Ex tävlings åkare letar efter pistskida som funkar i svenska underlag

felixo123

Medlem
Tjena! Gammal tävlingsåkare som väger 97kg och 182cm lång. Jag är ute efter ett par nya skidor men tycker det är en djungel med alternativ.

Idag kör jag på ett par Deacon 84 och tidigare Völkl RTM 84 på 183 cm. Tycker de är helt underbara då jag kan komma riktigt djupt ner i backen, speciellt när det är uppkört och mjuk snö. Tycker de funkar bra över is med men inte samma tryck som man hade på sina GS skidor men de är ju mycket smalare så klart.

Nu provade jag ett par fischer rc4 noize 173cm för visso. De var kvicka på kant, grym rebound MEN så fort de inte var isigt eller riktigt hård underlag så grävdes jag ner i snön konstant. Nu vet jag inte om de var för att de var 173cm skidor och min tyngd eller om de helt enkelt beror på att de var 66mm under fot och inte 84mm. Men det var väldigt störande att slå i med pjäxan i minsta lilla mjuksnö samt att grävas ner i snön.

Vad är en bra balans? Jag försöker hitta någon balans mellan att bättre grepp under is men samtidigt inte för smal för att skidan bara fungerar i hård/isig pist och ska så klart funka i variernade underlag i svenska fjällen. Vill inte behöva byta skidor under dagen för de börjar hårt och mjuknar upp på dagen.

Är inte ute efter någon lekfull skida, gillar att "träningsåka" och pressa fullt ner i backen varje åk.

Jag tror det jag letar efter är en Deacon 84 fast uppskruvad till 11 :)

Otroligt tacksam för hjälp! :)

Kästle MX 88? Har ej åkt på dem själv. Annars har ju dina skidor utvecklats och kallas nu Peregrine 82. Om det motsvarar Deacon 84 "uppskruvade till 11" kan jag dock inte svara på, men helt otänkbart är det ju inte.

Har du 2 timmar till övers så får du här en bra sammanfattning om segmentet du verkar fokusera på:
"2026 Mid-80 mm Wide Frontside Ski Comparison with SkiEssentials"

Ska du inte köra Stöckli som är favoriten bland gamla race-gubbar?
Jag har Thunderbird 82 i 175cm. Underbar bredare pistskida. Väger bly så det saknas inte metall i.
Men nu väger jag nog cirka 25kg mindre än dig och har en helt annan bakgrund som åkare.
Testa den eller 72:an fast i längre version om du har möjlighet.
Visst en Stöckli Montero AR hade suttit fint på foten men jag hittade ingen sponsor 😩💰

Ska du inte köra Stöckli som är favoriten bland gamla race-gubbar?
Jag har Thunderbird 82 i 175cm. Underbar bredare pistskida. Väger bly så det saknas inte metall i.
Men nu väger jag nog cirka 25kg mindre än dig och har en helt annan bakgrund som åkare.
Testa den eller 72:an fast i längre version om du har möjlighet.
Visst en Stöckli Montero AR hade suttit fint på foten men jag hittade ingen sponsor 😩💰

Thunderbird 82 verkar också som en vettig skida!

Jaa kollat lite på Stöckli skidorna med, aldrig åkt på Stöckli och känns svårt o veta om de är bara hype för de är dyra eller om de faktiskt finns någon substans.

Men ska kolla in de närmre med! :)

Kästle MX 84
Rossignol Arcade
Völkl har ju en Master-version av flera modeller som är raceigare
Tänkte på dem också men de fanns inte på Völkls hemsida längre, men hittade de här t.ex

Jag hade ett par Deacon 74 Pro i 178cm ett tag, med race-platta och de var riktigt bra pistskida som krävde sin åkare, men visst, blir det för mycket snö så fanns risk för att pjäxan tar i.

Tänkte på dem också men de fanns inte på Völkls hemsida längre, men hittade de här t.ex

Jag hade ett par Deacon 74 Pro i 178cm ett tag, med race-platta och de var riktigt bra pistskida som krävde sin åkare, men visst, blir det för mycket snö så fanns risk för att pjäxan tar i.

Ah så till och med på 74mm kunde de slå i. Offrar hellre kvickhet och grepp på is så länge jag inte slår i med pjäxan.

Kanske ska hålla mig på 80mm+

Ah så till och med på 74mm kunde de slå i. Offrar hellre kvickhet och grepp på is så länge jag inte slår i med pjäxan.

