Blir det någon skidåkning i vinter?

Lycka är när högzon är öppet 🙏

Bilagor

• 20260226_144040.webp
    20260226_144040.webp
    454.5 KB · Besök: 96
VM-8an mitt i Stockholms sportlovsvecka. Inte dumt.

Åka Lundsrappet med 10 kilos vandringsryggsäck är f.ö. ett träningspass. 😄

Bilagor

• 20260226_143021.webp
    20260226_143021.webp
    246.8 KB · Besök: 132
Desto soligare i Verbier låter brorsan hälsa
Det är nästan alltid både soligare och mer snö i Alperna än i Fjällen, en rätt bra kombo eller hur?
Till Fjällen (de norska) reser jag aldrig förbokat, bara när väderprognosen pekar rätt. Så jag har nästan alltid haft bra snö och väder när jag är i Fjällen. Tyvärr har Fjällen (enligt mig) bara en säsong på två månader - mars och april.
I Alperna kan man boka en vecka långt i förväg och man blir nästan aldrig missnöjd med vädret.
Hur som helst så önskar och unnar jag alla stockholmare en solig och fin avslutningshelg på ert sportlov i Fjällen, det förtjänar ni!☀️😎

Det är nästan alltid både soligare och mer snö i Alperna än i Fjällen, en rätt bra kombo eller hur?
Till Fjällen (de norska) reser jag aldrig förbokat, bara när väderprognosen pekar rätt. Så jag har nästan alltid haft bra snö och väder när jag är i Fjällen. Tyvärr har Fjällen (enligt mig) bara en säsong på två månader - mars och april.
I Alperna kan man boka en vecka långt i förväg och man blir nästan aldrig missnöjd med vädret.
Hur som helst så önskar och unnar jag alla stockholmare en solig och fin avslutningshelg på ert sportlov i Fjällen, det förtjänar ni!☀️😎
Spenderade 2 förbokade veckor med bara solsken (en dag med lite moln) och underbar snö i norska fjällen i februari i år ;).
Vill man vara säkert på att det är varmare och solsken ska man nog hellre till Alperna. Och generellt tycker jag att alla ska till Alperna, så har vi mer plats här uppe :). Är ju större och bättre där, som alla vet.

Senast ändrad:
Ja i år har väl inte vädret riktigt varit optimalt för njutbar skidåkning. Vi har slagit rekord med mängd åkning den här säsongen men vädret har inte riktigt lirat med oss. Först snöfattigt (inte jättekonstigt) men kallt och grått i Tänndalen på påsklovet. Sen ösregn och blåst i Stöten innan jul. Helt ok men ganska kallt och grått i Romme i slutet av januari. Svinkallt men mestadels väldigt vackert i Fjätervålen v7 och sen nästan lika svinkallt men grått i Klövsjö v8. Jag tänker att jag nu har samlat ihop till strålande sol och kallpuder i Stöten v13...

Ja i år har väl inte vädret riktigt varit optimalt för njutbar skidåkning. Vi har slagit rekord med mängd åkning den här säsongen men vädret har inte riktigt lirat med oss. Först snöfattigt (inte jättekonstigt) men kallt och grått i Tänndalen på påsklovet. Sen ösregn och blåst i Stöten innan jul. Helt ok men ganska kallt och grått i Romme i slutet av januari. Svinkallt men mestadels väldigt vackert i Fjätervålen v7 och sen nästan lika svinkallt men grått i Klövsjö v8. Jag tänker att jag nu har samlat ihop till strålande sol och kallpuder i Stöten v13...
Jag sammanfattar din skidsäsong:
”Snöfattigt, kallt, svinkallt, grått, ösregn och blåst”:oops:

För mig hade en tur till Playa Ingles på Grankan känts mer attraktiv.;)

Mitt problem är att nu via OS har hela världen upptäckt mina ”old stomping grounds” i Dolomiterna… 😩😩😩 Vilket säkert och tyvärr (negativt ur min ego-synvinkel) kommer att avspegla sig på priser och beläggning, åtminstone några år framöver. Men det var väl så det var tänkt.
Men dolomiterna var välmknappast nån liten okänt och billigt håla? Fanns ju klart skillnader, där det kanske var mindre folk I vissa delar. Men när jag var där som ungdom var det redan dyrt och mycket folk. Och det är en del år sen nu....

Mitt problem är att nu via OS har hela världen upptäckt mina ”old stomping grounds” i Dolomiterna… 😩😩😩 Vilket säkert och tyvärr (negativt ur min ego-synvinkel) kommer att avspegla sig på priser och beläggning, åtminstone några år framöver. Men det var väl så det var tänkt.
På samma sätt som Freeride har förstört Pila. Träffar på svenskar här titt som tätt. Svenskjävlar över allt. ;)

Jag sammanfattar din skidsäsong:
”Snöfattigt, kallt, svinkallt, grått, ösregn och blåst”:oops:

För mig hade en tur till Playa Ingles på Grankan känts mer attraktiv.;)
Haha! Ja det är ju korrekt. Dock ska sägas att det inte var svinkallt och snöfattigt samtidigt :) Och säsongen har alla möjligheter att reparera sig med en fjälltur kvar och en topptursvecka i Narvik utan familjen kvar på programmet.

Ja som sagt; riktiga propagandabilder från bell paese denna vinter.
Cortina lär ha fått in flera bokningar till nästa vinter.

Men dolomiterna var välmknappast nån liten okänt och billigt håla? Fanns ju klart skillnader, där det kanske var mindre folk I vissa delar. Men när jag var där som ungdom var det redan dyrt och mycket folk. Och det är en del år sen nu....

