Bakmontering för puder

Kaskar

Aktiv medlem
Bakmontering för puder
Hur ofta monterar ni bak bindningarna för puder? Jag har aldrig gjort det. Jag har kört på Flagship i många herrarns år och hittade vad jag tyckte var en bra kompromiss mellan pist och puder och har aldrig reflekterat över att ställa om. Åkte samma stance i isig pist i Åre som midjedjupt i Japow.

Men nu har jag köpt en BSOD och där är det inte lika självklart. Först monterade jag max bakmonterat utifrån känslan från Flaghipen. Men BSOD har ju annan shape så det kändes barock. Och när jag monterar det som känns mest naturligt, då känns det inte 100% puderoptimerat. Ska jag bli en som som ställer om monteringen beroende på förhållanden?!? Är det inte ett jädra meck?

Bakmontering för puder
Bra fråga. Har ett par gamla Soul7 som puderskidor, och de har ju en "modern" stance med angiven monteringspunkt ganska långt fram. Har ett par gamla Schizo-bindningar som är lätta att flytta så jag drog tillbaka dem 2 cm. Det blev bättre, de flyter bättre och dyker mindre i lös snö. Soul7 är ju i princip för mjuka framtill och de veknade ibland istället för att lyfta/flyta när brättet stötte på för mycket snö.
Samtidigt inte helt lyckat att hamna längre bak... Ja jag inväntar gärna kommentarer om hur man ska tänka. Varför längre bak överhuvudtaget?

Bakmontering för puder
Bra fråga. Har ett par gamla Soul7 som puderskidor, och de har ju en "modern" stance med angiven monteringspunkt ganska långt fram. Har ett par gamla Schizo-bindningar som är lätta att flytta så jag drog tillbaka dem 2 cm. Det blev bättre, de flyter bättre och dyker mindre i lös snö. Soul7 är ju i princip för mjuka framtill och de veknade ibland istället för att lyfta/flyta när brättet stötte på för mycket snö.
Samtidigt inte helt lyckat att hamna längre bak... Ja jag inväntar gärna kommentarer om hur man ska tänka. Varför längre bak överhuvudtaget?
Det vore ju för väl om man kunde montera om bindningarna på lagg med bara en skruvmejsel men jag tvivlar att särskilt många lagg har den funktionaliteten.

Jag syftar såklart på snowboard där det jämfört med lagg är betydligt mindre meck :)

Bakmontering för puder
Det vore ju för väl om man kunde montera om bindningarna på lagg med bara en skruvmejsel men jag tvivlar att särskilt många lagg har den funktionaliteten.

Nja fler än man kan tro, de med demobindning eller inbyggd rälsbindning (börjar synas mer även på en del premiumskidor, se t ex Deacon/Peregrine-serien mm) kan faktiskt "fuska litet" och flytta hela pjäxan fram eller bak en bit, ofta t o m utan mejsel (men den kan ändå behövas för att få till rätt förspänning)

Jag syftar såklart på snowboard där det jämfört med lagg är betydligt mindre meck :)

:LOL: ja jag såg det sedan men hade redan postat...

Senast ändrad:
Bakmontering för puder
Har en Korua TF och den har väldigt stor nos så jag har inte bakmonterat ens för att testa. Flyter som en kork ändå!

På lite gamla brädor som jag haft så har jag testat med varierande grad av framgång beroende på brädans form. Bäst funkar det ju på twinbrädor där fram och bak är lika och man står i mitten. På freeridebrädor har jag upplevt att det inte ger supermycket.

Ett jädra meck är det väl inte, tar två minuter om du har åtta skruvar att lossa och sen dra åt när du flyttat bindningarna.

Bakmontering för puder
När jag var ung och höll på med olika brädor osv, så testade jag en herrans massa monteringar. Min slutsats var då att varje brädda hade en sweetspot för mig. Oavsedd underlag. Vissa ville jag har längre bak, andra i mitten osv. Men jag tyckte aldrig att det blev bättre med olika monteringar på samma brädda på pist vs puder.
Nu är jag inte fulltidsbräddåkare längre, utan mer typ 20 %, max. Och har samma helt symmetriska brädda i typ 15 år eller nåt. Helt symmetrisk shape och monterat symmetrisk i mitten. Fullrocker. Funkar otroligt bra i allt, utan riktig hård backe. Inte att det är av stor nytta, mer att jag inte hade förväntat mig att en symmetrisk brädda där jag också montera i mitten funkar riktig bra i puder.

Bakmontering för puder
Skriver här också:

Jag har alltid tidigare bakmonterat bara typ 2 cm och det har räckt i de flesta fall. Numer frammonterar jag de flesta brädor snarare. Men så har dom långa nosar också.
På min flagship har jag ca 2cm bakmonterat exempelvis.

Bakmontering för puder
Börjar synas allt mer ofta på premiumskidor tänkte jag (har ändrat). Eller kanske inte?
Völkl 724 Pro från 2004/2005
1766003483728.webp

Atomic Beta Ride 10.20
1766003735589.webp

Bakmontering för puder
Völkl 724 Pro från 2004/2005
Visa bilaga 42473
Atomic Beta Ride 10.20
Visa bilaga 42474
Kan du verkligen flytta både häl- och tådel bak samtidigt?

Jag som jobbar emellanåt med skidhyra ser massor med gamla skidor på räls. På mer eller mindre alla så åker tådelen fram om du drar bak häldelen, och vice versa.

Det som @fredw menar måste ju vara de bindningar med snäpp för ett spann av sullängder. Och där häl- och tådel rör sig oberoende av varandra. På en sådan kan du ju ställa tådelen på ett snäpp som egentligen är till för en kortare pjäxa och häldelen för en längre och i praktiken flyttat bak foten, såklart kontrollera spänningen noggrant.

Bakmontering för puder
Det som @fredw menar måste ju vara de bindningar med snäpp för ett spann av sullängder. Och där häl- och tådel rör sig oberoende av varandra. På en sådan kan du ju ställa tådelen på ett snäpp som egentligen är till för en kortare pjäxa och häldelen för en längre och i praktiken flyttat bak foten, såklart kontrollera spänningen noggrant.

Ja det är egentligen det som jag menar. Men när jag tänker efter är det nog ännu ovanligt på allmountainskidor, kommer just nu bara på just Peregrine-serien (som ju nästan är för smal för att kallas allmountain.) och några andra i typ samma bredd.

Bakmontering för puder
Ja det är egentligen det som jag menar. Men när jag tänker efter är det nog ännu ovanligt på allmountainskidor, kommer just nu bara på just Peregrine-serien (som ju nästan är för smal för att kallas allmountain.) och några andra i typ samma bredd.
Jo precis. Man hittar antagligen inte ett set med allmountainskida med demo-bindningar om de inte används för just det eller i hyra. Har att göra med flexen på skidan ändras och att de ofta inte är lika responsiva (i mitt tycke iaf). Kan tänka mig att stand-heighten är högre också.

Däremot finns bindningarna att köpa separat och skidor flat också såklart.

Tillbaka
Topp