Gym insikt!!! (Tur man inte har fattat det ännu….)

Hawk100

Aktiv medlem
1767600295001.webp

Säga vad man vill om Alex Schulman, men han är skicklig skribent.
Hans text är nog igenkänningsbar för 95% av de stockholmare som besöker Åre under nyår, sportlov eller påsk

Sen är det ett mysterium att folk fortsätter vallfärda till Åre/Vemdalen/Sälen under nyår.
Uppenbarligen uppskattar vissa att betala hutlösa summor för att åka skidor i regnstorm eller 30 minusgrader (har det någonsin varit bra skidåkning under nyår?)

För de som saknar DN inlogg så klipper jag in texten:

Just när barnen äntligen lärt sig åka inser man att utförsåkning är det tråkigaste som finns. För den som fått korn på monotonin i utförsåkning finns ingen väg tillbaka, skriver Alex Schulman.
ttaf3io465mdzss743ztu6op3myymd3q3m6q33yyfrvbvfbi7jla-1000x3060.png

I liftkön kunde man ibland se dem, föräldrarna med barn som faktiskt kunde åka skidor. En mamma som inte behövde staga upp sin lilla pojke eller trösta sin lifträdda flicka. De verkade så harmoniska, de där familjerna.

Jag hamnade bredvid dem ibland i soffliftarna, de hade vuxna samtal, gjorde planer över rutterna, pekade med stavarna, ska vi dra över till det systemet, och sedan ner i den röda backen, och vill du ha en klementin, jag har en i ryggsäcken. Jag såg dem sen i backen, iväg for de. Lyckliga familjen, perfekta familjen. En mamma och en pappa som snitsigt tog sig ner utan att för en sekund behöva fundera över om ett av barnen behövde dras upp ur en driva.

Ibland stod jag inte ut med att ens titta på dem, de var outhärdliga, men andra gånger framkallade de en längtan inom mig, de familjerna blev en målbild. De hade verkligen kommit över på andra sidan, tagit sig igenom skiten.

En gång ska man väl själv hamna där, så måste det väl bli, om vi bara kämpar på ytterligare något år, så kunde jag tänka när jag stod där i backen, fast i något som inte kan beskrivas som något annat än ett helvete på jorden, med ännu ett skrikande barn som ramlat och som spottade snö ur munnen och skidorna och stavarna som stod som plockepinn i backen, och gråten och skriken gick över dalen. Jag vet inte hur många gånger jag tagit av mig skidorna och vandrat upp för berget för att hämta en jävla stav. 200 gånger? 300 gånger? Jag tänkte: Någon gång måste väl den här mardrömmen ta slut? En dag är väl också vi den lyckliga familjen?

Men det kändes alltid så långt borta. Andra tankar letade sig in. Att ett barn kan sakna balans på det här sättet, det ska inte kunna gå. Varför finns det inte en enda muskel på det här barnet som fungerar på rätt sätt, hur är det ens möjligt? Att det kan göra så ont i sin egen kropp att lotsa ett icke skidkunnigt barn nerför en backe. Att ett ramlat barn kan väga så mycket. Att det är så tungt att dra upp det.

Det har varit långa år, säsong efter säsong där vi stått i barnspillror och försökt vända ett ben åt rätt håll och sett ännu en perfekt familj passera, svish svish, hur de tittade med milda leenden mot oss innan de var borta, på väg till nästa system.

Så under nyårshelgen, under en resa till Åre, så kom vi då slutligen fram. Efter sju års hopplöshet – barnen stod äntligen på egna ben. Ingen grät i liftkön, ingen behövde hålla i en vuxens stav för att stå rakt på skidorna, inget plockepinn i backen. Vi var på andra sidan.

Och det var då det inträffade, precis när lyckan stod för dörren, det var så fullständigt överraskande, och jag blir nästan full i skratt när jag tänker på det. Vilken jävla vändning!

Där satt vi i soffliften, perfekta familjen, pekade med stavarna mot backar vi skulle ta oss an. Och vi åkte. Och satte oss i en annan lift. Och då kom den smygande: tristessen. Den här rätt brutala insikten om vad skidsemestrar alltså går ut på: att åka ner för en backe. Och sedan upp. Och sedan ner. Och upp igen. Om och om igen. Insikten att: Det är ju – ingenting.

För den som fått korn på monotonin i utförsåkning finns ingen väg tillbaka.

Det var så fascinerande, att det var först när ingen ramlade som vi insåg hur tradigt det var, hur tjatigt det var, hur fördummande, förslöande, hur idiotiskt, det var först när inget barn behövde hjälp som vi som vi förstod att utförsåkning är det tråkigaste en människa kan göra, det var först där – när vi kommit över på andra – som insåg att vi gjort vår sista resa till fjällen.

Sen är det ett mysterium att folk fortsätter vallfärda till Åre/Vemdalen/Sälen under nyår.
Uppenbarligen uppskattar vissa att betala hutlösa summor för att åka skidor i regnstorm eller 30 minusgrader
Ja, och samma i Alperna delvis. Tur man är morgonpigg. Körde några snabba åk en dag förra veckan. Drygt 4000 fhm och var nere igen 9.45. Då var det hundra meter kö utanför dalstationen (och nästa lika mycket till inne i stationen innan man är vid liften). Massor av bilar och turistbussar på väg upp när jag körde hem.
Piståkning i fjällen skulle jag nog inte stå ut med många dagar per säsong, ens folktomma veckor.

Uppenbarligen uppskattar vissa att betala hutlösa summor för att åka skidor i regnstorm eller 30 minusgrader (har det någonsin varit bra skidåkning under nyår?)
Notera att Schulman inte med ett enda ord gnäller över prisnivån, antalet öppna backar, liftköerna eller ens vädret i Åre. Eller ens pratar om fjällen vs Alperna. Däremot klankar han ner på själva aktiviteten skidåkning i stort, och det är slår ju i grunden ännu hårdare...

Förhoppningsvis planerar skribenten inte att ta sina barn på skidsemester nästa gång utanför skolornas lovtider, alltså under barnens arbetstid?

Förra veckan bestämde vi tillsammans med frun i Österrike att vi nu har gjort vår sista Alpresa under jullovet. Alldeles för mycket folk i backarna (och priserna är skyhöga). För oss återstår nu bara vecka 9, sportlovet, eftersom vi är lärare.

Numera har vi i Norden en allt vanligare vana att redan i övrigt betydligt mer välbärgade familjer semestrar utanför skolornas lovtider. Lärarna åläggs extra uppgifter som läraren naturligtvis utarbetar – givetvis utan någon ersättning – och ungdomarna låter bli att göra dem. Ungdomar lär sig redan mycket tidigt att skolgången inte är något särskilt viktigt, troligen ser även deras föräldrar det så.

Det bör också påpekas: Detta är en helt nordisk specialitet. I till exempel tyskspråkiga länder får föräldrar flera tusen euro i böter om de tar sina barn ur skolan för skidsemester – vilket är helt rätt. Kära föräldrar till skolbarn: Om ni uppriktigt anser att en liten besparing på skidresan är viktigare än era barns skolgång, då är saker och ting redan riktigt snedvridna.

Senast ändrad:
Notera att Schulman inte med ett enda ord gnäller över prisnivån, antalet öppna backar, liftköerna eller ens vädret i Åre. Eller ens pratar om fjällen vs Alperna. Däremot klankar han ner på själva aktiviteten skidåkning i stort, och det är slår ju i grunden ännu hårdare...
nä, precis. Det var min egen reflektion.

Men Schulman är skicklig skribent och sätter ord på något som man verkligen kan fundera över: dessa horder av turister som bara hasar sig ner i backarna; vad får de ut av skidsemestern egentligen?

Ibland undrar jag om inte merparten av dem hellre skulle ligga i en solstol på Grankan..? Helt klart ett hot mot skidbranschen

dessa horder av turister som bara hasar sig ner i backarna; vad får de ut av skidsemestern egentligen?

Ibland undrar jag om inte merparten av dem hellre skulle ligga i en solstol på Grankan..? Helt klart ett hot mot skidbranschen
Jag undrar ju själv vad jag håller på med när jag åker in till byn och kör 4 slentrianmässiga åk i pisterna för att "det är skönt att komma ut"...

Man ska nog inte underskatta vanans makt, man är uppväxt med fjällsemester och vill således att ens barn ska uppleva samma sak. Eller den sociala pressen att om man tillhör en viss samhällsklass så ska man åka skidor och på fjällsemester med alla klassiska attribut inkluderade, det bara är så. Du kan ju för fasen inte bo i Saltis och INTE hävda att du älskar skidåkning liksom. Att man sen mest är stressad under semesterns gång för att man måste leverera en perfekt upplevelse för alla inblandade eller ens knappt gillar skidåkning är underordnat.

