4Frnt Hoji Längd?

HRohlcke

Medlem
4Frnt Hoji Längd?
Jag har nu inför säsongen spanat in en deal på fjolårets 4frnt hoji. Allt verkar perfekt förutom att jag är osäker på längden.
Själv så är jag 181, väger ca 65 kilo och åker relativt fort och aggressivt. Användningsområdet är såklart puder/freeride och jag hade tänkt att sätta på salomon guardian som bindning. Största delen av min skidåkning spenderar jag i de franska alperna så snön är ganska sällan väldigt djup.
Borde jag välja 187cm eller 195cm?

4Frnt Hoji Längd?
195orna såklart. Det skiljer bara 8cm och det är 8cm du inte vill korta ner skidan med.
Fyndade själv ett par 184cm Devastator förra säsongen, och önskar många gångar att dom var lite längre. och då är jag lika lång som du och väger 7 kilo mer.

4Frnt Hoji Längd?
Har själv slagit till på ett par inför kommande säsongen, riktigt sugen att få testa dom! Har satt en dynafit-bindning på och kommer använda dom nästan uteslutande till turåkning. Valde 187 cm, mycket för att få dom hyfsat smidiga vid turande men känner väl inte heller att jag behöver 195or. Är själv 173 cm/77 kg, tänk på att det som spelar roll är din vikt, teknik och styrka i benen. Din längd har ingen betydelse för val av skidlängd. Samtidigt ska ju Hoji vara en lättåkt skida eftersom den är fullrockad upplevs den kortare och smidigare än den egentligen är, så 195or kan säkert funka men på 65 kg skulle jag helt klart luta mer åt 187or. Kan ju även tillägga att det jag har läst om skidan är att en hel del verkar vara tveksamma till beteendet på hårdare och uppkörd snö, kan ju eventuellt vara läge att kolla på en skida med lite spann om du har tänkt ha den som enda skida.

Om jag var du skulle jag välja 187or, om än skidan är fullrockad tror jag 195orna kommer kännas stora för dig om du inte är en väldigt duktig skidåkare. Var ärlig med vad du vill ha ut av skidorna och vad du vinner och förlorar med dom olika längderna så ska du nog komma fram till ett bra beslut!

4Frnt Hoji Längd?
Gudrunnator sa:
Kan ju även tillägga att det jag har läst om skidan är att en hel del verkar vara tveksamma till beteendet på hårdare och uppkörd snö, kan ju eventuellt vara läge att kolla på en skida med lite spann om du har tänkt ha den som enda skida.
Var ett klick ifrån att köpa dessa skidor även jag men läste testet på blister gear och ändrade mig ganska omgående. Ingen tvekan om att man förmodligen blir nöjd om man köper skidan, men vet man om att man som jag aldrig åkt fullrockat och kommer köra mycket uppåkt offpist så kanske en annan skida är bättre val.

Du verkar dock ganska inställd på just dessa skidor och då hade väl jag med tanke på din vikt kört 187!

4Frnt Hoji Längd?
Tack för svaren! Jag har kört på ett par Dynastar Cham 97 i längden 178 den senaste säsongen och den längden funkar väldigt bra, och eftersom hoji är fullrocker så tänker jag att det behövs lite mer längd för att de ska vara lika stabila. Det som gjorde att jag tvekade var just stabiliteten, men med tanke på min vikt så blir det väl inga problem?

4Frnt Hoji Längd?
hugorohlcke sa:
Tack för svaren! Jag har kört på ett par Dynastar Cham 97 i längden 178 den senaste säsongen och den längden funkar väldigt bra, och eftersom hoji är fullrocker så tänker jag att det behövs lite mer längd för att de ska vara lika stabila. Det som gjorde att jag tvekade var just stabiliteten, men med tanke på min vikt så blir det väl inga problem?
Är du ute efter en stabil onequiver-skida skulle jag tro, utifrån det jag läst, att du ska se dig om efter annat. Har du fler par skidor att använda eller kommer du köra dom som enda skida?

4Frnt Hoji Längd?
Gudrunnator sa:
Är du ute efter en stabil onequiver-skida skulle jag tro, utifrån det jag läst, att du ska se dig om efter annat. Har du fler par skidor att använda eller kommer du köra dom som enda skida?
Jag har som sagt ett par dynastar cham 97 som jag den kommande säsongen hade tänkt att använda som allmountain/pistskidor. Hoji skulle jag enbart använda för puder och möjligtvis lite tur.

4Frnt Hoji Längd?
hugorohlcke sa:
Gudrunnator sa:
Jag har som sagt ett par dynastar cham 97 som jag den kommande säsongen hade tänkt att använda som allmountain/pistskidor. Hoji skulle jag enbart använda för puder och möjligtvis lite tur.
Som puder/turskida tror jag den är riktigt fin, är ju det jag tänkt använda den till. Du har dessutom ett komplement med dynastaren även om jag gissa att den blir stående i förrådet om du gillar Hojin. Verkar som att det är lite svart eller vitt med den, många som verkar ha en liten period då dom blir vana med skidan och därefter älskar dom den, andra kommer aldrig riktigt tillrätta på den. Tror du att den passar din åkstil och dina användningsområden är det säkert en bra skida för dig! Är ju lite svårt att rekommendera något när jag bara läst om skidan men after all så är det bara pengar det handlar om, dom gör ingen nytta på banken (förutom för bankmännen). Gillar du den inte så går det alltid att sälja och köpa något annat ;)

4Frnt Hoji Längd?
Hade inte tvekat en sekund på 187 cm med din vikt och längd.
Jag själv kör 187 cm och är 187/80kg. Kör dom 15 mm framför rek med dynafit. Det är enbart när det är riktigt djupt (typ över 30 fluff) som jag önskade att jag tagit 195 cm då med min åkstil ibland får tipdive vid djupare snö och mkt fart.
Jag tog 187 cm pga. av att jag ville ha en lättare och smidigare skida vid turande samt trixig tajt terräng, men med din vikt samt längd vinner du knappast mkt på den längsta.

Tänk också på att skidan inte ha någon twintip, så om du skulle jämföra med andra skidor i 195 längd med mer uttalad twin så är dessa jävligt mkt längre.

Tillbaka
Topp