Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det är nog Rotenfluebahn, Station Rätigs. En mellanstation som kanske mest är till för kälkåkare/skärmflygare som vill upp igen? Eller att den är byggd i ett område med jordskred? Ligger i ett naturskyddsområde?

Senast ändrad:
Rätt på lift och mellanstation! Det jag tänkte på var lite ovanligt är att mellanstationen endast är byggt på ena linan och därmed innebär att man endast kan åka uppför från mellanstationen, och inte nedför.

Bilden vidare till @fredw

Rätt på lift och mellanstation! Det jag tänkte på var lite ovanligt är att mellanstationen endast är byggt på ena linan och därmed innebär att man endast kan åka uppför från mellanstationen, och inte nedför.

Bilden vidare till @fredw

Visst så var det ja! Det ser man ju faktiskt. Den liften har nog varit med här några gånger (men det är ju både vanligt och ok). Återkommer!

Mycket snö och i dalen under molnen finns en skidort.
När snön smälter i denna backe rinner det mesta smältvattnet ner i dalen under molnen och fortsätter rinna långt bort. I vilken/vilket sjö/hav rinner smältvattnet från denna sluttning till sist ut?
Försök att klara det utan googling.

1787046016986.webp

Senast ändrad:
Nej, både Comosjön och Adriatiska havet är tyvärr fel.

Ledtråd: Dammens position är en ledtråd till vad som är uppströms och nedströms.

Senast ändrad:
Jaha ja, tittade lite slarvigt på höjdkurvorna.
Då rinner det väl ner i Inn, Donau och Svarta havet då?

Jupp, stämmer. Dalen rinner av norrut. Ett av mycket få områden i Italien som ligger norr om den stora europeiska vattendelaren.

En av anledningarna till att jag får Livigno-dalen "uppochner" visuellt... När jag är där så känns det som att dammen borde vara söderut.

Det finns en liten "gömd" dal högt upp öster om/inom Madesimos liftsystem där samma princip gäller - Lago di Lei på 2000 meter över havet i den dalen rinner också av norrut. Liftarna dit upp är iofs stängda för närvarande.

Din tur!

Det finns en liten "gömd" dal högt upp öster om/inom Madesimos liftsystem där samma princip gäller - Lago di Lei på 2000 meter över havet i den dalen rinner också av norrut. Liftarna dit upp är iofs stängda för närvarande.
På grund av sommaren, eller ”för gott”???

På grund av sommaren, eller ”för gott”???
Varken eller faktiskt. De ska byta ut toppkabinen i Madesimo, och det är bara den som bär en över till Val di Lei. Arbetet påbörjade redan 2024 om jag minns rätt, och från början var förhoppningen att det skulle vara klart till årets säsong (återigen - om jag minns rätt). Men tidtabeller i Italien... 😁 Jag skulle hur som helst vänta med Madesimo tills kabinen är öppen igen då det är där den finaste terrängen finns (om man helst letar sig utanför pisterna).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp