Vilken av p100 vs p115 vs SFB vs JJ vs....

Pudi

Ny medlem
Tjoho!

Nu kommer ännu en "Vilken skida" tråd, jag vet att det har blivit sjuuukt många sådana och jag har nästan hunnit läsa alla av dom, vilket har dragit ner alternativen till 4st.. men det fattas säkert några alternativ som jag missat/glömt.

Jag har åkt relativt mycket skidor i mina dagar (minst 1v per år, oftast i sverige) och ser mig som duktig i pist. Gillar carvingsvängar och det händer att det gå rätt snabbt ibland. När det gäller Off-pist är jag ganska ny, har bara kört "mellan liftarna" men aldrig gått på tur för att hitta det bottenlösa pudret. Det vill jag däremot ändra på! Jag väger in på ca 80kg och är 184 lång, en vanlig dude på 23bast helt enkelt. De två senaste åren har jag kört på ett par K2 fujative från 2007. Dessa ser jag som lite för mjuka då dom fladdrar/beter sig skumt i lite högre hastigheter. Dessutom är svängradien på 23m för lång för alla korta backar i sverige.. Jag jibbar inte seriöst, men bangar inte för lite lek i skogen eller pistkanten, kan hända att man spenderar en dag eller två över ett hopp om polarna vill.

De alternativ jag tittat på är:

Prophet 100: Verkar vara en skida som passar hur jag åker idag, lekfull, styv och rolig. Jag har inte hittat någon direkt negativ kritik kring denna. Verkar va det säkra alternativet. (rekommenderades av en polare som gjort en säsong på p90)

Prophet 115: Storebror till det övre alternativet. Rocker fram, något jag aldrig testat. Dessutom såg dom sjukt breda ut i verkligheten.

SFB: En något mjukare skida med rocker fram och bak. Frågan är om den är för mjuk för mig? Annars verkar den vara sjukt rolig och nätt. Bejakar nog våghalsen i mig som ibland tvingar upp mig i luften :)

JJ: en liknande modell som SFB om jag förstår rätt, dock ännu mjukare? Denna har ju också fått mycket bra kritik. Jag har inte haft möjlighet att känna på varken denna eller SFBn.

Samtidigt tycker jag att Lines skidor är sjukt snygga! Det är trotts allt en parameter som inte helt får prioriteras bort. :)

Har jag helt missat något eller någon skida? Har jag skaffat mig ungefär rätt uppfattning om alla. Hur svårt är det att gå från 85mm-115mm rent åkmässigt? Och till sist.. den frågan alla ställer.... Vilken skida ska jag köpa? :D

Edit: Målet är självklart att komma ut från pistgarderoben och leta efter fint och djupt puder både på toppen och i skogen!

Senast ändrad:
Vad får man om man spenderar 5 minuter med sökfunktionen? Ett gäng trådar som alla behandlar just dessa skidor på ett eller annat sätt? Om dessa skidor har det skrivits mycket, mer än några andra lagg alls skulle jag tippa på. Ge sökfunktionen ett försök och du lär ha läsning tills ögonen blöder

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=71159
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=73315
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=72233
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=60508
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=57456
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=56148
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=52228

Senast ändrad:
En ädel insats av somebody.
Generellt tycker jag att 5-points är sådär om man gillar att carva i pisten och för många så fungerar konceptet inte alls. Jag skulle råda dig att testa JJ eller dess gelikar först innan du handlar. Verkligheten är något annorlunda än katalogtexten i det fallet.

Om jag säger att jag läst dessa trådar. Valt bort Katana pga den långa skärningsradien.
Lärt mig att earlyrise=rocker i SFB vs Prophet115 tråden (denna tråd fick mig också att ta med dessa 2 alternativen i min top 4, en mycket bra tråd (: )
Skippat hellbent eftersom den är på tooook för bred för mig, dessutom diskuteras JJs jibb/parkegenskaper mest i den tråden.. inte fullt så mycket om hur den beter sig i pist.

Sållade även bort Bent Chetlern pga dess bredd.

SFB vs JJ tråden ger ju extreeeeeeeeemt mycket information.. har du läst den??

Gotaman har en låång skärningsradie och har blivit sämre i pist i år....

Så rekomenderar du en 100 vs 90 tråd... när polaren har ett par 90.. sagt själv att han skulle valt 100 om han fick välja... Så väger jag en del/ är lite längre så 186 är givet!

Tro mig, jag har sökt, jag har läst, jag har kollat runt... hade jag inte gjort d hade jag inte skapat den här tråden.

MnO sa:
En ädel insats av somebody.
Generellt tycker jag att 5-points är sådär om man gillar att carva i pisten och för många så fungerar konceptet inte alls. Jag skulle råda dig att testa JJ eller dess gelikar först innan du handlar. Verkligheten är något annorlunda än katalogtexten i det fallet.
Ett seriöst svar, tack! Är lite svårt att teståka när man studerar heltid och bor på södra sidan av landet :)

JJ verkar va ngt för dig :) Har sj inte testat dem, men har läst och hört en hel del om dem (possitiv kritik). JJ ska helt enkelt vara en "Sick" offpist skida och dessutom vara grymma i parken/pisten enligt många ;)
Eftersom du klagade lite på svängradien på dina nuvarande skidor är JJ bra då dem har kort svängradie.

LukkeStyel sa:
JJ verkar va ngt för dig :) Har sj inte testat dem, men har läst och hört en hel del om dem (possitiv kritik). JJ ska helt enkelt vara en "Sick" offpist skida och dessutom vara grymma i parken/pisten enligt många ;)
Eftersom du klagade lite på svängradien på dina nuvarande skidor är JJ bra då dem har kort svängradie.
Varför ge ett råd om något du inte har åkt?

