Blir det någon skidåkning i vinter?

Det finns över 1000 skidorter bara i alperna. Ja tills vi hittar andra sätt att förflytta oss över hela jorden är vår eget resande viktigt. Sen finns det helt andra perspektiv som veckoresenärer ständigt missar, som att upptäcka det fina i att inte bara bocka av och gå vidare. Det är ett nog så viktigt perspektiv- som också hade förändrat vår jord.
Jag är ingen veckoresenär. Om jag vill upptäcka länder även jag inte tänker åka skidor.
Börja med hitta någon källa som besörjer uppvärmning, all tillverkning av produkter vi använder (såsom mat, uppvärmning av hus och hem, kläder, skidor, tåg, elbilar osv). Vind och sol har inte visat sig å mäkta mot våra krav, inte ens i länderna som har 12h dagsljus och sommarklimat åretrunt.
Jag vet exakt vad du är utefter och du säkert ser motargument liknande mina dagligen, men jag förstår inte att miljöarbetet stampar stilla i form av ohållbara sol- och vindkraftsförsök här uppe i norden. Jag skulle vilja se dig som är så ambitiös i dessa frågor å komma med något som löser problemet globalt, vore kul om du kunde påverka Kina, Indien, Pakistan osv. att de skulle börja jobba med nedmontering av kol- och oljekraft.
Och återstarta tillverkning av ovannämnda produkter i varje Europeiskt land, så slipper man köpa importerade produkter som är producerade genom att bruka skitigt elektricitet. Sluta ät högproducerad mat t.ex.

Synd att det är lite långt att köra till sydvästra alperna nu när man ser ut att få en hel vecka ledig till att göra något. Ser väldigt intensivt ut där nere framöver ..
Visa bilaga 42563

Underbart. Då kan jag fortsätta tjata om mitt Limone, som har alpernas bästa snöläge nu (till skillnad mot förra julen då jag var där med familjen :rolleyes:

Och hit går ju faktiskt tåg..

Jag är ingen veckoresenär. Om jag vill upptäcka länder även jag inte tänker åka skidor.
Börja med hitta någon källa som besörjer uppvärmning, all tillverkning av produkter vi använder (såsom mat, uppvärmning av hus och hem, kläder, skidor, tåg, elbilar osv). Vind och sol har inte visat sig å mäkta mot våra krav, inte ens i länderna som har 12h dagsljus och sommarklimat åretrunt.
Jag vet exakt vad du är utefter och du säkert ser motargument liknande mina dagligen, men jag förstår inte att miljöarbetet stampar stilla i form av ohållbara sol- och vindkraftsförsök här uppe i norden. Jag skulle vilja se dig som är så ambitiös i dessa frågor å komma med något som löser problemet globalt, vore kul om du kunde påverka Kina, Indien, Pakistan osv. att de skulle börja jobba med nedmontering av kol- och oljekraft.
Och återstarta tillverkning av ovannämnda produkter i varje Europeiskt land, så slipper man köpa importerade produkter som är producerade genom att bruka skitigt elektricitet. Sluta ät högproducerad mat t.ex.

Att tro att någon annan ska ta ansvar behöver vi komma ifrån. Till och med Kina resonerar till stunder som du gör. Men även dem vänder i nuläget på skutan (tack vare sol och vind). Så nog bör man kunna se över sitt personliga miljökonto.

Tips på bra hemsida kring nyheter rörande det här.

"När människor känner att en situation är hopplös blir vi lamslagna och passiva. Hur vi uppfattar läget är avgörande för vårt agerande och för hur snabbt vi kan minska utsläppen. Nyheten om Kinas minskande utsläpp är kryptonit för fossilbranschen eftersom det är en framgångssaga som kan appliceras globalt. Alla länder kan ersätta kol, olja och gas med solenergi och vindkraft."

