920 till 916, fungerar det verkligen?

Carled

Aktiv medlem
Vi är ett gäng prylnissar som senaste halvtimmen/timmen kliat våra bakhuvuden och undrat om detta verkligen funkat. Det verkar finnas två läger:

Läger Alpha säger:
- Det är bara att skruva ut den lilla fjädern inuti och vips så har du en ren 916! Inga problem med andra ord!

Läger Bravo säger:
- Hmm, det funkar, men bara delvis... Efter testande så droppar det bara motsvarande 2, kanske 3 i DIN-skalan, dvs ner till ung. en 12-18-bindning.

Lite läsning som kan få er lika nyfikna som mig, Jarle och Nojlas:
http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=63794
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48402

Anledningen till varför jag vill lufta detta är att det kan vara ganska viktigt att veta om, speciellt om det är så att man bara kan skruva ned dem till 12 på skalan. Det är ändå en ganska stor skillnad på 9 och 12...

Så vad tror ni?

Utter, du har ju några tjog med gamla racebindningar, hur såg de ut förr i tiden?

MnO, du har ju hyllorna fulla, hur ser snittet och medianen ut?

Hasse, du vet det mesta, åsikt?

Nu diskuterar vi bindningar natten lång, snart kommer snön!

Alpha för mig, fortfarande... Det är det enda jag märkt när jag plockat isär 920 i vart fall.. Olika på olika generationer?

Jag skulle inte rekomendera det då bindingen är gjord för den din skalan. Det är som att du skulle sätta i en starkare fjäder i en "svagare" binding. Hur vet du vad den är inställd på då?

Men det är min åsikt ;)

//H

Jarle sa:
Alpha för mig, fortfarande... Det är det enda jag märkt när jag plockat isär 920 i vart fall.. Olika på olika generationer?
Hur vet du det? Har du mått upp nya din-skalan??

//H

Hasse sa:
Jag skulle inte rekomendera det då bindingen är gjord för den din skalan. Det är som att du skulle sätta i en starkare fjäder i en "svagare" binding. Hur vet du vad den är inställd på då?

Men det är min åsikt ;)

//H
Om du jämför 916 fjädern med den stora av de två i 920 så ser de ju identiska ut... Husen verkar det inte heller vara någon större skillnad på.. SÅ egentligen borde du få en 916 utan skala?

Glömde ju att skriva det i huvudinlägget, jag tycker hela söndermekandet av bindningar är förbannat dumt. Dels meckar man med en säkerhetsfunktion, dels köper man en bindning som någon annan "behöver"/ har större nytta utav. Jag håller med Hasse till 120%, man behöver ju konstant tillgång till en "bindningstestmaskin" för att pyssla med sånt här!

Köp en STH16, fjädern är krallig, lite plast i tådelen, men annars så håller den bra. Och börjar den knaka går det ju att reklamera!

Hasse, du har väl tillgång till "vridmomentstestarmaskin"? Skulle inte du kunna testa det?

Japp det har jag men inte en som mäter din.skalan. Utan bara BFA. Alltså jag programmerar den och får ett snitt resultat, Och så får jag göra ex antal provutlösningar. Sen så skall den inte fel mer än så många procent. Och det är sjukt stor skillnad på bindning från bindning. En kan vara på 6 och en annan på 7.

//H

Edit: Dessutom gäller inte min försäkring om jag börjar modifera mina bindningar skulle jag tro. Dessutom så förstår jag inye varför man skall göra en 920 till en 916. När det finns 916 att köpa. Ge mig en vettig anledning till det.

Senast ändrad:
Men om du testar en 916 och en 920 utan extrafjäder borde väl resultatet bli ungefär samma? Diff på 1 kanske?

Av den enkla anledningen att 920 nästans säljs på biltema och 916 är svåra att få tag på?

Senast ändrad:
Jarle sa:
Men om du testar en 916 och en 920 utan extrafjäder borde väl resultatet bli ungefär samma? Diff på 1 kanske?
Nääää beror på hur mycket de är använda med mera. Elasicteten och så vidare.

(sjuk kass på att stava idag)

//H

Menade givetvis nya bindningar ;) Elasticiteten dem emellan borde väl inte skilja nämnvärt?

EDIT
Ska köra "vridaurmedbenkraftstest" när jag monterat 920 och plockat ur fjäder... STH16 vs 916 vs 920

Senast ändrad:
jag kan inte annat än att hålla med hasse. och varför skulle man köpa 920 och göra om till 916 när man kan köpa 916 på en gång? antingen köper man 920 eller så köper man 916. känns jäkligt onödigt att hålla på och mecka med bindningar, framför allt när man inte har full koll på vad man gör. om nån får för sig att kontakta salomon i frågan så är jag dock intresserad av att höra vad de säger.

916 skall vara lättare att få tag på än 920. Då 920 inte får säljas till privatpersoner. I alla fall inte här nere. Och det var sjukt mycket lättare och billigare med 916 när jag jobbade hemma i Sverige.

