NyslipadeKanter
Aktiv medlem
Blir det någon skidåkning i vinter?
Vän som var i Vemdalen i helgen sa att det också var köfritt där
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
What? Blir att dumpa Skistar aktierna innan nästa rapportVM-8an mitt i Stockholms sportlovsvecka. Inte dumt.
Åka Lundsrappet med 10 kilos vandringsryggsäck är f.ö. ett träningspass.![]()
Satt och funderade på detta med en kompis på plats; vi kom fram till att folk satsar krutet på jul och påsk. Temperaturerna på -20 som var tills nyligen gör att folk väntar med att åka i påsk.What? Blir att dumpa Skistar aktierna innan nästa rapport
Det är nästan alltid både soligare och mer snö i Alperna än i Fjällen, en rätt bra kombo eller hur?Desto soligare i Verbier låter brorsan hälsa
Spenderade 2 förbokade veckor med bara solsken (en dag med lite moln) och underbar snö i norska fjällen i februari i årDet är nästan alltid både soligare och mer snö i Alperna än i Fjällen, en rätt bra kombo eller hur?
Till Fjällen (de norska) reser jag aldrig förbokat, bara när väderprognosen pekar rätt. Så jag har nästan alltid haft bra snö och väder när jag är i Fjällen. Tyvärr har Fjällen (enligt mig) bara en säsong på två månader - mars och april.
I Alperna kan man boka en vecka långt i förväg och man blir nästan aldrig missnöjd med vädret.
Hur som helst så önskar och unnar jag alla stockholmare en solig och fin avslutningshelg på ert sportlov i Fjällen, det förtjänar ni!![]()
Jag sammanfattar din skidsäsong:Ja i år har väl inte vädret riktigt varit optimalt för njutbar skidåkning. Vi har slagit rekord med mängd åkning den här säsongen men vädret har inte riktigt lirat med oss. Först snöfattigt (inte jättekonstigt) men kallt och grått i Tänndalen på påsklovet. Sen ösregn och blåst i Stöten innan jul. Helt ok men ganska kallt och grått i Romme i slutet av januari. Svinkallt men mestadels väldigt vackert i Fjätervålen v7 och sen nästan lika svinkallt men grått i Klövsjö v8. Jag tänker att jag nu har samlat ihop till strålande sol och kallpuder i Stöten v13...
Men dolomiterna var välmknappast nån liten okänt och billigt håla? Fanns ju klart skillnader, där det kanske var mindre folk I vissa delar. Men när jag var där som ungdom var det redan dyrt och mycket folk. Och det är en del år sen nu....Mitt problem är att nu via OS har hela världen upptäckt mina ”old stomping grounds” i Dolomiterna…Vilket säkert och tyvärr (negativt ur min ego-synvinkel) kommer att avspegla sig på priser och beläggning, åtminstone några år framöver. Men det var väl så det var tänkt.
På samma sätt som Freeride har förstört Pila. Träffar på svenskar här titt som tätt. Svenskjävlar över allt.Mitt problem är att nu via OS har hela världen upptäckt mina ”old stomping grounds” i Dolomiterna…Vilket säkert och tyvärr (negativt ur min ego-synvinkel) kommer att avspegla sig på priser och beläggning, åtminstone några år framöver. Men det var väl så det var tänkt.
Undvik Engelberg då…På samma sätt som Freeride har förstört Pila. Träffar på svenskar här titt som tätt. Svenskjävlar över allt.![]()
Haha! Ja det är ju korrekt. Dock ska sägas att det inte var svinkallt och snöfattigt samtidigtJag sammanfattar din skidsäsong:
”Snöfattigt, kallt, svinkallt, grått, ösregn och blåst”
För mig hade en tur till Playa Ingles på Grankan känts mer attraktiv.![]()
Haha, Ja, jo. I Pila har vi säkert sett 5 svenska sällskap på 7 dagar...Undvik Engelberg då…![]()
Ja som sagt; riktiga propagandabilder från bell paese denna vinter.Mitt problem är att nu via OS har hela världen upptäckt mina ”old stomping grounds” i Dolomiterna…Vilket säkert och tyvärr (negativt ur min ego-synvinkel) kommer att avspegla sig på priser och beläggning, åtminstone några år framöver. Men det var väl så det var tänkt.