Nja det har nog gått att hitta både utrymme och hyggligt prisvärda boenden om man inte låser sig för en viss ort etc. Men det har blivit allt dyrare. Man bygger ju inte ut som typ i Åre Sadeln precis… Vi får se hur det blir.

Jag är tveksam. Inte många som bokar skidsemester utifrån var OS gått, tror jag. Möjligen Cortina då, lite märkligt att se Bormio och Livigno fulla med reklam för en konkurrent utan knappt någon egen branding. En sak är säker dock, de bet sig rejält i tummen under OS. Nedstängningen under Covid innebar rejält mer beläggning i backarna än under OS.och publiken var obefintlig, i alla fall i Livigno. Alla omdebatterade shuttlebussar från Zernez kom in tomma var morgon och antalet poliser och kravallutrustade polisskåpbilar översteg antalet gäster. Undrar om kravallpoliserna befarade bergsgetsupplopp. Fanns i alla fall ett helt fältsjukhus stand by hela tiden. Kanske även med en hel veterinärsavdelning.

Dock gjorde caférna och spritbutikerna goda affärer på poliserna. Otaliga lådor med tax free sprit sågs bäras in i polisbilarna i Trepalle medans vi helt otoligt bortskämda i vår totala ensamhet väntade på bussen efter åkning i en helt öde anläggning.

Men skruvar man upp priserna enormt, inför avskräckande och krångliga reseregler och begär 200€ för en inträdesbiljett så. ..

Senast ändrad:
Jag är tveksam. Inte många som bokar skidsemester utifrån var OS gått, tror jag. Möjligen Cortina då, lite märkligt att se Bormio och Livigno fulla med reklam för en konkurrent utan knappt någon egen branding. En sak är säker dock, de bet sig rejält i tummen under OS. Nedstängningen under Covid innebar rejält mer beläggning i backarna än under OS.och publiken var obefintlig, i alla fall i Livigno. Alla omdebatterade shuttlebussar från Zernez kom in tomma var morgon och antalet poliser och kravallutrustade polisskåpbilar översteg antalet gäster. Undrar om kravallpoliserna befarade bergsgetsupplopp. Fanns i alla fall ett helt fältsjukhus stand by hela tiden. Kanske även med en hel veterinärsavdelning.

Dock gjorde caférna och spritbutikerna goda affärer på poliserna. Otaliga lådor med tax free sprit sågs bäras in i polisbilarna i Trepalle medans vi helt otoligt bortskämda i vår totala ensamhet väntade på bussen efter åkning i en helt öde anläggning.

Men skruvar man upp priserna enormt, inför avskräckande och krångliga reseregler och begär 200€ för en inträdesbiljett så. ..
Oj. Dock tar Italien säkerhet på högsta allvar; enda västeuropeiska land som inte utsatts för terror de senaste decennierna, därför slår de alltid på stort

Trots blåst och Oberkaiserwetter med höga temperaturer och sol i en vecka lyckas vi (förstås
😉
) hitta tre åk med 700 m fallhöjd och first tracks i kallsnö. Priset betalas främst i slutet med 300 m fallhöjd med antingen smal ravin eller tät skog med 45 graders lutning.

Ravinen fylldes var eftermiddag med enorma mängder slasklavinsnö så det blev mest skogen. Även där lyckades vi i tät skog dra loss slasklaviner redan på förmiddagen.

Satt och funderade på detta med en kompis på plats; vi kom fram till att folk satsar krutet på jul och påsk. Temperaturerna på -20 som var tills nyligen gör att folk väntar med att åka i påsk.
Vi får se om det stämmer.
Vecka 9 i Åre hade ungefär 14 000 unika liftkort per dag i systemet. Det är bra men inte rekord, de bästa sportlovsveckorna har haft ca 15 000-16 000 åkare per dag.

En enkel analys. Duved öppnar numera 08.00 varje dag. Björnen hade extraöppet 08.00-18.00 varje dag och Gondolen och Kabinen var öppna varje dag under under sportlovet.

Detta gjorde att åkarna smetades ut i både i tid och rum och gav känslan av att det var få åkare i systemet, även om det faktiskt var ganska hög beläggning.

Min pappa landade på Malpensa en gång i samma situation - direkt till Decathlon och köpa billiga skidbrallor och långkallingar. Hmm. Det finns ett misstänkt stort antal Decathlon-butiker i alpområdet, kanske har de ett finger med i spelet...

Kör med GPS-taggar i bagaget, då brukar man veta redan på planet om väskan är med. Hjälper ju inte att bagaget anländer men kan vara skönt att vara förberedd och slippa hänga kvar på flygplatsen i onödan.

Har såna i budget-variant från Sign, men de är ganska långsamma att uppdatera. När planet taxar ut ser det ibland fortfarande ut som att nån väska är kvar vid incheckningen... Dessutom är de litet svåra att manövrera. Man får kanske öppna plånboken och köpa originalen.

Min pappa landade på Malpensa en gång i samma situation - direkt till Decathlon och köpa billiga skidbrallor och långkallingar. Hmm. Det finns ett misstänkt stort antal Decathlon-butiker i alpområdet, kanske har de ett finger med i spelet...
Ser ett mönster här... Varmkorven är i Alagna ser det ut som, Neumann Malpensa och vi i Turin....

Italien alltså....den långa listan växer.. 😝

I Genève verkar de jobba tvärtom. För två år sedan fick vi sms precis efter landning att vårt bagage var kvar på Arlanda och skulle komma senare. Men en halvtimme senare dök väskorna och skidfodralen upp på bandet. Också ett sätt att se till att man håller sig på tårna…

Tillbaka
Topp