Om du gillar styvare skidor och att dom ska funka i pisten kan du helt enkelt glömma JJ. Du står på 140cm mjuk skida i pisten, så inte så lyckat enligt min mening!

Om de är Prophet-serien du kollat på och gillar den korta radien så finns det inte jättemycket liknande skidor. Har ett par P90 själv och har åkt P115, så kan bara uttala mig om dom. P115 är en fin skida om man gillar den kortare radien. Och den fungerar helt okej till att göra rena skärande svängar i en hård pist. Kändes smalare än 115 också.

Hoppas du hittar rätt i skiddjungeln...

Jag måste säga emot Emil här.
Jag har själv ett par JJ och åker med dom överallt. Väger 78 kg, är 179 cm lång och åker aggressivt.

JJ är en mjuk skida, det säger jag inte emot, men den är verkligen inte oanvändbar i pisten! jag gör allt med mina JJ, pist, park, skog och puder, jag har inte mycket att klaga på.
Åkte portar med dom under min skidlärarutbildning förra året och det gick kanon! kom 2a ;)

Jag har kört JJ nästan enbart den här säsongen, vilket är 14 skiddagar hittills. Jag har kört isiga pister, park och 3-4 dec puder. Jag tycker att de funkar förvånansvärt bra. I pudret flöt de precis rätt, hade det varit någon cm mer snö skulle jag nog velat ha bredare lagg. I pisten funkar de också riktigt bra, i alla fall där det är mjukt. Is funkar inte så bra, men det kan ha och göra med att jag köpte mina begagnade och kanterna inte är särskilt vassa. Parken funkar helt okej, men lite läskigt ibland.

Jag är dock väldigt mycket mindre än dig, ca 65-70kg och ca 177-78cm. Och jag kör på 185 vilket är största modellen. Så det är nog så att JJ är för liten och för mjuk för dig.

Och att gå från 85 till 115+ tror jag inte är något problem, gjorde det själv (dock via några veckor på 103mm).

Lycka till!

Gillar själv styvare skidor. Så kan hända att jag lägger in lite av min personliga uppfattning av JJ här, men tvivlar lite på konceptet. Då du alltså har en relativt kort skida att åka på hårt underlag med. Samt lite för mycket skärning då enligt min mening. Sen att du har en fladdrande taper gör ju inte de hela bättre. För något måste den påverka också.

För piståkning/hårt med helrocker skulle jag hellre rekommendera skidor utan mycket taper. Tex Hendryx, Katana m.m.

Dock finns ju såklart vissa undantag tex 09/10 Ross SS7 som är styvare och lite mer välbyggd.

Ta detta med en nypa salt, då de är min personliga uppfattning.

Tyckte jag skrev "SS7", och "styvare", samt "09/10" inte 10/11. Alltså den bättre byggda varianten.

Så cyklar inte, åker skidor istället.

Sant du skrev SS7. För övrigt så den inte alls så styv. Inte ens 09/10. Den är fortfarande mjukare i tip och tail än de flesta skidorna. Lite styvare under foten men inte alls så styv. kan nog räkna upp massa andra skidor som är styvare. Skall kolla om jag hittar Fri Flyts styvhets test...

Hasse_Lindborg sa:
Sant du skrev SS7. För övrigt så den inte alls så styv. Inte ens 09/10. Den är fortfarande mjukare i tip och tail än de flesta skidorna. Lite styvare under foten men inte alls så styv. kan nog räkna upp massa andra skidor som är styvare. Skall kolla om jag hittar Fri Flyts styvhets test...
Nä, såklart! Det är ingen styv skida. Men den är styvare än S7, JJ, Bent C och en helt annan rockerprofil. Samt finns i 195cm. Alltså lite mer åkyta.

SS7:an Fladdrar fortfarande i tip å tail men känns mer väldämpad enligt min mening.

Hoppas du inte missuppfattat mig...

Tillbaka till tråden så tror jag han får en mer allroundskida med chamber eller bara tiprocker.

Hasse_Lindborg sa:
emil-johansson sa:
Dock finns ju såklart vissa undantag tex 09/10 Ross SS7 som är styvare och lite mer välbyggd.
Nu är du väl ändå ut och cyklar. S7 är inte styv alls...
Nu skrev han ju inte heller s7 utan ss7..

OnT Så har jag åkt på jj hela säsongen och tycker att det är en alldeles utmärkt skida, i skog och pillows är den helt underbar men den kan bli lite fladdrig när man står på hårt. Funkar bra i pist. 80kg/185cm

Jag tycker också du skall stryka JJ, en riktigt trött skida om du frågar mig, och jag brukar komma hyffsat bra överens med de flesta skidor (samt älskar Alpha 2, så geometrin är jag nere med...).

S7 tycker jag är riktigt kul och bra om man inte väger tokmycket. Utan att ha kört P115 så tror jag den är riktigt klockren!

Jag tror inte du kommer så mycket omställning från att gå från kortare skidor till rejält breda, det är kompetenta grejer med ganska mycket sväng så du kommer nog finna dig fort!

Åkte p115 nu i åre under skidtestar helgen, tyvärr var inte kanterna i topp men jag tycker den ändå klarade sig otroligt bra i dom uppkörda isbackarna! Jusst nu kör jag på p130 och är vääääldigt nöjd med dom men skulle ändå inte tveka en sekund på att byta till p115!

Tillbaka
Topp