90mm midja på Telisskida

g-kvisten

Ny medlem
90mm midja på Telisskida
Hej.

Jag är 178 cm, 74 kg, medel-avancerad telisåkare som kör hyfsat agressivt. Vill ha ett par lite bredare lagg som även funkar i pisten då jag bara kommer att äga ett par. Men jag vill främst göra off-pist, både storsväng i lössnö och skogsåkning. Blir mest svenska förhållanden, men någon vecka i alperna/år.

Har ett par alternativ, men vet inte riktig hur dessa lagg funkar som telis-skidor. Någon som har några åsikter. Gärna om längden också.

Head Mojo 90 186cm
Elan M777 183 cm
Dynastar Legend 8800 178cm
Kneissl Tanker 180cm
Rossignol B4 185 cm
Rossignol Scratch BC 178cm
K2 Work Stinx 181 cm
Scott Santiago Mission 183 cm

Tack.
//Robin

90mm midja på Telisskida
Jag köpte ett par Rossignol T4 förra året, de har samma mått som gamla B3:an (= nya B4:an?), men är mjukare. Har endast kört dem nio dagar i Fernie, men tack vare förra årets skumma vinter så blev det både lössnö, pucklar, pist och slask. De funkade utmärkt oavsett underlag, detta tyckte också en kompis som köpt likadana.

Jag är 180 cm och väger 72 kg och skidorna är 185 cm. Detta tycker jag är lagom, 195 cm hade enligt min mening varit coolt i lössnö, men mindre praktiskt i skogen. Är ingen stjärna på telis, klarar mig ok, skulle inte kalla min åkning aggressiv.

Har inte så stor koll på de andra skidorna, vet dock att centralbyråkraten åker/åkt på Dynastar 8800...

Hoppas detta är till hjälp!

/Anders

90mm midja på Telisskida
Jag tror att om man köper breda skidor så får dom inte vara alltför korta.
Körde själv på för korta (tror jag) förra säsongen. Är 178cm o använda ett par Black Diamond Havoc
(120-88-112) men bara 175cm långa.
Visst flöt dom men jag tror att pga av längd så kändes de oroliga i högre farter, ville liksom skära!?

/Martin

90mm midja på Telisskida
"Blir mest svenska förhållanden, men någon vecka i alperna/år"

Kalla mig old-school men jag skulle inte rekommendera en skida mycket bredare än 85mm under foten för svenskt allround bruk.

Med detta sagt så har jag inte personligen åkt alla dom skidorna du listar men B4 och M777 är väldigt fina om man tycker om den typen av skida och dom inte ändrat dom radikalt ifrån ifjol (B3&M777)
Enligt bekanta så är Dynastar Legend 8800 väldigt trevlig.

Längdmässigt tycker jag att du skall hellre gå lite för långt än för kort. Inte under 180cm men kanske inte heller över 190 även om nästa års trend kommer att vara skidor över 190 eller om man är riktigt cool, över 200cm.

Kalla mig trendkänslig om ett år... ;)

Alla dom skidor du listar är ju bra skidor. Köp dom du helst vill ha, det kommer att fungera utmärkt som telisar.

/rabbit

90mm midja på Telisskida
"Kalla mig old-school men jag skulle inte rekommendera en skida mycket bredare än 85mm under foten för svenskt allround bruk."

85 är absolut minimum om du vill att skidan ska fungera bra utanför pisten.
Har själv åkt på T@nker 190cm några år nu, dock ej telis. Det är en oerhört bra skida med bra grepp på hela berget. Den är dock mjukare i år jämfört med den modellen som jag åker på men detta borde bara gynna en telisåkare. (jag väger också 15kg mer än dig)
Annars har Rossignol en ny skida som ser rätt bra ut, nämligen Sick Bird som verkar vara en ren telisskida med rejäl twintip, skön retrodesign och rejäl midja på 9xmm.

90mm midja på Telisskida
"85 är absolut minimum om du vill att skidan ska fungera bra utanför pisten."

Har du åkt utanför pisten med en skida smalare än 85???

Själv åkte jag med 83mm under foten flera säsonger och det fungerade bra. Åker man sen mest svenska förhållanden så får man nog ställa in sig på en hel del pistdagar också och då är bredden ingen fördel.
Håller med om att en skida som är 80-85mm bred borde vara bra. Funkar fint att åka bottenlöst puder och är fortfarande någorlunda kvick kant till kant.

90mm midja på Telisskida
Mitt råd är att surfa runt på lite olika "skidbyggar sidor" och skaffa dig en gegen uppfatting om hur en skida är uppbygd och vad som är för och naktdelar med olika skidor.