Kanske ska hålla mig på 80mm+
Nja, det var nog relativt uppkört och framförallt högar innan jag märkte av det.
Man kommer ju upp lite med plattan, och sen väger jag 10kg mindre än du så en liten brasklapp får jag nog lägga in i alla fall för att det kan vara gränsfall.
Har du testat några Enforcer? Finns en 89a. Har bara testat den äldre 93:an (som är ersatt med en 94a nu) och tycker den var riktigt bra i pist och bra grepp på hårt och isigt underlag. Den fick man jobba lite med för att komma till sin rätt så kan nog passa en tyngre åkare med bra teknik och då bör du inte få problem med att pjäxan tar i.

Stöckli Laser WRT Pro
Völkl Deacon Master
Head Supershape e-speed (?)

Det jag gillar med Th82 är den korta radien 15m för en sådan skida ( i min längd) så trycker man till då är kortsvängen där och med all metall så kommer svaret snabbt.
Men det är i mellan- långa svängar den briljerar. Jag har rena SL och GS skidor och det är kanonbra första timmen, sen är det värdelöst. Men 82:an håller dagen ut.
Fakta i målet: på skidtestningen sist åkte jag först S Montero AR. Sedan Th 82 (jag har innan testat 76:an) då det var dags för stängning sa jag till Blizzard-killen: ge mig ett bra pris så köper jag dom nu.
Då slipper du släpa hem dom.
Facit: jag hade fått tre par för samma pris som ett par S AR.
Det blev ett enkelt val för en pensionär, faen man måste ju ha råd med lite 🍻också.
Eller?

Ett tips som är svårt att testa, Muohta F1, allpist skida med lite udda mått 117-73-120 175cm. Den går bra på det mesta, är inte så gräv-villig, trevlig och förutsägbar i dom flesta fören. Tillverkad i italien och utvecklad av skidlärare.
Dom kan ha nått par kvar på shopen i Romme Alpin

Det jag gillar med Th82 är den korta radien 15m för en sådan skida ( i min längd) så trycker man till då är kortsvängen där och med all metall så kommer svaret snabbt.
Men det är i mellan- långa svängar den briljerar. Jag har rena SL och GS skidor och det är kanonbra första timmen, sen är det värdelöst. Men 82:an håller dagen ut.
Fakta i målet: på skidtestningen sist åkte jag först S Montero AR. Sedan Th 82 (jag har innan testat 76:an) då det var dags för stängning sa jag till Blizzard-killen: ge mig ett bra pris så köper jag dom nu.
Då slipper du släpa hem dom.
Facit: jag hade fått tre par för samma pris som ett par S AR.
Det blev ett enkelt val för en pensionär, faen man måste ju ha råd med lite 🍻också.
Eller?
Snyggt! Ska ta och testa de.

Ja pruta ska man alltid testa, brukar alltid få något :)

Ego-kapar tråden litet. Den där Blizzard Thunderbird 82 låter ju rolig... Nu är jag nog mindre duktig åkare än de flesta i denna tråd - åker sedan flera år mest på ett par Völkl Deacon 80 i 182 cm som nääästan har varit litet för mycket skida för mig (82 kg /185 cm, har nog skött kanterna för dåligt) - kanske fel av mig att välja den längsta varianten men numera är vi överens med råge.
Kan någon här jämföra Völkl Deacon 80 och Blizzard Thunderbird 82? Jag får intrycket att Thunderbirden är ett snäpp uppåt vad gäller krav på input, teknik, kraft.

Jag ”bråkade” lite med säljaren som tyckte jag skulle ta 170cm och det hade absolut inte varit fel, men jag ville ha ett litet större steg från mina korta SL.
Jag har bara åkt Deacon 84 och dom tyckte jag var för mycket av/på. Det var några år sedan så det kanske inte gäller nu.
Om dom ens finns längre?

Jag är inte en gammal race gubbe utan bara en gammal gubbe lite längre och lite tyngre 187/102 med upp till 30 skiddagar i Österike per år. Jag kör på Stöckli Montero AX i alla väder och älskar dessa skidor. Jag har även ett par Laser SX när det är riktigt isigt men dessa står mer och mer och samlar dam. På förmiddagarna när det är kalt och fina backa så kan man trycka på ordentligt med AX dom är inte lika poppiga ur svängen som SX men för min del så räcker det. På eftermiddagarna eller när det har snöat så är dom tillräckligt snälla för att kroppen inte ska gå sönder. Jag dom är inte billiga men om jag skulle köpa nya skidor och bara ha ett par så blir det AX alla dagar

Tillbaka
Topp