Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jag gissar du är på Party Arnold. Verkar vara ett riktigt klös där! 🥳
Visa bilaga 40433
Missade partyt, men det är verkligen nära där jag tog bilden! Dvs ovanför Wolfenschiessen i Engelbergdalen, nära Digisbalm på västersida av dalen.
Som nämnts syns tornet på Titlis, dessutom Reissend Nollen och vägen mot Engelberg.
Din tur @STORPOTATEN

Missade partyt, men det är verkligen nära där jag tog bilden! Dvs ovanför Wolfenschiessen i Engelbergdalen, nära Digisbalm på västersida av dalen.
Som nämnts syns tornet på Titlis, dessutom Reissend Nollen och vägen mot Engelberg.
Din tur @STORPOTATEN
Va, inget party? Skämmes Kalle. :oops:

Vilken dalgång är vi på väg in i här?
1757765978674.webp

Bra val av låt! 🤘
Vilken av dem? 🤷‍♂️ Antar att du söker Stockjigletscher mitt i bild?
1757778436467.webp

Bjuder på lite rock medan vi väntar. Snittet av originalet och covern kanske också 80-tal? :unsure:

Senast ändrad:
Bra val av låt! 🤘
Vilken av dem? 🤷‍♂️ Antar att du söker Stockjigletscher mitt i bild?
Visa bilaga 40439
Bjuder på lite rock medan vi väntar. Snittet av originalet och covern kanske också 80-tal? :unsure:
Ja, det är den glaciär som syns tydligast i bilden och som jag var ute efter. Till vänster i bilden syns Matterhorns nedre nordvästkamm.

Din bild @Kalle_Luzern !

Där har jag åkt förbi med tåg (och kommer ihåg det!)

Nu behövs det inspiration inför sässongen så man kan motivera sig för lite försässongsträning.
Var står jag och tar av hudarna med den här utsikten?
Bonus om åket vi ska göra specificeras.

Var.webp

Ingen aning men blir nervös för det vänstra skidparet som ligger farligt till med skidstopperna uppfällda. 😱😁
Inte så illa som det ser ut. Hudarna på och platt där de ligger, utanför bild till vänster är det relativt OK terräng.
MEN om en skida sumpas åt höger i bild där vi ska åka så är det bara att ringa bergräddingen och skamset betala motsvarande en ordentlig skidresa för att man gjort bort sig.

Alla rätt och bonus till Kalle.

I min guidebok kallas åket "Cresta del mont Favre", men lite googlande ger att det är samma som "Couloir Gomito" vilket är ett bättre namn.
Ett åk som definitivt kommer att göras igen.

Kalles bild.

En snart 15 år gammal bild… Killarna på bilden har växt upp i subtropiskt klimat och såg snö för första gången fem månader innan bilden togs. Sedan kom den legendariska snövintern 2010/11 med ett antal vändor till Ulricehamn Alpin, sedan detta på bilden och nu är åtminstone en av dem sedan länge hooked på skidåkning! 🏅🎉

Vad heter offpist-turen som är markerad med en pil till vänster? (Ej att förväxla med den inringade så kallade ”PCs dröm” mitt i bilden.)

Senast ändrad:
En snart 15 år gammal bild… Killarna på bilden har växt upp i subtropiskt klimat och såg snö för första gången fem månader innan bilden togs. Sedan kom den legendariska snövintern 2010/11 med ett antal vändor till Ulricehamn Alpin, sedan detta på bilden och nu är åtminstone en av dem sedan länge hooked på skidåkning! 🏅🎉

Vad heter offpist-turen som är markerad med en pil till vänster? (Ej att förväxla med den inringade så kallade ”PCs dröm” mitt i bilden.)

Visa bilaga 40466
Jag tar för givet att herrn åkt båda. Vilken är att föredra, eller beror det på om man fått huggorm eller ej till frukost?
Hur lång tid tar turandet/sidsteppandet till respektive tur för en herre i sina sämsta år?
Avslutas turen med gratis öl och obligatorisk Fernet?

Visa bilaga 40466
Val Mezdi?

Jag tar för givet att herrn åkt båda. Vilken är att föredra, eller beror det på om man fått huggorm eller ej till frukost?
Hur lång tid tar turandet/sidsteppandet till respektive tur för en herre i sina sämsta år?
Avslutas turen med gratis öl och obligatorisk Fernet?

Jag har sett båda nerifrån ett otal gånger men inte kunnat bestämma mig, och istället åkt hela varvet runt berget och sedan gått direkt på grappan. ;)

Jag har sett båda nerifrån ett otal gånger men inte kunnat bestämma mig, och istället åkt hela varvet runt berget och sedan gått direkt på grappan. ;)
Hmmm, märkligt. Man kan tycka det borde vara ett enkelt beslut med tanke på att det är en Win-Win situation. :unsure:
Grappa är dock inte att förakta, och visst kan man ta sig ett varv runt massivet för det istället.

Senast ändrad:
Val Mezdi. Har ej åkt det. Hur svårt på en skala? Vågar man ta med sådana som mest är vana vid röda pister (men som klarar opistade backar)? Det är väl mest en "skidutflykt" men ser ganska brant ut nedifrån på slutet.

Val Mezdi. Har ej åkt det. Hur svårt på en skala? Vågar man ta med sådana som mest är vana vid röda pister (men som klarar opistade backar)? Det är väl mest en "skidutflykt" men ser ganska brant ut nedifrån på slutet.
Javisst är det så. Tänkte du skulle få se hur den ser ut om du nu inte har åkt den 😜.
Ganska länge sen jag var där, men om jag minns rätt så är den inte speciellt svår.
Inledningen är hyfsat brant och ganska smal. Typ svart lutning. Sen öppnar det upp sig som syns i min bild. På slutet är det återigen brantare och smalare, typ svart lutning. Där har det varit puckelpist några av gångerna jag har åkt den. Den är ju lätt tillgänglig och åks därmed mycket.
Sen beror ju svårighetsgraden på de aktuella förhållanden också.

Din tur igen.

Snödjup

Tillbaka
Topp