Täck efter själv om vad det är som gör att en skida uppföra sig som den gör.

tex, var ska skidan vara som bredast för att den ska flyta i lössnö?

hur hårda ska dom vara? går det o åka puder med skidor som är som spätt?

var ska dom vara som styvast?

hur påvärkar spannet skidan?

90mm midja på Telisskida
Jag åkte som abelmann skrev på ett par 8800 förra året. De funkar bra men inte i alla förhållanden så jag varvade med ett par 4800 de dagar som det var riktigt svenska förhållanden.

90mm midja på Telisskida
Om du är en strikt och bakåtsträvande telisåkare som måste göra telemarksutfall i varje sväng så kan 90mm och 185cm bli lite knivigt i tät skog. Men om du är en dynamisk och framåtsträvande åkare som vågar köra paralella svängar när förhållandena så kräver fungerar det alldeles utmärkt!

Jag har i några år kört på Scratch BC 182 och trivs fantastiskt bra med dom, vilket är lite undligt då jag ogillade dom starkt med alpinbindning.

Centralbyrån ger ju ett bra förslag, men vem har råd att köpa två par Dynastar samma vinter? 8800 upplevde jag som en rktigt bra telisskida men med lite för stor svängradie för min smak, 4800 är riktigt rolig vid lite hårdre före men bär inte tillräckligt när det är mjukt. Jag skulle inte köpa någon av de två skidorna som enda skida.

// Hoffa

90mm midja på Telisskida
"85 är absolut minimum om du vill att skidan ska fungera BRA utanför pisten."

"Har du åkt utanför pisten med en skida smalare än 85???"

Har åkt skidor med mellan 65-125mm i offpist och 85 är absolut minimum om dom ska fungera BRA i offpist. Det är bara att inse att man måste kompromissa åt något håll.

90mm midja på Telisskida

70 millimeter funkar hur bra som helst offpist, det är farten som ger bärigheten.

Åker man på tvärsen eller åker grymt sakta så kan det ju vara bra med lite bredare midja. Men vad är det då för mening att åka offpist?!

90mm midja på Telisskida
Man behöver kanske inte stirra sig blind på mått hela tiden. Ingenting säger ju att den bredaste skidan är den som är bäst i offpist. Visst, om man ska köra störtlopp i 250 och inte njuta av åket så är det säkert bra med en bred och stabil skida, men det är väl vad man själv föredrar.
Vill man ha surf i offpisten med telis är det ju bra om skidan är bred där fram, midjemåttet spelar inte så otroligt stor roll, snarare där fram.
Visst, det är säkert bra med en riktigt bred skida i bottenlöst puder och om åkaren är tung men i sverige råder ju sällan dom förutsättningarna.
Jag menar inte att det är dåligt med breda skidor men man kan ju fundera!
Själv har jag kört både slalom och telis (använder crossplate)med ett par scott p3 förra året. Dom funkar utmärkt och då har jag åkt oräknerligt många gånger på baksidan och 40 cm puder i avoriaz.
Sen väger jag ca 55 kg men i svenska förhållanden BEHÖVER man inte 110 mm i midja.

90mm midja på Telisskida
Man behöver kanske inte stirra sig blind på mått hela tiden. Ingenting säger ju att den bredaste skidan är den som är bäst i offpist. Visst, om man ska köra störtlopp i 250 och inte njuta av åket så är det säkert bra med en bred och stabil skida, men det är väl vad man själv föredrar.
Vill man ha surf i offpisten med telis är det ju bra om skidan är bred där fram, midjemåttet spelar inte så otroligt stor roll, snarare där fram.
Visst, det är säkert bra med en riktigt bred skida i bottenlöst puder och om åkaren är tung men i sverige råder ju sällan dom förutsättningarna.
Jag menar inte att det är dåligt med breda skidor men man kan ju fundera!
Själv har jag kört både slalom och telis (använder crossplate)med ett par scott p3 förra året. Dom funkar utmärkt och då har jag åkt oräknerligt många gånger på baksidan och 40 cm puder i avoriaz.
Sen väger jag ca 55 kg men i svenska förhållanden BEHÖVER man inte 110 mm i midja.

90mm midja på Telisskida
PSX: Vet inte hur mycket offpist du har åkt (förutom lite vindpinat i måttsund eller dundret antar jag)
men 70mm funkar inte offpist om du vill ha kul. Sen att det är farten som ger lyftet är bara sant till en viss del, en ytterst liten del. Bärytan är det som ger bärighet (jag vet det låter jättekonstigt...).
Och vad ger mest bäryta, 100mm eller 100km/h?