Det går visst att åka skidor i Maspalomas också https://euroweeklynews.com/2024/05/06/sand-boarding-spains-dynamic-dune-sport/Jag sammanfattar din skidsäsong:
”Snöfattigt, kallt, svinkallt, grått, ösregn och blåst”
För mig hade en tur till Playa Ingles på Grankan känts mer attraktiv.![]()
Men dolomiterna var välmknappast nån liten okänt och billigt håla? Fanns ju klart skillnader, där det kanske var mindre folk I vissa delar. Men när jag var där som ungdom var det redan dyrt och mycket folk. Och det är en del år sen nu....
Jag är tveksam. Inte många som bokar skidsemester utifrån var OS gått, tror jag. Möjligen Cortina då, lite märkligt att se Bormio och Livigno fulla med reklam för en konkurrent utan knappt någon egen branding. En sak är säker dock, de bet sig rejält i tummen under OS. Nedstängningen under Covid innebar rejält mer beläggning i backarna än under OS.och publiken var obefintlig, i alla fall i Livigno. Alla omdebatterade shuttlebussar från Zernez kom in tomma var morgon och antalet poliser och kravallutrustade polisskåpbilar översteg antalet gäster. Undrar om kravallpoliserna befarade bergsgetsupplopp. Fanns i alla fall ett helt fältsjukhus stand by hela tiden. Kanske även med en hel veterinärsavdelning.Mitt problem är att nu via OS har hela världen upptäckt mina ”old stomping grounds” i Dolomiterna…Vilket säkert och tyvärr (negativt ur min ego-synvinkel) kommer att avspegla sig på priser och beläggning, åtminstone några år framöver. Men det var väl så det var tänkt.
Oj. Dock tar Italien säkerhet på högsta allvar; enda västeuropeiska land som inte utsatts för terror de senaste decennierna, därför slår de alltid på stortJag är tveksam. Inte många som bokar skidsemester utifrån var OS gått, tror jag. Möjligen Cortina då, lite märkligt att se Bormio och Livigno fulla med reklam för en konkurrent utan knappt någon egen branding. En sak är säker dock, de bet sig rejält i tummen under OS. Nedstängningen under Covid innebar rejält mer beläggning i backarna än under OS.och publiken var obefintlig, i alla fall i Livigno. Alla omdebatterade shuttlebussar från Zernez kom in tomma var morgon och antalet poliser och kravallutrustade polisskåpbilar översteg antalet gäster. Undrar om kravallpoliserna befarade bergsgetsupplopp. Fanns i alla fall ett helt fältsjukhus stand by hela tiden. Kanske även med en hel veterinärsavdelning.
Dock gjorde caférna och spritbutikerna goda affärer på poliserna. Otaliga lådor med tax free sprit sågs bäras in i polisbilarna i Trepalle medans vi helt otoligt bortskämda i vår totala ensamhet väntade på bussen efter åkning i en helt öde anläggning.
Men skruvar man upp priserna enormt, inför avskräckande och krångliga reseregler och begär 200€ för en inträdesbiljett så. ..
Idag var det en bra dag till det. Jag fick tyvärr inte tiden å räcka till för sådana övningar.Jagar orörda linjer i Trysil
Äntligen lite ledigt, då blir det åkning. Hur man nu ska hinna med 1200km på en vecka som liftkortet ger får man dock fråga sig.
Visa bilaga 44276
Hur man nu ska hinna med 1200km på en vecka som liftkortet ger får man dock fråga sig.
Vecka 9 i Åre hade ungefär 14 000 unika liftkort per dag i systemet. Det är bra men inte rekord, de bästa sportlovsveckorna har haft ca 15 000-16 000 åkare per dag.Satt och funderade på detta med en kompis på plats; vi kom fram till att folk satsar krutet på jul och påsk. Temperaturerna på -20 som var tills nyligen gör att folk väntar med att åka i påsk.
Vi får se om det stämmer.
Ouch.Det vet i fan, väskan kvar i köpenhamn...Visa bilaga 44353
Kör med GPS-taggar i bagaget, då brukar man veta redan på planet om väskan är med. Hjälper ju inte att bagaget anländer men kan vara skönt att vara förberedd och slippa hänga kvar på flygplatsen i onödan.
Ser ett mönster här... Varmkorven är i Alagna ser det ut som, Neumann Malpensa och vi i Turin....Min pappa landade på Malpensa en gång i samma situation - direkt till Decathlon och köpa billiga skidbrallor och långkallingar. Hmm. Det finns ett misstänkt stort antal Decathlon-butiker i alpområdet, kanske har de ett finger med i spelet...