Blir det någon skidåkning i vinter?

Äntligen kom det mer snö även till Wallis, resulterade dock i många stängda liftar idag pga vind och dålig sikt. Men det lilla guldkornet Rothwald med den gamla släpliften uppe i Simplon bjuder på fin skogsåkning:

Bilagor

• IMG_3240.webp
    IMG_3240.webp
    290.8 KB · Besök: 70
  • IMG_3235.webp
    IMG_3235.webp
    222 KB · Besök: 74
Åker upp till Vemdalen om en vecka. Ser fortfarande att nästan alla svarta pister är stängda i skalet? Någon som har mer status på hur det ser ut och om de kommer hinna preparera till nästa vecka?

Har blivit en del skidåkning i vinter men nu behöver vi verkligen lite nysnö.
Lite snö i fjällen och det som är är skare, stenhård och skavlad foksnö.

En kall januari nästan helt utan ny snö och några stormar resulterar inte i bra snö.

Det är fascinerande att se hur Levis långsiktiga arbete för att bli en internationell turist destination bär frukt. Genom att konsekvent satsa på snögaranti, infrastruktur och den arktiska upplevelsen lockar de numera stora mängder turister från hela världen – i helgen landade hela 24 flyg om dagen från Centraleuropa. Ofattbart.
1000089093.webp

Det är fascinerande att se hur Levis långsiktiga arbete för att bli en internationell turist destination bär frukt. Genom att konsekvent satsa på snögaranti, infrastruktur och den arktiska upplevelsen lockar de numera stora mängder turister från hela världen – i helgen landade hela 24 flyg om dagen från Centraleuropa. Ofattbart.
Visa bilaga 43407
Men de som kommer med flygplan sitter i baren? Eller var är alla?

Visa bilaga 43407
De har verkligen lyckats; bl.a. var Hollywoodstjänrnan Sydney Sweeney nyligen där och la upp en fin video från resan till sina 26 miljioner följare.

(Direktlänken funkar inte, men videon är den hon ligger i snön med en skoterhjälm på)

Visa bilaga 43407

Finnarna är verkligen duktiga på att paketera och sälja sin "produkt" till internationella gäster.

Jag gissar att det rör sig om någon form an "engångsturism"..?
De internationella gästerna som vill uppleva lappland, blir väl knappast återkommande...?
Men räknar man EUs 500milj invånare så räcker det med "engångsturism" för att bli framgångsrika (här har Sverige en del att lära)

Hur var åkningen? (ser inte särskilt lockande ut om du frågar mig..)

Inte vet jag? Jag antar att en hel del åker utför, längd eller skoter. Plus riktiga turistfällor som husky och snöskor safaris.
Man blir förvånad över hur mycket britter som faktiskt åkt till norra Finland på skidsemester. Borde nångång googla hur det marknadsförs. Dessutom hittar man en hel del mellaneuroper i skidspåret. Dvs folk som kommer från bergen och sysslar med längdskidåkning på dedär 5km slingorna uppefter daldiket, är hel lyriska över de finska skidspåren

Det borde alla skidåkare kunna göra. Har du skrivit på än?

Om jag får flyga lika mycket som t. ex. Kilian Jornet som varit jorden runt och klättrat och sprungit. Asien, Nordamerika, Sydamerika, Europa mm.
En stor idol men när det gäller individuella utsläpp av växthusgaser ligger han nog över medel med väldigt god marginal.

Men det är väl populasen som ska hållas i kort koppel?
Är det inte idiotiskt att skylta med riktiga globetrotters i detta sammanhang?

Det finns ju en underhållande tråd om det här, startad när ämnet var mer aktuellt:
https://www.freeride.se/forum/threads/mattias-hargin-hot-eller-ohot.92120/

Freeride var så mycket roligare 2013 :love:
Jag skyller på den där förrädiska Gilla-knappen. Jag noterar att bara två inlägg i hela tråden om Hargin har fått en Like och det av dig Ivo, har du gillat dessa inlägg nu, fanns Gilla-knappen ens 2013?

Blir i mitt tycke för mycket ryggdunkande och ängsligt jagande av likes när knappen finns, jag röstar för att avskaffa den.

On topic för denna tråd så har min säsong nyss börjat, bildbevis kommer kanske senare.

Så där ja, så ska det se ut! Tack för inspirationen.
Har tyvärr inte i närheten av lika spektakulära bilder att bjuda på men här är i alla fall en bild från eftermiddagsturen:Visa bilaga 43442
Inspirerande det också! Här är en lite bild från en stillsam afterski för någon vecka sedan:
IMG_3685.webp

Visa bilaga 43407
Något Levi har förstått bra är att om man har bra infrastruktur så kommer alla oavsett väder.
Har man täckta sittliftar med uppvärmda säten, gondoler och värmestugor så det blir över så är det inga problem om det är -20.
Helt klart något för fler nordiska skidorter att tänka på om man vill få upp folk i december, januari och februari.
Många drar sig nog för att sitta i en öppen långsam sittlift eller dras bakom en ankarlift i sådana temperaturer, men ges man tillfälle att värmas upp mellan åken så finns inga hinder eller ursäkter.

Mer "österrikisk industrikänsla" tack!

Tillbaka
Topp