Sen när man kommer hem måste man i lika sedvanlig ordning hävda att man minsann haft hääääärliga dagar i fjällen fast man mest fryst arslet av sig och stretchat både kreditkortet och hela familjens tålamod till bristningsgränsen.

Vem kan skicka den här för skribenten: Välkommen till Finlands skidcenter nästa jullov! Våra backar är förstås mindre, men nästan alla har betydligt fler upplysta pister än i svenska eller norska skidorter.

Och jag kan säga att även snowparkerna är bättre: Överallt finns både enkla linjer för barn och äldre, samt större linjer för familjens tonåringar. Dessutom är parkerna upplysta överallt. Själv brukar jag i de finska skidorterna sällan börja åka före klockan 16. Då har de flesta redan lämnat backen, och tack vare belysningen ser man faktiskt bättre.

Alex Schulman är en idiot, och ingen jag saknar att träffa på i backen, så bra val han gjort där…☝️
Men just nu är det så kallt i Alperna också att jag blev tvungen att gå in i backrestaurangen och värma fötterna och ta en gulaschsoppa.🥶🥘

Att Alex dissar skidåkning är väl bara positivt? Eller missar jag något?
Gör precis som @Glisseur och åker in till byn för 4 åk och sen åker hem och gör något annat och det inte passar.

Att Alex dissar skidåkning är väl bara positivt? Eller missar jag något?
Gör precis som @Glisseur och åker in till byn för 4 åk och sen åker hem och gör något annat och det inte passar.
Jag menade väl mer att Schulman har en poäng i att det de facto finns något lätt meningslöst i att åka upp-ner-upp-ner i en pist, det händer liksom inte så mycket mer än att man åker just upp-ner-upp-ner. I hans fall kanske det handlar mer om att han egentligen är specielt intresserad av skidåkning i sig – vilket är helt ok att tycka, det är inget tvång på det. I mitt fall handlar det väl mer om att jag upskattar en annan typ av skidåkning och skidupplevelse än bara att skava pist för sakens skull, även om jag just nu försöker utveckla min carvingteknik.

Men man får fasen ge folk att dom ligger i på sin skidsemester. Idag är det -23 i Åre och nog fan är det fullt i Sadelliften när man kollar på webbkameran. Samma sak när det spöregnar på sportlovet, kö till liften vid öppning för att åka.

.

Men man får fasen ge folk att dom ligger i på sin skidsemester. Idag är det -23 i Åre och nog fan är det fullt i Sadelliften när man kollar på webbkameran. Samma sak när det spöregnar på sportlovet, kö till liften vid öppning för att åka.
Undrat hur många av dessa som tvingats ut av sin dumsnåla far som köpt veckokort som nu minsann ska nyttjas.
Sjukt effektivt sätt att ta död på åkglädjen.
Hoppas ni får lite behagligare temp.

Om herr Schulman behövt vända benen rätt säsong efter säsong på barnen kanske han borde anlitat någon kunnig som kunde lärt barnen åka 🤔

Instämmer att han är en idiot, och det bästa vore att alla som tänker som honom låter bli att åka skidor framöver.
Det är klart att 4 åk på en isig backe där man inte ser någonting är inte kul i sig. Men det är en del av att vara skidåkare. Om man förväntar sig att alla åk är njutningsfulla så ska man kanske leta sig vidare till vinprovning eller något liknande. Själv lever jag efter devisen att "it doesn't have to be fun, to be fun"

Förhoppningsvis planerar skribenten inte att ta sina barn på skidsemester nästa gång utanför skolornas lovtider, alltså under barnens arbetstid?

Förra veckan bestämde vi tillsammans med frun i Österrike att vi nu har gjort vår sista Alpresa under jullovet. Alldeles för mycket folk i backarna (och priserna är skyhöga). För oss återstår nu bara vecka 9, sportlovet, eftersom vi är lärare.

Numera har vi i Norden en allt vanligare vana att redan i övrigt betydligt mer välbärgade familjer semestrar utanför skolornas lovtider. Lärarna åläggs extra uppgifter som läraren naturligtvis utarbetar – givetvis utan någon ersättning – och ungdomarna låter bli att göra dem. Ungdomar lär sig redan mycket tidigt att skolgången inte är något särskilt viktigt, troligen ser även deras föräldrar det så.

Det bör också påpekas: Detta är en helt nordisk specialitet. I till exempel tyskspråkiga länder får föräldrar flera tusen euro i böter om de tar sina barn ur skolan för skidsemester – vilket är helt rätt. Kära föräldrar till skolbarn: Om ni uppriktigt anser att en liten besparing på skidresan är viktigare än era barns skolgång, då är saker och ting redan riktigt snedvridna.
Mh.
Tillhör de föräldrar som frågade snällt om barnet skulle kunna få en till vecka ledigt innan sportlov. Läraren sa gladeligen 'såklart'. Anledningen är väl mest för att vi gillar skidåkning och vill ha 2 sammanhängande veckor. Men även en miljötänkande, att man sparar på resa om man åker 2 veckor i sträck,plus att barnen få chans att vara med sina morföräldrar som annars bor 80 mil bort.
Sen vet jag inte hur det är nu,men när jag var skolbarn i Tyskland var det inga problem att fråga om ledighet och få det godkänt. Typ samma villkor som här nu.

Ang skidåkning kan man väl instämma att man bara åker upp och ner. Men det är ju roligt. Finns en massa saker där vi gör något som ser dumt ut utifrån, men som är roligt. Inget konstigt med det. Vi var I Ulricehamn igår. Och visst var det kul att åka upp och nerför samma korta backe i 4 tim. Sen var det dock nog med det.
Fjällsemester är dock så.mycket mer än bara skidåkning. Lite turande, se vyerna,känna fjällluften, lugnet (inte i Åre då, naturligvis) osv

Senast ändrad:
att kunna ta 4 åk och sen åka hem, är en lyx man kan unna sig när man har säsongskort.
Men har man köpt ett veckokort för 3500kr eller dagskort för 780) så vill nog de flesta kräma ur lite mer än så

Läraren sa gladeligen 'såklart'.
Ja, då läraren har ingen annan möjlighet- här i Finland eller Sverige. I Tyskland går det inte an. Men, om du tänker, att din skidåkning är viktigare än skolan, så, du kan göra så - i Sverige.

Jag har varit lärare i 32 år och trivts bra. Under de senaste åren har jag börjat bli trött, inte på eleverna utan på deras föräldrar. Skolan är numera för många föräldrar en serviceinrättning, och lärarna är tjänare åt arroganta föräldrar.

Senast ändrad:
Jag undrar ju själv vad jag håller på med när jag åker in till byn och kör 4 slentrianmässiga åk i pisterna för att "det är skönt att komma ut"...
Hmmmmmm….
Jag vill verkligen inte börja fundera på ”Va faan jag egentligen sysslar med?”, med tanke på att vi i familjen haft stuga i Kläppen sedan 1976 och varje år tillbringat åtminstone 3-4 veckor i pisterna där varje vinter sedan 1982….
Upp o ner i samma backar år efter år….!!🫣

När det gäller Alex S måste jag hålla med @Ivo del Scandi. En mycket skicklig skribent som gång efter annan lyckas sätta fingret på sånt som skaver och är lite obekvämt. Det är med stort nöje jag läser hans krönikor i DN nästan varje gång!!
Och de rimmar inte alls med den bild jag hade av honom sedan innan (baserat på att ha sett honom någon enstaka gång på tv). Huruvida han är en bra och trevlig person eller tvärt om har jag därför ingen egentlig uppfattning om, men skriva intressanta krönikor tycker åtminstone jag att han kan!

Ja, då läraren har ingen annan möjlighet- här i Finland eller Sverige. I Tyskland går det inte an. Men, om du tänker, att din skidåkning är viktigare än skolan, så, du kan göra så - i Sverige.

Jag har varit lärare i 32 år och trivts bra. Under de senaste åren har jag börjat bli trött, inte på eleverna utan på deras föräldrar. Skolan är numera för många föräldrar en serviceinrättning, och lärarna är tjänare åt arroganta föräldrar.

I artikeln står ju precis det som står I alla handböcker i Sverige, så det verkar vara samma. Dvs man få inte vara borta ur skolan utan tillåtelse från lärare/ skolledning, men man får ansöka om ledighet. Samma som här.

Vi pratade helt normalt med läraren innan vi skrev ansökan och feågade om han tycker det är lämpligt för vårt barn och ok med hänsyn till läroplanen. Hade han haft synpunkter tror jag verkligen att han hade lyft de. Annars finns det ju djupare kommunikationsproblem. Ställer man en fråga ska man ju få ett ärligt svar, eller?

Sen instämmer jag, mycket konstigt stämning bland föräldrar och lärare. Typ skulden till allt som händer sökts hos skolan och inte hemma hos familjerna.... Och oftast är det hemma problemen uppstår.

Edit: och som jag skrev gick jag ju faktisk i skola i Tyskland,I hela 12 år. Och har en del kompisar med barn kvar där. Tycker inte det skiljer sig nåt, med hänsyn till just ledigheten. Annars finns det en himla massa skillnader. Men då är det oftast bättre här.

Senast ändrad:
Vi pratade helt normalt med läraren innan vi skrev ansökan och feågade om han tycker det är lämpligt för vårt barn och ok med hänsyn till läroplanen. Hade han haft synpunkter tror jag verkligen att han hade lyft de. Annars finns det ju djupare kommunikationsproblem. Ställer man en fråga ska man ju få ett ärligt svar, eller?
Jätte elakt! Läraren kunde inte ha gjort annat än att säga ja, res bara till Alperna! Nu använde du din auktorität över läraren sånt sätt, som är jätte dåligt! Om läraren hade sagt nej, du skulle hakontaktat rektorn, rektorn sku ha haft en djup diskussion med läraren, och hen hade efter det sagt er ja ja ja, res bara till Alperna. Vet du Fabian nu, varför vill jag inte längre jobba till 67, 65 räcker väl för mig? Det finns nuförtiden minnst 10 sådana familjer i varje klassgrup, tidigare inga, eller kanske 1. Jag har nu ca. 350 elever, om 10% vill semestrera utanför lovstider, jag är tvungen att göra olika helt onödiga extra läxor för dem! Om skollovstider passar inte för dig, ta dina barn bort från skolan!

Bilagor

• Screenshot_20260105_170343_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20260105_170343_Samsung Internet.webp
    104.6 KB · Besök: 64
Senast ändrad:
Nu har jag ingen aning, kan ju kolla upp.. Men vad jag snackat med min bästis, som bor i den franska delen av Schweiz så är det typ som @KaitsuH säger. De har ~2 dagar i året då det under väldigt goda motiveringar är möjligt att ta ledigt. Typ begravningar å sånt faller under detta. De går i internationellskola, där de flesta av given anledning har familj långt borta o givetvis vill hälsa på mormor, tex en förlängd helg, men blankt nej på den. Detta kan säkert variera mellan olika kantoner?

När det gäller Alex S måste jag hålla med @Ivo del Scandi. En mycket skicklig skribent som gång efter annan lyckas sätta fingret på sånt som skaver och är lite obekvämt. Det är med stort nöje jag läser hans krönikor i DN nästan varje gång!!
Och de rimmar inte alls med den bild jag hade av honom sedan innan (baserat på att ha sett honom någon enstaka gång på tv). Huruvida han är en bra och trevlig person eller tvärt om har jag därför ingen egentlig uppfattning om, men skriva intressanta krönikor tycker åtminstone jag att han kan!
En krönikörs uppdrag är ju att skriva saker som väcker tankar, underhåller eller rent av provocerar läsaren, det ingår i uppdraget. Jag har väl aldrig egentligen läst så mycket av vad Schulman skrivit men just den här tycker jag var välskriven, skapligt underhållande, aktuell och ärlig. (Och då har jag skrivit några hundra krönikor och ledare om skidåkning själv.) Han ifrågasätter ju inte varför andra åker skidor utan varför han själv åker skidor, det är en ganska väsentlig skillnad. Däremot så verkar hans åsikter och ord provocera en del här som älskar skidåkning, vilket gör krönikan ännu mer lyckad.

Jätte elakt! Läraren kunde inte ha gjort annat än att säga ja, res bara till Alperna! Nu använde du din auktorität över läraren sånt sätt, som är jätte dåligt! Om läraren hade sagt nej, du skulle hakontaktat rektorn, rektorn sku ha haft en djup diskussion med läraren, och hen hade efter det sagt er ja ja ja, res bara till Alperna. Vet du Fabian nu, varför vill jag inte längre jobba till 67, 65 räcker väl för mig? Det finns nuförtiden minnst 10 sådana familjer i varje klassgrup, tidigare inga, eller kanske 1. Jag har nu ca. 350 elever, om 10% vill semestrera utanför lovstider, jag är tvungen att göra olika helt onödiga extra läxor för dem! Om skollovstider passar inte för dig, ta dina barn bort från skolan!
Mh. Känns helt annorlunda från min sida. Men får väl kolla med läraren då, hur han verkligen tänker.
Som sagt sökte vi samtalet och förklarade att vi inte gick i skolan här och ville höra vad som gäller. Typ om det är han eller rektorn som fattar såna beslut, om det är ok och hur han tänker. Jag har inte alls försökt använder min auktoritet eller hotat med att gå till rektorn osv. I info häftet står det att upp till 10 dagar ledighet kan beviljas, varav 5 av klasslärare. Om det uppfattas fel från er sida att snällt fråga vad som gäller blir allt lite märkligt. I slutändan lever kommunikation från att vara ärliga med varandra. Jag tyckte att vi hade/har ett bra förhållande till läraren, där vi var ärliga med varandra. Då han frågar efter hjälp och vi erbjuder hjälp. Både I form av samtal med barn,klassaktiviteter eller när det gäller frågor han tycker vi ska lyfter mot rektorn. Så personligen har jagsvårt att göra annorlunda i andra sammanhang. Jag kan inte mycket mer än att läsa regler, fråga snällt och acceptera svaret, eller? Jag kanske missar nåt. Men jag tycker inte att du kan förutsätta att alla vill illa för lärare. Jag skulle aldrig gå över honom och löser nåt med rektorn. Det är ändå han som känner mit barn bäst av alla i skolan. Så jag ska absolut se till att ha en så bra relation som möjligt med läraren.
I fiol var min son i 1an. Då fick med allt de skulle läsa och lösa i klassen den veckan. Det löste och läste han första kvällen. Sen fick han lite mer skrivuppgifter. Och lite mer att läsa från oss. Tror inte han var efter då...
Men som sagt, ingen skillnad mot Tyskland ang. Ledighet. Straffen/ böter gäller bara ol barnen är frånvarande utan anmälan/ godkänd ansökan. Eller om man har sjukanmält barnet och åkt på semester.

Så om såna som.vi är dåliga vet jag inte hur man är bra då
Förutom att hålla käften och inte prata med barn eller lärare.

Såhär skriver de i infon till oss,svårt att se att man inte få fråga då? Synnerliga skäl.är ju alltid en svår definition, därför frågade vi först....

Men mycket OT nu ;). Försöker bara förklarar att vi inte försöker vara dåliga människor eller elak mot läraren, tvärtom,vi försöker samarbeta och hjälper till och vara ärligt/öppen. Men det är kanske fel?

Bilagor

• Screenshot_20260105_165440_Word Office - Docx Viewer.webp
    Screenshot_20260105_165440_Word Office - Docx Viewer.webp
    65.5 KB · Besök: 55
Senast ändrad:
Nu har jag ingen aning, kan ju kolla upp.. Men vad jag snackat med min bästis, som bor i den franska delen av Schweiz så är det typ som @KaitsuH säger. De har ~2 dagar i året då det under väldigt goda motiveringar är möjligt att ta ledigt. Typ begravningar å sånt faller under detta. De går i internationellskola, där de flesta av given anledning har familj långt borta o givetvis vill hälsa på mormor, tex en förlängd helg, men blankt nej på den. Detta kan säkert variera mellan olika kantoner?
Barnens nuvarande skola accepterar ca 1v ledigt om de ligger i fas. Mycket sympatiskt. Mälarhöjden utanför Stockholmen. Välkomna. När vi bodde i stan fick vi sjukanmäla äldsta killen för att spara ca 15 000:- för en sportlovstvecka.

Kontentan efter att ha läst provokatörens krönika;
Man kan sätta ungarna i skidskola.
Inse att skidåkning är vad det är, var glad att det finns annat än ankarliftar.
Man får gärna lobba för att vi i Sverige ska ha två veckors påsklov och två veckor sportlov som de har i Frankrike. Bra för skidturismen och bra sätt att sprida ut turistandet. Och sätta mindre stress på familjer om vädret inte är som man önskar.

Jag tycker man ska utgå från att folk överlag klarar av att prioritera sina semestrar - även om det säkert finns slitningar inom familjer.
Jag har familjer i släkten som hjälpligt tar sig ner för backen - men som ändå tycker att fjällsemestern är en av årets höjdpunkter.
De lider så klart av att vara knutna till loven - men vad ska man göra? Jag försöker i alla fall visa dem att man inte måste åka till Skistar.

Alla sporter är väl "ingenting", som skribenten uttrycker det, ifall det inte klickar. Fotboll är ju snudd på komiskt om man inte är intresserad av det.
Vill man ha nytta utöver hälsa och välbefinnande så kan jag på rak arm bara komma på skidskytte - som förberedelse för när ryssen kommer.

Svenska fjällen fick mig att uppskatta längdskidor och fjällvärlden. Alperna fick mig att uppskatta riktiga berg och utförsåkning

att kunna ta 4 åk och sen åka hem, är en lyx man kan unna sig när man har säsongskort.
Men har man köpt ett veckokort för 3500kr eller dagskort för 780) så vill nog de flesta kräma ur lite mer än så
1995 för ett veckokort i Klövsjö ;-)

Tycker heller inte om att trängas i en skidbacke på nyår, men som tur är finns det ju andra veckor :-)

Alla sporter är väl "ingenting", som skribenten uttrycker det, ifall det inte klickar. Fotboll är ju snudd på komiskt om man inte är intresserad av det.

Jo precis. Men för en som skribenten tar det tydligen ett stort antal skidresor att förstå det. De flesta förstår nog långt tidigare om de själva gillar att åka skidor eller inte. Men i vissa kretsar är det kanske skämmigt att inte åka på skidsemester så man gör det bara för att man kan och har råd och att så många i ens vänkrets gör det. Sedan är det förstås viss skillnad på det njutbara med skidåkning i fjällen jämfört med en normal alpvecka.

Litet typiskt också för skribenten dessa svartvita resonemang - först lägger han ner kanske hundratusentals kronor på åratal av upprepade skidresor med familjen, förhoppningsvis för att det fanns något positivt med det hela, sedan från en dag till nästa så är det tradigt, tjatigt, fördummande, förslöande, idiotiskt och det tråkigaste en människa kan göra. Men visst är det underhållande och som alltid när det är bra så finns det ju minst ett korn av sanning.

Men i vissa kretsar är det kanske skämmigt att inte åka på skidsemester så man gör det bara för att man kan och har råd och att så många i ens vänkrets gör det.
Jag verkar vara förskonad från den typen av människor. Det är ju rätt patetiskt beteende av vuxna människor och jag undrar hur mycket det verkligen händer och hur mycket det är en verklighet skapat av DN-skribenter och tv-serier.
Skribenten i fråga verkar ju i alla fall vara inställd på att sluta med skidsemester istället för att hålla fasaden uppe.

Det är väl olika inom familjen hur mycket man gillar skidor - men det brukar vara uttalat.

Jag måste säga att jag växte upp med att åka skidor och tyckte väl det var ok, men inte fantastiskt. Dåliga kläder (frös alltid som barn), dålig utrustning (aldrig slipat eller vallat) gjorde väl att det var begränsat hur kul det kunde vara. Desssutom uselt väder minst halva tiden (i fjällen).

Det är först på senare år jag faktiskt tycker det är kul då jag har utrustning som faktiskt får mig att vilja åka och då också kunnat utvecklas. Säger inte att man behöver de bästa Stöckli-skidorna men att ha oslipade skidor är helt värdelöst faktiskt. Och det var först när jag blev en bättre skidåkare jag tyckte det var beorendeframkallande. Alla är ju inte som mig, men jag kan väldigt enkelt förstå att man inte tycker det är så kul om det mest känns som att åka lift upp och sedan ner för jag kände själv likadant i många år.

Barnens nuvarande skola accepterar ca 1v ledigt om de ligger i fas. Mycket sympatiskt. Mälarhöjden utanför Stockholmen. Välkomna. När vi bodde i stan fick vi sjukanmäla äldsta killen för att spara ca 15 000:- för en sportlovstvecka.
Det är väl rätt vanligt att det accepteras 10 dagar ledigt om de ligger i fas. Mycket sympatiskt. Ej Stockholmen. Välkomna :-)

Kontentan efter att ha läst provokatörens krönika;
Man kan sätta ungarna i skidskola.
Inse att skidåkning är vad det är, var glad att det finns annat än ankarliftar.
Man får gärna lobba för att vi i Sverige ska ha två veckors påsklov och två veckor sportlov som de har i Frankrike. Bra för skidturismen och bra sätt att sprida ut turistandet. Och sätta mindre stress på familjer om vädret inte är som man önskar.
Ja, sno någon vecka från sommarlovet kanske :)

Tillbaka
Topp