Tror inte du märker om din bindning skiljer sig med "manuell" vridtest...

//H

Dräller ju knappast av S916, men 920:an är lättare att få tag på just nu.
Kan nån för övrigt tipsa om vart man kan köpa nya fina S916 på nätet/butik?

Förresten Hasse, har glömt att fråga, är det du som har mixat bakgrundsmusiken? ;-)

Ski-bilek kommer få upp 916 på afterbuy om några dagar...

Hasse sa:
916 skall vara lättare att få tag på än 920. Då 920 inte får säljas till privatpersoner. I alla fall inte här nere. Och det var sjukt mycket lättare och billigare med 916 när jag jobbade hemma i Sverige.

Tror inte du märker om din bindning skiljer sig med "manuell" vridtest...

//H
Som Nojlas sa så är det svårare med 916 nu...

Så länge jag vrider ur dem med benkraft är jag inte orolig i vart fall

Pallepuder sa:
http://cgi.ebay.de/Bindung-Salomon-S-916-LAB-Rennbindung-Z-Wert-bis-16_W0QQitemZ110310750124QQihZ001QQcategoryZ22192QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Tyska e-bay till räddning.
Verkar vara med ZZ-platta och inte equipen?

hmm.... jo missade det. såg en vanlig där igår. antog det va samma först. hade köpt den om ja inte hade levat i finansiell misär, studie lånet täcker inga glädje köp för tillfället...

Carled sa:
MnO, du har ju hyllorna fulla, hur ser snittet och medianen ut?
Tyvärr måste jag erkänna att jag inte vet med säkerhet hur det egentligen ligger till. Jag åkte ett tag på 9.16, men har på senare år bytt till 997 Equipe (-14) och Ross FKS155 (7-15) rakt över hela skidgarderoben för att kompensera för åldrande knän. Iofs räckte det inte ens det, utan jag drog av ett korsband i högerknät i våras i ett elakt fall. Hur eller hur så har jag begränsad personlig erfarenhet av racebindningar iom att jag inte kör på högre din än max 11 nånstans.

Jag har tidigare alltid trott att det bara är en extrafjäder som skiljer 920 och 916, men jag har inte behövt fundera på saken allvarigt heller förrän nu...

Om jag tillåts spekulera en smula, så låter det osannolikt att Salomon skulle ha två olika konstruktioner på huset. Alla tillverkningsekonomiska regler säger att om det finns en möjlighet att använda samma komponenter i två olika produkter så ska man göra det. Salomon har också använt den strategin exempelvis när de bytte från att använda olika bottenplattor beroende på serie till att använda samma botten rakt över hela butikslinjen vid modellskiftet S850/900 - S810/912/914. Vi kan alltså utgå ifrån att huset är identiskt.

Då återstår alltså två parametrar att laborera med. Dels frågan om det är samma fjäder och dels frågan om skiljda initialkompressioner. Det framstår i mina ögon som klart konstigt om det skulle vara en kompressionsfråga. På Teton förekommer teorin om att det skulle röra sig om en distansbricka eller liknande som, förutom extrafjädern, gör att fjädern i 9.20 är samma fjäder som i 916, men den skulle vara mer komprimerad och att "arbetsområdet" i så fall skulle vara flyttat in mot en mer ihoptryckt position. Jag har inte koll på hur nära maxkompression en fjäder egentligen är vid max din och ett ytterläge i rörelsen, men med tanke på den relativt linjära din-skalan och hur långt man skruvar in justeringen för att få en effekt av ett antal din-steg, så känns den idén ganska främmande. Salomon har inget att vinna på att låta bindningen börja vid 14 om det bara handlar om att skruva in fjädern lite extra. Då hade bindningen likagärna kunnat ha intervallet 12-20 eller liknande. Men det kan finnas anledningar till att man gör så ändå trots allt. Det kan vara mekaniskt om fjäderhuset är för litet tex, eller mer prestandakopplat om bindningen inte visar önskade prestanda om man ställer den under 14 i din.

När det gäller fjädern, är det också osannolikt att det skulle vara en annan fjäder. Om Salomon bemödar sig att ta fram en unik fjäder för 9.20, varför skulle dom då sätta i två fjädrar i den bindningen och då behöva ta fram två olika fjädrar? Det hade ju varit enklare att bara använda en rejält hård enkelfjäder redan från början. Det är iofs tänkbart att man får en förändrad kompressionskarakterestik om man kombinerar två fjädrar med ett icke-idealt beteende. I arbetet samverkar de båda fjädrarna och om de båda ger ett viss kraftpik i slutfasen av kraftkurvan så adderas dessa och man får en bindning som verkligen säger ifrån de sista mm:arna.

Finns det inte någon märkning på fjädrarna? Jag har för mig att både fjädrarna i 916 och i 920 är grönmarkerade (därav uttrycket "green springs""). Det indikerar ju i så fall att det är samma fjäder.

