250 km/h)
Personligen så föredrar jag tåg framför elbil (om tåget håller tiden, det ör desverre ganska vanligt med förseningar i Tyskland. Men stau blir det ju ofta oxå) Jag tönkte egenmgien bara tipsa TS om möjligheten att resa prisvärt och relativt miljövänligt med tåg, och att det inte behlver blir galet dyrt. Men lite enig med dig: åker man så långt som till alperna, oavsett transportmedel, så bör man vara dår mer ön en långhelg.
Vi har handelsbanken platinum som vi inte betalar listpris för. I försäkringen ingår bland annat självriskeliminering för hyrbil och ersättning som är bättre än vår hemförsäkring vid försenat eller förvunnet bagage. Men det täcker inte kläder för hela familjen så sånt vi verkligen inte vill bli av med som pjäxor och skalkläder tar vi som handbagage. Dessutom ingår lounger. Är faktiskt ganska skönt att slippa stå i långa köer till jättedyr mat och sedan knappt få bord!Jag har en fråga om hyrbil.
Brukar ni ta försäkringen mot självrisken?
Självrisken brukar vara runt 20000 kr eller har ni något bra kreditkort som tar självrisken. I så fall vilket kort.
Allt det där är väldigt teoretiskt. Visst allt går, om allt klaffar och funkar, men sekunden något inte funkar så är halva resan förstörd. Det funkar förstås om man inte har tider att förhålla sig till, men för en annan som har ett jobb att sköta och vill maximera åkdagar/semesterdagar så finns det inte utrymme för chansningar med rälsromantik när allt på gummihjul (och i viss mån vingar) nästan garanterat tar dig fram (i tid).Förr så var det buss som gällde till alperna, det var ju det normala på alpresor på 90 talet. Vi är nog många här som har åkt buss till alperrna. Ett ICE tåg är klart bekvämare än en buss tycker jag. Det var iallafall ett
tips på en billig och miljövänlig resa
(även om
få skidåkare verkar bry sig om det)
Men annars finns det liggvagn från Hamburg
för ett ok pris om man bokar tidigt verkar det som
Har 1 försenad delsträcka på 15 resor totalt under flera år. Railplannerappen samordnar det väldigt bra och gör resan smidig. Då blev förseningen 1,5 timme i sammanhanget ingen påverkan på resan.Allt det där är väldigt teoretiskt. Visst allt går, om allt klaffar och funkar, men sekunden något inte funkar så är halva resan förstörd. Det funkar förstås om man inte har tider att förhålla sig till, men för en annan som har ett jobb att sköta och vill maximera åkdagar/semesterdagar så finns det inte utrymme för chansningar med rälsromantik när allt på gummihjul (och i viss mån vingar) nästan garanterat tar dig fram (i tid).
.. och ja, jag har studerat tågprospekt i detalj och det krävs en 5-års utbildning i järnvägslogistik och full koll på var enda strejk, tidtabell, trafikerande bolag, policydokument och underhållsplaner för att med säkerhet boka något med mer än några dagars framförhållning.
Så tåg funkar kanske för vissa, men troligen inte för de flesta.
Lägg på 500kr per resväg och person så får du plats i liggvagn. Just din vecka verkar vara slutsåld. Sen om det är värt det är upp till var och en att bestämma.Jag kollade på Snälltåget Malmö-Ischgl vecka 8.
Direkttåg till Innsbruck och buss vidare till Ischgl (är ju ok).
Det tar drygt 23h på varje håll och kostar 10.700kr för två personer inkl. skidfrakt. Men detta är med sittplats genom två hela nätter. Det är för mig varken en bekväm eller prisvärd resa. Vad det kostar med sovkupé kunde jag inte hitta - finns kanske inte?
Om man nu tvunget ändå vill åka tåg till Alperna så är väl Snälltåget ett ok alternativ för de som accepterar de obekvämligheter som det innebär. Att åka andra reguljärtåg med omstigningar på olika stationer med kånkande på packning och skidor, ser jag inte ens som ett alternativ.
Men bytet i Hamburg för en barnfamilj kan eventuellt vara et probem. Det kan komma spårändringar ganska sent så man måsteJag kollade på Snälltåget Malmö-Ischgl vecka 8.
Direkttåg till Innsbruck och buss vidare till Ischgl (är ju ok).
Det tar drygt 23h på varje håll och kostar 10.700kr för två personer inkl. skidfrakt. Men detta är med sittplats genom två hela nätter. Det är för mig varken en bekväm eller prisvärd resa. Vad det kostar med sovkupé kunde jag inte hitta - finns kanske inte?
Om man nu tvunget ändå vill åka tåg till Alperna så är väl Snälltåget ett ok alternativ för de som accepterar de obekvämligheter som det innebär. Att åka andra reguljärtåg med omstigningar på olika stationer med kånkande på packning och skidor, ser jag inte ens
Finns de som direkttåg utan byten Malmö-Innsbruck?Kolla in db och öbb istället är mitt tips
Då blir det 12.700kr för två personerLägg på 500kr per resväg och person så får du plats i liggvagn. Just din vecka verkar vara slutsåld. Sen om det är värt det är upp till var och en att bestämma.
Kolla istället upp Interailkjort, det gäller på Snälltåget, du betalr bara för platsbiljetten: Ett resdygn är då 00:00-23:59: Men stiger du inte av tåget så kan du åka så länge du vill efter 23:59. Som det är direkttåg, så kan du då göra 2 t.o.r. resor til Alperna på ett 4 resdagars (inom en månads) interrail kort som kostar max 283 Euro. Så det verkar ju mycket biligare! OBS: Det är restriktioner på antal resdagar i eget land, så det kan vara så att på resan nummer 2 till alperna så måste du köpa resan inom Sverige, och åka på Interrail från Kastrup eller Köpenhamn.Då blir det 12.700kr för två personer
För de pengarna får man broavgift, färjebiljett, el/bränsle till bil, två övernattningar inkl. frukostbuffé på bra hotell samt alla måltider längs resan på restaurang.
Var och en väljer sitt sätt att resa, jag föredrar när transporten också är en trevlig del av semestern (men valmöjligheterna är ju bättre för oss som bor i sydvästra Skåne, oavsett om det gäller bil, tåg eller flyg).
Det är ju bra att det finns alternativ så att alla kan välja något passande, men för mig innebär ressättet ovan alldeles för mycket ”klydd” och obekvämligheter för att vara intressant.Interrail gäller bara på sittplats på snälltåget på vintertrafik på i stort sett alla avgångar såg jag på deras hemsida, om man inte vågar vänta till en vecka innan avresa:
Vi säljer även sista minuten i bäddplats i delad kupé (24 timmar före avgång) och Egen kupé (7 dagar före avresa) i mån av plats.
Så får man åka med ÖBB om man vill åka med Interrail och liggvagn eller sovvagn, de kör ju Hamburg->Innsbuck eller Hamburg->Basel/Zürich så det finns ju bra möjligheter att nå skidåkning med dem oxå. Men det blir ju byte i Köpenhamn och Hamburg.