90mm midja på Telisskida
Skidor för svenska förhållanden, vad är det? Låter som vindpackad snö, är det inte just då man vill ha bredare skidor? I pudersnö är de flesta skidor roliga att åka.

90mm midja på Telisskida
Näe, nu får du förklara dig Ville.

Du måste ju ändå hålla med om att en dag med vindpackad skrovlig snö, full med sastruger (högst svenska förhållanden) så underlättar ett val av 4800 framför 8800, eller hur?

En dag med puder så är inte heller mina gamla björnspjut (dynastar S9) lika trevliga som ett par Pocket (även om jag faktiskt i smyg kan njuta av klassika kortsvängar i lössnö då ingen ser på)?

90mm midja på Telisskida
"även om jag faktiskt i smyg kan njuta av klassika kortsvängar i lössnö då ingen ser på"

Hehe...
Det blev rent ut av ett biktbås av den här tråden?

Ok, jag hakar på!

Förlåt mig fader för jag har syndat. Jag har precis monterat moderna bindningar på min gamla Rossi mono från 80-talet. Ibland hög-avlastar jag i puder, bara för att få gunga upp och ner som förr i tiden. En gång har jag tillåtit mig luras av reklamen, det paret skidor blev för korta. Även om 85mm under foten var super fetingar för så länge sedan som fem år så är jag gammal nog att tycka att millenieskiftet var alldeles nyligen. Jag vill gärna ha ett par skidor som är fetare än 100mm även om dom aldrig kommer att få göra sitt om jag inte åker tillbaka till Canada. Och ja Fader, jag är fortfarande kåt på ett par 223cm störtloppslagg med låga spetsar...

;)

peace.
/rabbit

90mm midja på Telisskida
Håller med rabbit köp dom du känner starkast för eftersom alla är bra skidor, sen har vissa för och nackdelar men det är sånt man får ta.
skulle väll vilja säga generellt att om du vill ha en mjukare skida med lite mer surfkännsla i lössnö skulle du ta någon av twintiparna du nämnt men på dom tappar du lite av kantgreppet men det duger gott.

En skida med 80-90 midja är enligt mig en perfekt allround skida (för mig iaf, smaken är som baken) är inte så jätte noga med kantgrep och kvickhet i pist, då kan man välja någon annan skida om man vill ha det imo.

90mm midja på Telisskida
Hei!

90 mm til telemark fungerer vedlig bra. Jeg kjører selv på Dynastar Legend 8000(78mm) og K2 Maiden AK(108mm). Det er helt klart Legend 8000 som jeg bruker mest, men Maiden AK er helt fantastisk på de beste pudderdagene. .

Men for å svare på spørsmålet.... Skal du ha ett par ski ville jeg valgt en ski mellom 85-100mm. Vedlig mange av disse skiene har mye innsving(svinger mye), samt at de gir en veldig god flyt offpist....... Det er også veldig viktig at skiene ikke er for stive til telemark(Det kommer an på hvor mye man veier, men for en på 74 kg er det veldig viktig å ikke ha for stive ski.....)

Mine forslag er:

Dynastar Legend 8800
Hippi Stinx
Zag Freeride Big 84(utrolig bra til telemark)
Seth Vicious

mvh
Norge

90mm midja på Telisskida
Rabbit:

Svarar på det du skrev ovan.

1. Jag har åkt väldigt mycket mer offpist än måttsund och dundret.. Och 70 mm funkar väldigt bra.

Nu över till din fråga, vad som ger mest bärkraft, 100 km/h eller 100 mm. Jag förstår din fråga som om du undrar vilket som ger mest bärighet, en decimeter bredare skidor, eller 100 km/h i ökad fart. Svaret är givetvis att det är den ökade farten som ger mer bärighet.. Jämför med ett flygplan, flyger du för sakta så kan det inte flyga hur mycket bredare vingar du än ger det..

Nej, offpiståkning handlar mycket lite om hur breda skidor du har, och väldigt mycket om vilken teknik du har, spec om vi talar telis..

"PSX: Vet inte hur mycket offpist du har åkt (förutom lite vindpinat i måttsund eller dundret antar jag)
men 70mm funkar inte offpist om du vill ha kul. Sen att det är farten som ger lyftet är bara sant till en viss del, en ytterst liten del. Bärytan är det som ger bärighet (jag vet det låter jättekonstigt...).
Och vad ger mest bäryta, 100mm eller 100km/h?"

