2 frågor, 2 par salomonskidor...

oscarius

Ny medlem
Tjenna!

Jag har fått i uppdrag av far min att hitta salomonlagg till honom och morsan. Jag har sökt i forumet och bland recensioner men tar nu den tydligare utvägen.

Alltså, jag behöver hjälp att hitta ett par salomonlagg till pappa och ett par till morsan.
Med mått och dylikt behövs ingen hjälp.

problem 1:
Pappa, kör puder och pist. Föredrar (naturligtvis) puder men kör mycket i pist (majoritet pist, men mycket puder. hajjar du?).
Alltså, lixom många andra vill han ha lagg som är bra i pist och likaså i puder. MEN han måste ha Salomon.

problem 2:
Mamma. Kanske inte samma problem som pappa, då mamma bara åker i pisten och svänger lite med höfterna då och då - laggen behöver nog mest vara snygga.
Har du nåt tips om fruntimmersskidor så är det bara att klämma fram.

Så, har du lust och möjlighet att hjälpa mig skulle det uppskattas av ett léende av gubben.
Tack

Senast ändrad:
Har farsgubben din kollat på Salomon XW Fury?
nu vet jag inte hur lång han är men den finns bara till 180cm som jag ser det här i databasen.. 85-87mm midja beroende på.. 85mm på 172cm och 87mm på 180cm.. kanske ett alternativ.. ligger på 17,6m svängradie för 172 och 20,40 för 180..
Kan mycket väl funka i både pist och offpist då den är någonstans meddel för en allround skida idagens läge.. Vill man ha fetare och satsa mer på offpist så finns ju sandstormen med måtten:

Längd (cm) Nos/Midja/Bak (mm) Vikt (g) Skärningsradie (m)
173 130/96/124 2195 18.60
187 135/101/126 2595 22.20

Detta är taget direkt från skid databasen här på freeride..

Morsan din kan nog välja någon med mindre midja och mer skärning,
XW blast eller X-wing 10..

Men vad vet jag, är ju bara en glad amatör..

Salomon har ett väldigt klent sortiment för storväxta personer tyvärr.

Den skida som måttmässigt passar bäst är X-Wing Sandstorm 188cm, men den är alldeles för mjuk för en åkare av din fars storlek. Jag har testat den lite kort i pist, men tryckte igenom den fullständigt och då väger jag bara 73kg. Som jag ser det finns det bara ett alternativ i form av AK Rocket LAB. 195cm och 95mm under foten och en betydligt bättre skida än Sandstorm. Den är mindre och smidigare än vad imagen antyder och går faktiskt riktigt bra i pist, så länge anläggningen är av större art. Isgrepp är inget att hurra över i orginaltrim, men det går att plocka fram ett förvånande bastant grepp om man trimmar om den med aggressivare kantvinklar (orginal är 89/1).

Sen beror det på vad du egentligen menar med "puder" iofs. Ovanstående förutsätter att det dras lite serös åkning i större anläggningar. Om du istället menar 15cm fluff i kanten av en pist i Idre är en skida som tex X-Wing 10 i längsta längden ett bättre val.

Till din mor kan du, precis som du säger, köpa vad som helst, förutsatt att hon tycker att skidan är snygg. Siam 8 tex är en populär damskida som dessutom är blå och fin:) Med viss bredd under foten (dryga 70mm) kan hon då också känna på lite mjuksnö om andan faller på.

Tillbaka
Topp