29:- för fisheye

Sjyst, har dock inget kameralock på min kamera.
Och tycker det var lite för mkt svart på sidorna..

BigAir sa:
Sjyst, har dock inget kameralock på min kamera.
Och tycker det var lite för mkt svart på sidorna..
någon från kamerasidad

"Idag fick även jag ändan ut vagnen och köpte en sån där grunka. Jag valde den kortaste, och det är nog samma som trådskaparen använt?
Jag har bara två fasta objektiv; 24 och 50mm, och på 50:an blir utsnittet i stort sett helt perfekt.
Köpte ett Hama objektivlock som jag borrade hål i. Sen mätte jag noggrant upp hur långt in jag kunde montera dörrkikaren utan att den skulle ta i frontlinsen. Jag funderade först på om man skulle såga av röret, men faktum är att det sitter en förstorande lins nästan längst bak, så det går inte.
Bilderna får en sjuhelvetes kantoskärpa, och jag antar att det beror på att utsnittet blir "för stort", och att det inte lirar riktigt mellan det befintliga objektivet och dörrkikaren. En kortare brännvidd funkar nog bättre, men då kan man å andra sidan inte utnyttja hela sensorn. Det går kanske på ett ut? En kompaktkamera med mindre objektiv och mindre sensor skulle nog funka bättre.
Såhär ser det ut från min balkong. Bilden är bara beskuren i sidled, så ni ser hur mycket man fyller ut bildytan med 50mm."

attachment.php

Senast ändrad:
Jo, jag har läst igenom alla svar där nu.
Kanske köper en för skojskull, som någon sa så är ju kul per krona faktorn rätt höf jämfört med ett riktigt fisheye

BigAir sa:
Jo, jag har läst igenom alla svar där nu.
Kanske köper en för skojskull, som någon sa så är ju kul per krona faktorn rätt höf jämfört med ett riktigt fisheye
men man måste köpe ett nytt lock med, orka förstöra sitt endä man har!

det finns ju också olika bredd på dörrkikarna man borde gå till en dörrbutik eller låssmed där dmom säljer sånt för dom brukar ha stora stolekar på bredden o ch då blire inte så mkt svart på sidorna men det här kostar iofs lite mer da men det äre värt...fred ut

jag har provat på videokamera =) det funkar men inte allt för bra, jag tog bara en liten plastbit gjorde ett hål och tejpade fast den.

Senast ändrad:
s-w sa:
en fråga bara. kan man inte bara zoom bort de svarta på sidorna?
LOL!

Så om du har på dig ett par briller i solid plast med ett hål i så kan du förstora hålet genom att kolla längre bort? =/

Lite realistisk/logisk får man väl vara eller... <_<

linder sa:
s-w sa:
LOL!

Så om du har på dig ett par briller i solid plast med ett hål i så kan du förstora hålet genom att kolla längre bort? =/

aaa.. de e bara att zooma in.. du är även smart..

Senast ändrad:
linder sa:
s-w sa:
LOL!

LOL, tänk efter en gång till innan du får några ledtrådar

linder sa:
s-w sa:
LOL!

Förstår inte riktigt vad du menar? så det bör inte fungera att zooma in för att slippa se det svarta runt om?

Förklara dig är du snäll, förstod inte ett piss av va du försökte säga...

peace

s-w sa:
linder sa:
s-w sa:
LOL!

Förstår inte riktigt vad du menar? så det bör inte fungera att zooma in för att slippa se det svarta runt om?

peace
Jag skulle anta att det fungerade. Annars så är det inga större problem med att beskära bilden i efterhand. Lätt som en plätt fixat :)

jag tycker att goro och ekhdal ska få freerides utmärkelse till fotografer för freeride :P

aja skita snyggt tänker nog på att göra samma sak;)

mvh//
wolwerin

Nu har jag tillverkat ett med gott resultat! Och svar JA man kan zooma bort det svarta på sidorna, men det blir inte jättesnyggt, jag är dock tvungen att zooma rätt rejält på min kamera eftersom det annars bara blir rn liten liten prick långt borta. Dörrkikaren sitter ju nämligen på ett någorlunda långt rör. Det är även ganska svårt att få den optiska vinkeln helt korrekt. Men Jag tycker att ni ska göra det! Resultatet efter bara nån timmes pill blir bättre än förväntat!

Jag gjorde också ett försök. Testade på olika sorters canon-kameror och kom fram till att canons ixus-kompaktkameror fungerade bäst. Efter lite klippning och lek i photoshop blir resultatet riktigt phett. Jag använde dock dörrkikare från biltema som hade mer vidvinkel.
Slänger upp några bilder i albumet inom kort...

Jag gjorde en för ett år sedan, funkade rätt bra men hann alldrig använda den.
Tog nån bild bara för att testa, lite slarvigt påsatt. Ingen höjdare, men det funkar och går att få ännu bättre med lite jobb bakom det hela.

6jg26at.jpg

s-w sa:
linder sa:
s-w sa:
LOL!

peace
Det är juh LOL snubben själv som är lejt!

Sen när kan man zooma med ögonen?

jävligt bra om man har en billig kamera eller liknande där det inte går att köpa ett fisheye till, Mitt funkar då bra, om man har rätt objektiv så blir det inte så mkt svart runt kanterna:P

Senast ändrad:
galet mycket fisheye, galet mycket ofokus...kan va coolt till nåt klipp där man behöver extrem fisheye men annars skulle jag nog låta bli att filma med det..billigt och kul, men kasst

Tillbaka
Topp