90mm midja på Telisskida
Hehe... ovanstående inlägg ger intrycket att det svarar på uttalanden attribuerade till mig.

Jag ber att få påpeka att uttalandet som citeras gjordes av signaturen "Utter", inte av mig.

Mina åsikter står att finna i mina inlägg.

-peace
/rabbit

90mm midja på Telisskida
Tja!
Mycket snack om mått hit och dit. Glöm för katten inte att tekniken är nyckeln till att utnyttja en skida till fullo. Åker själv på ett par völkl p50, rossignol B2, och ett par Elan M777. Elan skidan kan jag verkligen rekomendera för ovan beskrivna förhållanden. Även B2án funkar riktigt bra för svenska förhållanden.
Eftersom du åker hyffsat aggresivt, så ska dy satsa på en hårdare skida. inte kul att halka omkring på tex en ZAG, du kommer inte bli nöjd när du landar i ett hårdare parti av backen.

Gott Nytt År!

Jonas

90mm midja på Telisskida
Jag har ett par Head Mojo 90 176cm dock inte med telebindning.. Men min kusin (åker i ltelemarkslandslaget) har dessa skidor i 186 versionen med telebindning och de funkar utmärkt.. Jag rekomenderar dessa starkt.. Går att åka ruskigt fort på de ställen du har dina krav.. jag lovar dig du blir inte besviken..

90mm midja på Telisskida
centralbyrakraten sa:

Du måste ju ändå hålla med om att en dag med vindpackad skrovlig snö, full med sastruger (högst svenska förhållanden) så underlättar ett val av 4800 framför 8800, eller hur?

En dag med puder så är inte heller mina gamla björnspjut (dynastar S9) lika trevliga som ett par Pocket (även om jag faktiskt i smyg kan njuta av klassika kortsvängar i lössnö då ingen ser på)?
En dag full med sastrugier...det är väl inget man lägger 5000 kronor på för att få uppleva.
( Försök att hitta en läsida nästa gång, skidpatrullen kanske kan hjälpa dig;) )
Däremot tycker jag att jämn men vindpåverkad snö är helt ok åkning - och det blåser ju rätt ofta i svenska fjällen.
Breda skidor ger bättre flyt ovanpå kartongsnö, är min upplevelse.
I puder handlar det mest om hur långt man sjunker ned i snön.
Ok, det är väl klart att man får högre fart med bredare skidor och åker mer ovanpå.

Och vad har bredden på skidan med att göra hur många svängar du gör?

( och om man inte ska svänga är det väl ingen större mening med att diskutera telisbindning eller alpinbindning)

90mm midja på Telisskida

@PSX

"Jämför med ett flygplan, flyger du för sakta så kan det inte flyga hur mycket bredare vingar du än ger det.."

Såvitt jag vet så har flygplanens vingar väldigt lite med bärkraften att göra, eftersom att det snarare är hur luften beter sig runt vingen som spelar roll....
dåligt exempel iaf....

90mm midja på Telisskida
Tjena!

Köpt ett par Hippy som näms ovan i tråden.
Har inte haft möjlighet att testa dem än och den uppvärming inför alperna som var planerad till lindvallen blir väll inte av med tanke på snölöget.

Men jag skall försöka komma ihåg att skriva några rader här när jag testa dem nere i bergen.

90mm midja på Telisskida
centralbyrakraten sa:

Beror på hur man är lagd. Ju taskigare snö, desto mer förlåtande med en fet men hyfsat vridstyv skida. Jag tycker 4800 är en kanonskida, men kör aldrig så smalt, eftersom det inte är tillräckligt allround. Med 90-95mm midja kan jag blåsa på i pist men ändå ha kul i puder. Och nej, isiga förhållanden, skrovlig snö och allmänt eländiga förhållanden får mig aldrig att längta efter smalare lagg, tvärtom.

90mm midja på Telisskida
Mermy sa:
Jag har ett par Head Mojo 90 176cm dock inte med telebindning.. Men min kusin (åker i ltelemarkslandslaget) har dessa skidor i 186 versionen med telebindning och de funkar utmärkt.. Jag rekomenderar dessa starkt.. Går att åka ruskigt fort på de ställen du har dina krav.. jag lovar dig du blir inte besviken..
Har ett par Mad Trix Mojo (90mm) utan telisbindning men jag tror egenskaperna i skidan skulle passa telisåkning, inte för hård men väldigt fartstabil och ändå hyfsad skärning. Jag skulle rekommendera 186 då twintippen är ganska stor på denna skidan och tar bort några cm.

Tillbaka
Topp