Om jag ska försöka mig på en slutkläm så tror jag att det ligger till så här efter att ha läst diverse uttalanden:
916 och 920 har samma huvudfjäder. Om vi utgår från en 916 så förefaller den extra lilla fjädern så öka din med ca 4 enheter enligt flera tester på Teton. Det ger ett intervall på 13-20. För att få den där sista tveaken på din-värdet läggs som ytterligare förhårdning någon form av liten distans till i kontaktpunkten skruv-fjäder. Det ger en liten effekt och din-värdet skrivs upp till 14-20. Den distansskillnaden motiverar också att en 9.20 inte riktigt kommer ner till 9 efter modifiering åt andra hållet. Här är det som förtydligande rena spekulationer från min sida, men det borde vara mycket lätt att ta reda på om det stämmer om man har båda bindningarna tillgängliga. Egentligen går den här förklaringen emot vad jag egentligen tror, men iom de testresultat som presenteras på Teton så måste jag tillåta mig att närma mig den förklaringen.

Om jag ska följa min egen inre känsla i saken så tror jag däremot att det enbart är en extrafjäder som skiljer. Mätresultat som visar att din inte går att få ner till 9 beror i så fall på att 916 är en jävligt hård bindning helt enkelt. Jag har alltid tyckt att 9:an på skalan på 916 är någon form av fantasisiffra. Den bindningen känns klart hårdare än vad jag upplever 9 att vara på andra bindningar. Så jag är inte förvånad om man får ut ett verkligt intervall på 10-16 på 916.

Det enda sättet att ta reda på det är att noggrannt dissekera en kartongny 916 och en lika ny 920. Framgår det inte direkt hur det ligger till så får man testa dom båda fjädrarna i båda bindningarna och se om det blir någon påvisbar skillnad.

Så, ni som har en låda blandade bindningar därhemma... sätt igång och mecka.

Senast ändrad:
Carled> Jag var lite för snabb på att skicka iväg. Nu har jag redigerat lite så att det blir lite bättre logik i resonemangen.

Jag skulle inte rekommendera det dà du inte vet vad du har inställd pà den..

//H

Precis..

Men hur många snäpp lägre DIN får man? Verkar ju inte vara helt fastställt...

The_teo sa:
Vad är detta? Stavfel eller är det en s921??

http://cgi.ebay.fr/Fixations-Salomo...14&_trkparms=72:1367|66:2|65:12|39:1|240:1318

Rekommenderas det alltså EJ att ta ut fjädrar från 920 för att "skapa" en 916?

//t
921 har jag aldrig hört talas om. 922 däremot har jag sett på störtloppsskidor och på ett par fruktansvärt slitna Explosive med tillhörande bummare i Verbier (som för övrigt hade det mest skitiga mountain hardwear-stället jag någonsin sett).

haha, okey.

Tänkte att det var någon specialare när det var en Lab bindning

The_teo sa:
Precis..

Du svarar på din egen fråga. Det finns inga klara besked än så länge. Det säkraste är att testa bindningarna någonstans efter modifieringen.

The_teo sa:
Precis..

Det vet man inte. Dessutom sà är det lite skillnad pà skalan om man jämför de... Alltsà avstàndet mellan siffrorna.

//H

Hasse sa:
Jag skulle inte rekommendera det dà du inte vet vad du har inställd pà den..
Man vet väl på ett ungefär? Om man kan anta att det lägsta läget är 10 och det högsta 20 så är det väl hyfsat enkelt att uppskatta var till exempel 15 ligger. På halva sträckan. Och ärligt talat så är det väl knappast med hjärnkirurgisk som någon här ställer in sina bindingar. För min del är det väldigt mycket tutaåköra och trial-and-error.

precis
Om man får reda på exakt hur måga snäpp den sänks är det ganska lätta att uppskatta hur mycket man ska skruvaför att få önskad din

Glisseur sa:
Man vet väl på ett ungefär? Om man kan anta att det lägsta läget är 10 och det högsta 20 så är det väl hyfsat enkelt att uppskatta var till exempel 15 ligger. På halva sträckan. Och ärligt talat så är det väl knappast med hjärnkirurgisk som någon här ställer in sina bindingar. För min del är det väldigt mycket tutaåköra och trial-and-error.
Jo men som jag skrev här ovan sà är det större skillnad pà skalan pà 916 och 920 oxà. Iofs bara nàgra mm men iaf. Och sen vet jag att min försäkring inte täcker mig om jag modifierar mina bindningar. (schweizka grejor).

Och som sagt det är väl ingen som vet hur mycket den sänks? Eller har jag missat det?

//H

Tycker hela DIN-hetsen är överskattad...

Såg nån intervju med Seth Morrison för några år sedan där han sa att han inte gick över 10 på din skalan såvida han inte skulle droppa typ 15 meter eller mera om jag inte minns fel.

Handen på hjärtat! Hur ofta gör ni det?

De bindningarna som jag har haft problem med har snarare berott på andra saker än DIN skalan. Kvalitet visst, men jag tror att många lägger för stor vikt på DIN skalan.

Har jag fel?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp