Carled sa:
MnO, du har ju hyllorna fulla, hur ser snittet och medianen ut?
Tyvärr måste jag erkänna att jag inte vet med säkerhet hur det egentligen ligger till. Jag åkte ett tag på 9.16, men har på senare år bytt till 997 Equipe (-14) och Ross FKS155 (7-15) rakt över hela skidgarderoben för att kompensera för åldrande knän. Iofs räckte det inte ens det, utan jag drog av ett korsband i högerknät i våras i ett elakt fall. Hur eller hur så har jag begränsad personlig erfarenhet av racebindningar iom att jag inte kör på högre din än max 11 nånstans.
Jag har tidigare alltid trott att det bara är en extrafjäder som skiljer 920 och 916, men jag har inte behövt fundera på saken allvarigt heller förrän nu...
Om jag tillåts spekulera en smula, så låter det osannolikt att Salomon skulle ha två olika konstruktioner på huset. Alla tillverkningsekonomiska regler säger att om det finns en möjlighet att använda samma komponenter i två olika produkter så ska man göra det. Salomon har också använt den strategin exempelvis när de bytte från att använda olika bottenplattor beroende på serie till att använda samma botten rakt över hela butikslinjen vid modellskiftet S850/900 - S810/912/914. Vi kan alltså utgå ifrån att huset är identiskt.
Då återstår alltså två parametrar att laborera med. Dels frågan om det är samma fjäder och dels frågan om skiljda initialkompressioner. Det framstår i mina ögon som klart konstigt om det skulle vara en kompressionsfråga. På Teton förekommer teorin om att det skulle röra sig om en distansbricka eller liknande som, förutom extrafjädern, gör att fjädern i 9.20 är samma fjäder som i 916, men den skulle vara mer komprimerad och att "arbetsområdet" i så fall skulle vara flyttat in mot en mer ihoptryckt position. Jag har inte koll på hur nära maxkompression en fjäder egentligen är vid max din och ett ytterläge i rörelsen, men med tanke på den relativt linjära din-skalan och hur långt man skruvar in justeringen för att få en effekt av ett antal din-steg, så känns den idén ganska främmande. Salomon har inget att vinna på att låta bindningen börja vid 14 om det bara handlar om att skruva in fjädern lite extra. Då hade bindningen likagärna kunnat ha intervallet 12-20 eller liknande. Men det kan finnas anledningar till att man gör så ändå trots allt. Det kan vara mekaniskt om fjäderhuset är för litet tex, eller mer prestandakopplat om bindningen inte visar önskade prestanda om man ställer den under 14 i din.
När det gäller fjädern, är det också osannolikt att det skulle vara en annan fjäder. Om Salomon bemödar sig att ta fram en unik fjäder för 9.20, varför skulle dom då sätta i två fjädrar i den bindningen och då behöva ta fram två olika fjädrar? Det hade ju varit enklare att bara använda en rejält hård enkelfjäder redan från början. Det är iofs tänkbart att man får en förändrad kompressionskarakterestik om man kombinerar två fjädrar med ett icke-idealt beteende. I arbetet samverkar de båda fjädrarna och om de båda ger ett viss kraftpik i slutfasen av kraftkurvan så adderas dessa och man får en bindning som verkligen säger ifrån de sista mm:arna.
Finns det inte någon märkning på fjädrarna? Jag har för mig att både fjädrarna i 916 och i 920 är grönmarkerade (därav uttrycket "green springs""). Det indikerar ju i så fall att det är samma fjäder.
Om jag ska försöka mig på en slutkläm så tror jag att det ligger till så här efter att ha läst diverse uttalanden:
916 och 920 har samma huvudfjäder. Om vi utgår från en 916 så förefaller den extra lilla fjädern så öka din med ca 4 enheter enligt flera tester på Teton. Det ger ett intervall på 13-20. För att få den där sista tveaken på din-värdet läggs som ytterligare förhårdning någon form av liten distans till i kontaktpunkten skruv-fjäder. Det ger en liten effekt och din-värdet skrivs upp till 14-20. Den distansskillnaden motiverar också att en 9.20 inte riktigt kommer ner till 9 efter modifiering åt andra hållet. Här är det som förtydligande rena spekulationer från min sida, men det borde vara mycket lätt att ta reda på om det stämmer om man har båda bindningarna tillgängliga. Egentligen går den här förklaringen emot vad jag egentligen tror, men iom de testresultat som presenteras på Teton så måste jag tillåta mig att närma mig den förklaringen.
Om jag ska följa min egen inre känsla i saken så tror jag däremot att det enbart är en extrafjäder som skiljer. Mätresultat som visar att din inte går att få ner till 9 beror i så fall på att 916 är en jävligt hård bindning helt enkelt. Jag har alltid tyckt att 9:an på skalan på 916 är någon form av fantasisiffra. Den bindningen känns klart hårdare än vad jag upplever 9 att vara på andra bindningar. Så jag är inte förvånad om man får ut ett verkligt intervall på 10-16 på 916.
Det enda sättet att ta reda på det är att noggrannt dissekera en kartongny 916 och en lika ny 920. Framgår det inte direkt hur det ligger till så får man testa dom båda fjädrarna i båda bindningarna och se om det blir någon påvisbar skillnad.
Så, ni som har en låda blandade bindningar därhemma... sätt igång och mecka.