2012/2013 år skidor. Ryktestrådar summerat.. ?

Vet ni vad det är för likhet med åka på ett par K2 och att doppa Mariekex i mjölk?
- Mjukt å äckligt [ala värmländsk dialekt]

Sockerfarsan sa:
Utter sa:
LawndartGustav sa:
haha!
det stämmer väl inte direkt längre?
Nope, Pettitor är ganska mjuk. Men långt ifrån en nudel. SideSeth är rätt styva etc.
Hur mjukt är mjuk? Vart på skalan hamnar Pettitor om man jfr. med säg Opus (jättemjuk) och Bent Chetler (inte fullt så jättemjuk)?
Har faktiskt inte klämt på årets Opus, men nästa års är inte speciellt mjuka. Tip och tail är visserligen åt det mjuka hållet, men de är relativt styva under foten. Pettitor är mjukare än dom men framförallt så har dom ett helt annat flex, det känns väldigt jämt. Skulle nog klassa flexet hos Pettitor i samma liga som tip/tailflexet hos Opus 12/13.

Opus i 192 tror jag blir $$$$ förövrigt, nog den skidan jag ser mest fram emot. Även Blizzard Gunsmoke ska bli kul att testa, såg jäkligt fina och roliga ut faktiskt.

Oakley Canopy, nya gogglar med mycket bredare/högre synfält verkar det som (som namnet antyder).

Det var ju inte en dag för tidigt. Jag har väntat i 20 år på att dom skulle fatta och göra lite större goggles!

Pop-fiske sa:
PNyberg sa:
Pop-fiske sa:
Noen som vet vekten på the Petitiors?
Tydligen ett vanligt K2 bygge. Så jag antar att de kommer att väga ungefär samma som första generationen Hellbents...aka tunga!
Faaan! Blir tungt og bytte til dei når jeg sklir med ett par JJs no
Byta bort JJ??? Har du feber? ;-) Maestro Pop-fiske; Armada kommer med några intressanta nyheter till nästa säsong. Den som väntar på något gott...

dr-telemark sa:
Det var ju inte en dag för tidigt. Jag har väntat i 20 år på att dom skulle fatta och göra lite större goggles!
En av de stora anledningarna till att jag inte släppt ifrån mig mina gamla billiga scott-goggles från stenåldern är just att jag tycker de "moderna" gogglarna ger ett synfält som närmast kan liknas vid att titta genom ett sugrör. Trots att de har en gigantisk lins där fram, jag begriper inte hur de lyckas.

Green Mountain Freeride´s AT-plattform, lånt fra Skierboyz.blogspot.com:

Look/FKS tådel skal matche monteringsmønster for vanlig tådel:
IMG_0493%255B1%255D

FKS-tådel på slider:
IMG_0494%255B1%255D

FKS-tådel montert i sliderplattform:
IMG_0496%255B1%255D

Dynafit-tådel i sliderplattform, med Rossi plugpjux(?) moddet for techinserts - kun til oppstigning:
IMG_0501%255B1%255D

FKS montert:
IMG_0497%255B1%255D

Disse er på protostadiet, men jeg har hatt en del kontakt med Lars Chickering-Ayers, som produserer disse, og har satt meg selv på venteliste til første produksjonsbatch. Jeg synes selv det ser helt fantastisk genialt ut, og selv om det blir en viss risereffekt, blir det ikke mer enn Tracker/Guardian, og mye mindre enn Duke, i tillegg til at man faktisk vil kjøre med supergode bindinger. Lars sier det er planlagt å lage FKS, Salomon og Tyroliaversjoner, dog vil FKSutgaven være den eneste med plass til skistoppere _og_ heelriser. Endelig pris er naturligvis ikke fastsatt, men jeg tipper 150-200 USD for kun plattformen, og 200 USD ekstra for dynafit toepiecen. Jeg kjøper det faen meg uansett, og svelger det rått med hud og hår. Hehe.

Edit: En definitiv fordel med dette systemet er at om man har et par ski allerede montert for Tyrolia, Salomon eller FKS, vil man kunne montere disse i samme hull, og ikke bevege på forwardpressure et sekund.

Senast ändrad:
Varför bara riser på fks?

Det borde ju inte spela någon roll om risern hamnar längre fram under foten eller inte?

I de andre (Salomon og Tyrolia) vil riseren være del av hælstykket, og festes der stopperen er originalt.

Saxat på nätet från http://www.powderpoachers.net/skiiersforlife/2012/01/10/2013-marker-duke-epf-ski-bindings-review/

All new for Marker is the Marker Duke Extended Power Frame Ski Touring Bindings. This binding is again a game changer in the binding world. With previous Marker Bindings have a 35mm width hole pattern the all new 2013 Marker Duke EPF Ski Bindings have a 46mm mounting template meaning that these bindings will have so much more leverage to the edge of the ski and will make skis even easier and more responsive than ever before. The best review of the Marker Duke EPF is done on skis over 90mm in the waist as the mounting point is just so wide that it will not even fit on most skis under 85mm in the waist. The transmission that you get out of the all new Marker Duke EPF Binding is incredible. If you are looking for a one ski quiver binding that will allow your wider ski to be even more versatile on groomer terrain the Marker Duke from 2013 is your best option! More reviews and photos of this binding to come!

Vattendroppe sa:
dr-telemark sa:
En av de stora anledningarna till att jag inte släppt ifrån mig mina gamla billiga scott-goggles från stenåldern är just att jag tycker de "moderna" gogglarna ger ett synfält som närmast kan liknas vid att titta genom ett sugrör. Trots att de har en gigantisk lins där fram, jag begriper inte hur de lyckas.
Det mange gjør på de nye gogglesene er å bruke mye Foam på insiden som gjør at det skal bli mindre dugg på linsa når du blir varm og du kommer lengre vekk fra linsa ergo mindre synsfelt. Ta en kniv og skjer bort ett av de tre lagene med foam og vips har du et bedre synsfelt!! :D

Daniel-LAB sa:
Pop-fiske sa:
PNyberg sa:
Tydligen ett vanligt K2 bygge. Så jag antar att de kommer att väga ungefär samma som första generationen Hellbents...aka tunga!
Byta bort JJ??? Har du feber? ;-) Maestro Pop-fiske; Armada kommer med några intressanta nyheter till nästa säsong. Den som väntar på något gott...
Haha!
Japp, jeg har sett det! Men er superfornøgd med mine JJs, men i Sogndal der det 50cm pudder kvar helg trenger jeg ett par ski som er litt bredere! :D

Pop-fiske sa:
Daniel-LAB sa:
Pop-fiske sa:
Haha!
Japp, jeg har sett det! Men er superfornøgd med mine JJs, men i Sogndal der det 50cm pudder kvar helg trenger jeg ett par ski som er litt bredere! :D
? Fins da en haug med alternativer, så ikke stress med det. JJ er ikke spesielt lett så neppe noen bekymringer med vekta heller, uansett hva du måtte ende opp med.

Är det egentligen någon större skillnad på SideSETH och de två senaste årens ObSETHed? Samma mått (SideSETH är 1mm bredare rakt över hela skidan), rockern ser väl ungefär likadan ut (ordentlig rocker framför bindningen, inte så mycket bakom) och den nya modellen är 150g lättare per skida (kom igen, känner man av det?). Är skillnaden bara att den är lite hårdare och att det är en sån där skåra i bak så att "hudspännet" inte ska glida av?

Alltså, SideSeth med Dynafit Radical FT bindningar och Dynafit Vulcan pjuck som setup nästa år är något som får mig att drömma våta drömmar...

Ludiu: Här påtalas några av skillnaderna:

Den är styvare, har inte twintip (bara en liten shoveltail) och rockern är inte lika hög (men ungefär lika lång som på ObSETHed). Det är mer av en allmountain/storbergsskida och mindre av en lekfull jib-skida imo. Jag tror mitt val till Japan (eller Kanada, får se) blir just en Sideseth med Radical FT Z12 på, so I'm all for that! :D

Litt info om Armada Magic J. Usikker på om det her er gammelt nytt eller ikke. Råsport fra Norge som skriver det her til meg;

Kommer i tre lengder 170, 180 og 190 med målene 138-143-126-140-134 i 180.

Skien er utviklet av Tanner som ønsket en bredere ski med større svingradius. For å få til dette har de i tillegg til å lage den bredere laget en mindre taper foran og bak, samt flyttet de bredeste punktene litt mer ut mot tuppen. Resultatet blir da en svingradius på 18, 20 og 22m og skien er mye mer stabil i høye hastigheter. I forhold til stivhet er Magic J marginalt stivere enn JJ & AKJJ.

Kommer en ny sheriff till stan nästa år. Har precis fått höra att moment kommer att göra en specialutgåva av Night Train. Den här gången i manna längd....nt 196cm! Möms!

fick nöjet att testa Black crows CHAMox ? 130ish- 98ish-126ish lite lagom tiprocker och i 186cm här i åre idag ! dum som jag var tog jag inga bilder men dom va grymt greppiga och sjukt najs !

Elan släpper två olika skidor med TBT på en fatski med 140-120-140 tror jag att det var med TBT fram och bak sedan en jibbskida med betydligt mer TBT.

Tillbaka
Topp