Att tro att någon annan ska ta ansvar behöver vi komma ifrån. Till och med Kina resonerar till stunder som du gör. Men även dem vänder i nuläget på skutan (tack vare sol och vind). Så nog bör man kunna se över sitt personliga miljökonto.

Tips på bra hemsida kring nyheter rörande det här.

"När människor känner att en situation är hopplös blir vi lamslagna och passiva. Hur vi uppfattar läget är avgörande för vårt agerande och för hur snabbt vi kan minska utsläppen. Nyheten om Kinas minskande utsläpp är kryptonit för fossilbranschen eftersom det är en framgångssaga som kan appliceras globalt. Alla länder kan ersätta kol, olja och gas med solenergi och vindkraft."

Jag tror inte att du kan ta ansvaret, men du får gärna försöka påverka som du gör här i forumet.

Hemsidan är väldigt betonad för de energikällor som inte fungerar åretrunt i dagsläget så det får ligga å växa lite mer.
Vad har vi kvar då? Kärnkraft som är redan utvecklats å ta hand om dagens behov?

Någon som kan ge snörapporter från de order de tänker spendera jul och nyår på? Finns det nån snö alls i svenska fjällen i år eller ska man sälja Skistar aktierna

Senast redigerad av en moderator:
Ni vet varför. 1kg Co2. Och vips får du sluta leva resten av året- om du är en skidåkare som uppskattar utomhusbackar dvs.
Tur att jag inte tror på Gretaismen då.

Iallafall. Kul att sydvästra Alperna får mycket snö. Man kanske skulle ta ett flyg till Nice över nyår och testa Isola2000?

Har Ivo varit i Isola nånting?

Tur att jag inte tror på Gretaismen då.

Iallafall. Kul att sydvästra Alperna får mycket snö. Man kanske skulle ta ett flyg till Nice över nyår och testa Isola2000?

Har Ivo varit i Isola nånting?

Tyvärr inte (jag försöker hålla mig till Italienska skidorter som jag tror kan passa i Scandinavian SkiPass)
Isola har ju högre åkhöjd än Limone men även högre prisläge på allt. Och inget tåg (vilket kan vara fördel när det ska komma 180cm 🙀

Just nu ska det dessutom komma betydligt mer snö i Limone jämfört med Isola/Auron

Om du siktar på Limone är det lika enkelt att åka tåg från Turin eller Milano som Nice🚂

Glädjen blir tyvärr kortvarig, om en vecka blir det +5 gr högs upp i skidområdet.

1766431876626.webp

Glädjen blir tyvärr kortvarig, om en vecka blir det +5 gr högs upp i skidområdet.

Visa bilaga 42571
Spelar mindre roll på nordvänt. Här har det knappt varit under +3 på 2000 m en enda dag senaste tre veckorna, men snön -5 ändå. Stor orsak till att det är stenhårt utanför pisterna, och varför snökanonerna står still nästan överallt…

Minusgraderna i Sverige sedan i söndags har gjort att det har kunnat fyllas på med konstsnö för att hålla igång pisterna. Långt från alla pisterna kan öppnas men det kanske räddar de som är uppe nu under julen.

Tyvärr inte (jag försöker hålla mig till Italienska skidorter som jag tror kan passa i Scandinavian SkiPass)
Isola har ju högre åkhöjd än Limone men även högre prisläge på allt. Och inget tåg (vilket kan vara fördel när det ska komma 180cm 🙀

Just nu ska det dessutom komma betydligt mer snö i Limone jämfört med Isola/Auron

Om du siktar på Limone är det lika enkelt att åka tåg från Turin eller Milano som Nice🚂
Orelaterat, men en fråga till forumets liftkortsexpert:

En tanke som bara slog mig häromdagen; har någon testat att göra ett veckoliftkort i form av av ett klippkort?

