5000:- för ett par nya Atomic 10.ex?

Jonsson

Ny medlem
Kan få tag på ett par nya 191:or tenex av fjolårets modell för just under 5000:- med bindning.
Är det rätt kurs?
Vad skiljer den från årets skida?
Åker mest i riksgränsen, 189 lång å 87kg, är det nåt för mig?
Har tyvärr ingen möjlighet att testa innan köp, senaste två säsongerna har jag åkt på ett par Head cyber 26x som visserligen fungerar ypperligt i pisten men känns lite smala utanför...

Låter BRA!
Helt ok om dom är oåkta tycker jag. Hade några olika beg par av 10EX på gång för mellan 3- 4000:-, men då var dom som sagt beg, och vem vet vilken vilde har farit runt på dom en säsong. Iaf, alla tester säger ok, förra årets var 1 mm bredare i fram och bak, samma midja 84 mm, borde inte betyda nåt, snarare att fjolårets svänger lite mer, kanske. Längden förefaller att passa rätt bra också.
Slå till!
/A
PS. Headarna (ack så smala) lär du sanolikt begrava raskt i nån glacierspricka eller nåt, efter 1:a åket!

För det första skiljer måtten, om än marginellt.
Årets 10.EX är 1mm smalare i topp och tail, dvs 117/84/109, jämfört med fjolrårets 118/84/110.
Atomic har i år breddat urvalet och nu produceras 10.EX även i 168cm och 177cm samt att fjolårets 183cm nu ökats 1cm i längd till 184cm.
Längderna 191cm och 198cm finns kvar sen i fjol.

Skillnaden i mått är naturligtvis ingen orsak att premiera årets modell.
Nej, men det finns ett annat, stort skäl till att välja 10.EX anno 2001/2002. Det skälet heter TEXALIUM 200.

TEXALIUM 200 är ett nytt mellanlager som i skidan ligger ovanpå Titanrören och alltså bakar in hela kärnkonstruktionen.
TEXALIUM 200 är enkelt förklarat en kolfiberväv (vävd med 90 graders vinkel mellan fibrerna) som efter applicering blir bombarderad med aluminiumspån.
Kolfiberväven i samverkan med Atomics unika tubkärna (inte helt olik Kästle Tube, för er som minns) ger en MYCKET LÄTT skida med ett otroligt brett spektra.
En skida med såpass mycket yta som 10.EX blir lätt en trög och tråkig upplevelse vid de mer eller mindre obligatoriska besöken i Manchesterlandet.
Det är här TEXALIUM 200 kommer in i bilden. I samverkan med tuberna i kärnan (som faktiskt är ihåliga och inbakade i Densolite som är ett foammaterial som man även använder i flygplansvingar) bidrar TEXALIUM 200 till att göra skidan extremt lätt och därmed kvick.
Helt klart har TEXALIUM 200 lagret bättre uppstyvande egenskaper än DENSOLITE som är det enda materialet runt kärnan i 2000/2001 års modell.

TEXALIUM existerar för övrigt i en enklare variant som heter TEXALIUM 100. (Siffran står för vikten i gram/m2).

Det råder ingen tvekan om att årets modell är ett mycket bra köp, framförallt om stor del av åkningen sker utanför pisten eller i pister av Riksgränsen karaktär. Kan även rekommendera en koll i Powder Ski"s Preview 2002 där skidan verkar ha varit mycket omtyckt bland åkarna.

Priset är alltför högt, med tanke på att årets skida ligger på 5000kr ex bindning kan du säkert få den med Atomic Xentrix 6.14 eller Salomon S912Ti för 6000kr-6500kr.

10.EX är faktiskt recenserad här på Freeride även om det är med säkerhet är fjolårets skida de recensionerna skildrar. Se även på ConsumerReview http://www.outdoorreview.com/Skis+2000+2001/Powder/Atomic+BETA+RIDE+10.EX/PRD_50378_2794crx.aspx där mestadels Amerikanska konsumenter betygsätter allsköns produkter. Länken är ganska trög men den funkar.

(Nu dj-vlar måste det ske, bränn ner ChamoX och det illa kvickt)

Verkar som att förra årets går att få komplett för 4000-4500, men nu ser det ut som att jag kan köpa loss årets modell med Atomix Xentrix 6.14 för 5200:-
Kanske ska satsa på den iallafall...

Jag är bara lite rädd för att den ska kännas död under pjuxen, men så länge det går undan så får man väl ta det...

Hmmm...

Vill bara säga att jag köpte årets skida med Xentrix 614 för 5000:- på en skidmässa där vem somhelst får handla...

Så 5000:- för förra årets skida lät alldeles förmycket... men visst är den oåkt så kanske det kan vara aktuellt ändå.

Därremot tyckte jag det var intressant att läsa om TEXALITE, verkar som fin fina grejer.

Har nu åkt på mina 10.ex två helger och märker att de är ruggigt snabba och riktigt roliga, men de kräver sin man när man skall ut ur svängarna eftersom den är ganska så hård bak.

Jag kör på 191cm och är 176cm lång själv så det gäller att bita ihop när det skall till att svängas.. hehe ;-)

Skidan känns som en riktig Atomic, dvs. att de uppför sig som en skida bör. Har av förklarliga själ inte provat i dem i puder (1,5 decimeter bara) men de skall nog flyta på fint.
De fungerar utmärkt i pist och är riktigt fartstabila.

Surt bara att det inte låg någon riktig struktur i skidan från fabrik, men det är det enda minuset jag kommer på.

Tillbaka
Topp