Jag tänkte på en familj som åker en vecka till en skidort; vissa dagar kanske det är dåligt väder, eller ungar gnäller på att de har ont i benen och då vill man göra något annat. Men man som förälder har ångest att en dag då brinner inne på liftkortet.
Hade det varit en poäng med att ha ett slags "klippkort" på det här veckokortet; dvs att man har 4-5 dagar, men det kan utnyttjas under en särskild 7-dagarsperiod?
Kanske finns det redan, eller så är det en jättedum idé. Men hade varit intressant att veta.

En tanke som bara slog mig häromdagen; har någon testat att göra ett veckoliftkort i form av av ett klippkort?

Jag tänkte på en familj som åker en vecka till en skidort; vissa dagar kanske det är dåligt väder, eller ungar gnäller på att de har ont i benen och då vill man göra något annat. Men man som förälder har ångest att en dag då brinner inne på liftkortet.
Hade det varit en poäng med att ha ett slags "klippkort" på det här veckokortet; dvs att man har 4-5 dagar, men det kan utnyttjas under en särskild 7-dagarsperiod?
Kanske finns det redan, eller så är det en jättedum idé. Men hade varit intressant att veta.
Kanske försvunnit, skidområdena tar ju gärna betalt i förväg och ger inte ett öre tillbaka om de inte öppnar. 🤷‍♂️
Men:
En gång haft besök som köpte tre flexibla dagar på Titlis för vi åkte en dag i Andermatt under långhelgen.
För rätt många år sen var jag några dagar i Saas-Fee där en dag frös inne pga storm, kunde nyttja den dagen vid senare tillfälle.

Skistar har ett kort där du har 4 valfria dagar under en vecka.
Jodå, SkiStar har 4 valfria dagar inom en vecka:
3050kr = 750kr/dag
Eller 8 valfria dagar under säsongen:
5300kr = 670kr/dag

Låter lockande?

För egen del tycker jag att säsongskort är överlägset; då blir det mycket åkning.

Annars är det klokt att köpa dagkort och skippa pissiga dagar (men då är ju alltid risken att det inte blir så mycke åkt 🤷

Senast ändrad:
Fanns ett gäng olika varianter på det där way back in the days. Man kunde köpa ett antal åk och använda som man ville.
Men med digitaliseringen försvann allt sånt.
Om bara viljan fanns skulle det inte vara svårt att lägga in.
Men viljan finns absolut inte där!
Ibland var det bättre förr 😉

För egen del tycker jag att säsongskort är överlägset; då blir det mycket åkning.

Ja det är nog ingen slump att de flesta ändå landar i ett periodkort, typ helvecka eller hel säsong, eftersom det har fördelar både för kunden (flexibilitet, man slipper om och om överväga om ”det är värt priset”) och den som säljer (stabil förutsägbar inkomst).
Liftbolaget måste ju hålla öppet även om man stannar hemma en dag, så inte så konstigt att de inte kan ge betydande rabatt till dem som inte åker hela veckan.
Det gäller bara att inte ”gräma sig” över outnyttjade dagar.

Fy för den lede vad gårdagens katastrof-väder tog på snön.
Jag tror inte att jag sett en motsvarande skillnad på ett dygn 😩🫣😲😡👎🏾😬
Kul Jul sa tomten och pinka i luvan!

Ojdå, vi som tänkt ta oss till Ulricehamn nästa lördag... Man får intrycket att de små twintip-ligisterna hitom den egentliga liftkön har gjort sig en egen gräddfil?!?

Skeikampen för exakt 50 år sedan, ur familjealbumet. Det är jag på väg upp ensam under liftstolparna där framme…

☝️Ser nu att bredaxlade farbror Jalle (R.I.P.) i liftkroken bakom mig har grenslat T-bygeln! Typiskt honom!! :LOL:

1767965936450.webp

Om det blir åkning i vinter?
Det får vi hoppas.
För oss blir det Sulden, Schöneben & Nauders.
Toto 9 dagars åkning. 3 dedikerade till Sulden resten får vi sprida efter tycke o smak.
När? Över vecka 8.
Det är 15 år sedan jag var i Nauders och då i v5.

Tillbaka
Topp